Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 1433 ggr
Beate
1

SvD om D-vitamin idag

Intressant läsning:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-vill-ge-gravida-d-vitamin_8913864.svd

I höstas höjdes ju rekommendationen också för D-vitaminintag. Mer och mer verkar det komma fram hur viktigt D-vitamin är för en mängd funktioner. 

Äter ni D-vitamintillskott?

Jag gör, inte varje dag men några gånger i veckan.

E-l-vira
0

Japp på vinterhalvåret :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

equestphoto
0

Eftersom D-vitamin i princip bara tas upp av kroppen genom solen så är det faktiskt det enda tillskottet jag tror på :) Allt annat kan man få i sig genom rätt mat :)

Rutan_
0

Ja och har gjort varje dag sen ungefär två år tillbaka för annars får jag tokbrist på det.

PogoPedagog
0

Jag har börjat med det i vinter efetrsom jag är så trött. Annars brukar jag vara ute mycket och få min dos på det viset men denna hösten har jag varit mycket inne pga att min son hatar ytterkläder:P

[MyCassie]
0

Nej men kanske skulle inviga det eftersom jag sällan är utomhus.

fridaas
0

Ja omega3-tabletterna jag äter (äter inte fisk) innehåller D-vitamin så får det där igenom.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Mariiia
0

Absolut, D vitaminer är jätte viktigt att äta, finns väldigt intressanta studier och forskningar inom detta (tyvärr hittade jag inte någon länk just nu). Omega är också viktigt att få i sig, men där svänger det ofta just vilken omega och hur mkt man bör få i sig. :)

ChristineL
0

Äter inga kosttillskott alls, när jag var gravid åt jag bara folsyra och sen extra järn en period det behövdes.

JossanH
0

Ja, sedan denna vinter har jag läst på mer och d-vitamin kommer jag fortsätta äta. Stärka immunförsvaret lite extra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Beate
0

Under vinterhalvåret står solen så lågt här uppe i norr att man inte får i sig D-vitamin på det sättet tyvärr. 

Här är en mycket intressant föreläsning av överläkare Mats Humble om ni har en timme över:

http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw