Gravid iFokus

Gravid

Etikett: första-trimestern
Läst 52109 ggr
tlover
0

Skillnad mellan nidblödning och tidigt missfall?

Hej

hur vet man skillnad mellan nidblödning och tidigt missfall?

Jag har försökt hitta men gör inte det, jag tänker vad jag förstår kan nidblöningar vara ganska kraftfulla och då kanske det är svårt att veta skillnaden mellan nidblödning och tidigt missfall.

jag hade nämligen en nidblödning (antagligen med tanke på hur lite det var) nyss och vill inte oroa mig för mycket (för det är ju inte bra heller) jag har som en väldigt lätt mensvärk i rygg och mage, men det är så lite att i normala fall skulle jag inte bry mig.

Jag är antagligen i vecka 5 men är inte alls säker.

l'm back

Zvintos
0

En nidblödning kan nog uteslutas, eftersom det är en blödning som vissa kan få när ägget fäster. 🙂 Däremot kan det vara en helt vanlig genombrottsblödning.

tlover
0

Ja snarare det då, men man kan väl ha lite ont i magen ändå även om det inte är ett missfall om det är genombrottsblödning, jag tror jag läste nånstans att man kunde få lätt mensvärk då också.

är det så att det är en genombrottsblödning så är jag däremot antagligen snarare i vecka 9 (hade som sagt ingen koll, jag hade gett upp helt men mitt i december hade jag inte mens i alla fall)

l'm back

PogoPedagog
2

Jag hade en svag blödning som höll på några timmar i v 5, dvs sjätte veckan. Så man kan ju ha små blödningar lite när som helst och det verkar ju vara väldigt vanligt med tanke på hur många som skriver om det här. Jag har själv harft blödningar vid olika tillfällen under mina graviditeter. 

Troligtvis kan du som haft så svårt att bli gravid ganska lätt tjata till dig ett extra gratis UL så du kan kolla så¨allt står rätt till och sova lugnt om nätterna. Men vänta ett par veckor. Min systers läkare sa att om man såg ett hjärta slå i v 8 var risken från missfall väldigt minskad då de flesta missfall tydligen sker tidigt men ofta inte stöts ut förän lite senare någon gång under de första 12 veckorna.

tlover
0

Inget nytt har hänt förutom en liiiiiten rosa flytning sen den första "blödningen", jag har inte heller "mensvärk" längre och det tar jag som ett gott tecken.

vi har första tiden hos BM den 13:e tror jag så blir det inget mer kan jag nog fråga då.

Eftersom vi inte har en aning egentligen på hur långt gången jag är så fick vi tipset från kvinnokliniken att ta ett sånt där grav test där man kan se hur långt gången man är (på ett ungefär) då borde man väl se om det är ett missfall? (om det skulle bli värre).

l'm back

soundtrack
0

#3 Usch, jag tycker att det är så läskigt med dom där missfallen som inte "kommer ut" förrän långt senare :/ jag ska på UL i början av vecka 13 (3 veckor kvar) och är så rädd att man ska se där att fostret inte lever längre :/ jag har inte haft speciellt mycket symtom alls sedan jag plussade så det här med "att så länge du fortfarande känner dig gravid så behöver du inte oroa dig" funkar inte så bra för mig :P

[Thiah]
0

När jag trodde jag drabbats av mitt andra ma så läste jag massor på nätet. Att hjärtat börjat slå verkar enligt vissa läkare minska missfallsrisken men enligt vissa inte så det är svårt att veta. Jag har haft mensvärk ganska mycket denna graviditet och äve en liten blödning men allt ser bra ut och just nu möblerar bobfloyd om min insida ;)

pernillaa
0

Ja det är så olika. En blödning under graviditet behöver absolut inte vara något negativt. Man ska inte tänka det värsta på en gång men ofta gör man ju det automatiskt ändå.
Tycker absolut att du kan prova ett clearblue digitalt och se vad det säger. Däremot tror jag inte att det kommer visa ifall du har missfall för plusset kan hänga kvar ganska länge efter ett missfall.
Jag själv hade en väldigt tidig blödning som nog var en nidblödning som övergick till ett missfall.
Inte alltid så lätt det där att se skillnad. Det måste nog få visa sig med tiden.
Försök att inte stressa upp dig över det. Det är säkert ingen fara. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Tina-A
2

#4: De där testerna för att se hur långt gången man är är jättedåliga.. De visar som mest 3+. De visar 1-2, 2-3 eller 3+. 3+ betyder alltså mer än 3 veckor efter ägglossning, dvs längre än vecka 5. Därifrån har du fortfarande ingen aning alls.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

tlover
0

#8 jaha, jag vet ju att jag är i 5+ (el minimum 4+) vad jag förstod var dom osäkra men jag trodde dom visade högre upp (tex att veta om jag var i vecka 5 el vecka 9 skulle hjälpa)

Det har inte varit nån blödning sen jag började tråden, vi har bara försökt så länge att man vill inte få missfall nu.

l'm back

pernillaa
0

Håller tummarna för er. =)

Tina-A
0

#9: Tyvärr visar inte testerna längre än så. Hoppas allt går bra för er!

tlover
0

nu har det börjat bli mer 😕

(edit har ringt 1177 eftersom barnmorskan inte hade telefontid dom sa avvakta om inte det blir värre.)

l'm back

tlover
0

Visst borde inte en m-kopp kunna skada på nått sätt om man nu fortfarande skulle vara gravid? (jag har ont om bindor hemma)

l'm back

Tina-A
0

#13: Precis, menskopp kan inte skada på något sätt!

tlover
0

När det blev värre ringde jag ju 1177 eftersom barnmorskan inte hade telefontid just då, ska man ändå ringa barnmorskan i efterhand? jag har första tiden nu på måndag. (edit: dom har bara telefontid tills 9)

om man ringer barnmorskan ska man inte ringa kvinnokliniken då? (1177 sa att jag skulle boka tid hos kvinnokliniken för att få veta om det var/är ett missfall eller inte)

l'm back

tlover
0

Jag såg nu att dom inte hade telefontid idag alls

l'm back

tlover
0

hur snabbt kan man veta om det var ett missfall eller inte?

l'm back

ChristineL
0

Boka en tid för vaginalt ultraljud tycker jag för säkerhets skull.

tlover
0

#18 fast enligt barnmorskan ska man ju inte se nått såhär tidigt

l'm back

ChristineL
0

#19 - Njae, kanske inte men om ett par veckor. Jag gjorde vul vecka 8 och det syntes jättetydligt. Tickande hjärta och allt :)

VildaAlice
0

#tlover, jag har blött en gång, i vecka nio. Det började med ganska mycket nytt rött blod med lite klumpar i för att sen minska till lite bruna flytningar (ursäkta snubbiga detaljer). Totalt varade det i fem dagar innan det slutade. Jag vill bara att du ska känna att det inte alls är ovanligt med ofarliga blödningar under graviditeten. Har man nästan inte alltid väldigt ont vid missfall? Det har du väl inte, eller? Jag håller alla tummar och tår för dig!! Jag har, precis som du, fått kämpa länge för att bli gravid, så jag förstår så väl hur rädd man är att det ska gå snett.

tlover
0

#21 enligt länken i #1 så kan missfall vara smärtfria och jag har ändå haft en lätt "mensvärk" man blir bara så ledsen och rädd varje gång man går på toa 😕 jag vågar liksom inte hoppas för jag är rädd att det ska visa sig vara ett missfall.

#20 Jag har räknat ut att jag är antagligen mellan vecka 5 (minst 4+5 iallafall) och vecka 9 (då skulle jag gissa på 8+4 ungefär) så då vet jag senast om lite mer än 2 veckor?

Barnmorskan eller vem det nu var som svarade ville ju inte ha med oss att göra och fick det att låta som om embryot redan var dött eftersom man inte kunde veta om det levde innan vecka 8 och det sa hon innan jag började blöda(om det visar sig vara samma person som vi ska ha som barnmorska som vi talade med på telefon så byter vi men det kan ju vara en receptionist?) eftersom dom inte har haft telefontid sen jag började blöda mer så kommer hon inte veta om blödningen då vi kommer på måndag.

edit: jag känner mig inte gravid längre men det kan kanske bero på att jag ändå skulle sluta ha dom symptomen (superhunger, lätt illamående och trötthet, jag är fortfarande lite trött men jag tror snarare det beror på att jag är nere än annat)

l'm back

[Thiah]
0

Jag gjorde vul i v.7 och fick se ett friskt foster som var ett trott missfall. 

Jag hade väldigt lite symtom överhuvudtaget i början men var precis som du orolig över det.

VildaAlice
1

Hur går det för dig? Jag tror att så länge det bara kommer lite grann så är det ingen fara. Men jag förstår såklart hur jobbigt du har det nu, att bara gå och vänta utan att veta. När jag blödde bröt jag ihop fullständigt. Jag fick tid samma förmiddag på vår IVF-klinik så jag behövde ju bara vänta några timmar ,men det var hemskt.

tlover
0

i förrgår, igår och hittills idag är det likt vad jag tror en vanlig mens är (jag brukar ha väldigt mycket mens, jag brukar måsta byta binda/tömma M-koppen ca 1 gång/timmen under dygnet som det är värst, borträknat natten) så det är inte så mycket som det brukar vara för mig men det är mer än bara några fläckar i trosan om man säger så.

det blir väl måndag eller senare jag får veta, barnmorskan har inte haft telefontid sen det satte igång orderntligt för mig.

l'm back

VildaAlice
0

Ok, jag håller tummarna jag. Har du tagit nåt mer grav.test? Jag vet inte hur lång tid det dröjer innan det blir svagare eller inget plus efter ett mf, OM det nu skulle vara det. Men om det fortfarande är starkt plus kanske du skulle kunna känna dig lugnare?

tlover
0

#26 vad jag har förstått så tar det ett tag, men jag ska ju ändå till barnmorskan på måndag och jag kan ändå inte få tag i graviditetstest innan det så det får vänta till då.

l'm back

tlover
0

Det ser mörkt ut

Nu har alla mina graviditetssymptom försvunnit eller minskat kraftigt

både illamåendet och hungern är borta

brösten har blivit mindre och ömmar inte alls på samma sätt (knappt alls)

Det är tredje dagen med "mensblödningar" och sjätte dagen sen jag fick första lilla blödningen.

l'm back

pernillaa
0

Låter nästan exakt som mitt missfall i vecka 5. Läs här om du vill.http://missfall.ifokus.se/discussions/52c94a5f8e0e741dd0000ace-tidigt-missfall?readstate=false Jag hoppas du får någon klarhet imorgon hos barnmorskan! Lycka till! Hoppas att det inte är som du befarar….

VildaAlice
1

Nä fy va tråkigt!!! Fast det finns visst hopp kvar, konstigare saker har hänt. Jag håller fortfarande tummen!

soundtrack
1

Åh vad tråkigt! Håller tummarna för att det verkligen inte är så!

tlover
1

Barnmorskan trodde inte det var missfall, hon sa vi skulle kontakta kvinnokliniken men det skulle vara mest för vår egen skull.

Hon trodde att jag inte hade symptom eftersom jag har blivit så långt gången helt enkelt

l'm back

Beate
0

#32 Okej, det låter ju bra! Men du skriver att hon "trodde", gjorde hon ingen undersökning? Ultraljud? Vad baserade hon sitt utlåtande på? Och vad gör Kvinnokliniken?

Håller tummarna att barnmorskan tror rätt iaf! Jag hade ju nästan inga symtom heller, lite lätt illamående i början som sen gick över så det kan hon ju ha rätt i!

tlover
0

#33 dom har ingen ultraljudsmaskin (eller vad den nu heter på riktigt) på MVC/BVC så det måste kollas på kvinnokliniken

l'm back

[Thiah]
0

#34 hoppas du snart får komma och göra en ul så du slipper oroa dig.

tlover
1

Nu blir jag rädd igen det var en stor klump i m-koppen 😭

l'm back

VildaVittra
0

När får du komma till kvinnokliniken?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#37 Jag måste ringa imorgon för att få tid

l'm back

VildaVittra
0

#38 Håller tummarna för er.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
0

När jag blödde fick jag ut en stor klump och trodde då att det vsr missfall men det var det inte så vi håller tummarna.

Hannashusdjur
0

Håller tummarna!

tlover
0

Enligt hon på kvinnokliniken får dom inte kolla om jag fått missfall (även om både barnmorskan och 1177 sa att jag skulle kontakta dom) Men jag fick i alla fall tid på torsdag.

l'm back

ChristineL
0

#42 - Åh, jag blir så arg! Vaddå får inte? Skulle det vara mf så är det trots allt ganska vanligt med infektioner som följd och då kan det ju vara skönt att få koll på det. Och är det inte mf så är väl ändå en undersökning på sin plats tycker jag.

Beate
0

# 42 What?? Det är väl bara att göra ett ul och kolla om där finns ett foster?? Så vad är det tänkt att dom ska göra på torsdag? Usch, vad jobbigt.. och sen behöva gå och vänta till torsdag, de borde ha akuttider så du fick komma dit direkt.

VildaAlice
0

Jag fattar inte heller! Om det skulle vara missfall kollar man väl alltid så att allt kommit ut som det ska? Eller? Helt galet att du ska behöva bråka och kämpa så för att få till ett vul. Det är ju inte mycket att bråka om från deras sida. Morr!

tlover
0

Det var missfall, dom kollade också om det kunde vara utomkvedhavandeskap men det var det i alla fall inte

l'm back

VildaVittra
0

#46 Jag beklagar verkligen Tlover. Jättetråkigt för er. Håller du ihop?

ChristineL
0

Beklagar verkligen! Ta tid att sörja detta, ta sedan nya tag ❤️

tlover
0

Jag har hunnit sörja i omgångar nu sen jag började misstänka starkt att det faktiskt var missfall.

För min man tror jag det är värre även om han inte visar sånt, han hade  princip övertygat sig själv att det inte var missfall.

Sen så besökte jag min mamma som jobbar på sjukhuset så jag kunde få tröst där också.

så dt är ledsamt men vi klarar det tillsammans

l'm back

pernillaa
0

Jag beklagar verkligen! Så tråkigt! =(

VildaAlice
0

Men nej!!! Åh mina tankar går verkligen till er!

Beate
0

Åh nej, fy vad tråkigt! Beklagar verkligen.

[Thiah]
0

Nej va tråkigt! stora kramar åt er!

E-l-vira
0

Beklagar! 😕

Och stort lycka till i fortsättningen, ge inte upp!

Gjorde de ett ultraljud eller hur fick du reda på det?

Jag har blött pyttelite, brukar ha riklig mens, alltså det kommer inget i trosorna men lite på toapappret någon gång per dag men har gjort det i nästan en veckas tid nu🤔. Är i slutet av vecka sju. Avskyyyyr oron och grubblandet. Vad ska jag göra?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

tlover
0

#54 ja dom gjorde ultraljud (vaginalt eftersom jag inte var så långt gången) Jag har ju i en vecka behövt m-kopp el binda (men det är mindre än vad jag normalt behövt normalt behöver jag då det är som värst m-kopp och binda och tömma M-koppen betydligt oftare) enligt 1177 i första länken så ska man om man blöder kontakta (ringa) barnmorskan. Har inte barnmorskan telefontid nu och du är orolig kan du ju ringa 1177. hon på 1177 när jag ringde sa att jag skulle fara in akut om jag fick starka smärtor el blödde så mkt att jag var tvungen att byta binda en gång i timmen.

l'm back

E-l-vira
0

#55 Tack!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

tlover
0

man vet inte vad man ska göra längre, all vaken tid sen man plussade hade ju gått åt till att tänka på ungen

l'm back

VildaVittra
1

😕 Gör något praktiskt, sy eller sticka något? Eller titta på alla avsnitten från någon bra serie.

bina88
1

tlover - beklagar :(

bina88
1

Jag blöder också & jag är i v8, jätterädd :(

tlover
1

#60 har det blivit mer än du beskrev i "din" tråd? isåfall skulle jag i alla fall ringa 1177 om jag var du, dom har ju alltid öppet som tur är.

#58 kanske ska jag sätta mig framför TV:n och vika tvätt, jag har ändå sån huvudvärk att jag inte kan göra så mkt vettigt (och att sitta här gör det nog inte bättre)

l'm back

VildaAlice
1

Jag hoppas hoppas hoppas att din kropp kanske "hajat grejen" nu och att du plussar snart igen. Ett tidigt missfall är ju egentligen inget ovanligt eller konstigt. Men det blir extra tråkigt när ni kämpat så länge för det här.

bina88
2

tlover - skrev ny info på 'min tråd' ang det! Kram