Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: tipsråd
Läst 2744 ggr
[MyCassie]
0

Tips på mellan namn

Jag står still i namnval vad gäller mellan namn och min man som är ännu sämre på mellan namn är inte till större hjälp så nu vänder jag mig hit. Kan ni komma på mellan namn till en liten tjej vid namn Cindy som snart kommer födas? Har inga namn att plocka från släkten, det är redan gjort på vår första dotter. Två mellan namn ska det vara.

ChristineL
0

Kan inte töserna ha samma mellannamn? Båda mina bröder heter Karl efter morfar, både min dotter, jag, mamma, mormor heter Victoria :)

Gräshoppa
2

Delar mellannamn med både mamma och syster. Tycker att mellannamn ska betyda något och vara efter släkt, vänner eller personer som inspirerat eller betytt något för en själv. Inte bara vara fina.

VildaVittra
0

Vill man så kan man variera släktnamnet, som tex Marie/Maria kan bli Marianne och Lisa kan bli Elisabeth.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MyCassie]
0

Vår dotter heter Anna Maria i mellan namn men jag vill inte använda det igen. Övriga namn jag har att välja på är Viola, Yvonne, Heidi, Rakel och Linda. Varav ingen av dem tycker jag passar och Yvonne och Heidi använder jag definitivt inte för det är två personer jag ogillar.

VildaVittra
0

Du skulle kunna ta Belinda, Viola kan man "göra om" till Flora, och Rakel till Rachel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JossanH
0

Vi har också släktnamn. Maria heter mormor, mamma, jag, min dotter och faktiskt en hel del andra på sambons sida. Får vi en dotter till kommer hon också få Maria precis som att alla eventuella söner kommer få Josef dom är ett släktnamn på sambons sida. Dock är traditionen att alla förstfödda pojkar ska heta Josef i första namn men min sambo är den första på många generationer som inte heter det och jag vägrar ;) men mellannamn känns självklart. Dottern har också ett mellannamn från en låt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Allumania
0

Bell Sofia Tora Amanda

[MyCassie]
0

#7 Amanda gillar jag, hade en bästa vän som barn som hette Amanda. Hon lever dock inte längre.

Gräshoppa
2

Cindy Anna Viola och Cindy Amanda Viola låter bra i mina öron, fast sen beror det lite på efternamnet också…

[MyCassie]
3

Cindy Anna Viola gillar jag skarpt.. :)

JeFo
0

Vi har också bara släkt namn. Alla tjejer i släkten heter Viktoria. Och sen eget efter en släkting. Killarna heter Karl och så nå eget efter någon släkting. Vi har också använt de finaste namnen, Berta, Gunnar, Arnold och sånt kvar 😛 går man längre bak så går det och hitta lite dock. Behöver ju inte vara närmaste. Kusinen fick namn som hennes mamma tyckte var fina och hon har alltid beklagat sig för att de saknar mening. Så vi tog släktnamn.

Gräshoppa
0

#10 Kul!

Rutan_
0

Måste ni ha mellannamn då?

Tina-A
0

Jag har inga mellannamn alls och jag har klarat mig fint.. :) Så man måste inte känna sig tvungen att ha det!

Min dotter har 2 mellannamn, efter sin mormor och farmor. Får vi fler barn kommer dom få andra namn från personen i släkten som mellannamn. Vi har inga traditionella namn i någon av våra släkter, inga namn som går i arv alltså.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[MyCassie]
0

Vi vill ha mellan namn.

Tina-A
0

Men vad menar du med att du inte har några namn att plocka från släkten? Ditt eget, din mammas, mormors, farmors förnamn eller mellannamn? Din pappas, farfars, morfars förnamn eller mellannamn? Din mans, din mans mammas… osv, osv. Det lär ju finnas massa namn i släkten att plocka från :)

[MyCassie]
0

Min mamma heter Yvonne, min mormor Heidi, min farmor Rakel.. mellan namnen vet jag inte. Min mans mormor och farmor hette både Viola, hans mamma heter Anna-Maria. Hans syster heter Linda. Killnamn vill jag inte ha på en tjej och jag har bara bröder, mitt namn vill jag inte ha i hennes namn heller. Som sagt redan nämnt de namn jag har att välja mellan.

Tina-A
0

Man kan ju göra om namnen lite, som skrev i någon tidigare kommentar också. Min mamma heter Lisbeth så min dotter fick mellannamnet Lisa, t.ex. :)

[MyCassie]
0

Kommer inte på något bra man kan göra om de namnen jag nämnt till annat än det som nämnts ovan. Killnamnen blir svåra att göra om för att passa en tjej då det är finska namn vi pratar om då. :/ Krångligt detta.

JossanH
1

Släktforska lite och ta reda på mellannamnen på dina närmsta släktingar. Det kanske döljer sig något jättebra namn där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niini
0

Får man fråga vilka finska namn dina bröder har? Kanske nån av oss kan spåna ihop nån bra omvandling till flicknamn :)

ex. Mika - Mikaela
Jukka - Josefin
Matti - Martina/Maria

VildaVittra
0

#20 Precis, och det är inte svårt att göra heller, utan krävs bara ett samtal till skatteverket då det är öppna uppgifter.

[MyCassie]
0

#21 Mina bröder har inga finska namn, känner dem inte och har noll kontakt med dem men de heter Mikael, Fabian och Tim. Mina farbröder, pappa och ffarfar blir svårare att omvandla namnen på för där är det finska namn så som Jouni, Mauno, Markku, Mertzi m.fl. Vad de heter i mellan namn vet jag inte, har heller ingen kontakt med dem och min farfar är död. Min pappa däremot heter Johannes i mellan namn, vad kan det göras till annat än Johanna som jag inte gillar?

[MyCassie]
0

#22 Jag sätter mig inte ner och jagar namn hos skatteverket, så pass desperat är jag inte till att ha släktnamn på mina barn. Möjligen om det fanns en släktforskningssajt som är gratis och man förstår sig på vilket jag aldrig hittat, då kan jag kolla namn när jag väl har en dator.

JossanH
3

#24 vi försöker ju bara hjälpa till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
0

#25 Har jag sagt annat? Jag skrev bara att jag inte ringer och kollar upp mina släktingar hos skatteverket.

Niini
0

Kan du fråga din mamma/pappa vad det finns för mellannamn i släkten? Kanske de skulle råka veta :)

Niini
0

Johannes skulle ju kunna bli Sanna, Hanna, Jonna om amn bollar runt boktsäverna lite :) Passar dock kanske inte så bra i kombination med Cindy.

Men Cindy Viola tycker jag låter fint :) Eller kanske omvandla det lite till Cindy Vienna?

Tina-A
0

Jouni - juni, ett fint flicknamn! Markku och Mauno låter lite som Martina. Gillade också Viola i kombination med Cindy.

[MyCassie]
0

#27 Ingen kontakt med min mamma och min pappa vet inte. Jonna och Vienna gillar jag men vet inte om det passar så bra med Cindy. Viola gillar jag också väldigt mycket. Anna Viola låter väldigt bra som nämnt ovan men vill ha lite mer att bolla med. :) #29 Juni gillar jag, hon är ju beräknad att födas i Juni också. :D