Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 2731 ggr
Djurälskaren87
0

när börjar mammapenningen gälla?

hej-1 när börjar mammapenningen gälla? är det när man fött eller när man får gå tidigare från jobbet?

eftersom jag jobbar i vården hoppas jag få gå två månader innan jag skall föda helst tre, men hur blir det med mammapenningen?

Sedan en till fråga: eftersom sambon tjänar mer än mig kan jag även ta hans pappadagar? förutom dom tio dagarna som han kommer ha i början då förstås.

är inte gravid ännu men planerar på att bli detta eller nästa år.

Svarttusch
0

Föräldrapenning kan du ta ut från 2 månader innan BF om jag inte missminner mig. Däremot, om man jobbar på ett arbete där det inte lämpar sig att jobba när man är gravid, t. ex vården, kan man söka havandeskapspenning (tror jag det heter i alla fall) som inte går på föräldrapenningsdagarna. För det är ju synd om man ska förlora massa FP-dagar :) 

Din sambo kan ge dagar till dig ja (fast du får ju din ersättning på dem såklart). Jag tror det är sammanlagt 90 dagar han inte kan ge dig. Under barnets första levnadsår har ni också möjlighet att ta ut dubbeldagar, då är ni hemma bägge två med FP. Det är dock ett begränsat antal dagar man kan göra så, och bara under det första året. Detta är dock inga "extradagar" utan det dras från de vanliga dagarna.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Djurälskaren87
0

ok tack för svar är så komplicerat med allting tycker jag, men de kommer väll man in i sig:) ja havandeskapersättning hette det jag, jag hade för mig man får börja söka det rätt så tidigt när man blivit gravid så man vet om man får godkänt eller inte.

ChristineL
0

hej-1 när börjar mammapenningen gälla? är det när man fött eller när man får gå tidigare från jobbet?
Mammapenning får du ta ut tidigast en månad före bf. Man kan dock söka havandeskapspenning från 60 dagar före bf och då börjar mammapenningen tio dagar före.

eftersom jag jobbar i vården hoppas jag få gå två månader innan jag skall föda helst tre, men hur blir det med mammapenningen?
Tre månader innan "får man inte" gå. Det är i så fall om man har skäl att bli sjukskriven.

Sedan en till fråga: eftersom sambon tjänar mer än mig kan jag även ta hans pappadagar? förutom dom tio dagarna som han kommer ha i början då förstås
Visst får du ta alla hans dagar, men vill inte han vara hemma nånting? Praktiskt taget alla män man pratar med ångrar att dom inte var hemma mer när barnen var små, så tänk på det. Sedan har ni också 30 dubbeldagar att ta ut första året, dvs dagar då ni får vara hemma båda två.

[Catteklina]
0

Alla pappadagarna får man väl inte ta? Max 180 dagar kan man överta om jag inte har helt fel för mig. Resterande är reserverade till honom.

Djurälskaren87
0

60 dagar är reserverade för pappan

Svarttusch
0

#3 https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning_under_graviditet/!ut/p/b0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3H1NTPULsh0VAYoiPrw!/ enligt FK får man ta ut från och med 60 dagar innan BF :) Men du har rätt i att det är tidigast 60 dagar innan man får ta ut graviditetspenning, trodde det var tidigare (aldrig tagit ut det innan).

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

ChristineL
0

#6 - Ah, my bad :P Var helt säker på att det var 30 dagar :P

Svarttusch
0

#7 Kan förstå det, jag var ju helt säker på att man kunde söka graviditetspenning tidigare än 2 mån innan :P

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

JeFo
0

Alla dagar utom 60 får man överta! Och de 60 ska vara med högsta beloppet och får inte tas med lägstanivå-dagarna.

Djurälskaren87
0

9# får pappan välja själv när under de 1.5 åren som barnet är hemma när han vill ta ut de?

JeFo
0

Japp han får välja.

Svarttusch
0

#10 Man kan, om man får barn från och med i år, ta ut dagar till barnet är tolv år eller gått ut femman. (Kan vara bra att spara några dagar till eventuella studiedagar kanske?). Dock får man bara efter barnets 4:års dag spara max 96 dagar sammanlagt, alltså tillsammans får mamman och pappan bara ha 96 dagar kvar att ta ut.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

soundtrack
0

En liten fråga: graviditetspenningen gäller ju fram till 10 dagar förlossning, och sen går det alltså över till föräldrapeng istället?. Sker detta automatiskt eller ansöker man om det också? För som det känns just nu så funderar jag på att gå utan inkomst dom 10 dagarna (hoppas att det inte blir fler ;P) för att spara på FP-dagar tills barnet är fött.. För jag antar att dom dagarna som man tar innan förlossningen går på samma "konto" som dom andra dagarna? Det #12 skriver låter ju jättebra! Om än lite krångligt att hålla reda på… Usch jag blir verkligen yr huvudet av hela den här FP-cirkusen

Djurälskaren87
0

12# aha det var ngt nytt =) tack för informationen så mycket man måste lära sig känner jag.. phuu

JeFo
0

#12 96 sparade? Är det också nytt för i år? Jag har med mina två andra runt 250 dagar kvar! Blev rädd nu… Men de är snart 5 och 8. Hade tänkt tömma äldsta dotters första månaderna med bebisen.

JeFo
0

Svarar på min egen fråga; Om ditt barn är fött den 1 januari 2014 eller senare Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan. Men efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt. Sååååå dumt gjort tycker jag! Usch!

Djurälskaren87
0

16# jag blev helt förvirrad känner jag:S känns som saker ändras hela tiden..

Svarttusch
0

#13 Du får ju ansöka om föräldrapenningen :) Jag skulle nog inte gå "inkomstlös" utan att kolla upp hur det blir med den sjukdomsgrundande inkomsten. Just det har jag faktiskt ingen koll på då jag gick från arbetande --> sjukskriven fram till bf --> föräldrapenning.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

soundtrack
0

#18 Med inkomstlös menar jag att jag väljer att inte ta ut FP för dom där sista dagarna innan förlossningen, det ska ju inte påverka SGIn?

Svarttusch
0

#19 det borde ju inte göra det. Tidigare har SGI'n varit skyddad fram till barnets ettårsdag. Men jag skulle ändå dubbelkolla med FK, bara för säkerhetsskull :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

ChristineL
0

#19 - Men du vet ju faktiskt inte när du ska föda, och dom vill att man söker i förväg. Och det är inte säkert att man får gravpenningen godkänd…

Djurälskaren87
0

21# varför skulle man inte bli godkänd?

Svarttusch
0

#22 Graviditetspenningen är ju det nya namnet på havandeskapspenning och det är inget alla är garanterade utan något som måste sökas. Föräldrapenning dock är det inga problem med.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

ChristineL
0

#22 - Det beror på hur tungt man lyfter, hur många gånger per pass man lyfter, vilka vinklar man lyfter, om man har möjlighet till paus när man vill, om man arbetar ensam eller inte… En kollega till mig fick bara 25% ersättning första månaden och 100% andra månaden vid första graviditeten, sen skrev hon mer ingående andra graviditeten och fick 100% från början.

soundtrack
0

#21 Jag vet, men min sambo tjänar väldigt bra så vi ska nog sätta oss ner och räkna på det ändå. Och jag är inte så orolig över att inte få GP beviljat, det är som sagt ingen på mitt jobb nånsin som inte fått det och sen jag började för 5 år sen så är det ca 15 pers som blivit gravida.