Illamåendet imorse hölls hyfsat i schack med hjälp av knäckebröd vid sängen som jag började knapra på innan jag hade hunnit vakna ens (fortsatte sova med knäckebrödet i handen/munnen). Sen verkar det gälla att äta ca var 3e timma oavsett om jag är hungrig eller inte. Känns igen det där (från förra tråden) med superhungrig men så illamående att det inte går att få något i sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Var iväg å shoppade med dottern idag och illamåendet höll sig borta! Såå skönt. Ska Maila bm idag oxå å se om jag får samtal inom.de närmsta dagarna.
Typ vecka 6-12 behövde jag äte heeeela tiden! Fast det behövdes inte så mycket. En mandarin och lite mineralvatten räckte. Har ni provat mineralvatten? Det tipset hittade jag i nån tråd liknande den här, det har funkat jättebra för mig. Nu är jag i vecka 14 och mår knappt illa alls, däremot är jag galet trött. Jag skulle kunna sova flera dygn i sträck tror jag.
#1 Får ladda upp med lite knäckebröd vid sängen i natt då kanske, för imorgon är det tidig morgon igen, bävar redan :( Idag har jag haft sovmorgon då blir det genast bättre med illamåendet.
#3 Jag hatar dessvärre mineralvatten :P Har druckit lite för mycket läsk istället de senaste dagarna :/ (årets nyårslöfte: dra ner på läskkonsumtionen!)
#3 Jag kan inte dricka mineralvatten. Dels brukar det ju oftast vara bubblor i och det tål inte min mage och över lag gillar jag inte vatten på flaska (speciellt inte stilla).
#4 Ja knäckebröd fungerade bra. Men jag har problem oavsett om det är tidig morgon eller sen morgon. Men å andra sidan har jag problem med illamående hela dagen.
#5 Hittills har jag mått som mest illa de dagar då jag går upp tidigt (vid halv sex) och då brukar det hänga med hela dagen :/ får jag sovmorgon så brukar illamåendet mest yttra sig som en slags "obehagskänsla" i kroppen och att aptiten är dålig.
När jag mådde illa (v 8-14 ungefär) så var det enda som fungerade att äta ett par jättemåltider om dagen. Provade att äta flera mindre mål i början, det är ju det man får höra fungerar men då blev det bara värre. Åt lchf tidigare och åt väldigt sällan mer än två gånger om dagen då, kanske är därför jag inte kunde det när illamåendet satte igång.
Fast under illamåendet så var det kolhydrater som gällde, gärna mycket vitt bröd och sötad yogurt. Verkligen inte det bästa att stoppa i sig men vad ska man göra? Hellre några extra kg än konstant illamåendet.
Tänkte att ni som inte blir hjälpta av att äta som man "bör" kanske fungerar likadant som jag gör.
Annars så har jag slappat hur mycket som helst sedan förra fredagen, knappt tittat åt datorn och det har varit väldigt skönt (otippat då jag är en datornörd av rang annars).
Magen har växt väldigt mycket. Enligt mamma är jag nästan lika stor nu i vecka 25 som hon var när hon födde mig två veckor över tiden (hjälp!). Hoppas det stannar av snart, jag är så kort så det kommer se sjukt kul ut om magen växer mycket mer.
Känner dessutom av vad jag tror är foglossning. Nästan varje gång jag legat ned på rygg så stelnar allt och jag kommer ingen vart, måste ha hjälp upp. Är jag ute någonstans och går en längre tid börjar jag vagga rejält, känner mig skitdum. Ska testa att knyta en sjal hårt runt och om det fungerar ska jag be att få hyra eller låna ett bälte hos bm den 10:e för då ska jag ändå dit på kontroll. Hoppas att det inte är det dock och att jag bara är stel och jäklig.
#8 så du kommer bli en vaggande mage om några veckor. Det är nästan så du får sätta in en bild på det 😉
Min rygg gör konstant ont. Ingen stark smärta men konstant småont. Tar på psyket och gör det förj**la svårt att sova i sängen, får ingen ro i kroppen. Ska försöka ta ett bad idag och se om det lugnar musklerna llite. I och med min skolios så får jag lätt muskelkramper som jag inte kan lösa upp själv. Så jag sover taskigt, har små ont och blir därmed inte den roligaste sambon i världen. Var på ikea igår för att köpa mig glad, det funkade lite i alla fall 😎
Går in i v8 idag, idag hjälpte inte knäckebrödet alls. Knaprade lite och när jag kom upp var det bara att springa och spy. Äckligt att spy och fruktansvärt att må illa, samtidigt är det lite skönt att känna att man faktiskt har symptom. Man har ju inget annat som visar på graviditet än, ingen mage eller nåt. Men jag hade nog ändå önskat att illamåendet hade gått att stoppa. Skönt iaf att slippa den svullna och spända magen som jag hade i början, den börjar se mer normal ut nu igen.
Jag slapp nästan helt illamåendet, det var riktigt skönt. Men jo, lite symtom hade varit trevligt att ha. Jag fick blodtrycksfall som mitt största symtom och det var inte trevligt.
Jag har en så dålig dag idag att jag borde hålla mig borta från folk. Första dagen på dessa veckor som är så här sk*t. urk
Fick sova ut idag men vaknade med en riktigt uppblåst mage! Men inget illamående och är pigg. =) går in i vecka 10 idag…
#12 va härligt 🙂
Usch vad jag tycker synd om er som mår illa! Såå glad att mitt är över. Kan komma någon enstaka gång men det överlever jag. Jag kräktes hela tiden och var orkeslös i 17v. Inget hjälpte! Snart v 27 här…. Glad att det rullar på. Har även jag riktigt ont i ryggen nästan hela tiden. Igår höll jag på att bli tokig! Natten var inte alls kul :( Man vill vakna utvilad och inte helt slut!
Idag verkar jag ha vunnit kampen mot illamåendet :D Tvingade i mig en clementin och ett glas vatten direkt när jag klev upp och när jag kom till jobbet blev jag tokhungrig och tuggade i mig ett äpple och har efter det även fått i mig frukost utan problem. Visst finns den där obehagskänslan där men jämfört med hur det var tidigare i veckan så mår jag ju tiptop! Nu återstår att se om det är en engångsgrej eller om det faktiskt hjälper att äta direkt när jag kliver upp…
#10 Jag har börjat bli svullen om magen nu istället, idag spänner jobb-byxorna lite faktiskt…
#9 och 14 Det där med ont i ryggen verkar ju inte vara någon höjdare, hoppas verkligen man klarar sig skapligt från det sen… :/ Dessvärre har jag oddsen emot mig. Arbetar som sjuksköterska vilket innebär att jag redan har känningar sedan tidigare pga oergonomiska arbetsställningar :(
#14 ja alltså, när ska man få vakna utvilad? Om 5 år? 🤪
Är det någon som har haft sammandragningar redan i v.15-16 (tror jag är där någonstans iaf, denna gången har jag verkligen ingen koll alls)? Jag är inte säker på att det är sammandragningar men jag känner igen känslan så väl men kan inte sätta fingret på vad eller hur det känns..
#17 jag hade nått som liknande sammandragningar , runt v. 15 skulle jag tro.
Det blev donken idag igen 😞 åt det i torsdags också. Känner mig så dum, men det är det enda jag klarar av att äta utan att må illa och spy så vi åkte faktiskt extra dit idag för att jag skulle få mat i mig =S Vill ju äta bra mat så bäbisen växer och utvecklas bra, dessutom vill jag ju inte äta dålig mat så jag kanske blir extra tjock. Men det är inte kul att gå runt och må illa och spy hela tiden heller.
#19 Just nu resonerar jag som så att det måste vara bättre att få i sig någon mat öht än att inte äta alls. Så jag har släppt kraven på mig själv med att vara nyttig tills vidare, illamåendet lägger sig ju (förhoppningsvis) tids nog och då får man väl satsa på bli nyttig då istället…
#20 så skulle jag också tänka. Bebisen tar vad den behöver det är mammans kropp som får lida = du mår ännu sämre. Så ät med gott samvete trots att det just nu känns motigt
Foglossningarna kan vara nog så jobbiga, men ischias… jag tror jag går av snart!
*gnäll, gnäll*
På annandagen föddes våra tvillingar i v 34+5 med en rasande fart. Killen 2.8 kg o tjejen 2.5 kg, båda 48 cm. Värkarna startade efter magsjuka…. De ligger på neo, jag ännu på bb. De har blivit av med cpapen och börjar suga flaska som kompletteras med sond.
Oj vad jobbigt många av er verkar ha det med illamående och ont i ryggen! Jag är så himla tacksam att jag har en problemfri graviditet. Är i vecka 33 nu och det enda som egentligen är lite jobbigt är att jag har ganska mycket sammandragningar och att jag vaknar 1-3 ggr/natt men det känns ju som smågrejer i jämförelse…
#23 Stort grattis till tvillingarna! :) Hoppas att ni återhämtar er snabbt :)
#23 Grattis!
#23 - Stort grattis!
/Christine
#23 Grattis! Vilken härlig julklapp :)
#23 Grattis :)
#23 Grattis! Hoppas på bild när du orkar! All lycka till Er! Ät på Mac Donalds… Förhoppningvis slipper du illamåendet snart och då kan du äta bättre. Men tills dess ät det du klarar! Jag gick upp runt 25kg med mina två döttrar och det försvann fort efter. Man ska inte tänka så mycket på vikten! Thiah. Mitt ryggonda har tidigare försvunnit direkt efter förlossningen. Så jag hoppas på att få sova i april. Ska väl inte hoppas för mycket då mina döttrar varit änglar som bebisar. Får väl säkert en liten gaphals denna gången bara för det 😝 Kämpa på allihopa!
#23 Stort grattis!
#30 Jag har tyvärr kroniska problem så helt fri från ryggont blir jag inte men det skulle vara skönt att kunna få sova nu. Magen har iaf blivit tillräckligt stor för att kunna hålla upp kroppen om jag sover på vänster sida med lite stöd :D
#23 Stort grattis!
#9 Haha, japp. En vaggande mage lär väl jag väl vara om sisådär tio veckor kanske.
#17 Sammandragningarna startade runt vecka 16 för mig också, tror jag frågade om det i förra tråden till och med. Magen blir som en stenhård liten boll, har haft det en eller ett par gånger varje dag sedan dess (Vecka 25 nu). Om det bara är livmodern som övar sig så borde min vara väl förberedd snart känns det som :P
Blev lite smårädd i början, väntar första barnet nu, men så länge det inte gör ont ska det ju inte vara något farligt har jag hört i alla fall.
På tal om något annat så har alla slemhinnor blivit oerhört sköra. Från att ha haft näsblod en gång på 22 år så blöder jag lite ur ena näsborren varje dag nu. Kan inte borsta tänderna utan att det blöder trots mjukaste tandborsten. Och att ha sex är uteslutet nästan, testar lite då och då men det gör så ont och jag bli jättesvullen så det lockar inte det minsta längre.. Skittrist då makens sexlust och behov är samma som tidigare och jag varken kan eller vill sexa till det.
#33 det där med sex har jag nästan gett upp. Jag blir inte jättesvullen men jag är öm och de vanliga ställningarna som annars funkat fungerar inte alls. Sambon sa att det är jag som måste bestämma takten och berätta hur jag vill ha det men hjärnan vill ju så gärna att det är svårt att inte försöka emellanåt. 😉
Från att ha haft sex varje dag el varannan till typ inget här… 😁😔 Jag har ju ljumskbråcket som gör mig jätte svullen. Tror dock sambon är ganska nöjd. Han tycker inte om sex när jag är gravid. Min mage rör sig hela tiden så jag förstår honom. Svårt och koppla bort! Dock försöker vi lite då och då. Vill ha iaf en gång i veckan. Behöver närheten och allt det nu sex ger 😄 Längtar tills det är normalt igen, även om det är en bit kvar. V 27 idag… Gott nytt år på er alla! 🎉
Jag har också funderat på det där med magen. Bobfloyd beter sig riktigt bra (alltså sover och ligger still) när vi ska ha sex men magen är redan i vägen. Sen är det inte så mysigt med den där gasballongen som min mage förvandlats till.
Är det inte ljuvligt att vara gravid så säg 🤪
Jag var ju extremt kåt i början, kunde ha sex flera gånger om dagen och blev våt för minsta lilla. Det har lagt sig lite nu iom illamåendet. Men är ändå "mjuk och skön" där nere så det är lätt och smidigt att ta en snabbis när jag inte mår illa. Dock har jag börjat få lite känsligare slemhinnor, så ibland skaver det lite. Min sambo har ganska hög sexualdrift och än tycker han bara att det är ännu häftigare med sex nu när jag är gravid. Men vi får väl se hur han känner sen när magen börjar komma.
Sitter just nu på förlossningen. Är i v. 33 (32+5) och redan i torsdags kväll drog värkarna igång. Då vi var på middag hos min mormor då så fick vi åka in akut till förlossningen i västerås (efter att ha pratat med dem där) och i fredags blev det ambulans hem till eskilstuna. Så vi har fått kortison, brickanyl & dropp för att stoppa upp allt och hoppas på att den ska stanna kvar ett tag till. Men värkarna/sammandragningarna vill inte riktigt ge sig. De kommer med ca 5 min mellanrum och jag är öppen drygt 1 cm. Så jag måste hålla mig lugn & försöker just nu knipa så att den åtminstonde kommer på rätt sida nyår!
#38 Oj! Redan nu?! Hur går det? Lugnt om bebisen kommer redan nu el? Klart man vill ha kvar så länge som möjligt men om… Håller tummarna för er och att allt går vägen! Håll oss uppdaterade och lycka till!
Gott nytt år alla!
Ni som spyr på morgonen, tycker ni att det blir bättre under dagen med illamåendet då, än om ni inte spyr på morgonen?
Sitter o försöker leta lite fördelar med att ha vaknat och varit tvungen att springa upp och spy nu igen, trots sovmorgon. Känns kanske lite lugnare nu efteråt än annars, kanske jag får en piggare dag. Man kan ju hoppas.
#40 kräks jag inte på morgonen är hela kvällen förstörd sen, då kan jag tillbringa hela kvällen dubbelvikt framför toastolen, då kvittar det vad jag än ätit, har jag däremot kräkts på morgonen kan jg hålla illamåendet i schack genom att äta regelbundet
Finns det nån som hade ryggont i början av graviditeten?
Jag tror jag är i vecka 4 och jag har sen tidigare ledproblem med blandannat ryggont.
värken känns som det brukar kännas för mig om jag stått för länge (pga mina ledproblem) så jag tror det är därför men man vill ju vara säker att det är ok då jag hört att ryggont får man om man har missfall.
l'm back
#42 Jag hade jätteont precis innan jag förstod att jag var gravid. Det var löjlligt hur smärtsamt jag hade det ett par dagar.
Jag mådde också bättre om jag kräktes direkt på morgonen och fick det gjort. Var ingen ide och försöka hålla inne med allt! Frukosten kom nog upp i 99% iaf 😔
#36 Vart kommer namnet Bobfloyd ifrån? :P
#42 Det där med ryggvärk kan jag skriva under på. Var väldigt öm i korsryggen de första veckorna, hade inte så mycket andra symtom förutom att tuttarna blev enorma. Kanske tur att jag inte visste då att ryggont är vanligt vid missfall, när jag väl läste det första gången så kände jag redan lillkillens rörelser där inne. Hade nog blivit rätt hispig annars.
Ja inte fasen mår jag bättre trots att jag spydde imorse =( Har inte fått i mig frukost och inte lunch. Har fått i mig en skiva knäckebröd utan något på, det är det enda som jag fått i mig på hela dagen. Känner mig lite matt och yr. Men vet inte vad jag ska göra =S Försökte stoppa i mig en korv, åt väl 2 tuggor och sen kom det upp igen (och undra om inte knäckebrödet följde med upp då).
Kan inte ens föreställa mig vad för mat jag vill ha, sambon frågar men jag blir ju bara illamående när jag tänker på mat. Nån som har förslag på något lättätet?
Tror dessutom det blir lite rundgång på det hela. Jag tänker att när jag inte får någon mat i mig så blir jag nog illamående av den anledningen också.
Gröt borde väl vara lättätet (Och lättkräkt :P), kanske inte havregrynsgröt då för det smakar typ hö men mannagryn kanske? Eller nypon/blåbärssoppa för då får man ju åtminstone i sig socker för energins skull samtidigt som det förhoppningsvis finns en vitamin eller två däri.
Jag skäms nästan lite över att jag klagade över mitt illamående i början, jag som bara kräktes två gånger och annars bara drogs med lite lätt "åksjuka".. Lider verkligen med er som har drabbats hårt av illamående :/
#45 det totala arbetsnamnet enligt mig är Brynulf Bobfloyd. Bob-Floyd kommer ifrån min kära sambo samt hans bror… två häftiga namn som dom tyckte vår son ska heta. Min sambos släkt har fått namnförbud och sambon flertalet varningar ;).
#48 Haha, måste vara det roligaste arbetsnamnet jag hört :P
Kan gott förstå både förbudet och varningarna om alla namn är i samma stuk ;)
Min gubbe kom också bara med konstiga förslag i början, tillslut när han inte gav sig drog jag till med lite krokodiltårar och pep något om att jag inte vill att vårt barn ska bli mobbat. Sen dess kommer det ganska vettiga förslag från honom, ibland måste man liksom ta fram sin inre dramaqueen 😃
#45 samma symptom som jag mina bröst har blivit så stora att dom knappt rymms i min BH och dom är så ömma att jag inte kan sova på mage (som jag brukar)
och ryggen då
l'm back
#50 Så var det för mig också, fick plocka fram mina gamla bh:ar som jag hade innan jag gick ner 20 kg i våras. Pang sa det så var tuttarna en hel kupstorlek större och de fortsätter att jäsa..
#42 Jag får alltid ont i ryggen när jag har mensvärk och den första veckan efter att jag hade plussat så kändes det som att jag hade mensvärk och därmed hade jag även ont i ryggen. Hade inte en aning om att det kunde vara tecken på missfall?? Nåväl, ingen ryggvärk på ett par veckor nu och inga tecken på missfall ;)
#46 Mår du så dåligt nu? :/ Jag har inte mått illa på flera dagar *peppar peppar* Jag bävar för att drabbas av sånt illamående att jag börjar spy för det finns nästan inget jag tycker är värre än det…
Ang brösten: mina har fan inte växt ett dugg än och jag som vill att dom ska det :P (är väldigt småbystad)
Och ang namn: arbetsnamn har vi inget, ännu. Men min sambo har också lite svårt att ta namndiskussionerna seriöst… Tjejnamn är vi rätt eniga om, men det har låst sig totalt på killnamnen. Jag kommer med massa förslag som han röstar ner och alla förslag han kommer med är bara… ja, oseriösa (i mitt tycke då). Tur att det är 7 månader kvar…
Tjejnamn hade vi ett från första stund, sambon hade ett vackert namn han tyckte så mycket om. Det är ett namn man kan med få bokstäver omändra så det passar ens flicka fint. Men pojknamn….Tur att vi tog reda på könet för annars hade vi väl stått där på förlossningen med en son och inget namn så långt ögat kunde nå. Kallar jag bebisen i magen för Brynulf svarar inte sambon så det är Bob-Floyd som gäller. ;) Men vi har ett vettigt namnförslag samt att vi funderar vidare. Det där med brösten har jag få problem med. De har växt jo, men i lugn och fin takt och jag kan ha samma bhar på mig som alltid.
Haha, vi hade också ett solklart tjejnamn och sen visade det sig att vi hade rätt i våra spekulationer om att vi väntar en son. Nu har vi som er Thiah, ett vettigt förslag som vi båda gillar och sen spekulerar vi vidare.
Mina tuttar har växt från 80C till 90D, så jag har blivit rundare runt om också men mina gamla kupor får plats i de nya. Fasar lite inför att det verkar vara ärftligt det här med bröstmjölksmängd, mamma gick från b-kupa till d-kupa när hon ammade mig. Och mormor hade också väldigt mycket mjölk. Hur ska det sluta för mig då..? Haha, dör lite av tanken.
Du kan ordna mjölkbad åt ungen och dig själv sen. ;D Kleopatra badade visst i mjölk för att bli vacker. Jag har funderingar mot att inte alls amma så mina bröst skulle gärna få sluta växa mera nu. Fast jag har haft så små att dom nog kan få stanna i den här större storleken.
Haha, jag har hört detta. Kanske värt att fundera på ;)
Nej men, om det går i arv och jag får väldigt mycket mjölk så kommer jag att donera till sjukhuset tror jag. Det känns som en fin grej om jag ändå har för mycket och det inte känns för bökigt då.
Ja, i sådana fall så behövs det ju inte mera :)
Hur kommer det sig att du går i sådana tankar? Om det är okej att jag frågar?
eftersom jag vill amma, gärna länge om det går så kanske jag ska vara glad åt att brösten växer redan nu, däremot är det somsagt lite svårt då jag är van att sova på mage (min man hade en teori om att det var därför brösten växer först, så att man vänjer sig att ligga på rygg fram tills man får stormage 😃
ang namn så har vi haft namnideer i flera år nu 😊
l'm back
Inflikar bara att bröstens storlek inte påverkar huruvida man kan amma eller inte ;)
/Christine
#58 jo jag vet, det var skrivet lite halvt på skämt
l'm back
Ja, att donera låter ju jättefint. Jag har absolut inte problem med att frågor, i så fall skulle jag inte nämna det här. :) Jag har aldrig varit värst jippi med tanken på att själv amma, det har liksom alltid varit så. Sen är jag väldigt orolig fö rmin vikt. Jag har extremt svårt att gå upp i vikt men otroligt lätt för att tappa. Jag har verkligen inte råd att tappa flera kilon i vikt. För mig hjälper det inte heller att jag efter viktras slutar amma då jag har så förbenat svårt att få tillbaka kilona. Sen har jag nervproblem runt ena bröstet efter mina två skolios operationer. Känseln är inte som den ska och bröstet är liksom utdraget mot armhålan. Den sidan av kroppen har även väldigt svårt att ta vikt så jag har svårt att se hur jag, utan problem och extra smärta, ska kunna amma den sidan. Därför har jag funderat på att inte alls börja amma och därmed slippa den stressen som ja känner att ens tanken på amning ger mig. MEN inget är hugget i sten ännu och jag får se om jag tar upp det med läkaren i januari.
#39 ja, vi blev lite chockade när det började dra igång. Som tur är verkar det ha stannat upp lite nu. Bebis är fortfarande kvar i magen, så det blir åtminstone på "rätt" sida nyår. Imorgon blir den 33 hela veckor (går in i v 34) och enligt läkarna så kommer den nu att klara sig om den skulle komma redan, men de vill gärna att den stannar så länge som möjligt. Till en början blir de kuvös och ev andningshjälp, men barnet mår bra och det var bra storlek på den så de trodde inte att det skulle vara någon större fara. Däremot så kommer jag inte att få åka hem nu förrän den är ute, så jag ligger på förlossningen, väntar, har tråkigt och ser alla gravida komma hit, trycka ut sina barn och sedan flyttas vidare/åka hem. Hur trist som helst!
#61 du får tänka som så att du har tråkigt för en god sak :). Vet själv hur trist det är att vara på sjukhus. Får du vara uppe och röra dig eller är det sängläge?
#58 Nä, vet det också och just därför tycker jag att mina tuttar kan sluta växa typ nu, helst igår :P Jag gillade min c-kupa, nu ser de mest vulgära ut om jag inte har en tröja som går ganska långt upp. Jag är så liten i mig själv så just nu ser jag ut som två tuttar och en mage på ett par ben..
#60 Nä, det hade du nog inte gjort i sådana fall, tänkte inte på det :)
Då förstår jag och jag hade gått i samma tankar, hoppas att samtalet med läkaren kan få dig att komma fram till vad som är bäst för er, åtminstone medicinskt så kan man ju arbeta med känslorna utefter den informationen.
Jag vill amma och ser just nu i alla fall inga hinder för att det ska gå men det kan ju dyka upp. Jag har klargjort redan nu för maken och min mamma som jag pratar mycket med att jag kommer försöka amma. Men om jag börjar känna mig stressad och mår dåligt så tänker jag inte pressa mig själv hur bra amning än sägs vara. Jag tror att vår son kommer ta betydligt större skada av att jag är stressad än av att inte ammas.
#63 Just det där med stress tror jag är viktigt att tänka på. Min syster kämpade på ett bra tag med nummer 1 för att sjukvården och allmänheten sa att man ska amma. Sen sa pappa åt henne på skarpen att hon ju mår som skäp över detta och att varken hon eller hennes barn mår bra av det. Då slutade hon stressa, använde ersättning och mådde bättre. Vet att hon kunde helamma med nr 2 och efter ett tag halvamma med nummer 1. Jag är ganska nervös inför läkaren men det ska säkert gå bra. Blir att diskutera vaginal förlossning /kejsarsnitt också i och med min skolios. Hoppas bara det är en läkare som kan nått om skolios eller är villig att lyssna,
altså blir man lat av att bli gravid?
jag har nästan bara småsurfat och läst om ditt och datt om graviditet idag och dagen har bara försvunnit.
jag som skulle baka idag 😊
l'm back
#61 Sjukhus och vänta…. Usch och fy! Men vad tror de då? Kan bebisen hålla sig inne till V40? Blir ju en låååång väntan då el tror de bebisen kommer snart ändå? Inte alls kul och hamna på sjukhus :(
#61 känner med dej. Mina bebisar är på neo/ barn. Föddes i v 34+5, behövde andningshjälp i drygt 1-2 dygn ( cpap, dvs andas i motstånd). Nu kämpar vi med maten. De orkar bara suga flaska korta stunder, resten sond. Påfrestande, men man får se de små framstegen. Neovården är fantastiskt!
#57 Haha.. kul teori ;P Har samma problem här, får ligga på rygg o sova, går knappt ens att ligga på sidan för när brösten tar i så gör det ont. Att ligga på mage är bara att glömma.
#65 Ja jag undrar detsamma. Jag har faktiskt tappat mycket av min lust att göra saker och när jag bestämt mig för att göra saker så blir det aldrig tid att ta mig för ändå. Känns som om jag mest sitter av tid just nu =S Känner mig ohyggligt lat. Men å andra sidan har jag mått väldigt dåligt också, så kan ju vara det med.
Mellan 2-4 månaden vr jag helt apatisk och orkade knappt nått. Hade inte direkt lust med nått heller. Det är hormonerna som spökar och det går över. :) Jag har nu fått tillbaka min yrsel och svindel. Undrar om det är så att blodtrycket gått ner eller om jag bara är känsligare för dålig nattsömn. Blir att hålla i sig i trapporna i alla fall.
jag är mest "lat" för att jag sitter vid datorn, läser om graviditet, barn m.m. och så glömmer jag bort tiden 😊
Gör jag nått så börjar jag tänka på nått bebisrelaterat och jag glömmer bort vad jag höll på med 😊
men då jämför jag ju tröttheten med förr, för bara ca 3 månader sen hade jag kraftig värk i leder m.m. varje dag det blir man trött och "lat" av också
l'm back
Den omtalade tröttheten har nog drabbat mig nu. Den här veckan har jag gått runt som en zombie och är totalt orkeslös :( som tur är går set influensa och grejer på jobbet så det är ingen som tittar så fundersamt på mig, det går alltid att skylla på att man nog håller på att bli sjuk :P Illamående fortsätter att hålla sig undan, istället har jag blivit konstant hungrig…
Jag befinner mig just nu i ett…. Hmm… Lugnt stadie?! Känns som man överlevt det värsta iaf. Visst ryggont, ljumskbråck, trötthet och andra saker är kvar men jag är lugn i kroppen på ett vis jag aldrig varit förut. Försöker intala mig själv om att tre månader går snabbt 😛 Sista gången jag är gravid och det känns skönt. Hade jag mått så här med de andra två hade vi nog bara haft en 😁 Tror nog aldrig jag mått så dåligt i hela mitt liv. Tänker man att det är sista gången känns det ändå hanterbart. Magen kommer aldrig vara så stor igen och ingen kommer sparka mig inifrån. Är ändå en väääldigt speciellt grej och vara gravid. Man har en liten inuti och man känner sig viktig. Ska snart göra barnen klara för lite kvällsmacka och sedan sängklara. Min rygg värker och jag ser fram emot en kväll i soffan med min pecannötpaj 😀😃😄
I morse fick jag det härliga beskedet att jag trots allt fick åka hem! Pyret blev idag 33 hela veckor (34+0) och trots att värkarna fortsätter komma då och då så ansåg de att vi bodde tillräckligt nära för att snabbt kunna ta oss in om något skulle hända. Jag fick med mig ett papper om sjukskrivning samt order om att ta det mycket lugnt nu fram till förlossningen. Sååå skönt att få vara hemma! :D
#73 Gud va skönt! Hemma är ändå hemma!
#73 va skönt! Tur att det bara är 2 dagar arbete denna vecka. Sover så otroligt dåligt på nätterna och bebis är igång hela natten. Lugnande att känna honom men behöver få sova. Idag är jag vaken 2 timmar förtidigt. Blir en lång dag idag…. Sen har hungern verkligen slagit till, så allt jag vill göra är att äta och sova.
Vaknade med ont i urinblåsan och trängningar. Inte kul, fick tid på VC och lämnade urinprov, min gissning var ju såklart UVI även om det inte svider alls. Men det läkaren såg mest var att jag äter för dåligt, något med att fett bryts ner i urinen. Hängde inte riktigt med mer än att jag uppfattade att det var för att jag äter för dåligt. Berättade att jag mår dåligt pga graviditeten, kräks upp mycket och får inte i mig särskilt mycket från början heller pga illamåendet. Lever just nu mest på nyponsoppa, banan och knäckebröd. Det verkar iaf gå ner. Så han var övertygad att det var det som var orsaken.
#76 Du hade troligen utslag på ketoner på urinstickan då och det är ju inte så bra… Dom skrev inte ut nått mot illamåendet?
#77 Kan nog ha varit det. Nä det gjorde han inte, sa bara åt mig att äta bättre. Jag sa att jag skulle försöka men att det var svårt. På vilket sätt är det inte bra? Är det skadligt för fostret?
#78 Hur det påverkar fostret vet jag inte men det är inte bra för dig att du börjat bilda ketoner eftersom det är ett tecken på att kroppen svälter. Den får inte tillräckligt med energi av kolhydrater och bryter ner fett istället.
#79 Jo att kroppen bryter ner fett vet jag, men å andra sidan, är det farligt? Visst är det väl inte bra i längden, men är det farligt att jag just nu mår så pass dåligt att jag inte får i mig mat och därför svälter lite? Jag har ju liksom sådär 10kg att ta av om man säger så ;P
Så jag är mest bara intresserad av huruvida det är farligt för fostret. Jag överlever ju.
#80 om den bara bryter ner fett så kan det bli farligt, oavsett hur mycket du har att ta av ;) Jag vet att diabetiker kan dö om det får för höga halter av ketoner i kroppen, exakt hur illa detsamma gå om man inte är det har dock inte stenkoll på. (En snabb googling säger dock att det kan ta nån månad eller så innan det blir riktigt illa). Ketoner i urin kan ju också vara tecken på graviditetsdiabetes, men det utvecklar man väl inte så tidigt??? Skulle tro att det inte är farligt för fostret just nu, men kan säkert bli det om du fortsätter att "svälta" under en lång tid (månader).
Hallå där ute i stugorna!:) Idag är de bf om två dagar. Jag har sen igår kväll haft en väldigt intensiv molande mensvärk. Inte så att de inte är hanterbart men går Heller inte över med Alvedon. Idag har även magen börjat strejka och en del sammandragningar. Men ingen direkt smärta. Är de något på g tro? Eller ska de kanske vara så här ett tag? Spännande tycker jag! :)
#80 Nej, det är inte farligt, kroppen använder dina fettdepåer som bränsle och det är inte alls samma som det som diabetiker kan få. Du är i ketos och det diabetiker kan drabbas av är ketoacidos (tror jag det heter).
Och nåt får du ju i dig, det är ju inte att du är under total svält. Prova dig fram och försök få i dig näringstät mat såsom fisk o skaldjur, inälvsmat, kött, frukt och grönsaker, nötter, yoghurt m.m.
#80 Det kan vara farligt i längden om det fortsätter alldelles för länge, men iom att du får i dig lite näring hela tiden så borde det inte vara någon fara, hoppas illamåendet lägger sig snart för dig.
När jag väntade mitt första barn, blev jag inlagd på sjukhus pga för höga halter av ketoner i urinen, även blodproverna visade på svält och uttorkning, men då hade jag inte fått behålla någonting (varken mat eller vatten) på 2dygn och gått ner 12kg på 4dar. För mig hjälpte akupunktur en del, kanske kan vara något att testa? Och att slippa laga maten själv, det fick sambon snällt göra istället.
#83 Frukt får jag i mig mer av nu. Men blir lätt illamående efteråt (men det kommer iaf inte upp igen). Är absolut inte i total svält, får i mig mat även om det inte är mycket och kanske inte den bästa. Om inte annat så äter jag på McD när jag inte fått i mig på ett tag. Så något får jag ju i mig lite då o då.
#84 Ja slippa laga maten märker jag är stor skillnad. Men här hjälper det inte att sambon lagar, för då är jag ändå så involverad i det eftersom han hela tiden frågar och jag ger instruktioner, då kan jag lika gärna (hellre) göra det själv. Däremot har jag märkt att det går lättare med färdig mat, att äta ute på restaurang fungerar bättre än att äta hemma, även om det inte fungerar helt bra det heller.
Känner att jag vaknar på morgonen med torr mun och det känns lite som vätskebrist (har haft det akut några gånger så känner igen känslan). Försöker dricka mycket vatten men inte helt lätt, har aldrig riktigt gillat det där med att dricka och illamåendet gör det ju inte lättare. Allt smakar konstigare nu också.
Hormonerna spelar ett spratt just nu. Inte kul. Är mycket känsligare än tidigare och blir lätt irriterad. Hoppas d går över! Idag mår jag lite illa igen efter att ha sovit kasst inatt. =/
#87 Ska prova att smaksätta vattnet. Brukar inte gilla det och just nu är jag känslig för konstiga smaker. Men vem vet, det kanske är precis vad jag behöver just nu ;P
Just nu sitter jag och gråter. Vill inte vara gravid =( Orkar inte mer… Jag är så matt och slut av att kräkas. Jösses, hoppas verkligen det här går över snart. Känns just nu som om det inte är värt att skaffa ett barn till sen, vill inte gå igenom det här igen. Hatar att kräkas och jag är ju inte ens sjuk. Det här ska ju vara en tid att njuta och vara lyckligt. Just nu känns det mest bara jobbigt och olyckligt. Egentligen är jag ju väldigt glad att jag är gravid, men hade nog inte riktigt föreställt mig att jag skulle må såhär dåligt. Å om en vecka ska vi utomlands, känns ju lite sådär lagom kul just nu. Dessutom ihop med svåger och hans tjejkompis. Vi har sagt att om jag mår såhär där nere så kommer vi ju bli tvungna att berätta för dom. Blir ju lite konstigt om jag springer och spyr lite nu och då och ibland är sängliggande pga illamående om dom inte vet varför.
Förlåt att jag klagar. Mina vänner vet ju inget än så har ingen annan än er här och sambon att klaga för. Ska försöka rycka upp mig och tänka på resultatet istället.
#88 Här är några länkar som kanske kan ge lite tips om illamående:
http://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/
http://www.mommypotamus.com/7-remedies-for-morning-sickness-that-actually-work/
Jag har ju mått fantastiskt bra hela min graviditet, förutom lite lätt "kymig" under de första veckorna, och när jag snubblade över den här sidan Mommypotamus för ca ett år sen och läste de här inläggen så kanske mitt mående till viss del beror på att jag käkat en del kosttillskott senaste åren så att jag hade bra nivåer i kroppen när jag blev gravid. Just D-vitamin och magnesium är det som jag ätit mest regelbundet och sen äter jag bra mat överlag också. Eller så har jag bara haft tur. :)
Livsmedelsverket höjde ju t ex rekommendationerna för D-vitamin i höstas, många här uppe i norden har låga nivåer under vinterhalvåret och D-vitamin hjälper ju bl a till med regleringen av blodsocker. Läkaren Andreas Eenfeldt skrev om det i höstas på sin hemsida:
http://www.kostdoktorn.se/tillskott-av-d-vitamin-ar-bra-vid-graviditet
Blir det sol och bad på utlandsresan? Skulle ju vara bra isf, bästa sättet att få upp d-vitaminnivåerna på!
På SLVs hemsida om D-vitamin skriver de om en undersökning som gjorts på 8-åringar i Sverige. 1 av 20 har D-vitaminbrist och ca 1 av 4 (!) har nivåer så låga att de ligger på gränsen till brist. Tycker det är anmärkningsvärt att man inte hört mer om detta.
Orkade inte läsa hela, kände att det var jobbigt med koncentrationen pga engelskan, skummade bara snabbt. Men ja just magnesium är något jag vet att jag har brist på, iaf till o från. Men magnesium från apoteket funkar inte (kroppen verkar inte vilja ta upp det hur mkt jag än äter) och sån från hälsokosten som funkar bör man ju inte äta då man inte vet hur det påverkar fostret eftersom det inte är testat.
D-vitamin äter jag, men troligtvis lite för lite. Men vet inte om jag riktigt vågar överdosera.
Svårt det där, för man kan ju behöva överdosera om nivån från början är låg eller om man har dåligt upptag. Men det är ju svårt att se på utsidan. Så, det jag väljer att göra är iaf att följa dom rekommendationer som finns, vilket mest troligt blir för lite.
Japp det blir sol o bad, iaf är det tänkt så. Dock ser det nu ut som om vädret kommer bli dåligt där nere. Men det är ju långt kvar ännu för en rättvis väderprognos. Så vi håller tummarna.
Jag vet inte om det var i denhär tråden man tog upp det men hur vet man att kosttillskotten är ok
(jag äter just nu B12 eftersom jag är ovo-veg, selen pga ovo-veg och selenfattiga jordar, D-vitamin pga ovo-veg och folsyra)
l'm back
#91 Det ska stå i bipacksedeln att det är okej för gravida. Sedan kan man alltid fåga apotekspersonal, läkare eller sin BM.
Står det inte uttryckligen att det är okej för gravida så finns det ingen test gjord på produkten och alltså vet man inte hur det påverkar.
#92 hmm ingen av dom har mig veterligen bipackssedel det mesta står på den.
l'm back
#93 Googla
Eller ring och fråga apotekspersonal/läkare/BM.
#94 jag får testa att googla, annars får jag fråga apotekspersonal tex däremot ringer jag inte barnmorska
l'm back
Alltså, för min del så tror jag inte mer på produkter bara för att de finns på apoteket och innehåller en bipacksedel. Ok när det gäller läkemedel men vitaminer och mineraler? Känns överdrivet. Tycker det är mycket bättre utbud i hälsokostbutiker.
#96 Ja så tycker jag med egentligen. Men det som är på hälsokosten är sällan rena ämnen. Alltså innehåller det annat och dessutom kanske inte i samma koncentrationer. Och just den sammansättningen är inte testad för gravida. Alla gör som dom själva vill. Men jag vill inte sitta med ett missfall och fundera över om det var det där tillskottet jag åt.
Men vill man inte äta tillskott så innehåller 100 g mandel 93% av RDI av magnesium… 🙂
#88 Känner med dig! Jag har två barn sedan tidigare och är gravid i v 27+4 med nr 3 nu. Mådde lite illa med de två första. Nu med nr 3 låg jag från V7 till v24, däckad! Jag kräktes för allt! Mat, lukt, sex, sambon, ta i, tänka, lyssna ja allt…. Grinade och var helt slut! Glad att jag är envis av mig för mitt ändå mål var och inte bli inlagd med dropp! Kräkte jag drack jag direkt efter och jag fick i mig tillräckligt för att klara mig. Har du testat tabletter? Fungerade några dagar för mig innan det var kört igen. Men man fick andas! Sjukskriven har jag varit sen v7 och kommer vara fram till jag föder. ( pga ljumskbråck sedan v20) innan var det för att jag kräktes. Jobbigast var att jag under en låååång tid inte tålde lukten av sambon. Duschad el inte, gick bara inte. Förstår att du är rädd för att tänka på nr 2. Men som sagt, jag mådde lite illa med mina första och nu så har jag bott på toaletten i ca 17v. Nu kräks jag inte. Sista gången var för ca 4v sedan. Jag kan äta och pussa på sambon igen. Bara det är en vinst! Håll ut och beklaga dig här. Det gjorde jag och det hjälper att skriva av sig när man känner för å hoppa framför tåget!
#98 Det har du rätt i. Även banan innehåller en del magnesium (100g innehåller 1/4 av RDI). Banan har jag faktiskt fått i mig. Men mandel har jag inte provat (tror jag har hemma) dock får jag nog vara försiktig, som sagt så kommer det mesta upp igen. Nyponsoppa verkar fungera =D Synd att jag har slut på banan o att sambon inte kommer hem med bilen fören imorn.
Börjar få ont i halsen nu av all spya. Såg även nu när jag "torrspydde" att det såg ut som om det kom med lite blod =S Ursäkta äckliga kommentarer.
#99 Jösses… Mitt började i ca v7 och imorn går jag in i v9, så ca 2v har jag fått stå ut. Kändes plötsligt lite i jämförelse. Jag har haft v12-13 i sikte, och hoppas på att det ska sluta tills dess. Men vi får väl se. Hoppas bara att jag inte blir så dålig under resan att man måste in på sjukhus =S Inte kul att ligga på sjukhus utomlands.
Vilka tabletter pratar du om? Har även hört folk prata om armband, har funderat på att testa det. Någon som provat det?

#100 Jag har förstått det som att runt v 8 brukar toppen på illamåendet komma så har du riktigt tur börjar det plana ut snart.
Och som ovanstående skrev så är ofta graviditeter helt olika varandra, ena gången kan man vara tokillamående- andra ingenting, ena gång gympar man vilt till v 40 -andra gången foglossning från v 15. Man kan inte veta innan , bara hoppas på det bästa:)
Jag själv småäter hela tiden eftersom jag brukar i vanliga fall må illa om jag är hungrig och jag vill inte att det ska hända nu. (jag måste tex alltid äta nått just innan jag går isäng annars vaknar jag mitt i natten pga illamående)
som tur är så är det inte så jätteonyttiga saker jag äter.
l'm back

#100 Föresten kanske du borde skaffa flourskölj eller ringa tandläkaren och höra om dom har råd hur man skyddar sina tänder från all frätande magsyra. Tråkigt om dom blir förstörda dessutom:(
Jag hade mycket muntorrhet första gången och fick sugtabletter på recept då för tändernas skull.
#101 Hoppas verkligen det planar ut, det har precis en vecka på sig, sen vill jag må bra ;P
#103 Ja, jag sköljer noga och några gånger om dagen borstar jag tänderna lite försiktigt. Har även sköljt med munskölj för att slippa borsta så ofta.
Jag har också mycket muntorrhet. Har sådana sugtabletter men tycker inte det hjälper nånting?
#104 Två bekanta som mått väldigt illa och kräkt mycket vid sina graviditeter tipsade mig om Lergigan Comp, dom fick det utskrivet av läkare och det har för dom funkat riktigt bra! Jag tycker att det är konstigt att din läkare varken skrev ut något eller tipsade om receptfria åksjuketabletter som också kan funka (man kan dock bli riktigt trött av dom, och jag vet inte vilken sort man får lov att ta som gravid.. Men kanske kan vara värt att kolla upp?).
Jag kände själv att jag klarar mig utan tabletter då jag inte kräks, då känns det ändå som att illamåendet är hanterbart. Men visst är det lite tufft ibland, speciellt eftersom att jag jobbar som kock och måste smaka på allt jag lagar.. Sådär roligt när bara lukten av vissa rätter får mig att må illa.
Jag är förresten i vecka tolv och har följt tråden ett tag men inte skrivit något förrän nu :)
#105 Ja lite lustigt faktiskt eftersom jag berättade om mina besvär. Men dumt av mig att inte ta upp det heller, men jag tänkte inte på att det skulle finnas något han kunde göra åt mitt illamående.
Idag sitter jag hemma utan bil, så lite svårt att ta mig ut, imorn är apoteket stängt o antar att det är stängt på måndag också, så det är väl till o vänta på att det blir tisdag så ska jag ta mig till apoteket o fråga om råd.
#104 Det finns olika läkemedel mot illamående, men alla (iaf dom som är godkända vid graviditet) är receptbelagda. Så ring vårdcentralen o kolla om dom kan skriva ut!
#107 Suck… Även armbandet? Då måste jag ju vänta tills på tisdag iaf, då hjälper det inte ens å åka in till större stad som annars hade kunnat varit ett alternativ jag kom på, för där har dom ju ofta öppet lite iaf på söndagar.
#107 armbandet innehåller så vitt jag vet inget läkemedel så det är nog lugnt. Men! Jg såg nu att Postafen verkar gå att köpa receptfritt o det är ok att ta (http://www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2013/Meklozin-gar-bra-att-anvanda-under-graviditet/) så testa det!
Kan det vara magsjuka? Eller hur vet man om det är magsjuka eller gravidsymptom?
#105 Välkommen och grattis!
#110 det är ju såklart inte så lätt att veta, men bor normalt brukar magsjuka bara hållna i sig ett par dagar och det är ju dessutom oftast ganska smittsamt så din sambo borde oxå bli sjul
#85 Första 4 månaderna åt vi praktistk tagit bara mat som var färdiglagad. Jag orkade inte laga mat och sambon är inte direkt hemmastadd i köket så dt fick bli färdigmat och nu senaste tiden har jag börjat laga mat igen.
#112 Ja när jag tänker efter så är det ju knappast magsjuka. Har ju mest spytt på morgonen, fast vissa dagar har jag spytt flera gånger under dagen. Ofta mår jag lite bättre på kvällen. Och det har hållit i sig länge. Jag har ju ingen feber och är inte sjuk. Förutom att när jag mår dåligt är jag jäkligt dålig.
#113 Bara det att det är så dyrt och här är det inte så mycket att välja på. Sitter o är sugen på pizza nu. Med banan o curry på..mm..tur att jag inte har någon bil hemma.
#114 vi köpte mat att värma i affären och då behöver det inte bli så mega dyrt. Sällan vi beställde hem pizza eller så, mest för at jag inte gillar det så värst mycket.
#115 Kan inte jag göra pga allergi, hittar nästan ingenting här som funkar. Det är bara salladsbaren som funkar.
#116 ah, då får sambon helt enkelt lära sig att klara sig själv i köket ;)
#117 Jo, men han gör inte riktigt det än… ;P
#118 min lagade mat förra månaden. DEt blev pommes och korv..så jag vet hur det känns ;)
Här hemma är "problemet" att sambon gärna lagar mat men jag är så kräsen och uppskattar inte riktigt samma mat som honom :P så därför lagar jag jämt ändå…
#119 Min sambo lagade också korv, bara korv, häromdagen. Men det gick inte, spydde av konsistensen.
Går in i v 11 (10+0) idag… Inget illamående än idag men brukar inte må illa under dagen om jag inte gör det redan på morgonen. På tisdag kommer den bm jag vill ha tillbaka från semester och MÅSTE få tag på henne. Hoppas hon inte är allt för uppbokad.
Jag har sura uppstötningar lite nu och då och har väl haft en cirka 10 sammandragningar som mest. Har, peppar peppar, kommit ganska lindrigt undan med alla sorts symtom. Bara ryggen håller så kommer detta gå som en dans (säger jag nu när jag har 15 veckor kvar.. haha)
Jag har märkt att BobFloyd är aktiv så in i norden vissa dagar för att sen ta det lugnt och bara ge sig till känna andra dagar. Lite som sin mor helt enkelt… 😂
Går in i v9 (8+0) idag. Illamåendet är lite lugnare idag än igår, har inte spytt än iaf. Går runt med lätt åksjuka och är rejält illamående av tanken på mat vilket är lite jobbigt, för när jag inte äter ordentligt så blir illamåendet värre såklart. Så försöker pula i mig lite av sånt som iaf går att äta. Nyponsoppa med mandelbiskvier har fungerat bra och knäckebröd.
#125 Har du provat att köpa salta, spröda ostkex att ha vid sängen? Flera vänner till mig har sagt att det var det enda som hjälpte någorlunda (förutom riktiga åksjuketabletter då). De har tagit ett kex direkt när de vaknar, innan de ens lyft huvet från kudden :-) Måste vara hemskt att må så illa!
#126 Avslagen kola funkar ju bra när man är magsjuk för det inte är bubblor som upprör magen som redan är orolig och att det innehåller socker och koffein så man piggar på sig lite mitt i magsjukan. Men dels dricker jag inte sånt som innehåller koffein nu när jag är gravid och dels så gör bubblorna ingen som helst skillnad nu eftersom magen inte alls är upprörd ;P Det är liksom inte magen som är dålig. Vet inte riktigt var spyan startar egentligen, men det känns mer som reflexer än att magen behöver kasta upp något. Vanligaste är ju att jag spyr utan att ha något i magen, tex då jag ska äta och stoppar något i munnen så hinner det liksom inte ner något i magen men jag spyr som reflex av att få det i munnen och då är det bara magsaft som kommer upp. Eller att jag spyr av lukten eller tanken på mat.
#127 Nä urs det vill jag inte ens prova 😡. Salta kex är såå äckligt. Däremot så har jag knäckebröd vid sängen, men det hjälper bara nån gång ibland, ibland spyr jag när jag får brödet i munnen. Ibland är det liksom som om jag spyr av att ha maten i munnen, liksom när jag tuggar den. Det triggar liksom kräkreflexen. Därför fungerar det väldigt bra med flytande nyponsoppa som jag dricker.
Har märkt att det fungerar bra att gå ut och motionera. Inte precis vad man känner för mitt upp i spyorna när man är trött, yr o matt och bara vill krypa ihop o dö, men frisk luft och ordentlig rörelse gör att illamåendet lättar faktiskt liiite grann. Inte helt såklart och när jag kommer in igen så sätter det igång direkt.
Soppor och krämer är nått jag aldrig ätit så mycket av som nu när jag är gravid så jag förstår det där med att det känns som om att man ska spy bara av att ha maten i munnen.
Jag kräktes i 17 v och mina tänder klarade sig. Frågade mamma som är tandläkare och man skulle undvika att stoppa något i munnen el borsta tänderna direkt efter…. Vänta 15 min. Jag tog åksjuketabletter i början V5-7, de är receptfria, sedan fick jag utskrivet av läkare, lergigan. Blev pigg som f*n av dom. Tyvärr fungerade de bara lite över en vecka för mig. Hade v12 som mål jag också. Alltid bra med mål. Efter gav jag upp och deppade ihop. Men sen satte jag nytt mål. 10 dec är sista gången jag kräkts. Så snart en månad utan huvudet i toaletten. Kändes som en evighet då och jag var riktigt låg. Hade inte åkt utomlands om jag så blivit bjuden (då visste jag att jag var sjuk!) Hade aldrig gått för min del. Kunde inte ta mig utanför dörren ens! Cheeseburgare från Mac Donalds fungerade för mig. Men de mesta andra kom direkt. Godis fungerade också bra.
#130 Ja mariekex är ju lite söta och goda. Kanske funkar bättre än knäckebröd. Knäckebröd har annars fungerat, bara det att det är inte tillräckligt för att stoppa illamåendet varje gång.
#131 Jag brukar skölja munnen med vanligt vatten direkt efter jag spytt. Sen ser jag till att borsta tänderna, fast inte direkt efter. Men skölja med vatten borde väl vara okej? Det har min mamma gjort med mig sen jag var liten, så jag har de i mig att skölja direkt efter spya. Dels för att det känns äckligt i munnen o dels för att få bort så det inte ligger något o fräter på tänderna.
Sedan mitt illamående gav med sig för ca 1 vecka sedan har jag gått över till att vara konstant hungrig! Min aptit brukar annars vara lite sisådär, men nu kan jag äta hela tiden :S mina arbetskamrater tittade lite fundersamt på mig idag då jag kl 13:30 åt ett äpplen, kl 15 åt en knäckemacka och lite sockerkaka, 17:15 en rejäl portion med mat plus två knäckemackor och kl 19:30 2 mackor. Och när jag kom hem vid 22 var jag tvungen att ta en frukt för att magen började kurra..
#133 Det är lustigt hur det lilla livet påverkar oss så mycket på så otroligt många olika sätt ;P
#133 Min sambo har slutat tycka det är konstigt att jag sitter och äter glass i sängen mitt på natten… :D
#135 Skönt att höra ;)
Mitten av vecka 26 och jag glömmer hela tiden bort att jag är gravid, vilket resulterar i att jag slår i och klämmer magen lite här och där. Känner mig inte det minsta gravid förutom att jag börjar känna av lite, lite tyngd när jag är ute och går. Trycker neråt, men av vad jag kunnat läsa så verkar det vara standard runt denna tid i graviditeten.
Var hos mamma över jul och passade på att kolla genom barnkläder hon sparat sedan vi syskon var små, var mycket som min mormor och moster stickat och det ser inte det minsta använt ut. Så plockade på mig en hel del av det, pyttesmå stickade koftor med matchande tossor bland annat. Kan knappt se mig mätt på dem. Hittade dessutom ett par av mina gamla skor/tofflor, ser helt nya ut och storlekslappen sitter till och med kvar under.
Ska på inskrivningssamtal 20/1 hos den BM jag ville ha. Hade henne min förra grav såk änns kanon!
#137 Men så söta små skor!
Jaha, då går man in i vecka 13 idag då! Känns som lite av en milstolpe, även om jag inte kommer kunna släppa min oro förrän jag har vart på UL och sett om det faktiskt är något därinne :)
Nu hoppas vi att illamåendet, och framförallt denna grymma trötthet, ska ge sig snart! Jag vill kunna träna och gå långpromenader igen.. Och kanske faktiskt kunna se klart en film med sambon ;)
Och jag går in i vecka 35 idag! Shit, det börjar närma sig!!! 🤪
Har börjat få det mesta på plats hemma och har börjat packa bb-väskan osv. Dock inte köpt vagn eller babyskydd än.. får hoppas den inte kommer tidigare än beräknat…. 🙂
V.25 och nedre ryggen har börjat visa tecken på att inte gilla livet. Efter en dag på jobbet bränner där tusen eldar som jag får försöka släcka med badkarets varma vatten. 9v kvar att jobba. #137 ååhh så sött! Vi fick gosa/ titta på en liten 3v. pojke under julen. Mums så goa de är. #141 hur kan du inte ha vagnen köpt ännu?? ;). Själv har jag redan börjat titta på vagnar. Är alldeles för otålig för att kunna vänta 10v ännu.
#142 Åh, vad mysigt. Vi firade jul med makens kusin och han har en liten grabb på 4 månader. Svårt att slita sig från den lilla, fått höra att de runt om försökt prata med mig men jag var visst svår att nå 😂
Vi köpte vagn och babyskydd i vecka 16, haha. Fast vagnen ska vi inte hämta förrän vecka 31 ändå, lååång leveranstid.
Det tråkiga med att redan ha barn, man kan inte shoppa lika mycket! :( Har ju redan allt! :( Vi har kvar vår Emmaljunga city cross från 09 och den har varit kanon. Så den får passa nu sista gången också. Säng, skötbord och allt annat finns också. Har köpt nya kläder till BB. Har blivit en "tradition" och gör det efter ultraljudet. Men sen vill jag köpa mer när liten har kommit så jag vet könet. Gick in i v 28 igår, börjar ta sig :) Äldsta dotter är hemma idag hon kräktes igår. Så håller tummarna för att inte resten blir liggandes också. Jag tycker mina ca 17v med gravidkräk räckte, så magsjukan slipper jag gärna. Ska ta och tvätta lite gamla bebiskläder och filtar så den biten är klar, men det får nog bli imorgon 😛 Kämpa på allihopa!
Tror att dels missfallet förra vintern har gjort att vi inte vill köpa grejer för tidigt och dels så bor vi ganska litet så det känns dumt att handla för mycket för tidigt för det tar ju en massa plats. Men just ang vagn så tänkte vi att vi köper nån begagnad via blocket. Men det har inte dykt upp nån vi vill ha så nu köper vi en ny istället och butiken verkar ha en del på lager. Har bestämt oss för en Emmaljunga Viking, den verkar liten och smidig att ha för oss stadsbor. Men lite kläder har jag köpt då och då sen ganska lång tid… så små och söta, tvättade allt i helgen.. men insåg att jag köpt stl 56 som minst så jag borde nog köpa nåt i stl 50 också.. 🙂
Det är det praktiska med att bo på landet, vi har hus och lagård att fylla med barnsaker, lite köpte vi redan för några år sen (har vi hittat nått begagnat vi gillar så har vi köpt det)
Däremot kommer vi inte skaffa vagn då både jag och min man vill bära men sjal och pulka ska vi köpa
l'm back
#145 Det kan jag förstå, hade inte heller velat köpa sakerna tidigt då tror jag.
Vi hade ställt allt förutom badbaljan och babyskyddet hemma hos min mamma, mitt gamla rum där fungerar fortfarande som förråd åt alla möbler vi inte får plats med i vår etta. Fördelen med att mamma har större hus än hon behöver.
Men vi ska nog lösa det på något sätt hoppas jag.
Viking verkar väldigt smidig, vad skönt med en så smal vagn när man ska ratta runt i butiker. Vi valde en Emmaljunga Edge Duo Combi, bara fyra cm bredare än Viking. Känns himla smidigt faktiskt, ibland är ju gångarna i affärerna hopplöst smala.
Jag fick rådet att inte köpa något i 50 innan bebis tittat ut och istället vika upp ärmar och byxben om det behövs på kläderna i 56. Visar det sig att bebisen är mycket mindre än vi trodde så får jag skicka ut gubben för att köpa i strl 50 eller något. Jag hade 56 i knappt en vecka när jag tittade ut och om storleken går i arv så.. Det är så svårt att veta vad man ska köpa och inte.
Natten till idag var jobbig. Blev så trött igår så jag slocknade redan vid 18-tiden, försökte hålla mig vaken men det gick inte. Det resulterade i att jag vaknade under natten (vid 12-snåret) och var kissnödig. Sen kunde jag ju såklart inte somna om för då hade jag både halsbränna, bubblig mage och fruktansvärt illamående. Spydde några gånger. Fick sedan bulla upp med kuddar så jag halvlåg i sängen. Somnade vid 4-snåret gissar jag.
Så idag har det inhandlats postafen, sea-band och novalucol. Och nu är väskan packad, på lördag morgon åker vi till gran canaria. Hopps jag inte ska må så dåligt då.
Jag längtar efter att få börja shoppa loss :D min sambo är inte lika begeistrad ;) Igår barnvagnssurfade jag liteoch insåg att det kommer bli en utmaning sen, jag är nog rätt kräsen… #148 Fy fan vad jag lider med dig :( håller tummarna för att illamåendet ger med sig så du kan njuta av semestern!
Jag hittade på livsmedelsverkets hemsida att vitamintabletter (vilket jag tog innan) är ok bara man inte överskrider dagsdosen
andra kosttillskott ska man däremot kolla med barnmorka/läkare först.
Då borde det ju vara ok, eller hur? (jag tar selen, B12 och D-vitamin förutom folsyra)
l'm back
#150 Så länge det är testade tillskott är det okej. Jag köper ju normalt sett tex B12 på hälsokosten, och magnesium på sportaffären, det sa min BM inte är något hon kan rekommendera eftersom det inte är sånt som är testat för gravida. Hon sa att det man köper på apoteket brukar det stå på om det är testat och om det inte gör det så fråga personalen (och jag fick uppfattningen om att vitaminer från apoteket är okej, så länge man håller koll på doseringen). Det från apoteket brukar vara testat, dock är inte allt från apoteket okej att äta som gravid. Hur du gör får du välja själv ;P Personligen hade jag frågat apotekspersonalen eller BM, antingen vid besök eller genom att slå en signal. Jag upplever att det är så lätt att bara fråga.
Det man också ska kolla om man äter tex multivitamintabletter är att a-vitamin absolut inte får överdoseras, så det ska man tänka på så man inte får i sig det både i tablettform och från tex maten.
#151 jag ringer inte barnmorskan om jag inte absolut måste.
Det står inget om att dom är testade för gravida på tabletterna från hälsokosten (B12 och Selen)
Däremot så stod det inget om att det var ok för gravida på tabletterna från apoteket (folsyra och D-vitamin)
Men vi ska kanske till stan imorgon så då kan man svänga förbi apoteket
l'm back
#152 Okej, BM finns till för att man ska kunna ställa frågor. Dom tycker inte alls det är konstigt om man ringer och rådfrågar om saker och ting.
Men ska du ändå förbi apoteket kan du ju fråga där. Annars går det att ringa till apoteket också. Och vill du inte ringa till nån av dom har du alltid 1177 (sjukvårdsupplysningen) du kan ringa och fråga.
#152 På mina folsyretabletter, från Apoteket, så står det klart o tydligt på framsidan av burken att dom är ok för gravida. Jag vet att jag oxå sett vitaminer som heter nånting med "gravid" på Apoteket.
#154 Ja det gör det på mina också. Det står även att det är okej för gravida på det magnesiumtillskottet jag köpt på apoteket, men inte på det magnesiumtillskottet jag köpt på sportaffären. B-vitaminerna har jag inte köpt på apoteket så vet bara att det på dom jag köpte på hälsokosten inte står något om det är okej eller inte.
#153 den barnmorskan el vem det nu var som svarar då man ringer till BVC här i kommunen, vill inte bli ringd, hon var allmänt otrevlig och ljög för oss då vi ringde för att boka första tiden.
#154 på mina står det bara att man ska äta folsyra som gravid el om man vill bli gravid
l'm back
#156 Så står det på mina oxå = dom är ok :)
Jag har haft strl 50 på båda mina tjejer som båda vägde runt 3850 när de kom. Så några såna plagg rekommenderar jag att man har. Sen går det fort att växa ur dom så många behöver man inte ha. Till er som ska köpa vagn. Kolla att den är lätt att vika ihop! Vår första vagn fick jag inte ihop själv vilket många gånger ledde till panik. Emmaljungan var jag super nöjd med! Stabil och enkel :) Och kolla att den går in i bilen. Vår gick inte in i en Volvo s80! Blev tvättning idag ändå. Kände mig så lat…
#158 Vi kommer nog behöva en ny bil, har en Saab 9.5 sedan nu, går nog inte in många barnvagnar i den :/
Är just nu ganska glad över att vi valde att skaffa en v70. Rekommenderar en sådan om någon ska skaffa större bil. Bagageutrymmet är galet bra :)
Vi håller också på att kolla efter ny bil… Våra döttrar blir i år 8 och 5 så de har bilbarnstol ännu och sen kommer bebisen… Bebisen fram och sen två stolar bak gör att jag inte får plats 😛 Blir riktigt trångt med stolarna i de flesta bilar så vi funderar på att köpa 7-sitsig bil. Får se hur det slutar. Vi har två bilar så då kan man ha lilla när man inte ska iväg hela familjen.
Har nu varit hemma nästan en veck och var idag inne på kontroll igen vid halv ett på förlossningen. Det visade sig att jag nu var öppen 4 cm, men hade inte så kraftiga värkar så jag fick åka hem igen. Men nu har värkarna tilltagit och kommer med ca 3 minuters mellanrum, så när sambon kommer hem ska vi åka in till förlossningen och se om det har hänt något mer. Spännande :)
#162 Verkligen spännande! Har du gått in i v 35 nu?
#164 Kul! Men jag måste vara sämst på att tolka ul-bilder, jag ser verkligen ingenting! Eller vänta, ligger den uppochned? Är det ryggraden längst upp och huvudet åt vänster?
Det där med barnvagnen gör mig inte alls nervös egentligen. Bara jag kan vika ihop den själv och att den är någolunda lätt att lyfta. Vi har ingen bil ännu och får se om vi skaffar sen när bobfloyd börjar dagis. Innan dess är det bussar som gällar och där får nog de flestaihopvikta vagnar plats (långfärdsbussar). Svärmor och jag är i maskopi och kommer tvinga ut sambon att kolla barnvagn, mohahaha. ;)
#165 stämmer, ryggraden uppåt och huvudet åt vänster. Enda positionen hon ville ligga på under UL.
#167 man ska ju inte göra det lätt för sköterskan liksom.. Så verkar Bobfloyd också resonera så fort det ska lyssnas eller tittas….
#168 haha precis. Vår dotter var likadan när hon låg i magen enda skillnaden nu var att tösen i magen ville visa sitt kön till skillnad från sin syster som tvärvägra när hon var i magen.. :D
Vår kille var en liten linslus på RUL och gav oss en väldigt klar bild men sen verkade han tröttna och försökte gömma sig, efter det är det bara massa sudd på bilderna. Det enda han ville visa då var snoppen, huvudet verkade han försöka stoppa in i moderkakan eller något..
#162 Hoppas allt går bra! :)
Jag är dock livrädd för förlossningen trots att jag fött barn en gång redan. Rädslan beror på att vår dotter satt fast när hon föddes, bedövningen hjälpte inte på mig, mina leder (pga ledsjukdomen jag har) smärtade enormt. 4 timmar kryst hade jag med vår dotter tills de tog sugklockan. Totalt 16 timmar tog förlossningen och nästan en sönderslagen säng samt hes hals.
Hoppas denna blir lättare (utom att lederna kommer smärta, det vet jag) men rädslan finns.

#171 Jag tcyker du ska fundera på om ett snitt inte vore bra för dig och i så fall kämpa för ett sådant. Man kan få det bara pga rädsla ( min syster har t.ex fått ett sådant) och du har ju dessutom flera andra myckett goda anledningar.
Och om du inte vill ha snitt är det ju stor chans att det går lättare denna gång då öppningsfasen oftast går mycket snabbae andra gången. Därmed är inte du och din livmopder lika utmattad när det är dags för krystandet.
Jag kommer få övervakning av styrkan i värkarna med någonslags grej de sätter dirket på livmodern denna förlossning och om, inte värkarna är rikigt effektiva har jag blivit lovad snitt. Kanske kan det vara något du kan be om?
Be att få komma till antenatal och prata igenom hur din nästa förlossning ska se ut så du slipper vara rädd.
#172 Pratade snitt förra graviditeten men fick som svar att snitt får jag inte såvida inte det bedöms direkt på förlossningen att det måste göras och skälen måste vara väldigt goda. Det bestämdes inget snitt när jag krystat i fyra timmar utan att komma någon vart. De ansåg det inte behövdes trots att jag var totalt slut och skrek "skjut mig, jag orkar inte".

#173 Nej jag vet att det är nästan omöjligt att få första gången men om man haft en traumatisk förlossning innan med komplikationer efteråt som du så är chansen större. Men man får vara väldigt betsämd. Min systers andra förlossning slutade med en sugklocka utan bedövning där hon blev väldigt traumatiserad och barnet hade så ont att det inte åt på flera dagar. Hon fick sedan snitt beviljad för nästa barn. Men man måste som sagt vara jäkligt betsämd, synd att de inom förlossningsvården är så otroligt låsta vid att "naturligt är alltid bäst" trots att det ju uppenbarligen inte är det för vissa.
#173 vad konstigt min moster fick snitta från första barnet utan medicinsk anledning, fast det var ju ett tag sen.
l'm back
#174 Jo men jag är skeptisk till kejsarsnitt också iom att man sövs ner. Sist jag sövdes ner så var jag vid medvetande men jag kunde inte styra min kropp. vet inte vad som hände men jag hörde personalen försöka väcka mig, jag tänkte lugna banor och undra för mig själv vad som sker men min kropp låg och sparka, slog, skrek och blundade. Jag kunde inte styra någonting hur jag än försökte, till sist hör jag kirurgchefen säga "söv henne igen" vilket de gjorde och på andra uppvaket vakna jag normalt. Än idag undrar jag vad som hände och varför jag var vid medvetande men inte kunde styra kroppen.
#176 Fast det vanligaste är väl att dom inte söver? Det brukar väl bara vara spinalbedövning vid snitt? Narkos vill man ju undvika då det är en större risk för både mamma o barn.

Söver gör man bara om det är så aktut att man inte hinner sätta ryggbedövning eller om ryggbedövningen inte tagit. De undviker det så långt det är möjligt.
#163 jag går in i v 35 idag. Vi blev iaf hemskickade igen. Vid sista kontrollen i går kväll var jag fortfarande öppen 4 cm men då värkarna avtog under natten så fick jag med mig lite värktabletter för att sedan åka hem igen. De är ganska starka nu men kommer med ca 10 min mellanrum. Så nu försöker jag bara sova & äta för att vara ordentligt utvilad.
Sitter och laddar för semestern. Har sea-band på mig nu, verkar lindra det hela iaf och jag har inte spytt sedan jag satte på mig det (igår vid lunch). Det är ju alltid något =) Och mat kan jag äta lite mer av nu och behålla det, fast blir fortfarande illamående av en del och då ofta redan vid tanken. Började laga lunch förut för jag var så hungrig, men mitt upp i allt så gick det inte längre, spyfärdigheten kom över mig och sambon fick ta över. Men jag kunde äta maten sen när den var klar iaf ;P
Nu sitter jag och nojjar lite över hur flygresan kommer gå. Flera timmar i planet och vi har inte beställt någon mat (det brukar kosta väldigt mycket mer än det smakar). Vi har som plan att äta innan vi sätter oss på flyget, kanske ha med några mackor ombord och sedan äta när vi kommer fram. Bara jag inte sitter där och blir illamående =S Tänk vad jobbigt att sitta o spy på flygtoan, om man ens hinner dit (brukar ju vara lååånga köer).
Vi var på första föräldrakursen idag. Pratade en del om förlossning och det var väldigt lite jag inte redan visste tidigare. Blir lätt så när man studerat sjukvård samt är vetgirig. Blev lite fundersam över epidrualen och undrar hur det , eventuellt, kommer gå ihop med min stelopererade rygg. Blir lite extra frågor till doktorn den 24 jan. Måste även ta upp frågan med kejsarsnitt då min rygg är så trasig och illa fungerande. Sambons moster som är barnmorska tyckte att jag är en kandidat för snitt men min hälsovårdare var av åsikten att alla med ryggproblem ska föda naturligt. Men vi får se… Bobfloyd har levt rövarn hela dagen och idag var första dagen då jag fick ta en panadol för att ryggen värkte. Sammandragningarna hjälpte inte heller men som tur var var dte en kort jobbdag.
Usch, nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Misstänker att jag läcker fostervatten, vilket såklart inte är det minsta bra för jag är ju bara i vecka 26.
Har stoppat i en binda, det sägs ju att om det är fostervatten så blir bindan våt och tung men om det bara är rikliga flytningar så lägger det sig liksom ovanpå. Ska avvakta en kvart eller något och se.
Men nu är frågan, var ringer man? Är det förlossningen som gäller?
#182 Här säger dom att det är förlossningen efter v22, innan v22 är det gyn. Vet inte hur det är i din kommun. Men om du ringer förlossningen så vet ju dom iaf vad du ska göra. Hoppas det går bra.
#183 Det var visst vecka 22 här också, såg det nu när jag letade efter ett telefonnr.
Tack, det hoppas jag med. Hoppas och tror att jag bara nojjar i onödan.
#184 hur gick natten? Fick höra igår att fostervatten är genomskinligt och lite rosaskimrande medan urin och flytningar inte är det. Har någon av er så att bara nedre av delen är hård emellanåt? För jag har som så att på morronen är nedre delen av magen stenhård men resten ganska mjukt.
#185 Falskt alarm som tur är :)
Det har jag också hört, jag hade bara så svårt att avgöra när trosorna blev blöta och jag hade valt att sätta på mig ett par turkosa :P
Bindan förblev torr, så typiskt (fast oerhört bra såklart) men när man väl ska testa så slutar det, haha. Anledningen till att det är så rikligt stavas tydligen svampinfektion istället.. Kul. Fast hellre det än att jag läcker.
När jag får sammandragningar så blir nedre delen hård, håller i sig 30-60 sekunder oftast. Livmodern är ju inte så jättehögt upp än så länge.
Nyss varit hos min bm, dags för första kontrollen med mätning och blodprov. Sf-måttet var 25, tydligen precis på mittkurvan (Yey! Har nämligen tyckt att magen vart mini de senaste dagarna).
132 på hb och 80 på ferritin, fick beröm för att det tydde på en väldigt bra kost. Blev sådär fånigt glad och kände mig som superwoman för att jag klarar att ge mitt barn bra med näring, haha. Kände mig lite töntig men bestämde mig för att jag får känna så :)
Enda kruxet var att jag tydligen är Rh neg, något jag inte visste sedan tidigare så vi ska ta två blodprov framöver. Vet inte vad gubben har så det är ju möjligt att jag kommer behöva en spruta vid förlossningen. Känns hur som helst bra att de följer upp noga :)
Nästa besök är den 28:e januari och då är det dags för glukosbelastningen. Kommer dö av tristess.
#185 Min mage blir precis som stenhård nertill. Får svårt att andas ibland då det liksom trycker på. Och detta händer ganska ofta på ett dygn. Har en vilding i magen, sparkar hela tiden och med kraft som döttrarna gjorde i v38, inte 28! Får se hur det slutar då jag känner mig mörbultad redan nu 😁 Sover dåligt om nätterna, aldrig gjort förut. Hittar ingen skön sovställning alls. När de andra vaknar å går upp är jag slut och när jag skickat iväg alla brukar jag somna 2h. Bråcket är större än störst. Lite orolig men väntar tid till kirurgen. Börjar bli olidligt!
Kl 02:21 inatt (10/1) kom Ted. Vi åkte in till förlossningen vid 23:15 då mina värkar blivit starkare igen. Vi blir inskrivna & jag är vid 00:00 öppen 7 cm. Vi blir då visade till ett förlossningsrum & jag får börja ta lustgas. Vid nästa kontroll var jag öppen 9 cm & när jag blir undersökt vid 02:00 är jag helt öppen. Men då vattnet fortfarande inte gått så sticker hon hål på fosterhinnan & krystvärkarna sätter igång nästan omgående. Efter 5-7 krystvärkar så var han ute! Eftersom han kom i v 35 (34+1) så ligger han nu på neo & får lite hjälp med andningen.
#188 Oj va snabbt det gick! Grattis till den lilla killen! Hoppas han återhämtar sig snabbt och att ni får åka hem och njuta! :)
#188 Grattis! Skönt att det gick bra! Hur stor var han? Jag som också är i vecka 35 kan inte riktigt fatta att det är en liten bebis i magen som skulle kunna komma ut nu och klara sig! 🙂
#186 &187
Va skönt att jag inte är den enda. Jag har börjat få obehagliga sammandragningar varje morgon, smått tröttsamt.
Det där med Rh neg kollade dom redan innan vecka 12 på mig. tog en massa blodprov och ett av dem var just blodgrupp.
Jag ska den 24 och träffa läkare, göra gynkoll och allt annat trevligt och redan på måndag ska jag göra glucosbelastningsgrejsomojs. Längtar 🤪
Idag går jag in i v 11. Just nu känns det som att tiden går jättefort samtidigt som den går jättelångsamt… Vill att det ska bli den 27e, då är det UL-dags och jag nojar så dant nu så vill bara få veta att bebben lever och mår bra… Är helt galet trött och äter som en häst (men har trots det inte gått upp ett hekto än :S)
Och grattis #188 :)
#188 Grattis!
Mina sammandragningar började i vecka 15, eller det var åtminstone då jag började känna av dem. Blev mer eller mindre livrädd första gångerna och trodde att bebisen var på väg ut. Att vara gravid för första gången är inte lätt ibland :P
Gjorde blodprov i vecka 12 också, men fick veta alla provsvar nu i vecka 27. Har inte varit där sedan inskrivningen så. Men nu börjar det rulla på med besöken, fick fyra nya tider. Äntligen får man väl säga, hittills har det ju känts rätt snålt med kontrollerna.
#194 ja just det, du har ju så sällan kontroller. Tror jag nu varit på 2 ul och 3 gånger hos rådgivningen. Glömmer bort hur olika vi har haft det.
#195 Det är verkligen olika. Här känns det lite som att man lämnas vind för våg. Fast de har ju drop in och man kan ju ringa själv så jag antar att man får vara nöjd.
#188 Grattis!! Gick ju riktigt fort för dig också. (Fastän du haft det utdraget å kämpigt fram tills det var dags!) Är också nyfiken på vikt och längd. Kommer ni få stanna kvar länge? Ta hand om er!
Tack alla! 😃
Ted är 47 cm lång och väger 2374 gram. Och nu andas han helt och hållet på egen hand.
Här har man nästan gått runt i koma i flera dagar. Har varit så sjukt trött! Sovit 8-9 timmar per natt och ändå behövt sova ett par ggr på dagen. Har blivit andfådd för allt och tom fått sitta på en stol och laga mat för att benen inte orkat hålla mig uppe.. Skulle ändå till BM några dagar senare så väntade tills dess. Fick där veta att jag hade lågt järnvärde och lågt blodvärde vilket gjorde mig så trött. Så nu äntligen hoppas jag på att få känna mig lite med i matchen igen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#195 jo men drop in är ju inte lika som att ha en avtalat tid tycker jag. Jag var också på öppna mottagningen men mest för att stilla min oro om att Bobfloyd levde.
#200 Nä, tycker inte heller det egentligen. Var också på drop in en gång, mest för att försäkra mig om att jag faktiskt var gravid och att jag inte inbillade mig. Det var i vecka 14, efter inskrivning och allt. Var rätt nojjig där i början. Tack gode gud att man känner ungen numer.
#201 ja verkligen. Fast ibland skulle han kunna låta sin mamma sova utan en massa buffande. Vi är lite oense om sovpositioner nämligen 😉
Haha, känner igen det där. Ett huvud eller en rumpa upptryckt under revbenen är inte alltid vad jag önskar när jag är jättetrött men det bjuder han på ändå :P
#203 bobfloyd brukar inte vara i revbenen utan han gillar mammans urinblåsa bättre.
Idag trotsade vi fogar och stack iväg till ullared och handlade massor av fina saker till bebis!
Fick köpt bland annat en bröstpump för halva priset mot i baby-butiken här, samt bärsele, babygym och en supersöt musik-mobil :)
Jag mår kast!!! Mått illa nästan en vecka nu :( Säg inte att det ska börja igen? Sov inget i natt heller, däckade på morgonen. Resten av familjen låg i feber förra veckan och äldsta kräktes. Nu har jag feber och är snorig. Tycker verkligen inte om att vara dålig. Börjar illamåendet igen vet jag inte vad jag gör! Pallar inte det!
#206 Usch, vad jobbigt du har det! 😕
Jag mår bra överlag men nu tror jag att jag börjat känna av foglossning så smått de senaste dagarna. Stapplar några steg när jag reser mig från sängen och får ont om jag sitter för länge på vanlig stol. Var på gymet ikväll och tränade, får väl se imorrn om det känns bättre eller sämre. Hade inga problem att träna iaf, snarare kändes det bättre efteråt.
Blev till att stoppa huvudet i toaletten! :(
#208 Oh, no! 🤮Hoppas det går över snabbt!
#209 Tack! Det hoppas jag också…. Kan iaf inte bli 17v med kräk för nu är det snart bara 11v kvar. Alltid något 😛 Ska ge mig på ett försök att sova nu. Huvudet spränger 😞
#210 ljuset finns i tunneln Jefo men hoppas att det bara var nått tillfälligt. Tycker du haft din beskärda del av att må dåligt nu. Jag ska just iväg på glucosbelastningstest. Jag är så hungrig :( Blir inte direkt trevig när jag är hungrig så jag kommer få jobba med det. Stackars sköterskorna…. Vi har hittat en vag också, på finska motsvarigheten till torget.se. Ska bara luska ut hur vi kan låna en bil altnernativt låna svärmor och åka och kolla på den. Känns så skönt att ha hittat en nsygg, lätt och ny vagn begagnad. :)
#208 Har också mått väldigt illa, kräktes varje dag till v 15 och så har illamåendet kommit tillbaka i v29 men har än så länge inte behövt kräkas… hoppas hoppas hoppas på att slippa!
Senaste veckan har jag drabbats av extrem missfalls-oro :( några tips på hur man tar sig ur det, för det tar knäcken på mig. (Har inskrivning hos BM imorgon så kommer så klart lyfta det då). Jag är livrädd att man kommer se på ul:et (ska göra det om 14 dagar) att pyret inte lever :( Jag känner mig inte speciellt gravid, det är nog det som ställer till det. Men bortsett från 2v med illamående har jag egentligen inte haft så mycket symtom alls, så jag vet inte varför den oro kommer just nu..
#213 - Jag kan trösta dig med att jag knappt hade några symptom heller, det måste man inte ha. Jag mådde knappt ens illa, jag var inte särskilt trött i början heller. Men du ska absolut prata med bm om det!
/Christine
mina symtom har hoppat från dag till dag så emellanåt hade jag inte ett enda symtom och ibland ett litet.
Fick förresten ett brev hem idag som sa att fpa (finlands försäkringskassa typ) godkänt min ansökan om moderskapsstöd så om 2 veckor kommer jag få mammalådan på posten. Hoppas även att eftersom dom godkänt en moderskapsstöd grej så kommer de även godkänna barnbidraget + mammapengarna. 😃
#214 & 215 - Även om jag innerst inne redan vet att det kan vara så, så känns det skönt att höra. Folk tenderar ju att prata om hur mkt symtom man har och inte tvärtom ;)
#216 Men oj! Vilken bra grej! Inte finns det väl nått liknande i Sverige?? (Bortsett från alla babyboxar men dom verkar ju inte riktigt lika innehållsrika…)
Var idag och skulle göra KUB-test. Men lille kompisen ville inte det. Den var för liten, jag blev bakåtflyttat 10 dagar istället, så nu blir det kanske ett Augustibarn, den 2a var det uträknat till =) Men, får ju ett extra ultraljud bara =) Den lille sov först, så jag fick hosta till lite då började den sprattla och snurra runt där inne. Det var det absolut häftigaste jag varit med om, ska dit om 2 veckor igen och göra testet. Men jag känner nu på mig att allt är ok, men alla blir erbjudna KUB i mitt landsting så varför inte =)
#218 tyvärr är det en unik sak för finland. Jag är superglad över att få den för den innehåller så bta saker samt att lådan är utformad för att kunna användas som säng i början.
#216 Verkligen en välfylld låda! Vad bra att få ett sånt startkit!
#221 ja man blir verkligen bortskämd. Dessa lådor får du för varje födsel eller så kan man få en summa pengar. I nuläget 140e. Min vänstra ljumske gör mega ont. Går sådär att jobba och att sova. Kan bli att jag går till läkaren imorgon. Som tur är har vädret tvingat oss att vara inne (jobb på dagis) så jag har kunnat ta det lite lugnare.
Jenny är däckad! Igår small det till! Gissar på influensan, den jag vaccinerade mig mot! 😞 Övriga familjen låg förra veckan men jag kommer givetvis att bli värst. Hög feber, hosta, rossel i bröstet dom inte ger dig även fast mammigast upp lungorna och så snorig och dunder täppt! Sambon fick vara hemma idag. Tar mig inte ur sängen! Fanns inte på världskartan att skjutsa till skolan el hämta. V29 idag…. Alltid något!
Vilken svenska! Även fast man hostar upp lungorna: skulle det vara. Var många år sen jag var så här kass!
#223 Ja det där influensavaccinet ger jag inte mkt för… Jag bojkottar den stenhårt varje år, trots att min arbetsgivare gärna vill att vi vaccinerar oss (arbetar som sjuksköterska). Har träffat på många som vaccinerar sig men ändå blir sjuka. Idag har vi varit på inskrivningssamtal del 1 hos BM :) (dom delar tydligen upp inskrivningen på 2 ggr här så den 30:e fortsätter vi). Fick en BM som verkar jättebra så det känns skönt :) Nu börjar det verkligen kännas som att allt det här verkligen händer, att jag ska bli mamma,
Grejen med influensavaccin är att de gör ett vaccin bedömt på vilka stammar som troligen kommer florera under vintern. Hur väl det sedan stämmer överens med influensan är en annan femma.. Så med tanke på vilken chansning det är att ens få antikroppar mot rätt influensa så är det ganska mycket tillsatser man får på köpet med vaccinet :/
Sajtvärd på Iller.ifokus
Blir mer och mer säker i mitt beslut att inte vaccinera mig. Har fått lite negativa reaktioner på det men det struntar jag i ärligt talat, det känns ganska otryggt det där med influensavaccin faktiskt.
Har en väldigt lugn pojk där inne idag, han verkar göra lika få knop som mor sin. Har legat i sängen och läst hela dagen, väldigt skönt men man blir ju sjukt seg.
Har i alla fall börjat fundera lite på bb-väskan nu. Känns som att jag kommer packa med mig halva huset om jag ska gå efter alla rekommendationer. Men har en ganska liten väska i alla fall och har bestämt att när den är full så räcker det, annars riskerar jag väl att få byta till en resväska modell större.
#227 det där med bb väskan pratade de om på vår kurs i torsdags. Är en ganska van sjukhusbesökare så jag vet vad jag behöver men sen bebisens saker… Nå vi har vårt sjukhus nära och i värsta fall får väl sambons mamma kommer med mera saker 🤪
Jag har kunnat sova utan problem i sjukhusnattlinnen men egna trosor och varma sockor/tofflor vill jag ha. sen mjukiskläder när man åker hem för då är man alltid öm någonstans.
#228 Skriver upp varma sockar!
Vi har också nära till sjukhuset så maken får åka och hämta det som saknas i värsta fall.
Jag har inte befunnit mig som patient på sjukhus sedan jag föddes själv så jag har verkligen noll koll. Enda jag varit på är käkkirurgin, men där var jag knappt två timmar och sedan fick jag åka hem igen.
Det som vi använde i BBVäskan var: Mat till sambon under förlossningen. Tvål och schampo. Kläder att åka hem i. Pyjamas till bebis och kläder till hemfärd för bebis. Pengar till sjukhuskiosken ;) Kamera Det mesta låg orört.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänkte precis säga att man packar mer än man behöver! Bebisen vill de gärna här att man har hud emot hud så kläder enbart när man åker hem. Blöjor å bindor finns där, iaf här. Man får super mormortrosor, sexigt värre, men sååå sköna. Trycker åt där det behövs å håller saker å ting på plats. Lypsyl är skönt efter lustgas! Uppsamlingskopp om man ska amma rekommenderar jag. Ammar man från ena läcker gärna den andre. Så koppen sätter du på det bröst du inte ammar så samlar den upp allt och du slipper i blöt. Jag läckte alltid koppen full vilket är en del. Samla och frys, ifall man vill. Tänk på bröststockning. Haft det med båda. Gör ont som fan! Klä er varm och låt inte brösten bli kalla el vara i blåst. Mina var jätte känsliga! Fick med första dotter små knölar i bröstet som jag fick åka och suga ur. Var tydligen mjölk inkapslat på något vis. Med dotter nr 2 frågade de om vi inte hade någon napp med. Vi hade läst att man inte skulle börja med det förens amning och så fungerade, så vi hade ingen. Dotter nr 2 hade aldrig napp utan tumme och snuttefilt bara. Jag har båda gångerna vid förlossningen fått feber och haft lite hög temp efter också så för mig har det inye behövts varma saker.
Btw jag har ju så gått som varit inlåst i mitt eget hus då jag inte kan gå el stå långa stunder. Men jag är ändå den som åker på skiten värst. Blir bara lite sur…. Sambon kunde gått tagit smällen! 😳😛 Snällt värre va! 😣 Tycker jag tagit mitt så det räcker så jag kunde väl fått en mild dos iaf, men icke!
De där sjukhustrosorna kan jag sällan ha då de är för stora. Jag är så pass liten att allt ofta är för stort. :p
Just nu känner jag mig inte så jättegravid, visst så är jag tröttare än vanligt men känns som att det lika mycket kan bero på att det är mörkt. Spänner i magen ibland men inte så värst… Längtar till mvc nästa vecka så man får veta att d finns någon där inne som lever! =)
#234 Sådär har jag också känt senaste veckorna.. Men nu har jag gått ini nattarbetesperiod på jobbet och redan efter 2 nätter känner jag att det inte är som vanligt. Så trött och magen är jättesvullen och spänner som tusan. Jag trivs i vanliga fall med att jobba natt men nu är det ingen höjdare alls.. Så jag antar att det verkligen finns något därinne iaf :)
#235 det är lite drygt att inte känna nå samtidigt som det är skönt att inte ha för mkt symtom. =D
Bara för att ja skrev att ja typ inte känner ngt så började jag må illa. Tur jag har laddat upp med clementiner på jobbet…
Är på gran canaria. Har sea-band och postafen. Dagarna går hyfsat, men mornarna spyr jag som en gris. Svårt med maten här, det mesta gör mig illamående. Åh vad jag hatar att spy, kan det inte bara sluts nu :S
#238 Utomlands luktar ju allt! Hoppas du får njuta lite iaf… Jag mår lite bättre idag. Men kommer nog tillbringa största delen av dagen i sängen. Vill bli frisk fort! Huset förfaller snabbt när mamman inte är på benen 😁
#239 verkligen, hotellet luktar konstigt, vattnet luktar illa, maten är konstig. Normalt gillar jag sånt, men nu funkar det inte alls :( Visst har jag fått njuta dagtid även om det är jobbigt samtidigt. Idag är jag dock sängliggande vad det verkar hittills iaf :(
#240 Hade aldrig kunnat åkt när jag mådde som jag mådde. Var knappt utanför huset på 17v då jag reagerade på allt! Lider med dig :( Är man utomlands vill man ju ha skoj och njuta. Dom ni åkte med har inget fattat el? Har för mig att jag läste att de inget visste!?
Är så fruktansvärt trött på att det inte går att sova längre. På mage går ju inte. Att ligga på sidan går ett litet tag men sen börjar det dra i livmodern och lilleman börjar slå mig på revbenen, verkar inte passa honom det där. Och om jag ligger på rygg så får jag så fruktansvärt ont i höjd med där man har bh-bandet vanligtvis, känns som att bli knivstucken.
Hur i hela världens är det tänkt att man ska lyckas sova? :(
Och medan jag ändå gnäller så fortsätter jag lite. Jag blir andfådd av allt, skulle berätta en sak snabbt för gubben för att han behövde jobba vidare och då blev jag andfådd (!?). Hallå eller? Nog för att jag har rätt kass kondis sedan innan men detta är ju bara skitlöjligt.
Jag älskar att vara gravid men just idag känns det bara jobbigt.
#242 jaadu, det där med sovandet…. i natt sov jag så gott att jag trodde jag drömde. Var så länge sen jag sov gott en hel natt. Minns inte ens om jag varit och kissat. :p jag har två kuddar under huvudet och en mellan benen/magen o sängen och ibland slänger jag upp ett ben på sambon. Bobfloyd och jag är inte alltid överens om sovstil men jag är så fräck att jag bara halvt rättar till mig och somnar sen. Bobfloyd sparkar neråt så det gör aldrig ont.
Jag har också börjat få svårt att sova….:( Blir dessutom varm som bara den för att sedan frysa som en tok var femte minut. Ligger oftast i fosterställning med ena benet på sambon. Nu när jag varit sjuk har det gått lättare att sova, däckar ju 😛
Jag har vart så orolig för att bebis skulle vara död nu ett tag då jag fick en liten blödning för ett litet tag sedan, så vi var idag på ett privat ultraljud (är i vecka 14).
Först såg jag inget hjärta slå på skärmen och hann bli riktigt orolig, men sen rätt var det var så tog den lilla ett jättehopp :)
Allt såg finfint ut och beräknad födsel är 23 juli, precis som vi räknat innan UL. Så himla häftigt att se bebisen sprattla och vrida sig, speciellt när man inte känner någonting!
Så nu ska jag lugna ner mig och njuta av att vara gravid (trots att illamåendet och tröttheten fortfarande är kvar.. ;) )!
Jag tror att jag tagit ut segern i förskott i fråga om sömn och att vara frisk. Örat värker, halsen värker och sömnen i natt var otroligt dålig. Jag ska uppenbarligen bara vara tyst när jag mår bra ;). Jag har märkt att jag anser att magen är liten och inte växer (jag lägger knappt på mig vikt och så..) men sen när jag ser mig i spegeln så ser jag en liten ko där. Och sen fattar jag att det är jag som är den där gravida sälen i spegeln. =D hahaha. Så lätt man tappar perspektivet när man bara ser den där magen ovanifrån och varje dag,
Jag var på koll idag. 115 i järnvärde. Och SF-mått 30 i v29 :) ligger på övre halvan och följer min kurva fint. Bumlingen är vild och mamma död… Men det är iaf tur det är åt det hållet 😁 Sambon var med då han varit hemma med barnen då jag varit däckad. Glad jag lyckades ta mig dit för min hosta har gjort mig orolig. Men allt såg bara bra ut 😀 Hade sämsta natten på väääldigt länge i natt. Gick bara inte och sova 😔 Sen när alla kommit iväg på morgonen somnade jag så gott så… Vill känna mig utvilad! Köpte bil idag också :) Ford s-Max blev det till slut. Får plats med tre barnstolar utan problem och jag får plats mellan stolarna! Riktigt rymlig bil! Så nu ska sambon städa ut vår pärla så byter vi väl i helgen.
Var hos bm i morse och allt såg bra ut, sf-mått på 33 så jag följer mittenlinjen. Bebis har ju legat med huvudet nedåt sen en månad tillbaka men nu hade den börjat sjunkit nedåt lite mer men var inte fixerad… är i vecka 36 nu… kan knappt fatta att jag snart ska föda! 😮🙂
Vi har nyss kommit hem från en resa till gran canaria, flygresan dit gick jättebra trots att vi inte beställt någon mat och att vi fick vara en timme extra i luften. Däremot missade jag att äta lunch en dag och då var resten av den dagen och halva dagen efter förstörd. Sen har jag fuskat en hel del med vad man ska/inte ska äta, har ätit både lufttorkad skinka och andra saker man ska akta sig för enligt slv. Dock är jag väldigt glad över att vara hemma igen och få äta normal mat, är så trött på "söt" mat, all mat på hotellet smakade sött. Bebisen har börjar leva rövare mer och mer, speciellt när man ska sova. På onsdag är det dags för RUL. Ska bli kul att se den där lille/lilla igen.
Idag kom brev från försäkringskassan. Min havandeskapspenning blev godkänd!!!!!!!! Såååååååå skönt, behöver jag inte vara orolig för strul och bråk!
#250 Vad skönt! Jag börja redan bli orolig för min ansökan, men ingen av mina arbetskamrater har nånsin blivit nekade..
Jag var riktigt rädd, fastän jag fått beviljat två ggr innan. Man hör så mycket så man blir nojjig. Glad jag fick den iaf!
#250 och #251; Vad jobbar ni med?
Är också lite orolig att inte få havandeskapspenning, men tror att det blir svårt för mig som jobbar i storkök att klara det sen i slutet.. Speciellt som vi jobbar ensamma på helgen, då måste man ju göra alla tunga lyft och sånt själv.
#253 Sjuksköterska på en strokeavdelning. Så mycket stå, gå och tunga lyft. Det är som sagt ingen på min avd som blivit nekad innan, men jag är pessimist och nån gång måste ju vara den första ;)
Ny tråd skapad :)
/Christine