Vad menas med veckoräkningen?
Man brukar räkna från sista mensens första dag. Det finns en hel den "räknare" på webben där du kan fylla i vilket datum du fick sista mensen, testa den här t ex:
Om du är i vecka 12 + 1 har du varit gravid i 12 veckor och en dag, och är alltså i vecka 13/13:e veckan. :)
(Fast egentligen var man ju inte gravid de där första två veckorna eftersom det är tiden mellan mensen och ägglossningen, men man räknar in den tiden ändå).
Det räknas som "i tid" om bäbisen kommer någon gång mellan v 38 och 42 har jag för mig.
13+2… Då är man i Vecka 14.. man har gått 13 fulla veckor och 2 dagar :) till exempel
Mmm precis. :)
De andra har svarat bra, men att förbereda sig för att födseln kan komma tidigare, hur menar du då? Det kan ju faktiskt hända att förlossningen startar vecka 20, och det är ju inte något man kan förbereda sig på eller veta om innan.
/Christine
Det finns många skrönor om det.. Vissa säger att så som din mors förlossning/ar var kommer dina bli, det går i arv.. Är du förstföderska så är det vanligt att gå över tiden dvs att det blir efter beräknat förlossningsdatum osv.. :) Vad jag har hört iallafall..
Tvillingar brukar väll vilja komma ut tidigare tror jag!
Men de liten fundering Ang detta med räkningen. Om man inte vet när sista dagen man hade mens var, kan man då veta på ett ca hur långt gången man är? Jag vet inte exakt när jag när mens, det kommer när det kommer. Vanligtvis i början eller slutet av en månad. Jag är tyvärr jätte slapp på att hålla reda på sådant. = /
#10: Då räknar man från det datum man tror, sen får du ett nytt datum när du gjort ultraljud som du räknar ifrån istället :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Man brukar väl säga att det är "normalt" att föda två veckor innan, till två veckor efter beräknat födelsedatum?
#11 jaha, på på vis. Vad bra = )