Gravid iFokus

Gravid

Etikett: mammor
Läst 18550 ggr
CelsiusT
0

Föräldrapenning och sjukskriven

Jag är långtidssjukskriven på 50% och undrar hur det fungerar med föräldrapenningen. Kommer min sjukskrivning att försvinna och ersättas av föräldrapenning på heltid? Men ändå bara baseras på den lön jag haft på dom 50% som jag jobbat?

Eller hur fungerar det? Finns det möjlighet att ha kvar den 50%iga långtidssjukskrivningen? Jag kommer ju inte vara mindre sjuk/orka mer för att jag blir förälder istället för att jobba. Men tänker att det kanske räknas som att jag går hemma och "jobbar" med att vara förälder på heltid och kanske därför bara får föräldrapenningen? Någon som har koll på läget?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MyCassie]
0

Jag är sjukskriven på 100% men min sjukpenning har gått över till aktivitetsersättning då jag varit sjuk några år. Jag har inte tagit ut min föräldrapenning eftersom jag har aktivitetsersättning, föräldrapenningen är frivilligt om man vill ta ut eller inte. Tar man ut föräldrapenning får man inte ha kvar varken sjukpenning eller aktivitetsersättning. Föräldrapenningen basseras på din SGI, senaste året, om den är skyddad.

dragonstar
0

Jag undar hur det blir om man varit sjuksriven innan inte jobbat och nu studerar. Vad skulle jag få då? förökt att läsa lite men är så förvirrande.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

CelsiusT
0

#1 Jag har ju sjukpenning på 50% och aktivitetsersättning på 50%. Jag har fått reda på att jag kan ta ut föräldrapenning på 50% och ha kvar min aktivitetsersättning på 50%, det var FK som sa så (fast rent allmänt svar på en allmän fråga så det var inte just mitt fall). Och då blir det bara halvdagar man tar ut.

#2 Du har alltså inte haft ett jobb och alltså inte någon SGI. Då får du basbeloppet och det är 255:-/dag som det ser ut idag.

dragonstar
0

Jag har alldrig jobbat men idag studerar jag på Universitet så jag har csn.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[MyCassie]
0

#3 Aktivitetsersättningen får man inte ha kvar om man tar ut föräldrapenning, det fick jag samma svar på från flera olika personer när jag ringde fk. Jag får heller inte ha 50% ersättning och 50% föräldrapenning. Även min handläggare säger samma sak. Halvdagar finns ingrt som heter på fk utan det är föräldraledighet en hel dag eller inte alls. Tyvärr funkar fk som så att klarar man vara föräldraledig och ta hand om ett barn så klarar man jobba, enligt fk själva. Jag höll på att bli utkickad ur fk när vår dotter vad 6 månader då de ansåg jag kunde jobba heltid om jag har barn, var en kamp och många sjukhusbesök samt papper som krävdes för att bevisa för dem att jag i dagsläget inte kan återgå till mitt jobb.

CelsiusT
0

#4 CSN ger inte någon sgi, så det faller på det vanliga grundersättningen. Tror det är 225:- eller 255:-

#5 Men har du 50% aktivitetsersättning från början då?

Jag har ju redan ersättningen uppdelad i 50% AE och 50% sjukpenning. Dom sa att man kan isf välja att bara ta ut föräldrapenningen på tex sjukpenningen, dvs jag tar ut halv föräldrapenning och fortsätter med min AE som vanligt.

[MyCassie]
0

#6 Nej jag har 100% aktivitetsersättning. Men jag frågade om jag kunde gå ner på 50% ersättning och 50% föräldrapenning men fick svaret att deras system inte funkar så utan det är antingen eller dvs antingen 100% ersättning eller 100% föräldrapenning. Däremot kan jag få 50% ersättning och jobba 50%. Kanske är annorlunda i ditt fall men för mig förklara de att ersättning och föräldrapenning inte går att kombinera oavsett. :-/ Har du en handläggare så hör med denna? Och ett gått råd, ring fks enhet som har hand om detta med föräldrapenning och hör med dem, prata med flera olika för varje person säger olika saker på fk.

CelsiusT
0

#7 Jag har ju gått från 100% aktivitetsersättning, till 50% AE och 50% jobb, till 50% AE och 50% sjukpenning (och under sjukskrivningen blivit av med jobbet så i grunden är jag nu arbetslös men med sjukpenning). Nu är jag gravid och då sa dom (inte just för mitt fall utan som svar på en generell fråga där jag i korthet drog min situation med vilka ersättningar jag har, jag uppgav inte ens vem jag var när jag ringde) att jag då kan välja att ta ut FP på dom 50% som jag har sjukpenning (eller om sjukpenningen tar slut så är jag ju då arbetslös på dom 50%) och på så vis ha kvar min AE på 50% samtidigt.  Jag får då välja att ta ut halvdagar.

Ska fråga sen när vi har fått moderskapsintyget och ska skicka in det. Finns ju ändå inte mycket jag kan påverka det nu ändå, så det blir ju som det blir. Så vi väntar tills det blir officiellt.