Liten bebis + ev. lite fostervatten v.38?
Var in pga minskade fosterrörelser i onsdagskväll. Läkaren som gjorde UL tyckte jag hade lite - på gränsen på för lite - fostervatten och jag fick en ny tid torsdag (igår) för att en annan läkare skulle göra en bedömning. Hon tyckte inte att det var för lite fostervatten… Däremot uppskattas bebisen till samma vikt som för två veckor sedan, 2600 gr (är idag i v. 37+3), så vi ska dit igen på måndag för ny kontroll, då ska ytterliggaaaare en annan läkare göra UL….
Jag har tidigare gjort två TUL (i vecka 34 och v. 36) då SF-måttet varit lågt men då var bebis fullt normalstor. Nu var SF-måttet bättre men bebis verkar inte ha ökat i vikt.
Har någon här erfarenhet av liknande? Att det först verkat varit lite fostervatten men att det ändrat sig? Att bebis inte ökat i vikt vid ett senare UL? Och när det kommer till UL, har ni haft samma läkare som gjort dem eller har ni olika? Jag kommer ha 4 olika som gjort bedömningar och alla verkar ju se olika……
Det här är första barnet och man blir ju lite snurrig och orolig. Känns skönt att de tar in mig på koll i alla fall men har mötts av nonchalans tidigare så känner mig ändå inte helt säker…
Tänk på att TUL inte är fullt pålitligt. Jag fick veta att det kan skilja 10 procent både upp och ner, så man vet inte den exakta siffran. Däremot om misstanke om avvikelser finns så kan man sättas igång, kejsarsnitt eller mer övervakad förlossning. Har haft både för mycket fostervatten och stor bebis.
Fast din bebis verkar ju vara lagom stor för tiden :) jag är i v 38+5 och jag gjorde ultraljud igår och min bebis väger 2880goch de var ca 11% mindre snittet men fortfarande helt normalt! Så ta de lugnt dom vet vad dom sysslar med :) Lycka till!
Det är inte vikten i sig som oroar mig, han hade klarat sig bra och är liten, men inte onormalt liten. 2,6 kg i vecka 38 är okej, 3 kilo är det vanliga. tt barn är lite mindre är ju som sagt ingen fara och sen visar ju mätningarna ofta fel, MEN det som är oroande och som läkarna också finner oroande är att han inte tycks ha vuxit. Det i kombination med lite fostervatten kan vara att moderkakan inte fungerar som den ska och att att bebis inte får nog med näring, nämligen.
En av läkarna har gjort två UL och enligt hennes uppskattningar har han gått upp 150 gram på 4 veckor, vilket är för lite - vad jag har förstått är det sista veckorna som barnet ska lägga på sig i vikt och han borde ha gått upp iaf 500 gram om han följer sin kurva. Och ja, det är ju lömskt i och med att man bara kan göra uppskattningar och att de ofta är missvisande, men som det ser ut har han helt enkelt inte gått upp i vikt och man undrar ju varför :/
Och "vet vad de sysslar med", jag har fått två olika utlåtanden på två dagar? Ibland undrar jag verkligen om de vet… En läkare tyckte det var lite fostervatten, den andra tyckte det var lagom. Båda uppskattade honom till 2600 gram däremot.
På måndag får jag träffa en 5:e läkare som gör den 5:e bedömning. Känns ju…. tryggt.
Det som också oroar mig är att allting sett bra ut och varit bra, fram till nu. Vill inte att de ska missa något på "mållinjen".
#3 Har dom inte gjort navelsträngsflöde ?

Jag fick göra 2 TUL, det på det första sade dom att min bebis hade ovalt huvud och att hon bara vägde 1,6 kg. Detta var i vecka 34 har jag för mig. Jag fick tid till två veckor efter och var ganska orolig och googlade allt vad jag kunde på varför hon kunde ha ovalt huvud.
När jag kom dit i vecka 36 så uppskattades vikten till knappt 2 kg och att huvudet var runt.
Hon föddes i v. 39+3 har jag för mig och vägde då 3245 gram och hade ett helt perfekt huvud.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag gjorde två ultraljud för att kolla storlek med ca fyra veckors mellanrum mot slutet av graviditeten, skulle på ett till men bebis hann komma innan. I alla fall så skulle det vara en stor unge enligt första ultraljudet, men när vi kom på andra var det normal storlek. Grejen var bara att vikten låg på samma siffra som för fyra veckor sen och det är ju inte så normalt.. Det förklarade läkaren med att antingen det första eller det andra ultraljudet var felmätt. Det var olika barnmorskor som mätte och en läkare som uppskattade storlek och vikt genom att känna igenom magen. Med tanke på vad bebisen vägde när han föddes stämde det första ultraljudet bäst. För vuxit hade han, och det rejält ;)
#5, flödet ser bra ut. Vet dock inte om man kan se hur moderkakan "fungerar"? Eller är det samma sak? Min mamma hade "förkalkad" moderkaka en gång och då levereras inte näring som det ska. Det kanske går att se på UL?
#7, vad skönt att allting stod rätt till, till slut! Ligger ju lite i samma sits, min har gått upp för lite… Just därför borde de ju vara samma läkare som gör bedömningarna, för att få så lika mätningar som möjligt. Jag menar - visst, det är väl ofta "olika mätt", men tänk om det inte är det?
#8 Vi fick förklarat att flödet visar tillförseln mellan barn och moderkaka, om det ser bra ut så får barnet sin näring.
Att ha samma person som mäter behöver inte betyda att mätningarna blir mer korrekta.
#9, okej, vad bra. Det har ju alltid sett bra ut iaf. Då måste det ju finnas någon annan förklaring på att han inte tycks gå upp i vikt, eller så är bara mätningarna missvisande. Får se vad de säger på måndag då vi har besök igen!
En läkare sa iaf att de ska kontrollera honom hela graviditeten ut, det lät också som att igångsättning var ett alternativ om han inte tycks växa. Två läkare gjorde ju bedömningen att han inte vuxit nu senast, en tredje (en femte sammanlagt av alla som gjort UL nu i slutet av graviditeten) ska som sagt kika på honom nu på måndag, så vi får se vad de säger. Dock vill de inte sätta igång en förstföderska i första taget.