Vi som ska ha barn 2014 #2
Dags för ny tråd då den andra började bli lång :)
/Christine
Har precis köpt mina första mammabyxor, något jag faktiskt hade tänkt skippa då jag har flera lösa par byxor redan. Tyckte mest att det var slöseri med pengar. Men vilken befrielse när inte linningen (heter det så på svenska?) sitter mitt på magen. Köpte ett par svarta jeans med hög mudd och ett par ljusa hängslebyxor som sambon tyckte att jag var söt i.
Båda från H&M, betalade 700 för båda tillsammans och det tycker jag verkligen var prisvärt. Hittar sällan vanliga byxor till så bra pris :o
Idag har lilla loppan där inne disco, sjukt häftig känsla :)
Kan förresten inte sluta fundera på hur stor jag kommer bli. Försökte knäppa mina vanliga jeans igår (är i vecka 16+5 nu) och det saknades nästan 15 cm. Tur att man inte kommer växa lika mycket hela tiden, då hade jag behövt skottkärra till slut..
Köpte mina första mammabyxor för 1,5 vecka sedan (då var jag i v.23+0) så himla skönt! Så nu har jag 3 par jeans, 3 leggings & några tröjor. Men jag köpte allt på Tradera, så det gick på ca 4-500 för allt :) däremot är allt lite för stort fortfarande (köpte ändå min vanliga storlek), men så har jag lite att växa i också :D Lägger in en bild på mig i mina gravidkläder! (V. 24+0 på bilden)
#3 Vad smart, Tradera ska jag kolla in jag också. Börjar inse fördelen med att ha kläder anpassade för kroppens nya utseende.
Att köpa lite för stort är ju jättebra, så slipper man köpa nytt hela tiden :)
Jag köpte ett par jeans på hm förra veckan. Ursköna trots att själva tygdelen ännu är lite för stor. Men har supersvårt att ha något ovanför troskanten så vi får se om den ens används. Min mage ändrar storlek ganska friskt. Gissar att en del är gaser och en del bebisens position. Har fått igång magen någorlunda utan medicin. Men jag kan inte dricka mjölk mera. Trist då det är så gottn
Jag tycker att det är superintressant att läsa om er som oroar er för att ni inte har gått upp tillräckligt i vikt..
Både min mamma och min mormor gick ner totalt 20 kilo under deras första graviditet.. Jag går in i vecka 25 idag - och har gått ner totalt 14 kilo sedan jag blev gravid - jag lär sluta på ungefär samma siffror som min mamma och min mormor..
Och min barnmorska är bara nöjd och glad ändå, efter många samtal med både henne och med dietist så vet hon att jag äter som jag ska, inklusive diverse sug som jag utan minsta tanke tillfredsställer - oavsett om det är morötter eller om det är kladdkaka!
Så oroa er inte, min bebis mår hur bra som helst, det är fullt liv där inne och den växer för fullt trots att jag tappar i vikt.
Sen kan jag tycka att det är lite trist att jag inte har någon mage alls ännu, det lilla som putar ut ser inte ens ut som en gravidmage - så inga gravidkläder här än på ett tag!
Men det är bara att gilla läget, resten är ju bra - och jag har världens gulligaste man och världens bästa mamma som stöttar i vått och torrt! ❤️
#6 Men då måste ni väl ha haft fetma vid starten? Skulle jag gå ner 20 kg under graviditeten så skulle jag ju hamna på 40 kg när det var dags att föda… Sen har jag hört att det inte är bra att gå ner i vikt under en graviditet eftersom det frisläpps gifter som är lagrade i fettvävnaden, har din bm sagt nåt om det? Men det måste väl vägas mot riskerna med övervikten och då är det säkert hälsosammare med viktnedgången..
Idag går jag in i vecka 26 och det har varit ovanligt lugnt i magen senaste två dagarna, börjar bli orolig.. men det kanske börjar bli trängre där inne och svårare att röra på sig..
Sen några veckor tillbaka är det bara mammabyxor som gäller, tycker även dom sitter åt för mycket ibland.. måste nog köpa större trosor också, gillar inte när resåren skär in… 🙂
Köpte en bok nyligen, om pilates för gravida, och de skriver att man inte ska ligga på rygg mer än 3 min i sträck. Wtf? Jag sover på rygg typ hela natten? Tycker överlag det är så konstiga och olika rekommendationer när det gäller träning under graviditeten, man vet ju inte vad man ska tro ibland.
#7 Samma här, hade jag gått ned 20 kg hade jag hamnat på rätt ordentlig undervikt och frågan är om min kropp klarat av att bära ett barn då. Jag har några kg för mycket, men min bm sa till mig att jag inte fick gå ned något eftersom det inte alls var bra för barnet. Verkligen skilda åsikter i denna fråga..
Jag ligger på drygt +2,5 kg nu, går in i vecka 18 i morgon. Vet inte om det är lagom eller vad det är egentligen men det känns bra så jag tänker inte lägga någon mer tid på på det :)
Mitt illamående gav med sig igen, höll bara några dagar så det måste berott på något annat. Just nu känner jag att bebisen rör sig och jag har fått mage, annars har jag noll symptom på att jag skulle vara gravid. Rätt skönt i och för sig men lite skumt också..
Imorgon har vi ultraljud!!!! Undrar om all orolighet kommer ju äldre man blir? Aldrig varit orolig förut men nu är jag det!!!
V.17 imorgon och jag tar alla kilon jag bara kan få (som jag sagt förut och kommer säga massor av gånger innan april). Jag tänker inte bara på bebisen i magen utan även på att ha kilon så jag kan amma sen. Jag längtar efter att känna bebisen röra sig. Idag har vi städat hela lägenheten - hej livskraft,välkommem tillbaka! Belönar mig själv med chips och några glas kallt vitt alkoholfritt vin. Sen får jag nästan orgasm bara av att se vår fina rena lägenhet ;)
#8 Då ska vi ha ganska nära varandra. Jag går in i v. 26 på fredag :) Alltid kul att hitta någon som ligger i ungefär samma "fas" :)
#13 Ja, 19 feb ska det vara dags! :)
Vecka 18, woho!
V.17 weehoo ;). Imorgon är det dags för andra rådgivnings besöket. Ska försöka att komma ihåg att kissa i en burk på morgonkvisten. Kan omöjligt hålla mig i 4 timmar annars… Har börjat få en bottenlös hunger. Känner mig konstant bakfull…haha
Nu har vi gjort vårt ultraljud! :) Det är bara en i magen! Liten började med att vinka åt oss. Denna annars lite buttriga tanten fick också lov och le då! Kändes sååå skönt att få se och få allt bekräftat att det stod rätt till med allt. Fick ha kvar 8 april också som BF. Nu ska en glad mamma äta!
#17 Vilken sötnos! Skönt att allt var bra! Och att det bara var en, eller? Var det kub-ul och/eller vilken vecka?
Var vanligt ultraljud, rutin. Är i v19+2. Ja riktigt skoj att allt var bra. Löjlig spm jag är har jag inbillat mig alla möjliga saker. Men det var en riktig liten människa däri :)
16+3 och idag var andra besöket hos hälsovårdaren. Blodteycket var lika som förut, järnet 125 så det hade minskat lite. Bebisens hjärtljud tog lång tid och 2 människor att hitta. Han bli oroad men sen kom det. Ville inte behöva åka till sjukhuset. Verkar som om moderkakan ligger lite i vägen och att vår bebis hade gömt sig under den. Morgonpigg krabat verkar det vara då den levde rövare nu och på ett morgon vul men sen sov på ett vul mitt på dagen. ;)
#20 Blev du flyttad? För låg inte du precis en vecka efter mig? :o
Skönt att de hittade hjärtljuden, verkar vara ganska vanligt att moderkakan ligger i framvägg eller åtminstone så att den skymmer lite.
Älskar att man faktiskt har en liten där inne, som sover och rör på sig om vartannat, precis som en "riktig" bebis. (Och ja, vet ju att den är riktig även där inne men jag tycker att det är så svårt att förstå det på något sätt).
10 dagar kvar till RUL för vår del. Vi tittade på den där filmen om fosterdiagnostik på vårdguiden igår, ångrade mig efteråt. Man vet ju om att det finns risker men det blev så påtagligt då.. Blev lite ledsen så maken tröstade genom att visa skrattande bebisar på youtube, funkade rätt bra :)
Har börjat drömma konstigt, igår drömde jag att jag fick missfall. Det som tog udden av det hela var att jag drömde att det skedde i bilen, på väg hem till mamma och jag satt naken i förarsätet. Inte så realistiskt, haha. I natt drömde jag att maken blev våldtagen av två killar jag känner medan jag stod i bakgrunden och filmade och hejade på.. Kände mig rätt sjuk i huvudet när jag vaknade.
Annars så mår jag väl helt okej. Har en fundering kring magen bara. Ibland blir den stenhård, känns som att någon vältränad spänt magmusklerna. Ska det verkligen vara så redan i vecka 18?
#21 Det är Braxton Hicks-contractions du känner, helt normalt! Jag började också känna dom ganska tidigt, det är livmodern som "tränar". http://en.wikipedia.org/wiki/Braxton_Hicks_contractions
#22 Jasså, nu blev det plötsligt intressant istället för oroande. Tack för svaret!
#21 nä men hälsovårdaren sa 16+2 istället för 16+1 som jag trott. Vart trean kom ifrån vetsjutton :). Jag hann bli rejält nervös innan de hittade hjärtljuden. Maskinen hittade nog bebisens puls fort. Jag har ganska svårt att tro att bebisen faktiskt lever och mår bra så många tankar hann tänkas innan hjärtat hördes. Det var väldigt brusigt ljud men det är visst vanligt när moderkakan är i vägen. Och sen fick jag höra om öppna mottagningen dit jag kan komma för att lugna ner mina stackars nerver ;)
#24 Aha, vår bm gjorde också så. Blev en dag "för mycket" enligt den där snurran hon använde. Lite irriterande när mobilappen tydligen räknar annorlunda.
Förstår dig, jag var jättenervös innan jag ens lade mig på britsen och de där tre sekunderna det tog för vår bm att hitta rätt var nog kanske de längsta i hela mitt liv.
Känner igen det, har också svårt att tro att allt är som det ska där inne. Har svårt att ens förstå att jag är gravid, jag som skulle vara jättecool och avslappnad när jag väntade barn, haha.
Öppen mottagning är toppen, det har vi varje onsdag här. Har bara vart där en gång men fundera på att gå dit till veckan för jag har lite frågor som skulle vara skönt att få ställa. Har nästa tid hos bm 10 januari annars. Tycker att det är megalångt mellan, först vecka 12 och sedan inte förrän vecka 25. Är ju ändå första barnet, trodde att man skulle få några besök extra då eller åtminstone ett runt vecka 20 kanske.
Oj så länge? Jag har nästa ul den 12 dec. Och nästa tid hos hälsovårdaren den 19 dec. Känns som om vi i finland får gå oftare på koll än ni i sverige.
Ja, känns som väldigt lång tid.
Verkar vara väldigt olika mellan landstingen här också tycker jag, här i Malmö verkar det inte vara så noga med kontroller känns det som. Fast det finns väl inte så mycket att kontrollera kanske.
Får du göra extra UL eller får alla göra så många? Vi kommer bara få göra ett enda (förutom eventuella tillväxtul och sådana då).
Alla får 2 ul så jag ska göra RUL då. Jag som skulle njuta av att vara gravid och må bra har blivit nojjig. Kan stå och klämma på brösten mitt i allt (dom är väl ännu ömma??), blivit okänslig och pratar glatt överraskad m förstoppning, hemorrojder och andra gulliga gravidgrejer. Och så pratar vi uppenbara saker och inte sånt som sker i skallen. Så jag hade gärna skippat hickan av att inte höra hjärtljuden på en busig, envis bebis ;)
Aha, det tycker jag vi kunde få här också. Två är ju ändå inte så många direkt. Du är inte ensam om att noja, jag skulle vara skitcool och glida genom graviditeten. Hahaha.. Eller hur liksom. Jag är liksom inte så väldigt orolig egentligen men jag funderar mycket på vad som KAN hända, vad som hänt andra och så.
Maken får höra om både tarmbesvär och vad som händer där nere, stackars jäkel, men det är ju hans bebis också så :)
Idag gjorde jag något jag lovat mig själv att jag inte skulle. Jag köpte en sån där grej som man kan lyssna på hjärtljuden med hemma. Kom på att jag kunde ge maken en sån i farsdagspresent, han försöker alltid höra bebis men det är ju rätt svårt att göra genom att bara lägga örat mot magen. Han kämpar tappert dock :P
Men ärligt talat, innerst inne så vet jag att jag mest köpte den för min egen skull, jag är så otålig och att åtminstone få lyssna lite någongång ibland kanske får mig att tagga ner lite. Står att man kan höra från v 12 så i v 18 borde vi kunna höra rätt lätt :)
Alltså jag funderar på en sån där maskin jag också. Men jag kanske nöjer mig med att springa till hälsovårdaren varannan onsdag typ. Har en rådgivning precis här där vi bor. Tyvärr pratar de inte svenska där men engelska funkar ju.
Jag vet inte om jag startat igång nån sorts foglossning när jag städade som en galning i onsdags. Har nu börjat få ont i ländryggen om jag sitter för länge,står för länge, ligger för länge, böjer mig lite och så vidare.. Men sen kanske det bara är min allmänt dåliga rygg som bråkar.
I januari ska vi gå på familjeförbereradande kurs på 3 tillfällen. Jag hoppas det kommer finnas några någorlunda lika oss där så jag har någon här i närheten att träffa. Att sitta här på ett forum är helt roligt men jag har svårt att ta med er på promenader när bebisen väl är född 😉
#30 Jag kunde inte hålla mig så han fick farsdagspresenten en dag tidigt. Så nu har vi lyssnat på vårt lilla mirakel :)
Så himla fint var det, och det hördes jättetydligt, både hjärtljud och sparkar/buffar. Kostade 400 på Teknikmagasinet och det är 3 års garanti på den, rekommenderas verkligen för det var så häftigt att kunna ligga hemma i sängen och lyssna på lilla bebisen.
Usch, det låter jobbigt med foglossning. Läste någonstans att man kan testa att knyta en sjal eller något liknande hårt kring höfterna, då ska det tydligen lätta lite om man har foglossning.
Haha, jo vi bor ju ganska långt ifrån varandra alla här tror jag. Jag längtar lite tills mammagrupperna drar igång så att man kan få umgås irl med någon som går genom samma som en själv. Jag älskar mina vänner men ärligt talat, de fattar nada ibland när jag börjar diskutera graviditet. Har lagt av med sånt snack nu :P
Här blir det ingen föräldragrupp. Är bara för förstföderskor. Har en kompis med barn sedan är det tomt! Knappt så de har stadigt sällskap än! Jag var 21 när vi fick första…. Lika ensamt då! Trodde väl kanske någon skulle fått nu när man är 29, men icke! Har ju iaf sambons syster som fått nyligen. Var dit igår och fick hålla :) Känner att det hjälper, har kräkts ganska mycket nu ett tag igen. Att hålla en färsking då får mig att blicka framåt! Full fart i magen annars, blir större och större sparkar. Fick en rejäl en för någon dag sedan :) tappade nästan luften!
#31 Lutar åt att jag med går och köper en sån där. Teknikmagasinet ligger dessutom precis vid min buss hem från jobbet.
Sa till Sambon att jag funderar på en sådan. Vet ju att vår bebis är en lurig än som säkert gömmer sig under moderkakan när mamma vill lyssna (precis som den gör när alla andra vill den något) så det är inte säkert att vi får höra nått men det skulle vara kul att pröva.
Sambon komenterar väldigt mycket det här med fars dag. Han nöjer sig med korven jag ska koka som tur är. Han fick t.o.m koka sitt eget kaffe, stackarn. 😂
#32 jag är också väldigt ensam här. Känner ingen förutom sambons syskon som har barn. Som tur är har jag en nära vän som gillar barn och som gillar att gå på långa lugna promenader och som inte gillar uteliv värst mycket. Jag hoppas att familjekursen i januari är givande.
Känns dumt att man inte får komma på kursen med andra barnet om man vill eller känner att man behöver.
Oj, vad ni är aktiva! Känns som flera veckor sedan jag tittade in. Kanske en månadsedan?
Jag är 34 år, hinner om allt vill sig väl bli 35 innan tvillingarna tittar ut. De är beräknade till 15 mars.. men läkaren sa att senast v.38 blir jag igångsatt om det inte redan har skett el. är på gång. Spännande!, hoppas verkligen att de kommer tidigare än 7 mars (dotterns födelsedag). Jag o sambon har 2 barn sedan tidigare (planen var "en 3:a" o så fick vi det här fantastiska chockbeskedet på vårt första UL). Äldsta dottern är 3,5 år och sonen straxt över 2 år.. Fattar inte hur det blev, men går allt vägen så är alla fyra födda inom loppet av fyra år!! Helt galet!
Jag jobbar med fastigheter på en kommun, kontorsjobb med andra ord :-)
Mina tidigare graviditeter har jag gått upp 20 kg, just nu har jag ingen aning om hur många plus jag ligger..
#33 Ja, prova är ju kul även om ni inte skulle höra något. Ni vet ju att lilla hjärtat slår där inne oavsett, det är ju betydligt värre när man inte fått göra ul eller lyssnat hos bm innan och man inte hittar något.
Haha, stackars sambo ;)
Maken var inte riktigt överens med mig om att detta var hans första fars dag, "bebisen är ju inte född än". Men det struntade jag i och firade ändå, för mig är han pappa till vårt barn redan nu. Sen började han dilla om att jag minsann får fira min första mors dag med bebisen på utsidan, verkade nästan avundsjuk, haha. Han är så konstig ibland, märker att det här med bebisen och familjelivet upptar väldigt mycket tanketid. Han har velat ha barn sedan han själv var barn så det är nog väldigt stort för honom att ta in att det äntligen sker. Jag är så lycklig över att det är just jag som får ge honom, ge oss, den gåvan.
#34 Så himla spännande med tvillingar, vi trodde på två först här men det finns bara ett hjärtljud. Är på något märkligt sätt väldigt lättad över det, det är vårt första och att få två på en gång när man inte har någon erfarenhet känns väldigt stort.
Vikten har jag slutat bry mig om, ligger på typ tre kg plus nu i vecka 17+4. Väger mig ibland bara för att jag är nyfiken men annars så får det vara, enda jag försöker tänka på är att inte äta för mycket socker för jag har diabetes i släkten.
Här går det förresten framåt med namnen, vi har nästan grälat om pojknamn för vi kommer verkligen inte överens alls. Men igår kläcker han ur sig att han måste heta Carl eftersom typ hela släkten heter det. (Jag som tänkte skippa mellannamn helt) Så då begränsades ju tilltalsnamnen rätt mycket eftersom de måste passa ihop för att jag ska gå med på det. Så just nu lutar det åt Carl Henrik. Henrik efter både hans pappa och en av våra nära vänner. Låter egentligen lite för stelt och kungligt för min smak men tanken är ju att han bara ska kallas Henrik i sådana fall.
Det är bannemig svårt det här.. Enda som är lätt är flicknamn, blir en Silje Nathalie i sådana fall, om hon ser ut som en sådan då såklart. Silje eftersom jag har norska rötter och det är vackert, och Nathalie efter min syster.
Har ni börjat diskutera namn?
Jag har tänkt på namn sedan länge. Har flera tjejnamn som jag gillar och endast ett på killsidan. Har dock haft massa förslag innan och vet att det inte alltid hjälpt! När man väl har sin lilla bebis så passar inget av dom namnen man hade tänkt ut :-p Har en Tyra och en Joline sedan tidigare :) Har ni vaccinerat er? Influensavaccinet. Man tillhör tydligen riskgruppen när man är gravid. Pratade med MVC och hon sa att från v16 får man ta den. Har ringt och fått telefontid. Tänkte det är lika bra och ta den. Går in i v20 imorgon! Halvtid! Det ni :)
Pojknamnet har vi klart sen förra gången jag var gravid, eller jag har haft det i tankarna i flera år egentligen, mellannamnet däremot funderar vi fortfarande på. Flicknamn har jag ingen aning om än, Filippa, Alice och Alicia har varit uppe för diskution men vi har inte kommit överens än.
Gaah namn ja… flicknamn har vi väl ett men pojknamn blir svårt. Och mellannamn har vi inte ens funderat på. Sambon sa att hans första panik känsla kommit förra veckan. Sådär shit vi ska faktiskt ha barn!
#36 Nä, vi försöker att hela tiden ha i bakhuvudet att de namn vi valt kanske inte passar.
Vackra namn dina barn har, gillar speciellt Joline. Det var ett förslag jag hade men det ratades av maken :(
#37 Verkar vara vanligt att man kommer överens om antingen flick-eller pojknamn men inte båda :P Antar att man inte ska slippa så lätt undan :P
Vi har äntligen lyckats enas om både ett pojknamn och ett flicknamn som båda gillar men sen kan jag nog tänka mig nåt mellannamn också och det känns lite lättare, blir nog nåt släktnamn isf. Har fått för mig att det är en tjej vi väntar men det är så dumt att tänka så, man kanske blir helt snopen om det tittar ut en kille.
Har varit väldigt känslig hela helgen, har typ börjat gråta för ingenting och jag och maken har tjafsat en del om småsaker… Har börjat läsa "Att föda" av Gudrun Abascal. Kanske den som satte igång en dipp i humöret.. Känns bara som att "shit, hur ska jag klara en förlossning?", känns så komplicerat, alla olika faser under förlossningen, man ska tima värkar, de ska kolla barnets hjärtljud, krysta när man ska krysta och inte krysta när man inte ska krysta… Och hela tiden verkar det förmedlas att kvinnan ska välja själv, styra förlossningen bla bla bla.. hallå, jag kan inte det här?? Jag har inte gjort det här förut?! Hjälp!! Men jag antar att ju mer man läser om det, när vi har varit på de två kurstillfällena vi ska på, ju närmre förlossningen man kommer och tätare möten med bm så kommer väl saker och ting att falla på plats… hoppas jag… Eller, hur känner ni andra?
Jag försöker tänka att klarar andra av det så klarar jag. Mer än så vill jag inte fundera ännu då det ännu är oklart om jag ens kan föda naturligt.
Jag försöker att inte tänka på det alls, och har därmed inte läst speciellt mycket om det. Men om jag känner efter så känner jag mig väldigt lugn inför det hela just nu, tänker också på att om andra kan så kan ju jag.
Är väldigt tacksam över min höga smärttröskel och förmåga att ta saker och ting som det kommer i alla fall, sen om dessa två egenskaper blir till fördelar eller nackdelar under förlossningen återstår att se.
Men jag tror att jag ska köpa Att föda ändå, att vara lite förberedd är ju sällan fel :)
#36 Och nej förresten, har inte vaccinerat mig och tänker inte göra det heller. Har aldrig vaccinerat mig mot något i vuxen ålder om jag ska vara ärlig :)
Jag som redan fött två kan ju berätta hur det var för mig. Nr 1 var lättast! Man visste inte vad som väntade och jag överlät mig helt i deras vård. Hade bara lustgas på båda två. Ont gör det väl men man får ju ut något av det! Man vill bara ha sin bebis…. Med nr 1 hade jag värkar i 24h. Var helt öppen när jag kom in. Sen säger dom ju hur du ska göra och när du ska krysta. Man är nyfiken och allt är nytt! Hakan ner i bröstet och ska du skrika så håll igen munnen och gör det inom dig medan du trycker på. Moderkakan ska också ut sen. Men den tryckte dom till på magen och man trycke till lite själv så var det klart. Med nr 2 så visste man ju de mesta. Då var det en annan oro, iaf för mig. Jag visste vad som väntade! Nu med nr 3 så känner jag inget alls, inte än. Har inte direkt svårt för smärta så jag tycker inte det är så farligt. MeSt orolig över när man ska åka in. Vi har ca40-50min in till BB. Med nr 1 väntade jag ju för länge men hade inte 4-5 min mellan värkarna så de sa att jag skulle vara kvar hemma. Till slut fick jag nog och när jag kom in var jag helt öppen. Nr2 hade man ju hört skulle gå fortare… Åkte in ganska snart där och var öppen 6cm då. Oroa dig inte, det är en helt otrolig upplevelse och går inte och jämföra med något annat!

#40 Jag som är väldigt förlossningsrädd läste en del av henne innan men blev bara mer rädd av hennes sätt att skriva. Jag rekommenderar boken Föda utan rädsla av Susanna Heli. Den är kanonbra!
Idag har jag haft inskrivningssamtal och fått lyssna på hjärtljud. Så nu vågar jag lita på att det finns någon där:) Dags att berätta för allmänheten oxå, de närmaste vet redan.
#45 Tack för tipset!
Jag har vaccinerat mig en enda gång som vuxen och då när jag åt cellgifter. Bara fått influensan 2 gånger i mitt liv så jag är inte rädd.
Vi har åkt på mycket sedan vi skaffade barn. De drar hem mycket från skolan. Jag kommer ta sprutan iaf. Stod om den i tidningen idag så jag vågar. Legat däckad två år i rad och nu med 13v kräks så vill jag inte låta min kropp ta mer än den behöver.
V 20 idag!!!!! Halva biten avklarad! :) Har man kräkts i 13v så är man glad för att man lever. Har blivit lite bättre, men inte mycket! Kan aldrig äta mig riktigt mätt för då kommer det. Köpte BB-kläder till liten efter ultraljudet. Har gjort det med de andra också. Börjar känns verkligt nu. Magen är stor, liten sparkar son bara den och jag har köpt ett babygym och en åkpåse. Allt annat har vi redan så det är klart. Lite tråkigt att ha allt då det är sååå kul och shoppa såna saker.
Nu är det tungt! V29 (v28+3). Lika stor nu med tvillingar som när jag var fullgången med min kille jag födde 2011. Sf mått 34 igår…. Undra hur många veckor man kommer att gå? Känns som allt kan hända.
Hade jag haft dagisbarn eller av någon anledning befunnit mig i riskgruppen så hade jag absolut vaccinerat mig. Hoppas ingen trodde något annat, så obstinat är jag inte :P
#50 Att ha halva avklarat måste kännas skönt, vi går in i vecka 20 nästa vecka :)
Här har magen jäst ordentligt känns det som, den är fortfarande ganska liten såklart men det är kul att det börjar synas ordentligt. Har aldrig känt mig så här fin tidigare :)
Jag är ju dagistant, sambon likaså, så vi drar hem lika mycket skit som våra ungar kommer göra. Men jag förstår dig Jefo. Din kropp kan ju inte ha mycket reserver kvar just nu? Kämpa på!
Jag vill bara att tiden ska gå. Magen är sådär halvjäst och brösten ömmar men har stannat i en storlek. Allt känns liksom på hälft just nu men det är väl inget ovanligt med det. Har bara 5 veckor kvar till nästa ul nu… inte för att jag räknar 😉
Tycker att det är så kul att stå vid kassan och betala mina nya mammakläder, expeditens blick vandrar alltid mycket hastigt mot magen, haha.
Idag känner jag mig enorm av någon anledning, är fruktansvärt svullen så det drar och spänner i huden.
Jag har fått nån hormonattack igen. Är lättretlig, sur och tvär, magen, ljumskarna och allt annat spänner. Är kanske nån sorts växspurt jag hamnat i.
Har även börjat få illamående. Det kunde väl hållt sig borta hela graviditeten?
#54 och så sköna dom är! Jag vill nästan gå och visa folk va fina mammabyxor jag har 😂
Från 1177: Om man är gravid rekommenderas vaccinering under senare hälften av graviditeten när en influensasäsong närmar sig, eftersom man som gravid riskerar att bli allvarligt sjuk av influensa. Vid en allvarlig infektion finns det även en risk för att fostret skadas. Vaccinet ger också barnet ett bra skydd under nyföddhetsperioden. Man rekommenderas att vaccinera sig efter vecka 16 eller efter att ultraljudsundersökningen är genomförd. Om man är osäker kan man alltid prata med sin barnmorska. Jag har tagit den nu iaf. Låg innan och efter jul förra året. Tog 8v efter jul och bli bra. Två snorungar och jobb i butik gör väl att man träffar på massa! Min nr 2 föddes förkyld, kom 2 dagar efter. Var omöjligt sa de. Men så var inte fallet fick jag höra på andra håll sen. Riktigt svårt och amma en genomtäppt bebis! Tror livet börjar känns lite bättre! Kräks inte lika ofta och magen har tagit form. Liten är det full fart på hela tiden nu :) Kan vakna mitt i natten av att det sparkas.
Nu hoppar även jag in här :D plussade imorse!
#55 Haha, samma här. Älskar mina mammabyxor :D
#56 Undrar varför man kan bli allvarligt sjuk som gravid? Går immunförsvaret ner? Det är något nytt för mig i sådana fall men jag kanske hänger lite efter. Äär ju mitt första barn så jag skyller på det i sådana fall.
Ska nog fråga bm vad hon tycker, jag har alltid varit frisk som en nötkärna. Tror att jag varit förkyld fem ggr i mitt liv eller något men om det är så stor skillnad när man är gravid så vill jag ju inte ta några chanser heller så ni blev jag väldigt fundersam..
#57 Stort grattis! Så kul när nya ansluter sig :)
Har du räknat ut ungefär när bf är?
I morgon har vi äntligen RUL!! Jag har längtat mig blå, vet ju att krabaten där inne sprattlar runt för det både känner jag och hör med hjälp av dopplern men jag vill se vårt lilla hjärta. Blir vårt första och enda UL, får liksom bara en chans att se krabaten innan förlossningen.
Man får förresten passa sig så att man inte har för hög volym på dopplern när han eller hon sätter igång och sparkar för då går nästan öronen sönder.
Jag har annars blivit rejält rund tycker jag, och jag älskar det. Kikar lite mer på mammakläder trots att jag inte tänkte köpa några utan bo i mina haremsbyxor med resår i midjan. Men jag känner mig så vacker med magen så jag vill för en gångs skull klä mig snyggt och piffa till mig lite, vanligtvis så brukar sånt inte vara så högt prioriterat. (Är alltid hel och ren dock, är ingen lortpelle :P)
Hur mycket begagnat köper ni som ska ha ert första barn?
Vart kan man spara in på slantarna? Tips mottages tacksamt!
Vi har fått en jättegammal spjälsäng från min fina kollega, och köpt barnvagn med alla tillbehör (även babyskydd) på blocket.
Min mamma syr ett babynest och en amningskudde till mig.
Lapptäcke har jag sytt ett till spjälsängen :)

#59 Vi köpte allt begagnat:) Kan inte komma på något mer än nässugen vi köpte nytt. Sekond hand och tradera är mina vänner!
På många ställen kan man hyra ett bra babyskydd (bilstol alltså) på BVC för en billig slant.
Sen kan man med fördel sy sängkläder till bebisen av gamla egna lakan. Då är dessutom alla gifter garanterat urtvättade:)
Jag vet inte varför man riskerar bli sjukare som gravid. Vet dock hur jag mådde förra året :( Så vill jag inte må dom gravid! Hade nog fått upp bebisen genom halsen då! Hostade som en tok! Ska till bvc på onsdag. Skulle inte dit förend v25 men då jag mått så dålig blev det tid%gare.
#60 Kul att höra! I vår umgängeskrets verkar alla köpa allt nytt, och det varken vill vi eller har vi ekonomi till!
Tvättlappar sitter jag just nu och klipper av gamla udda handdukar vi hade i linneskåpet, även några lakan kommer det att bli :)
#61 Nej, det förstår jag verkligen.
Jag ska fråga i eftermiddag, det är inte min vanliga bm men ett extra utlåtande i frågan kan ju inte skada. Är dock inte jättesugen på att vaccinera mig oavsett, min kropp reagerar så skumt på vaccinationer, bedövningar och sånna grejer ibland.
#62 Bra tips med tvättlapparna, jag har vart runt och känt och klämt på hur många som helst i affärerna men jag tycker att de flesta känns alldeles för sträva. Nu kommer jag torktumla allt sånt så det blir ju lite mjukare, (har ingen plats att hänga upp på) men ändå. Det var verkligen lite sandpapperskänsla över de jag känt på.
Ska nog också rensa ur linneskåpet, vi är i behov av nya handdukar för vi har så många udda så det blir ju win-win :)
#63 Tvättlapparna blev toppen! Redan mjuka och fina men ska självklart tvättas och torktumlas innan bebis kommer! Det är dessutom väldigt mysigt att fixa och ordna till bebis ;)
#64 Det kan jag tänka mig, började gå genom vårt skåp förut och hittade ganska många som kan användas :)
Ja, himla mysigt. Jag viker de små kläderna typ en gång i veckan trots att de redan ligger som de ska, haha. Har inte så himla mycket att pyssla med just nu tråkigt nog.
Vi ska till Ullared på söndag så efter det kommer jag förhoppningsvis har massa att pyssla med :)
#65 Har fått en hel kasse med barnkläder av en kompis, ska tvättas och ordnas i dag ;) Det är ju så mysigt! Vi tänker satsa på Ullared efter jul, hoppas på lite mindre folk då!
#66 Åh, mysigt. Jag vill också pyssla med sånt :)
Ja, då lär det nog vara ganska lite folk. Jag hörde att man skulle åka innan lön i november eller i januari. På söndag är det ju den 24:e så vi hinner precis innan kaoset bryter ut antar jag. Vi tänkte dock åka i januari först men sen kom vi på att vi lika gärna kan slå ihop det med julshoppingen.
Men nu ska jag kuta iväg till kk, äntligen dags för RUL :D
RUL gick precis som det skulle. Vi har en vild liten grabb där inne som gärna visade snoppen för oss i alla möjliga vinklar, ingen blyg kille i alla fall 😃
Enligt sista mensen är vi på 18+4 och det tyckte hon som gjorde ul också, bf 17:e april :)
Fick med oss 6 bilder hem, och den här var bäst. Förutom den hon tog för sambons skull som visar enbart bebis skrev, haha. Han har önskat sig en son lite sådär i hemlighet, och höll på att smälla av när det visade sig att det fanns en snopp 😂
#68 - Haha, vad roligt! Och vad han sträcker på sig där! Saknar min mage…
/Christine
#69 Han sträckte på sig hela tiden, hade händerna uppåt, klappade sig lite på huvudet och vinkade lite till oss.
Det kan jag förstå, jag tycker att det är så mysigt att veta att det bor en liten människa där inne :)
#68 Åh så söt!

Idag har jag fått min första fråga om det är barn på gång igen:) Vi går på babysim och nu i v 12+4 börjar det synas rejält, inte så lätt att dölja bulan när man är naken haha. Fast magen har synts ända sen v 7 eftersom jag var så uppsvullen o gasig då:P
Jag var till Gekås för någon vecka sedan, köpte mycket till liten. Åkpåse 199kr, babygym 299kr, napp, sängkläder. Köpte bh 49,90, strumpor och trosor ca 30kr för flerpack. Brösten har växt som bara den! Saknade mammakläder men blev två toppar. Sen blev det bara julklappar :)
Såg att allt jag skrev inte kom med… Men kul att ni fick så tydliga bilder! Vår bebis var inte still en sekund där inne så alla bilder blev så suddiga! Fick dock en rolig där h*n är på väg att göra en kullerbytta ;)
#68 Å så sött. Va skönt att ni äntligen fick se bebisen. Appropå det där med begagnade kläder så har sambons två systrar just ploppat ut två små bebisar och jag tror att vi kommer kunna låna en hel del kläder de första månaderna. Sen kommer både mormor och farmor skämma bort sitt barnbarn (för farmor blir det första helt egna barnbarnet) så jag tvivlar på att vi måste köpa mycket alls. Jag TROR att jag har känt bebis. Det är som ett litet försiktigt krafsande på samma ställe på magen 2 dagar i rad nu. Känningarna kommer precis bredvid där hälsovårdaren trodde att moderkkan låg (halvt i framkant ungefär) så det är ju möligt. Men time will tell och jag längtar till den 12 dec när vi har RUL. Magen har de senate två dagarna levt sitt eget liv. Har haft mensvärks ont och den har spänt sig och lugnat ner sig. Vette sjutton vad den håller på med men det blir värre när jag gör vissa saker så jag försöker ta det lugnt. Har också börjat få problem med att luta mig framåt, sätta på mig skorna och sådant då lilla magen redan är i vägen och skoliosen tar emot den med. Blir att lära sig nya sätt att sätta på sig skorna;)
#73 Låter lovande, jag längtar till söndag :D
#74 Det är bara denna och snoppbilden som är tydliga, sen tror jag att han vaknade för de fyra andra är bara massa sudd och man får kisa för att se vad som är vad.
Haha, tyckte det var så coolt när han rörde sig, vinkade och hade sig. Hade gärna haft en sådan bild.
Han försökte hela tiden krypa inåt och gömma sig så hon fick skaka magen så att han flöt ut igen. Då började han fäktas så det var nog inte populärt.
#75 Ja, äntligen! Vart de längsta veckorna i mitt liv tror jag. Jag har lite svårt att förstå att jag faktiskt har ett barn där inne men detta hjälpte rätt mycket, synd att vi inte fick ett ul runt vecka tolv eller något också. Då kanske jag hade sluppit grubbla så mycket på om det faktiskt är en människa som bor i mig just nu. Har mycket sånna tankar och för varje kroppsdel hon visade och nämnde så tänkte jag "Åh, han har ben", "Han har ett HUVUD". Hahah, tur jag inte sa det högt tror jag :P
Härligt med lite rörelser :)
Eller så köper man nya skor som man bara kan sticka fötterna i utan att böja sig. Det måste ju vara en bra ursäkt för att köpa skor det här ;)
Igår var det dags för inskrivning, allt såg bra ut, fast jag förstår nu varför jag är så trött. I vanliga fall ligger mitt hb på 148 nu låg det bara på 131, fortfarande normalt enligt bm men för lågt enligt mig, så nu blir det att äta mer järnrika mat och fortsätta med järntabletterna. 3kg har jag gått ner sen hälsosamtalet för två och en halv vecka sen, hoppas det håller sig där, vill inte göra samma viktresa som förra gången. Men än så länge är det nog ingen risk, allt än så länge är kättare denna gången *peppar peppar ta i trä* Idag går jag in i v11 (10+0)!
V 21 idag och liten har riktigt starka sparkar :) På tal om nya saker… När vi fick första ville jag ha allt nytt och så blev det. Men man behöver inte ha allt nytt! Vi har sparat allt som tur är :) Svägerskan köpte begagnad barnvagn för 1500kr på blocket. Ser helt ny ut/ Vår emmaljunga kostade nästan 9 tusen! Tror dock att många blir shoppingtokiga när första kommer! Ska försöka rensa och sortera gamla bebiskläder idag :) finns nog massa användbart där…
#78 Så tänker vi, att vi köper allt nytt nu och sen får nästa barn ärva det som är helt och rent då.
Vi har beställt en emmaljunga och känner igen prislappen, 9300 slutade den på när vi var klara med alla val. Men den får vi i gåva, annars vettetusan om jag valt just den, jag tvivlar starkt på det.
Jag trodde verkligen att jag skulle bli shoppingtokig, eller jag är kanske det också men jag är så otroligt kräsen och gillar nästan inget av det jag kollar på. Men nu vet vi i alla fall att det är en pojk så nu känns det som att det blev lite fler kläder att välja på i alla fall även om jag för det mesta gillar neutrala plagg.
V 27 (26+4) idag och jag är såå trött! Pyret sparkade, snurrade & bråkade hela kvällen fram till runt ett i natt vilket gjorde att jag inte kunde sova. Eleverna i skolan har varit allmänt jobbiga hela dagen & snart är det konferens, det enda jag vill nu är att sova! Någon mer som hålls vakna av sina små vildar? Men angående köpa nytt, vi väntar vårt första barn och har hittills köpt en body med mössa & strumpor till & ett påslakaset till sängen, annars har vi fått hur mycket saker som helst! Sambons systrar har tillsammans 7 barn redan vilket gör att vi fått en massa ärvda kläder, leksaker, lakan, filtar, handdukar osv. Vi har även köpt två vagnar (begagnade) den ena på blocket för 1200:- & den andra (tänkt som stallbarnvagn) av en bekant för 300:-, skötbord & säng ska vi få av min pappas arbetskamrat (jag var barnvakt åt hans barn när de var små). Jag tycker att det känns jätteskönt att få så mycket saker eller hitta begagnat på blocket/Tradera. Det är så mycket utgifter i alla fall…
Nu har gravidhormonerna gjort sig påminda med all sin kraft, var inne på Blondinbellas blogg nyss och tårarna började rulla för fullt. Jag längtar så innerligt efter vår lilla kille och så är det så himla lång tid kvar innan vi får träffas. Tur att det är jul och allt möjligt under tiden för då går det förhoppningsvis fort :)
#81 för mig känns det som om jag har mindre hormoner än innan. Läskigt men jag antar att det är helt normalt. Man har väl vant sig vid de flesta knasigheter ännu. var också inne på hennes blogg och nog längtar man. Klämde på första babykläderna idag…åååhhh :)
#82 Misstänker att jag aldrig kommer vänja mig, trots att jag är en rätt känslosam människa i vanliga fall också. Borde verkligen vara van vid detta laget men icke.
Vad mysigt, hittade du något fint?

#82 Jag var som du första graviditeten. Jag har ganska mycket pms och svajigt humör i vanliga fall så att få nio månader med ett jämnt humör var underbart haha.
Riktigt skönt att inte ha pms! Den saknar jag inte alls! Fick lyssna på hjärtat idag, så mysigt! Är så nyfiken på vem som gömmer sig där inne :) _
#83 jag hittade små mysiga bodyn som jag kommer inköpa så vid lucia (då vi varit på RUL). Sambon såg en fotbollsbody..haha #84 ja att få lite trevligare humör än de fösta månaderna är helt trevligt. Fast Saltkaret höll på att flyga i golvet igår. Den vägrade öppna sig….Fast nu tror jag mera att det är tröttheten och yrseln som gör att jag blir kort i temperamentet, inte pms. Får gå till doktorn nästa vecka om det inte känns bättre för det är himla tungt att vara på jobbet när jag hela tiden är trött och har små ont. Jobbar med 1-3 åringar på dagis. #85 =)
#86 Närmar sig RUL med stormsteg då ju, spännande :)
#87 inte tillräckligt snabbt. ;). Vill ju se min busiga bebbe så jag vet att allt är bra.

Så jävla trött idag (igen). Jag vill helst bara sitta under en filt och sura men sambon är bortrest sedan några dagar så hem, barn och djur måste jag sköta själv. Blä. Dessutom sov sonen så dåligt i natt att han är jätteklängig och gnällig.
Vecka 28 nu och magen växer. Mår fortfarande väldigt bra och känner inte av nån foglossning eller ryggont eller annat elände. Bebisen är aktiv, mest på kvällen. Är så coolt att se den röra sig under huden! 😎
Var på gymet igår och tränade på som vanligt (eller ja, jag anpassar ju såklart efter magen) men det känns skönt att kunna fortsätta hålla igång.
Imorgon bitti är det äntligen dags för besök hos bm, är fyra veckor sen sist.
Igår på bvc delade de ut papper ang vaccinet och rekommenderade alla gravida att ta det!
#91 Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och känner mig verkligen inte pigg på att ta det så om inte min bm skulle propsa väldigt ihärdigt för det så kommer jag låta bli…. Har ju inga barn som tar hem smittor från dagis och har inga kollegor på jobbet då jag driver eget… men man kan ju aldrig vara säker.
#89 vi kanske ska bilda trötthets klubb? Jag ska på onsdag till öppna rådgivningen och kolla blodtrycket samt lyssna på hjärtat.Behöver få lite lugnande besked då jag skenar iväg med fantasin igen. Blir lätt så för mig när man kan må så totalt olika från dag tll dag. Nu är inte ens bröstvårtorna torra och argt röda mera utan ganska normala fast större. Men en del av det handlar väl också om att man vant sig vid allt som ändrats hittils. Sambons morbrors fru är barnmorska och henne ska jag träffa i helgen på lite släktkalas. Hon är underbar att prata med så jag ska försöka få tid att fråga lite frågor under kvällen. Oftast tar hon själv initiativ till att prata om ens krämpor och problem vilket är så skönt. :)
Nästa vecka ska jag, ihop med chefen, skriva i mina papper ang havandeskapspenningen. Har blivit beviljad förut på samma jobb. Nu är jag lite nervöd. Vi är färre och jobbar som tokar men att få det på papper är inte lika lätt. Känner redan nu att jag inte kommer orka. Finns inte ens chans! Mitt jobb går ut på att dra ut 900kg pall och sen plocka upp allt. Allt ifrån bomull till snöslungor. Går inte att ha halvfart då vi är så få… Min mage har på kort tid växt till sig :) Hittade massa neutralla kläder när jag städade ordning alla klädlådor. Glömt hur små de är när de kommer. Pyttekläder ju :) Känns som det mesta är klart och stt april gärna får komma snabbt! jan-mars är tröga månader! Är det halt vågar.man knappt ut som höggravid. Min yngsta är född 22 april. Hoppas våren är snabb!
Idag var jag hos BM och oj, den lille/a var helt vild när bm skulle lyssna på hjärtljud. Ville inte alls ligga still utan sparkade och levde om… 😃
Hade höjt järnvärdet från 116 till 136 så det kändes bra. I övrigt var allt annat också bra. Skönt med en checkup, nu är det 4 veckor till nästa gång och sen blir det tätare kontroller.
Det är någonting med klockan 6 på morgonen som startar popcorn maskinenn i min mage. Känns som om det bubblar överallt samtidigt som jag är så hungrig. Legat en timme och surfat men snart får jag ge mig och stiga upp. Samma sak igår, jag som gärna skulle sova lite til…
#96 Önskar att vi kunde byta, jag hade älskat att gå upp så tidigt. Försöker ställa klockan men det funkar inte så bra tyvärr, istället känns det som att jag sover bort halva dagen. Vaknar sällan av mig själv innan tio.
Idag ska vi äntligen till Ullared, ska bara få liv i min make och skicka in honom i duschen först :)
#97 Popcornaskinen lugnade ner sig efter nån timme så jag kunde sova lite till..yey. Tror att kombinationen gaser + bebis kommer hålla mig vaken en del i framtiden också. Jag tror också att bebisen ibland träffas blåsan när den härjar runt. Känns som om blåsan får en smäll emellanåt. Jag vill också till Ullared! Men får nöja mmig med matbutiken. Ha så roligt!
Nu börjar magen ta plats mer och mer… Igår kände jag mig hela dagen uppsvälld och som att jag ätit en brakmåltid och fick typ kippa efter andan (ok, nu överdriver jag lite..) och hur jag än försökte sitta/ligga/halvligga så var det obekvämt… Och bara i v 28, hur ska detta sluta?? 😃
Tycker verkligen jag är i olika form från dag till dag, vissa dagar kan jag gå raskt och andra dagar flämtar jag efter 50 meter och vissa dagar som igår och andra dagar känns magen nätt och "smidig".
#98 Babyklädutbudet var ingen höjdare på Gekås tycker jag, blev mest baskläder. Billigt var det ju dock, och kläderna känns väldigt mjuka och sköna :)
Hittade badbalja med matchande insats och badhandduk, tror någon här inne lagt upp bild på en likadan. Helvit med en svart stjärna på, hoppades verkligen att den skulle finnas kvar och det gjorde den till min stora glädje.
Vår lilleman lever loppan där inne idag, sparkar och har sig. I förrgår kände jag första sparken utanpå också, häftig känsla. Men när maken skulle känna så verkade lilleman somna, han blir ofta helt lugn när maken lägger en hand på magen. Märkligt det där.
#100 jag blir också lugn när sambon lägger sin hand på mig så jag förstår bebisen väldigt bra ;)
Gjorde ett test idag, gjorde 2 stycken för 2-3 veckor sen som var neg. Idag lös två röda sträck. Sista 1½ veckan har jag haft "mensvärk" men ingen mens, ömma bröst, illamående och känt dofter utan dess like, liklukt i hallen, bränt gummi i hela stan och koskit på jobbet. haha! Det verkar vara en rackare i mig som har bråttom, den skulle egentligen inte vara välkommen fören om ca 2 år =) är i vecka 6 och beräknad bf 24 juli. Om den lille racksingen vill sitta kvar och vara vid god vigör =)
Har gått och längtat som en tok efter barn sista halvåret, det enda på hjärnan, nu är jag mest rädd faktiskt, men jag har alltid haft en tendens att få som jag vill, även nu och omedvetet!
#102 Gratulerar!
Min första tanke när jag plussade med vårt mycket planerade och efterlängtade barn var "Herrejävlar, vad har jag gjort?!" Men det gick över väldigt fort :)
Mindre trevliga lukter du får stå ut med dock, haha :P
Nu kläckte vi nyheten på facebook, togs emot bra verkar det som :)
#103 ja, det är många tankar som snurrar, Mycket blandade känslor just ikväll. Men jag vet vad jag vill och känner mig toppen. blev helt plötsligt supergravid. Imorrn ska jag även sluta att snusa, kommer bli helt superjobbigt…
#104 Härligt att det känns bra :)
Jag slutade röka när jag plussade, och det var sjukt jobbigt om jag ska vara ärlig. Eller inte att sluta röka i sig egentligen, det som var jobbigt var nog mer själva vanan att gå ut och röka då och då. Och varje sommarmorgon för mig bestod av en cigarett och en kopp kaffe på altanen. Det var min heliga lilla stund innan dagen började på riktigt.
Men vad det är värt det, och man har ju verkligen världens bästa anledning att sluta :)
WickedAlly: jag har märkt samma fenomen som du nu på morgonen. Bebis lever hejvilt runt i magen (eller ja, jag känner en del buffar av vad jag gissar är ett par ben…) men när sambon satte handen på magen så blev det tyst och lugnt. Hoppas samma grej fungerar när de kommit ut också ;)
V 22 igår :) Hoppas verkligen veckorna går fort. Klockan 22 är det full fart i min mage. Liten är som livligast då och även klockan 5 på morgonen när sambon går upp till jobbet. Börjar bli mer och mer styrka i rörelserna! Mår väl bra på förmiddagarna för att sedan bli ganska så dålig på eftermiddagarna. Detta var jag ju medveten om :( Hade räknat med 20 tunga veckor i slutet. Vad jag inte väntat mig var 14 v med kräk!! Så ja nu blir det väl 34 tunga veckor! Är ändå sista så mellan allt elände måste jag försöka njuta lite!
Hoppas kräkandet just tar slut Jefo! Nu när jag vet vad jag ska leta efter så känner jag bebis vid morgonen och mitt på natten. Legat i natt och haft så nedrans ont i ländryggen samtidigt som jag haft ont i huden av vaccinet. Får hoppas att ländryggen inte tänker göra ont varket kväll. Berättade för alla föräldrarna på jobbet igår, en hade visst anat i nästan 2 månader… håhåjaja
Blev så ledsen igår. En kamrat har nyligen förlorat sitt barn i samband med förlossningen. Livet känns så orättvist och man påminns gång på gång hur skört allt är. Snart 31 fullgångna veckor. Om 1,5 v blir det tillväxtultraljud igen, för att se hur de små liven växer.
Hoppas verkligen att kräkningarna ger sig snar JeFo, låter ärligt talat hemskt att ha det så.
Thiah: Haha, vad kul. Hoppas också på att det fungerar sedan när han tittat ut. Hade ju underlättat en aning känns det som ;)
Idag är jag i vecka 19+6 och har med andra ord gått 50% av graviditeten. Det känns rätt stort, i morgon börjar andra halvan och det känns som att den kommer bli ännu bättre. Vår son lever loppan och sparkar och har sig. Varje gång vi sätter på rockabilly så blir det ett himla liv där inne, det är lite kul och maken är stolt som en tupp. Har inte hjärta att säga till honom att det mest troligt är en slump.
Jag älskar att vara gravid (än så länge i alla fall, haha). Känner mig så himla vacker på något sätt, har tyckt tidigare att min kropp är rätt fin ändå men nu är den liksom så himla bra. Den tillverkar ett barn, vårt barn. Mäktigt.
#109 Fruktansvärt :(
#109 oj nej så hemskt. Vi har just fått 2 bebisar här i släkten och man är glad varje gång det går vägen. Jag har fått min första sjukskrivning för graviditeten. Ryggslutet har bränt hela dagen och jag har inte kunnat stå eller sitta ordentligt. Blir att vara hemma imorgon med lite smärtstillande och vila. Hoppas bara att det är nån rest från vaccineringen.
#109 Usch, så hemskt.. 😕
#109 Fy vad hemskt! Den tanken vill man inte ens tänka! Här ringde försäkringskassan idag! Var så arg efter samtalet att jag nästan kokade! Hon tyckte att om jag inte klarade mitt jobb fick jag söka nytt! Visst det är deras regler men aj vad arg jag var. Vem vill ha en gravid som inte kan lyfta, stå el gå och som kräks?! Klart som f*n jag hellre skulle jobba och må bra. Inte direkt kul och ha gått hemma med deras "lön" bra länge innan bebisen kommer! Jag är en smärttålig person som inte kan sitta still. Nu är jag instängd i en 90-årings kropp och håller på och bli tokig! Men visst, jag söker nytt jobb! Dumheter! Jag har jobbat på samma jobb sedan jag var 16 och jag har heltid. Sjukt att man inte ska få vara sjuk någon gång i livet!!
#113 alltså ibland undrar man ju med vilken hjärncell dom tänker…. Inte sjutton får du anställning när,p som du sgäer, man inte kan gå eller stå och bara kräks. Och varför ska man behöva ge upp ett jobb man kan och trivs med (antar jag eftersom du jobbat där så länge) och dessutom fått heltid på? Morr!
Jag funderar på att söka gravidpenning så jag får vara mammaledig tidigare. Ryggen verkar redan nu tycka det är trist med tunga lyft och tyvärr är det svårt att undvika när man jobbar med barn under 3 år. Kanske kan lyckas byta avdelning till de större i nån månad men vi får se. Som tur är har jag en väldigt förstående chef då hon själv är gravid samt en arbetsledning som strävar efter att ta hand om oss i personalen.
Jag ska förresten, appropå ingenting, överraska min kära sambo med en ny datagrej han önskat sig ett bra tag. Jag är ju hemma idag och det blir en lagom promenad till butiken för att köpa den. Han kommer inte tro sina ögon när han kommer hem ikväll! Jag har dessutom sagt att han inte får köpa den ännu utan vänta tills han fått sin gamla dator såld. hihihi😃

#114 Om du söker är det nog bra att kolla på nätet hur folk gjort för att lyckas få gravidpeng. Just i de klassiska kvinnoyrkena som förskolelärare är det tydligen svårt att få. De verkar inte alls förstå att barn är tunga medans jag som jobbar som målare fick utan något problem, för en färghink är ju så himla mycket tyngre än en ett-åring :P
#115 Jag har dessutom stelopererad rygg så mitt jobb är ju inte direkt lämpligt vanliga dagar heller. Men jag måste kolla med min rådgivningstant hur de gjort här i finland. Annars går jag och gråter hos läkarn (om det blir jobbigt alltså).
Jag var ner och pratade med min chef nu då försäkringskassan ska ringa honom. Han bara skrattade när jag berättade allt. "Vart vill de du ska kräkas då?!" Frågade han. Tur han är duktig på att prata och inte rädd för att säga vad han tycker! Hans fru väntar deras första barn så han vet hur man kan må. Har skrivit ihop lite till havandeskapspenningen. Dock frågade hon redan igår varför jag inte kunde sitta i kassan för!? Blev arg. Vi har personal till det! Jag är inköpsansvarig och avdelningsansvarig. Något inte vem som helst bara kan ta. Och vad hör man i kassan om man inte får lyfta?! Och ska jag kräkas på folk då el?! Min syster fick ett svagt streck i morse! Hennes kropp är dock inte som andras så hon ska testa om några dagar igen. Håller tummarna för då får vi bebis med 4 månaders mellanrum!
Tänk va konstiga de kan vara. Kassapersonal lyfter ju också en del i obekväma ställningar. Sen skulle jag aldrig klara av att sitta/stå i kassan en hel dag med den ryggvärken jag redan har. Sen kan man väl kräkas i papperskorgen? Det skulle jag som kund uppskatta. ;)
- det blir 34 och erm..vänta lite
*böjer sig ner och kräks, torkar sig runt munnen och fortsätter*
Köpte ett stödbälte idag. Ett vanligt mjukt som än så länge känns helt skönt. Lite stöd och värme kan räcka långt för en rygg som min.
#118 vart köpte du det? Tänkte också införskaffa ett! Nej lite kräk tycker jag som kund att man tåla! Är ju vinterkräksjuka-tider! Sen att jag låter som Tarzan blir ju bara skoj 😉
På vår vanliga stormaknad. Hittade det bland sportsaker och där man har t.ex. skydd för knän och sådant. Haft det i ett par timmar nu och det är skönt men jag kan tänka mig att jag får svårt att ha det på jobbet där man böjer sig hela tiden.
Och vem sjutton vill inte bli betjänad av Tarzan!

Jag är lite orolig idag. Har haft bruna flytningar i ett par veckor nu. Jag var egentligen inte orolig över det då jag hade det förra graviditeten oxå men jag ringde ändå BM för säkerhets skull. Hon tyckte jag skulle ringa gyn och gyn tyckte jag skulle komma in o kolla upp det. Fick intrycket av att hon misstänkte begynnande missfall så jag hoppas verkligen den stannar där den är:(
Men jag känner mig som vanligt och känner mig ju gravid så jag hoppas allt står rätt till.
#121 Hoppas det inte är nått allvarligt utan bara är som det var förra gången. Har du redan fått tid till gyn?

#122 Ja jag ska dit på måndag så jag hoppas att det undersöks ordentligt då. På ett sätt är jag inte lika rädd för missfall denna gången eftersom jag redan har en underbar son. Men jag har ju ändå byggt upp en massa fantasier om hur det ska bli när just denna parvel kommer så hoppas verkligen allt är okej.
Måste bara gnälla av mig lite!
Började misstänka att jag var gravid för att jag mådde illa på morgonen men det gick över så fort jag ätit eller druckit något, och så höll det på nästan en vecka och när mensen gått över med 3 dagar testade jag och ett tydligt streck visade sig! :)
Sedan fortsatte illamåendet och kräkandet ända fram till v 17… v 18-22 mådde jag prima! Njöt av graviditeten och kände mig äntligen lite bekväm i min kropp igen. Och så fick vi dessutom se en livlig liten på ultraljudet! Gud vilken fantastisk känsla!
Gick in i v 24 idag (23+0) och mår helt galet… igen… i lördags började jag få riktigt ont av foglossningar och det har hållit i sig till nu, inte sovit en blund i natt och är så trött att jag gråter för ingenting…
Sjukskrivit mig själv idag och även i morgon för då ska jag till sjukgymnasten, men har inte så höga förhoppningar på att de kan hjälpa mig… någon med erfarenhet?
Jobbar dessutom på en småbarnsavdelning på en förskola, kämpigt värre! Hoppas på att kunna få graviditetspenning, har sökt men inte fått svar ännu. Någon annan som jobbar med småbarn som fått eller inte fått penningen?
Usch, vilket tråkigt inlägg… Får avsluta med att vi hittat vagn och skötbord som vi vill ha, och efter jul åker vi till ullared och handlar!
#124 Oj nej va trist att må så dåligt. Jag är i vecka 20 nu och ryggen har just börjat bråka. Jobbar också på en småbarnsavdelning men jag hoppas att det inte blir värre än så. Funderar på att söka särskild moderskapspenning som det heter här i finland men vi får se. Sitta och jobba med ryggont är ju inte värst trevligt. Hoppas du får igenom ditt. Jag och min chef är båda gravida med en månad emellan och idag såg jag hur olika man faktiskt kan se ut. Hon har gått upp en hel del och ser ut att vara i gravid i vecka 22+ fast hon "bara" är i v.16. Jag har bara en mage och väldigt lite annat extra och jag är redan i vecka 20. :)

Har varit hos gyn o kollat upp de bruna flytningarna idag. Det var som tur var inget farligt, hurra! Moderkakan ligger lite halvt för livmoderhalsen o de är därifrån det blödit lite. Med största sannolikhet flyttar den sig uppåt när livmodern växer. Fick se en snabb skymt av barnet på UL oxå. Det är så sjukt när man ser att den sparkar för fullt men man inte känner något:)
Hoppas det löser sig för er båda. Jag är just nu väldigt glad över att jag studerar och bara har en föreläsning i veckan. Blir mycket plugg halvliggandes i sängen om jag ska vara ärlig.
Här har vi gått in i vecka 21, vecka 22 nu på fredag och just nu står det stilla. Magen är där men den växer inte, men lilleman sparkar så det oroar mig inte särskilt. Fast häromdagen hade jag så fruktansvärt ont i magen att jag funderade på att åka in till akuten men jag bestämde mig för att lägga mig ned och ta det lugnt istället. Det funkade som tur är, blev galet orolig ett tag och var övertygad om att han hade dött där inne. Grinade lite i duschen till makens stora förskräckelse, och det var hans idé att vi skulle åka in. Han har tagit det hela med ro fram tills nu och varit övertygad om att allt är helt perfekt men jag tror att det på något sätt blev allvar när jag började gråta.
Och tack gode gud för vår doppler, hjärtljudet var lika fint som alltid så då kunde jag slappna av.
Har börjat märka att det är något där inne som inte brukar vara där, blir ofta extremt kissnödig men sedan när jag väl satt mig så kommer det bara pyttelite. Antar att han ligger så att han trycker mot blåsan.
#124 känner med dig! :( Går in i v 23 imorgon. Hade ett uppehåll, tror det var v 20-21 som var bra, utan å tänka till för mycket. Men nu är jag kass igen. Ska till doktor imorgon och få min dom. Med de två andra har jag varit sjukskriven från v 20 och framåt pga ljumsken. Livmodern trycker på så hela underlivet på höger sida är svullet, som bara den!! Så kräkningar v7- ännu, foglossningar från v21, ljumsken från v 15…. Känns som jag är 90år :( Hela jag knakar! Bäst skulle jag må om jag slapp gå upp ur sängen! Extremt rädd för imorgon. Dock har jag föräldrapenning och plocka ut i fall de inte sjukskriver. Inte kul och använda den när man är halvdöd dock. Psykiskt att det tungt och inte klara av allt! Varit väldigt pipig ett tag men nu är jag mest bara leSs. Glad jag hade nästan två veckor utan kräk, dock med ständigt illamående ist. Ledsen för detta inlägg, behövde vädra ut!
#128 såklart du får komma hit oh skriva av dig. Förstår att du måste ha det sjukt tungt. och hoppas du får sjukledigt. Visst säger man ju att vara gravid inte är en sjukdom men erm…Det är ju ingen dans på rosor direkt.
Träffade en mindre trevlig läkare :( Lyssnade inte alls kändes det som. Så på måndag börjar jag jobba 50%! Hon trodde inte alla det skulle gå, men jobba ska jag. Chefen skulle ringa och kolla vart hon tyckte jag skulle vara då jag inte får göra något. Känns tungt, riktigt tungt. Klarar ju inte av livet hemma ens :(
12+4 idag, o första gången på ultraljud, såg en liten krabat med hjärtslag som rörde lite på sig. Nervöst som sjutton när man såg bebisen men inte förstog om hjärtat slog förräns hon visade vart hjärtat va o att de slog, de hade inget ljud på så man hörde inte, vet inte om de e så överallt att de e ljudlöst :) Väldigt märklig känsla må jag säga, att se att det faktiskt finns en bebis i livmodern på en, men efter så känns det mer "verkligt" att man faktiskt är gravid! Längtar redan efter andra ultraljudet som blir i januari, bor i östergötland o här gör man 2 st om man inte behöver göra fler.
#130 Usch vad jobbigt! 😕
#131 Ja visst är det fantastiskt att se att det faktiskt ÄR nåt levande därinne! 🙂
#130 nämen ush! Att det ska vara så svårt att få läkare att lyssna! #131 ja, visst är det härligt? Jag har fått höra hjärtat under vul men när sambon var med så fick vi bara se inte höra. Jag har varit väldigt orolig pga tidigare ma och att denna graviditet klassades som ett missfall först så jag har varit hos rådgivningen och lyssnat på hjärtat lite extra. Så mysigt att höra det :). Jag räknar ner dagarn tills vi ska på 2 ul och se bebisen igen. Nästa torsdag, den 12, smäller det:D
Ska in imorgon på ett extra ultraljud, tydligen låg moderkakan lite ivägen förra gången så de ville undersöka igen för att se om den flyttat sig. Ska bli kul å få se det lilla monstret igen (v. 29 nu, 28+4), framförallt få se hur den ligger. Busen fick in två rejäla kickar i revbenen på höger sida idag på vägen hem från jobbet. Då det ofta är många hårda sparkar uppåt & till höger & lite svagare sparkar nedåt åt vänster mot mitten av magen, så skulle jag vilja gissa att en ligger (oftast) snett upponer…
Och så hamnade jag upp och ner! Orkar inte fixa då jag använder mobilen. Känner mig ju ändå lite upp å ner :-p
(det finns en magbilder-tråd 😉)
/Christine
#135 du har inte mycket större mage än mig och jag gr in i v.21 imorgon. Skönt att man inte ör ensam om liten mage ;)
Nu ville jag visa min mage för de jag "pratar" med och då tyckte jag den passade bättre här där jag vet att de tittar. #138 tycker min kommit bra nu på slutet när jag inte kräks lika mycket. Ska bli intressant och se hur mycket den hinner växa fram till slutet. Har varit enorm med de andra två 😛
Jag har börjat se och känna lillemans sparkar på utsidan, det känns ganska tydligt men man får titta noga om man ska se det. Men det blir som en liten buckla på höger sida av magen. Tycker att det är jättemysigt och vill gärna att maken ska se och känna också. Men varje gång jag säger till honom att lilleman är vaken och han kommer för att känna så slutar lillkillen sparka, haha. Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att han redan börjat jävlas med sin pappa. Gubben är frustrerad men jag tycker det är smått komiskt.
Hej på er! Jag är nykomling här på sajten, och har "snokat runt" lite de senaste veckorna. Men nu tänkte jag börja bli lite aktiv också, för idag plussade jag! :D Jag är jätteglad och livrädd på samma gång, men det är väl så det ska vara antar jag :) Vecka 4+5 ska jag vara i om jag räknat rätt, så jag har en lång väg kvar.
#139 jag hoppas min skulle bli lite större också. Tycker nästan att den krymper ibland men gissar att det beror på hur bebisen ligger. #141 hehe, jag har försökt en gång med sambons hand. Jag sa att han skulle känna om han känner typ bubblor och då titta han på mig och frågade "ska jag känna på dina gaser innan de kommer ut". :D haha Jag märker hur jag ibland kan bli irriterad på sparkarna och buffarna som kommer när jag ska försöka sova eller så men sen så fort de inte kommit på ett tag så saknar jag dem. Idag har bebisen inte alls gett sig till känna. Men så har jag moderkakan på ena framsidan också så den är väl där bakom och bökar runt. 1 vecka kvar till Ul. :D
Idag har jag varit hos både sjukgymnast och läkare… Mitt onda beror på foglossningar och ischias..!
Blev sjukskriven fram till 31/1 och har sökt havandeskapspenning från 30/1 så får de hur det blir där…
Skönt men tråkigt att vara hemma på samma gång… !
Gick in i vecka 30 igår och vi är helt fascinerade över hur det syns under huden när den rör sig, sitter på kvällarna och kollar hur den ålar runt där inne. Den verkar mest buffa mitt på magen och ibland lite ner åt höger sida. Ibland trycker den på naveln inifrån och jag bara "nej, inte trycka ut min navel!" (tycker det ska bli jätteläskigt när naveln pluppar ut vilket den väl gör på alla så småningom eller?)
Lägger också in en bild i den här tråden:

#142 Grattis:)
Min navel bara försvann, den pluppade aldrig ut :) Beror säkert på hur man ser ut från början?! Kul med fler magar :) Du ser lagom stor ut, inte så mycket större än mig som är i v 23. Jag ska till sjukgymnasten imorgon. Har fått tokont i ryggslutet och igår kunde jag knappt lyfta fötterna. Så vi får väl se om jag kan få nå svar och nå hjälp.
Min navel kommer nog inte ploppa ut, har jättedjup navel egentligen. Den har blivit lite grundare men den är fortfarande säkert 1,5 cm djup. Blir väldigt förvånad om den börjar puta utåt istället.
#148 Min första graviditet höll sig naveln inne (har också väldigt djup) men nu den andra graviditeten stod den ut och det rätt mycket också. Var inte så skönt.
#145 - Min navel ploppade aldrig ut, min lillebror har alltid haft knappnavel så det där är jätteolika!
/Christine
Ok, då får jag hoppas min navel håller sig inne! Vet inte varför men tycker det verkar så läskigt att den vänder sig "ut och in"… 🙂
#147 Hoppas du får ordning på ryggen!
#142 Grattis och välkommen!
Tack för välkomnandet :) Idag har jag bokat tid för inskrivning och första ultraljudet, och just nu känns det som en evighet dit (14 resp 27 januari).. Under tiden håller jag tummarna för att allt går som det ska (första graviditeten så det är riktigt nervigt..) och läser alla intressanta och nyttiga trådar här :)
Skönt att höra att det inte bara jag som tänkt det varit läskigt att få en putnavel :) Första graviditeten förblev den som vanligt, lite grundare bara. Gick riktigt och höll tummarna att den skulle "stanna inne" ;) Kände mig säker denna gång att den inte skulle titta ut, då den inte gjorde det sist. Men tji fick jag, den ploppade ut nästan direkt! Haha.
Jag har inte ens börjat fundera över naveln. Tror jag ska försöka skippa det. Jag håller på och omorganiserar om lägenhetens förvaring och ger sambon panikkänslor. Det senare gör jag genon att redan nu fundera på barnvagnen och hur vi ska åka buss till hans mamma med den och hur vi gör med ledigheter osv…. Jag älskar att fundera ut och ha allt klart medan han är lugnare och tar det som det kommer. Så nu ger jag honom panikskuldskänslor för att han inte alls är lika engagerad. Sen är det ju så mycket verkligare för mig eftersom jag känner den aktiva varelser i min mage nästan hela dagarna men han bara ser magen växa och får tro på mitt ord om rörelserna.
Då har jag testat att jobba då! Enligt läkaren så var 50% värt och testa. Gick dit med tron att jag skulle bli fortsatt sjukskriven. När hon nästan direkt sa att jag skulle jobba så lyssnade jag inte på resten särskilt noga. Tänkte bara: hur då!!? Efter en timme ville jag börja gråta men jag härdade i hela 3h. Sen kom chefen och såg mig. Blev hemskickad! Så nu måste jag ringa doktorn imorgon. Mått fan sen jag kom hem. Ryggen är låst och ljumsken hur svullen som helst. Har verkligen jätte ont! 😞😔 Jag visste att det inte skulle gå, men trodde aldrig det skulle göra så här ont. Är såå sotis på alla som bara kan njuta av sin graviditet. Ni ska vara glada! Detta önskar man ingen!
#155 dålig läkare som inte lyssnar på patienten! Hoppas du får träffa nån annan mer förstående! Tillväxtultraljud idag. 32+3 Twinsen väger drygt 2 kilo styck! Allt såg normalt ut o trappen ännu opåverkad. Läkaren trodde jag kunde gå minst till v 36. :-)
#151 Samma här, skulle kännas jätteskumt om naveln ploppade ut. Det är ju inget att göra åt men jag ser helst att den stannar inne. Fast nu är det väl knappt en cm kvar av den tror jag, snart ingen navel kvar känns det som.
I morse märkte jag för första gången att magen var lite i vägen när jag skulle sätta på mig skorna, var riktigt obehagligt när den klämdes mellan låren och brösten. Tror inte lilleman gillade det heller för han sparkade till.
Händer hur mycket som helst just nu med magen, tycker att den växer enormt fort och maken kommenterar nästan varje dag att den blivit stor. Men jag gillar det, jag älskar min kula. Mest för att den är tillfällig bostad åt vår son men också för att kulan i sig är ganska söt :)
En bekant åkte in till förlossningen i söndags, en månad innan bf. Nu har de legat två dygn och väntar fortfarande på bebisen. Men det är deras första så att det tar tid är ju inte så konstigt, mest segt skulle jag tro.
Härligt #157!
#157 va bra! Jag fick just veta att sambon inte kommer kunna följa med på torsdag när vi ska på UL och förhoppningsvis få se könet. Känns ju helt skit att han missar det och att jag inte kommer kunna få tag på honom förrän typ vid lunch… Blir att hålla hemligt tills han får veta, han måste ju få veta först. Blir så ledsen, för hans skull, att han missar det då det är så lite som männen egentligen får uppleva med bebisen i magen. Sa åt honom att vi kan gå privat efter årskiftet om han vill. Har även börjat bli jätteblödig och gråtfärdig för det minsta… Härligt värre ;)
# 157 Skönt att allt såg bra ut! Börjar närma sig för dig nu :) Jag spenderade gårdagen med att ringa. Var ju till den mindre trevliga läkaren som sa att mcv skulle ha hand om mig. De hade teletid 9-10. Ringde och där säger dom att det är specialistmödravården jag bör ringa. Teletid där 13-14. Där tror de jag är dum! Dom har inte hand om såna som mig! Fatta vad less man blir! Ringde vårdcentralen och förklarade allt. Har tid nu på morgonen 9.30. Frågade om det skulle bli samma läkare som sist men hon hade bara varit där en vecka fick jag till svar. Konstigt!! 😛 Så nu håller jag tummarna för att jag får någon vettig! Har riktigt jäkla ont och vill helst bara ligga 😔
#161 att det ska vara svårt att få folk och förstå! Hoppas du får en bättre läkare idag som har empati.
Jag fick motsatsen idag. En super trevlig kille i min egen ålder. Jag pratade och han lyssnade och förstod. När jag blivit undersökt så förstod han att det inte gick och jobba med bråck. Det är även en risk att det brister om man överanstränger el så… Jag gick därifrån i chock! Han var kanon! Så nu är jag riktigt nöjd och något uppskrämd. Jag hoppas verkligen att det inte brister! Har köpt foglossningabälte el band eller vad det nu heter. Känns riktigt bra att använda. För foglossningarna blir det stabilare och även ryggen tycks bli hjälpt! RekommenderAr jag starkt fall någon tänkt införskaffa!
Har börjat svettas som en galning. Svetten rinner och det blir märken efter mina händer i boken jag läser. Hatat det :(
#163 blev du sjukskriven? Va skönt att komma till någon som förstod dig. Det där med bråck är ju läskigt, fler läkare borde ju veta att risken för att det spricker finns. #164 det där med svettningar hade jag en kort period, nu har det slutat som tur är. Jag har hela mitt liv varit bortskämd med att inte svettas så jag hoppas det håller i sig. Jag har faktiskt gått ner lite i vikt lagom till RUL… Hoppas bebisen växer men det är väl så att det är mammans kropp som lider före bebisen. Är verkligen nervös inför imorgon, vill veta vad det är och att h*n mår bra och växer som den ska. Är väldigt rädd för att den ska vara liten just för att jag är så smal men jag har ätit duktigt så det borde vara bra. En av mina bästa vänner sa att hon kan följa med mig imorgon om sambon inte kan och om jag vill. Ska fundera under kvällen och prata lite med sambon. Kanske skulle vara kul med sällskap…
#165 Jag hoppas verkligen att det ger sig. Jag är van vid att behöva hantera lite svett, är en väldigt varm person vanligtvis också men detta börjar bli jobbigt. Blir handmärken på allt mer eller mindre.
Ja, bebisen tar all näring den behöver innan vi som agerar tillfällig kuvös får vårt har jag hört. Jag har börjat äta som en häst så jag tror verkligen att det är sant också.
Hoppas allt går/har gått bra idag. Tänker att en kompis kan vara ett bra stöd om det nu mot all förmodan skulle visa sig att det är något avvikande. Men sen är man ju så olika som person, vissa vill vara själva, andra inte helt enkelt :)
Nu något helt annat: Mina tuttar! Jag avlider, eller önskar åtminstone nästan att jag gjorde det. Kan inte ha på mig något och jag kan inte vara när brösten för då bränner det. Känns precis som att tuttarna ska brinna upp och trilla av :(
Och på tal om brösten, vad mina har förändrats sen jag blev gravid. De har blivit rejält mycket större och vårtgårdarna har gått från rosa till bruna samt blivit flera cm större. Vet inte om jag gillar det eller inte riktigt än. Antar att det tar lite tid att vänja sig vid att kroppen förändras.
Får väl också inställa mig i den här tråden då ;P Är i v5 (4+4), vilket innebär bf 17aug2014 än så länge. Lite skräckblandad förtjusning, men vi är väldigt lyckliga.
Har molvärk, extrem trötthet, spänner i brösten, gasighet i magen och lite svullen mage men annars mår jag bra än sålänge. Lite svaj i humöret. Har också fått otroligt mycket bättre sex och är ständigt kåt ;P Något som uppskattas.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Grattis #167 och välkommen hit :)
Någon som har fått bristningar på bröst/höfter/mage? I så fall i vilken vecka?
Jag fick väldigt mycket bristningar i tonåren på höfterna, låren och brösten… Men än så länge (är i v 25 nu) har jag inte fått några.
Har varit ganska noga med att smörja magen men det sägs ju att det inte har någon inverkan…
#168 Precis samma här, fick mycket bristningar i tonåren men inga nya efter att jag blivit gravid. Förutom möjligtvis två sträck på ena bröstet, är inte helt säker.
Jag började smörja magen men det rann ut i sanden.
Är det normalt att bli så trött så man totalt slocknar mellan kl 16 o kl 18 på eftermiddagen? Har inte gjort någonting idag i princip, men lika dant varje dag i ca en veckas tid nu, möjligtvis att det blir lite värre. Klarar inte av att hålla ögonen öppna när klockan närmar sig 16 på eftermiddagen, slocknar totalt och vaknar fram mot kl 18 tiden igen.
Tänkte visa en bild från dagen så kanske ni kan gissa vad det är för en filur som bor i min mage. Tycker det syns ganska tydligt ;) Appropå tuttar…. Mina har varit ganska små men har nu växt (sambon är förtjust…) och mina vårtgårdar har blivit större och lite mörkare. Mitt stora problem är att mina vårtgårdar bränner och är så torra och röda. Smörjer in dem hela tiden för att det ska mjukna och emellanåt hjäper det riktigt bra. Bristningar har jag inte sett antydan till men så har jag inte växt värst mycket heller. Fick linea nigra i v. 13 redan så den finns iaf. Smörjer in mig 2-3 gånger i veckan, efter badet, för att jag har så torr hy.
#170 Idag somnade jag halv tre, vaknade när maken ringde tjugo över fyra. Det står i alla appar och även barnmorskan har sagt att om man är trött och har möjlighet att sova så ska man göra det, och jag tänker då inte protestera i alla fall.
#171 Hihi, ingen blyghet där inte ;P
#172 Okej, är lite rädd att jag inte ska kunna sova på natten ordentligt. Har haft lite svårt att somna vissa nätter nu när jag sovit på dagen, blir gärna lite sent innan jag somnar. Men det känns lite som om det inte är mycket att göra åt, ögonen går i kors. Känns som om jag skulle falla ihop och somna även om jag stod upp.
#170Jag sover massor och gärna.är ofta trött trots bra hb värde. #172 haha nä verkligen inte. :-)
#171 Jag kan inte urskilja någonting, vad är vad? =P
#175 det är nedre delen av bebisen och han ligger med benen till höger och mellan låren ser man en liten pil som pekar på hans snopp. Han visade glatt upp sig på ultraljudet så där fanns det inga tveksameter ;)
Idag går jag in i vecka 7 och jag känner mig inte det minsta gravid :S inget illamående, ingen trötthet och inga spända bröst.. Jag antar att jag inte ska klaga egentligen, men jag har längtat så länge efter att vara gravid så det känns lite snopet att allt bara känns som vanligt just nu :P (ja, jag vet att det är väldigt individuellt och kan ändras fort..)
#177 Passa dig! 😛 v7 kom typ allt för mig och jag har inte återhämtat mig än, v25 snart. Så var glad så länge du slipper! Thiah. Jag blev sjukskriven. Fick absolut inte lyfta! Nu är försäkringskassan som är största hotet. Dock är inte riktigt kloka! Har knappt kunnat gå på två dagar nu. Mår kast värre! Grattis till snoppen! 😉
#178 hoppas du får en bra handledare där så du slipper bråka där med. Låter ju helt sjukt att man ska behöva bråka och kämpa så mycket med så uppenbara saker.
#179 Har redan börjat bråka! Hon tyckte jag kunde sitta i kassan. Grejen är den att jag ska stå 5-10min sen måste jag ligga. Dom fattar inte! Hon sa även att jag måste söka nytt jobb men det behövs inte förens i mars. Hallå, jag ska ha 8 april. Och då är jag ju allt annat än bra då jag bara blir sämre och sämre. Får väl se hur det går, känns som tjejen jag har inte alls förstår så jag väntar mig tjafs! :(
#180 men va sjutton tänker dom med? Du kan väl inte byta jobb en vecka innan födsel. Sen får man ju se om bebisen kanske tittar ut innan , sånt vet man ju inte.

#180 Men du kan ju söka något jobb i mars bara för att slippa bråka. ( det är ju idiotiskt såklart!) Skulle de ringa upp o erbjuda intervju kan du ju berätta hur det ligger till. Du vill inte ha jobbet men är tvungen att söka och är dessutom inte arbetsför på en lång tid framöver:P
JeFo: Sök graviditetspenning! Jag kan skicka över det brevet jag skickade till fk och jag fick beviljat 100%
/Christine
Jag skickade in mina papper förra veckan för havandeskapspenning. Har fått beviljat förut men nu känner jag mig osäker! Verkar handla väldigt mycket om vilken handläggare man får :( Vore dock skönt att få så man kan andas ut! Man orkar inte med strul när man mår dåligt.
Jag går in i vecka 8 idag. =) andra barnet å blir 8 år mellan dottern och bäbisen. Beräknad till början på augusti… Än så länge haft morgonillamående och varit trött men har haft 2 dagar nu utan illamående, så skönt.
#184 hoppas du får ett positivt svar om gravidpengen. Min mage sticker och hugger det i. Irriterande och smärtsamt. Känns nästan som om smärtan kommer från njurarna. Och pyret sparkar på nått som gör ont… gaaaahhh
V 34 (33+2) med tvillingar. Nu är jag urless. Varit stor som fullgången sedan v 30. Stor o otymplig sf-mått över 40 nu, ont överallt. Kan knappt ta mej fram. Kan knappt sitta eller ligga bekvämt mer än korta stunder pga foglossning och bråck i underlivet. Känns som man ska klämma ihjäl de små liven bara när man ska sätta på sig byxorna. Känner mig halvt deprimerad, pga alla krämpor. Fattar inte hur jag ska orka nått mer. Försöker peppa migsjälv men det blir svårare och svårare. Haft en förkyld tvååring hemma till och från hela nov- dec med allt vad det innebär. Nu gäller det bara att tänka positivt för att inte deppa ihop totalt. Twinsen får mer än gärna titta ut innan jul!
#187 Låter skitjobbigt men förhoppningsvis inte många dagar/veckor kvar! Och jag tycker min lilla kula är jobbig… 🤪
#187 Åh nej, bråck. Då är vi två! Det gör ont så det räcker! Igår var riktigt illa för mig. Kände mig sååå nere! Sket i allt och alla. Ville bara vara själv. (Svårt med två barn!) Har sagt det förut och säger det igen: Må dåligt är inte min grej! 113 dagar kvar! Jag har inge bra tips på hur man mår bättre heller. Vanligtvis är det ju att hålla sig sysselsatt så man tänker på annat. Dock svårt bär man behöver ligga el sitta hela tiden, blir mycket tänk då! Tänk på vad som snart kommer…. En liten bebis, el två för några av oss!
#189 jag tycker bråck känns som ena bebisen ska trilla ut när jag går. Spränger och värker. Ja man måste ha målbilder för att orka. Jag ser gång på gång när personalen lägger upp bebisarna på magen. :-), då orkar man en stund till!

Är det en bra idé tycker ni att jag startar en tråd där man kan tipsa varandra om hur man lyckats få gravidpeng eller sjukskrivning när det blir för jobbigt att arbeta? Jag tänker att man kan dela med sig av sina inskickade brev o liknande så andra får tips på vad som fungerat innan.
Gick in i v6 igår, hormonerna svänger till det en del nu.
#191 - Det är bara att starta en sån tråd :)
/Christine
#191 Tycker det är en bra ide! Alltid skoj om man kan hjälpa någon. Är det första gången kan man behöva extra tips!
vecka 10 idag för min del. Är så trött så det är helt overkligt. Mår illa i princip hela tiden, bara lite småilla men ändock. Stiger jag upp tidigt på morgonen så spyr jag som en kalv. Lite halvjobbigt att man mår som man mår på jobbet tex, där inte alla vet vad det är med en. Men man får väl bita ihop. Jobbade ett delat pass igår 07-13 och 17-21.30 och idag känns det som jag besteg mount everest igår =P
Synd är att man redan har lite mage sen innan, då syns inte bäbismagen lika fort =( Både bra och dåligt iofs, bättre kamoflage =P
#191 jag tycker absolut att en sån tråd vore bra. Desto fler tips och råd desto bättre. #189 Jefo jag tycker så synd om dig. Försöker tänka på att det finns de som har det värre när jag själv har en tung period. Kämpa på du är jätteduktig! Jag har börjat få ont i huden runt ryggen. Det känns verkligen som om jag muterar och huden inte räcker till. Ni vet, sådär som man kan se i film när de sliter av sig huden för att de t.ex. blir varulvar. Ibland undrar jag om inte njurarna vill rymma iväg, undrar om sonen sparkar på dem där inne.
#196 Jag vill också tänka på någon som har det värre! 😁 Haha… Tror den kan bli svår. Känns iaf bättre psykiskt nu… Får såna där hemska dagar men inte allt för ofta. Samma med att jag blir sååå känslosam ibland. Satt hela familjen och kollade på en Disneyfilm. Jag kollade mer på min familj och började gråta. Var så nöjd med att dom var mina! Att just då var allt lugnt och perfekt. Fått en hemsk hosta! Nätterna gillar den att infinna sig… Knakar i hela mig varje gång jag får en attack 😁
Gått upp nästan 6 kg men minskat en klädstorlek, den enda som jäst förutom magen är rumpan. Allt annat har krympt..
Har inte mått illa på flera dagar nu, vilket är skönt. Dock kommer julkaoset på jobbet nu… Är slut efter bara 3-4 timmar men biter ihop! Skönt att få dagarna att gå samtidigt. Imorgon blir det ett pass på ca 8,5 timmar. Hoppas på mycket glada människor å att tiden går fort! Är i vecka 8…

Idag har jag jobbat sista dagen, nu väntar ca ett års ledighet! Tjoho! Först föräldraledigt med sonen hela våren och sedan i maj kommer förhoppningsvis nästa plutt. Känns konstigt och skönt att jag ska vara hemma så länge.
Har även lyxat till det och köpt ett helt nytt plagg, händer nästan aldrig. Men denna graviditeten ville jag ha iaf ett par byxor jag kände mig fin i så nu har jag lagom stora gravidbyxor. Gick i ärvda för stora plagg förra gången.
#197 det där med att må dåligt psykist märker jag också av. Blir så less när jag måste fixa allt och inte orkar. Sen när sambon inte kan läsa tankar hjälper det inte direkt… jag borde lära mig att inte fundera och oroa mig för saker jag ändå inte kan göra nått åt nu. Sambon borde lära sig att dammsugaren inte bits men att kanske hans sambo gör det just… Sover otroligt dåligt varje natt och att vara trött hjälper inte mitt psyke det minsta. Längtar efter helg och julledigt på ett nästan maniskt sätt.
Varit på inskrivning idag, är 9+3. Mår illa som fanken och är trött som bara den. Imorrn ska jag gör glukostest för jag hade lite högt idag, undrar hur detta ska gå då jag mår så illa när jag inte äter. Svimmade med huvudet rätt ner i skrivbordet efter blodprovet, trodde jag aldrig om mig själv då jag är van vid det där. Men kroppen är helt knäpp just nu. KUBtest i början av januari, spännande!
V 5+4 idag. Igår var vi hos BM och skrev in oss och hade hälsosamtal. Inga problem där och en jättetrevlig och bra BM som jag träffat förr på UM så det kändes skönt, var lite orolig för att få någon konstig. Nästa möte med provtagning blir inte fören i v11 (10+2).
Mår ganska bra idag. Igår däremot så hade jag sådana kramper i livmodern och i "banden" till livmodern så jag kunde inte gå. Kom och gick under en halvtimmes tid. Jag blir lätt illamående på kvällen har jag märkt. Jag har alltid haft svårt för att missa måltider, men nu när jag är gravid så märker jag av det ännu mer. Jösses vad yr o vimmelkantig jag blir.
Gick in i vecka 32 igår och i morse var vi hos vår BM. Alla värden är toppen och magmåttet följer mittenkurvan. Lyssnade på hjärtat och det pickade på. BM kände också (jäklar vad hon "grävde" i magen!!) för första gången hur bebis ligger och den ligger (just idag iaf) med huvudet nedåt och sen i en båge så jag har typ fötterna i högersidan. Brukar känna hur det petar till i sidan ibland så nu kan jag killa den under fötterna… 🙂
Hade koll hos MVC idag. V 25+ 2…. Ska börja äta järntabletter vilket jag kunnat räkna ut tidigare. SF-måttet låg på 26 så jag hamnade på övre kurvan. Jag som tycker min mage är lite! Där fick jag!
Jag var också på koll idag. Järnvärdet har sjunkit på 3 veckor från 136 till 118 och då har jag ändå ätit järntabletter. Blodtrycket hade blivit bättre och jag blev skickad på glucostest bara för att jag inte ör 25 år längre ;).
Brynulf (som jag kallar honom) sparkar kraftiga sparkar ner mot min högra ljumske. Idag sparkade han så det syntes tydligt utanpå. Han gillar inte när mamma badar badkar eller när man ska lyssna på hjärtat.
#202 jag har också lite funderingar om hur jag ska klara glucosen. Men jag har det inte lika illa som du, är glad över att det är över med illamående och svimningar.
Oj, vad alla går på kontroll samtidigt, haha. Här känns det som att vi aldrig gör det, inskrivning i v12 och sedan ska vi dit i v25 igen. Jätteglapp tycker jag, är ju ändå första barnet. Men efter v 28 och glukostestet så ska vi tydligen gå varannan vecka hela graviditeten ut, från noll till hundra känns det som.
Är rätt nyfiken på mitt hb, hade 144 i vecka 12. Har inte märkt någon skillnad men jag skulle ändå vilja veta av någon anledning. Äter en del järnrik mat och äter clementiner som om det inte fanns en morgondag så tänker att all c-vitamin hjälper en del med järnupptaget, borde i alla fall göra när jag klämmer sådana mängder.
Är dessutom nyfiken på mitt sf-mått. Försöker känna övre kanten på min livmoder men jag blir inte klok på vad som är vad. Tänkte att jag kunde få en uppfattning i alla fall. Tycker att magen är rätt liten och när jag ligger på rygg så är det bara en pyttebula. Såg mer gravid ut när magen var som mest svullen runt vecka 7 än vad jag gör idag och jag går in i vecka 24 i morgon.. Men han sparkar och gör volter nästan hela dagarna (och nätterna, busunge är han 😃) så orolig är jag väl inte direkt ändå. Kan ju vara skönt att inte bli så stor. Nyfiken dock på vart på kurvan jag ligger men det får jag inte veta förrän 10 januari.
#207 jag har redan varit 3 gånger på rådgivning och 2 gånger på normalt ultraljud och jag är ju en vecka efter er. Tycker som du att ni går alldeles för sällan.
Min mage imponerade visst på min hälsovårdare som sa att när jag ligger ner syns den verkligen mycket. Jag har tyckt som du att den är jätteliten men det kanske är vår synvinkel?😂
Förresten fick jag ett intyg på att jag är gravid. Men vi visste inte vilket datum vi skulle skriva som första besöket då det varit så mycket problem med tidpunkten för när Brynulf blev till. Nu står det att mitt första besök är i 4 månaden och det kan dom bråka om om dom vill men då får jag ett nytt intyg. Att det ska vara bökigt ibland liksom. Vet inte hur många gånger jag sagt att jo sista mensen var den 11.7 men den stämmer inte… 🤪
#208 Önskar att vi också fick ett extra ul, och ett extra möte runt vecka 17 bara för att kolla upp och få chansen att ställa frågor ansikte mot ansikte hade varit kanon. Det är ju inte säkert att man har några frågor visserligen men ändå liksom, att bara få prata lite hade vart trevligt.
Haha, jag hoppas att det är samma för mig. Ska försöka ta ett kort från sidan när jag ligger ner, kanske inte alls är så liten som jag tror. Men nu hade jag 7-8 kg övervikt från början, anar att det kanske också påverkar hur stor kulan ser ut att vara.
Usch, jobbigt att behöva hålla på så :o Du vet ju bäst när sista mensen startade (min startade för övrigt också 11.7 :P)
Blev du flyttad när du var på RUL?
#209 jag har gått upp hela 5 kg men jag tror att allt är på magen, jag som vill ha lite rumpa att visa upp.
Blev inte flyttad men verkar som om bf är den 23.4 och inte den 24.4 som jag trott. Tycker alla räknar olika. För en vecka sedan var jag på ul och där står v. 21+0 medan det idag står 22+1 i papprerna. Va sjutton liksom 🤪 Vet iaf att den 11 mars är min sista arbetsdag sen är jag ledig.
#210 Det är olika hur man räknar. Det är något med att vissa (tex min gravid-app och likaså min BM dator-program) räknar annat antal dagar, eller annan startdag eller något sånt. Så det var samma när jag blev inskriven nu. Min BM sa att hon räknar samma som jag gör, fast att hennes datorprogram räknar annorlunda. Men det är tydligen bara två olika sätt att räkna på det.

RUL imorgon.Nervöst och kul på samma gång. Fick veta av min syster idag att man tydligen får veta kön nu i mitt landsting, fick man inte förra gången jag fick barn. Första gången ville vi inte veta kön men nu kan jag inte bestämma mig. Är ju nyfiken men vill på sammagång spara överraskningen.
Fråga mig inte vilken vecka jag är i just nu men förbi 14 veckor är jag garanterat. Ska ta UL i januari och får då veta mer exakt vart i graviditeten jag är men gissningsvis bör jag i januari vara ungefär halvvägs.
Vet inte exakt på pricken vilken vecka iom att denna graviditet kom som ett brev på posten. :D
Hur som haver så misstänker BM att jag bär på pojkigt kön denna gång och ska man gå efter den kinesiska kalendern så stämmer den misstanken. Hon misstänker även tvillingar då mina symptom är dubbelt upp men det återstår att se.
Januari blir ett ultraljud som kan ge många överraskningar.
#210 Du kan får lite av mig, mina 6 extra kg har satt sig på mage och rumpa. Ingen annanstans. Dessutom har lår och armar blivit smalare så det är kanske ytterligare något kilo som satt sig där bak. Sittar oerhört stabilt nu för tiden i alla fall :P
Ja, rätt störande när man inte räknar på samma sätt. Min bm räknar från 0+0 medan min app räknar från 0+1 så jag ligger enligt appen en dag före. Det var skönt när man vart på RUL och fick bf-datum istället så att man slipper bry sig om mens och ÄL. Det var skönt att kunna ställa in appen efter det datumet och strunta helt i sista mens-dag.
#211 Nu kändes det som att min bm är från stenåldern, hon har inget datorprogram utan bara en pappsnurra, haha.
#214 haha isf är min också från stenåldern för hon har med bara papperssnurra. Jag har börjat bli svimfärdig när jag står upp mer än 15min i sträck, även om jag rör på mig, innan lugnade det ner sig om jag rörde på mig men inte nu nej.. Så ska bli väldigt intressant att jobba imorgon (inom äldrevården dessutom) och att stå i passkontrollerna i januari när det bär av tillkanarieöarna.. Hoppas det har lagt sig tills dess iaf.
Någon som har tips om järnvärdet? Tabletterna brukar inte hjälpa mig. Blodpudding, pumpafrön och leverpastej ska jag försöka få i mig av i veckorna. Men mer då? Låg på 110 isf 130 som jag hade i början.
#214-215 Min BM har också pappsnurra. Hon sa iaf att när hon skrev in i dator så blev det bf den 16/8 men så som hon räknar annars o så som jag också räknar så blir det bf 17/8.
Skönt att flera har pappsnurra, började undra vad det var för bm jag hamnat hos :P Fast hon är så trevlig och snäll så jag hade nog valt att blunda för att hon i sådana fall hängt lite efter alla andra.
Min hälsovårdare har också en pappsnurra men hennes dator säger samma sak som den. Tror alla jag har varit hos haft en pappsnurra, trodde det va den stora grejen liksom ;), haha. Jag undrar bara vlken dag jag ska gå på ledigt, antingen den 11 mars eller den 12 mars och för min arbetsgivare är det ju kul att veta. #216 blutsaften drack jag och den hjälpte mig. Nu har min mage börjat klara av tabletter så jag fortsätter med dem då de är lättare att transportera ;).
Min har också en pappsnurra… Idag är jag slut. Liten var vaken i stort sett hela dagen igår. Kände mig mörbultad! Blir imponerad av att någon så liten kan ge såna kickar…
Min har också pappsnurra… 🙂
Jag fick upp mitt järnvärde bra med Niferex och då har jag inte ens varit noga med att ta varje dag eller att ta tabletten på fastande mage… I torsdags låg jag på 131 och 4 veckor tidigare låg jag på 136. Som lägst var jag nere på 116. Vet inte varför det är så olika hur man tar upp det?
Av mina 10 kg så sitter nog det mesta på magen, näst mest på rumpan och sen lite över hela kroppen.. tycker jag börjar se ut som en anka… 🤪
Mina bröst fick sig en genomkörare igår/natt. Började med att värka och spänna hela dagen igår. Sedan igår kväll så kändes dom som ballonger och när jag skulle lägga mig o sova så var dom i vägen hur jag än låg och ont gjorde dom. Väldig hjärtklappning, illamående/yrsel och skakig igårkväll. Trodde inte brösten började växa fören längre fram i graviditeten. Idag är det nästan så det är svårt att få plats i bh'n.

RUL avklarat och allt såg fint ut:)
#224 Vad skönt!
Jag är beräknad till 6/1 och vart så säker på att gå över tiden eftersom jag haft världens bästa graviditet :) Men nu har jag fått högt blodtryck (för att vara mig) så är de inte bättre på måndag blir de förlossningen och antagligen igångsättning. Behöver jag säga att jag är nervös och att jag hoppas bebis får stanna inne tills den själv vill komma ut (gärna efter helgerna :p ) Nojig är bara förnamnet..
#226 Stackare! Se till att ta det riktigt lugnt nu i helgen så får vi hoppas att ditt blodtryck har gått ner. Inge roligt att bli igångsatt i förtid, även om barnet klarar det.
Vila och låt andra jobba åt dig.
Är nu i v 16, bebis växer så D knakar :) den 16 jan har vi ultraljud :) spännande!!
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
Äsch jag kliver väl in här också ;) Är i v12 och ska då få mitt andra lilla troll! Kommer skilja knappt 2 år mellan om allt går som det ska. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#229 va roligt! Hade ni planerat det denna gången?
Frågar av nyfikenhet då jag förstått att ni senast blev väldigt snabbt och oväntat gravida. :)
Går in i vecka 9 idag… Å självklart är jag sjuk, åkte på feber och hosta i torsdags. Varithmma från jobbet 2 dagar och i stort sätt bara legat ner. Nu är febern borta men är helt slut efter lite småfixande idag inför jul… Hoppas verkligen d går bra att jobba.imorgon!
#230 här är en med järnkoll! :D Vi ville ha barn sist också men att vi inte riktigt hade räknat med att det skulle bli riktigt så snabbt, efter ett oskyddat ligg som vi tydligen passade in på ägglossningen ;) hade tänkt börja försöka några månader senare men vår dotter hade inte tålamod att vänta så länge hehe Den här gången planerade vi och det tog sig på första försöket igen. Igår var vi på julbord med 3 andra par som har barn mellan 4,5mån-1,5 år och vi var 3 av 4 som väntar barn inom en 7 veckorsperiod nästa år ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#232 ja, jag har lätt för att minnas saker jag finner intressanta och minnesvärda :) Verkar själva vara ett sånt par som blir lätt gravida men kanske inte riktigt så lätt som ni. Va härligt med en massa bebisar nästan samtidigt. Jag hoppas att jag träffar någon på föräldrakursen i januari som verkar vara trevlig. Skulle gärna ha lite bebissällskap i sommar. Jag är nu i vecka 22 +5 och mina bröst har aldrig varit så ömma som nu. Känns som m kroppen är inne i någon slags växtspurt. Måste hålla i både mage och bröst när jag reser mig upp från liggande ställning annars gör det ont och känns som om dom ska bli kvar där…
#233 Jag hoppas också på att träffa lite väntande trevliga föräldrar på föräldragruppen längre fram. Hoppas att man kan hitta lite nya kontakter, vore kul om man kunde hitta några trevliga människor som får barn i samma ålder. Många av mina kompisar har ju skaffat barn nu, men det skiljer något/några år redan, vet inte någon som kommer få i samma ålder som vi än. Men å andra sidan har vi ju inte berättat än, så kanske att någon kommer att träda fram längre fram ;P
#234 sambons systrar har just fått barn så jag kanske kan umgås med dem ibland men annars har ingen annan barn i min närhet direkt. Jo chefen ska få en månad efter mig men vi får se….
#235 Jo det är väl samma här. Min syster har ett barn som kommer vara 2,5 år äldre. Har en kompis som har barn som kommer vara 3 år äldre. Har en kompis som har ett barn som kommer vara 1,5 år äldre. En kompis som kommer ha en 1 år äldre (men hon bor ganska långt bort så vi ses inte så många gånger om året). Men sen vet jag ingen mer, jo en kompis som lite halv om halvt försöker bli gravid. Men jag skulle vilja hitta någon som är lite mer lika gammal, men som sagt, jag har ju inte berättat än så det kan ju hända att det är någon mer som är gravid som inte berättat än. Kanske kommer med tiden ;P Eller att man träffar någon trevlig på föräldragruppen.
#236 ja vi får hoppas på föräldragruppen. Fick se på FB häromdagen att en gammal kollega, nästan jämngammal, just fött en dotter så där har jag en att umgås med. I min föräldragurpp så borde det enbart vara svenskspråkiga (bor i finland) så jag ahr höga föroppningar.
God jul allesammans! Än så länge verkar bebben vilja göra min julafton till en plåga. Illamåendet har kommit och gått senaste veckan och idag är det inte nådigt :( bara tanken på julmat får det att vända sig i magen på mig… Idag ska vi berätta för våra familjer, och det känns lite läskigt faktiskt.
#238 Ja här har det också mått illa! Och vi har inte berättat för någon än så julbord hos farmor var lite tungt faktiskt. Illamående och bara tanken på mat gjorde det hela värre. Och yr, trött och matt. Att jag inte rörde glöggen eller laxen var ju folk förstås förundrade över och det skulle diskuteras en hel del varför jag inte ville smaka. Men det är bara för folk att stå ut med, jag gör ju som jag vill ;P
Nu har vi berättat för alla, skrev en egen version på barnsånger "en sockerbagare" som pappa och hans fru fick i present, de satt på var sin soda av rummet så han fick ha högläsningen och ju mer han läste ju större blev leendet :) Mamma ringde och frågade om det va sant eller om jag hittade på.. Vet inte hur hon tänkte där :P Mitt illamående höll sig för en gångsskull i schack!
va trist för er alla som har illamående. jag har ätit julmat så jag typ spricker och har därför haft svårt stt sova. Ryggen har tagit stryk av allt sittande och sovande i andra sängar än min egen. just nu längtar jag hem :)
#241 Ja, det åts ju en del julmat trots illamående, försökte ju se ut som vanligt ;P Men tyvärr resulterade det i halsbränna när jag gick å la mig igår kväll.
Jag vaknade nu! 😳 Inte sovit något alls i natt. Vet inte vad felet var. För mycket i magen? Ryggen var riktigt hemsk 😔 Nu är det full fart som gäller. V26 igår och magen växer som bara den 😄
#241 Mitt illamående gav med sig vid lunchtid så jag kunde äta rätt obehindrat sen :) Någon frukost har det dock inte blivit idag och tågresan hem snart känns på förhand rätt plågsam… Det här med illamående känns som ett jävligt meningslöst graviditetssymtom >
Det där med för mycket i magen lider jag av nästan varje kväll om jag ätit en vanlig måltid lite senare än vanligt. Igår kväll var det jättejobbigt att somna, allt var obehagligt och bökigt och jobbigt. Sambon fick smeka min rygg tills jag somna. Jag har inte problem med halsbränna utan med sura uppstötningar. Så fort magen ens är halvfull så kan jag inte böja mig eller ligga ner eller nått liknande utan att det kommer sura uppstötningar. V.23 nu och pojken är aldrig stilla. Livmodern värker och ibland har jag typ som mensvärk och träningsvärk speciellt i nedre delen. Jag har inte ens stora problem men tycker ändå det är jobbigt att vara gravid. :p
Jag ser ut som Dolly Parton! Har gigantiska bröst och då har inte ens mjölken kommit 😁 Allt jag sätter på mig ser vulgärt ut i mina ögon😔 Bara legat idag. Har ont efter gårdagen så jag vågar knappt röra mig. Liten är vaken mest hela tiden och sparkar på. Gäller väl och göra det medan det finns plats. Livligast av 3 är denna 😛 Känns som träningsvärk inifrån… Hoppas sista 14v går i en ruskig fart!
Illamåendet har satt igång på riktigt nu. Från samma stund jag öppnar ögonen tills jag somnar, enda sedan jul (tror det drog igång på riktigt på julafton, eller någon dag innan kanske, innan dess har jag inte haft illamående). Natten till idag satt jag långa stunder på golvet på toa och väntade på att spy, mådde så illa så jag visste inte vart jag skulle ta vägen =( Det enda som jag märkt hittills som hjälper är McDonalds mat, hmm.. har inte velat äta det sedan jag blev gravid, vill äta bra mat. Men så var vi ute på stan och jag blir så trött o matt så jag orkade inte lösa mat så det blev donken och jösses vad gott det var och illamåendet försvann iaf några timmar.
Och dessa hormoner, jösses vad jag gråter. Minsta lilla så bölar jag störtfloder. Känns ungefär sådär som när jag gått på p-piller =S Märker även att lite av mina "depressionssymptom" som jag hade på p-piller också börjar visa sig lite ibland. Någon mer som känner igen det här? Är i v7 (6+5)
Jag känner absolut igen det där med deppigheten. Har fortfarande slängar av det ibland och då är jag i vecka 24. Började nästan gråta för att vi inte kunde sova i det rum vi brukar sova i när vi besöker hans mamma. Kom på mig själv med att jag var lite väl töntig och stannade till innan jag öppet började gnälla och gråta. 🤪
#247 Mitt illamående har också varit överjävligt senaste dagarna, idag höll jag på att behöva sjukskriva mig från jobbet. Men envis som man är så masade jag mig dit och hela förmiddagen var en plåga, hade sånna kväljningar.. Väldigt jobbigt att försöka maskera eftersom ingen på jobbet vet om att ja gör gravid. Nu mår jag iaf skapligt, efter lite McDonaldsmat ;) bara tanken på mat gör mig syfördig för det mesta så det är ju knepigt att donken slinker ner så lätt :S det är det och sallad som funkar för mig just nu… Är dock förvånansvärt stabil i humöret, och jag har ändå både depressions- och ångesttendenser i vanliga fall. Så får väl vara glad över det i alla fall :) Jag går in i vecka 9 idag.
#248 Skönt att höra! ;P Sista dagarna har jag bölat som sjutton. Inatt kom jag på mig själv med att uppleva min dödsönskan (som känns igen sedan p-pillertiden främst, men den har även varit med sen mina första år i livet), och när jag kom på det så bölade jag för att jag är så självisk.Sen tyckte sambon att jag skulle vara hemma på julmiddagen idag eftersom jag bara mår illa hela tiden, jag skulle slippa åka med. Då storbölade jag för att jag är så påfrestande och jobbig. Så lugnade han mig med att det är okej, så slängde han in något om att det började bli jobbigt att höra mig be om ursäkt för att jag mår dåligt, varpå jag började storböla för att jag är jobbig. Så tröstade han mig och sa att han älskar mig, såklart började jag storböla då med =S
Illamåendet imorse var sänt från h*lvetet. Gick över vid lunch iaf men tog lång tid att äta. Sen kom det tillbaka på eftermiddagen å få hade vi som tur var skinka i kylen. Har jobbat hela dagen och är 3 som vet att jag är gravid. 2 fick veta idag. Skönt om jag skulle behöva springa å trycka i mig ngt så jag inte spyr galla på kunderna. =p iaf inte spytt än men måste få i mig ngt. Går in i vecka 10 på söndag…
#250 Min sambo kommer nog flytta hemifrån om/när jag blir sådär hormonell, han tycker att jag brukar kunna vara påfrestande i vanliga fall:P Illamående är det enda som skvallrar om att jag är gravid just nu. Och att min hy blivit katastrofalt dålig (massor av knottror och finnar på ryggen o bröstet :/) #251 Jag blir ofta tokhungrig och jätteillamående samtidigt, vilket inte är sådär jättelätt att hantera :/ imorse höll jag på att svimma av hunger men varje tugga jag tog av frukostmackan höll på att komma upp igen.. "Morning sickness" är inte tiptop när man börjar jobba kl 6:45 flera dagar i veckan…
#249 Jag kräktes v7-23, konstant typ. Cheeseburgare från Mac Donalds var dock något jag alltid fick behålla. Så något är det väl med det stället 😛 Jag är tyvärr också deppig till och från. Idag har varit en sådan dag då jag återigen bara velat vara. Men nu efter lite mys i soffan känns livet lättare. Behövs inte mycket för att livet ska bli svart och som tur är inte mycket för å vända det heller. Glad sambon står ut med mig!❤️
#253 Jaaadu Jefo, dig har man ju tänkt på och lidit. :( Jag började få lite illamående runt vecka 19 och det kommer ovh går ibland och nu är jag i veca 24. Ja är liksom redan trött på att vara gravid. Magen är redan nu ett problem , speciellt med tanke på min skolios och det börjar bli svårt emellanåt att ligga i sängen. Har 10 veckor kvar på jobbet och vi ska se hur det går…
#252 d är inte alls kul när det blir så. Jag börjar iofs tidigast 8 men är jobbigt det med. Har svårt att äta frukost i vanliga fall. Å nu är det ännu svårareen måste för att bli av med illamåendet. Förra grav hade jag inga problem alls med illamående. Idag och imorgon är jag ledig så kan.sova längre vilket betyder mindre illamående. Såå skönt.