Snälla hjälp - salivkräkningar
Hallå alla föräldrar och blivande därute. Jag skulle verkligen behöva er hjälp. Min dotter Maya som är 17 veckor har ett ganska stort problem. När som helst på dygnet får hon (svårt att förklara) typ salivkräkningar tror jag att det är. Hon kan vara vaken eller sova och så plötsligt sprutar det ut lite ren saliv ur näsan och munnen, men det e som om mycket stannar kvar i svalget. Hon blir illröd i ansiktet och kikar efter luft. Då är jag tvungen att antingen ”rapa” henne eller lägga henne över knät och stryka henne över ryggen tills det kommer upp(?). Jag har aldrig sett något komma upp men hon kan börja andas igen. Detta har pågått sen hon var 2 veckor gammal och första gången det hände mitt i natten var jag tvungen att ringa efter ambulans för det tog nästan 1 minut innan jag fick ljud ur henne och då var det riktigt segt slem som jag drog långa strängar ur munnen på henne. Men ljudet kom inte förrän jag råkade riva henne i munnen med en nagel
Det var som sagt bara första gången som det var segt. De andra gångerna så är det bara varit genomskinlig ren saliv. Det kan komma när som helst på dygnet, när hon är vaken (är det oftast) men även när hon sover och det har hänt alltifrån 1 gång/dag till 3 gånger på 20 minuter.
Jag har pratat med vårdguiden och de har aldrig hört talas om detta och i onsdags (18/12) var vi hos en barnläkare och allt hon sa var att Maya var bland det vackraste och friskaste hon har sett. Men någonting stämmer inte och detta är oerhört stressande för jag vågar inte lämna henne själv knappt en sekund…
Snälla är det någon som vet vad detta kan bero på skulle jag bli överlycklig
(Jag har även lagt in detta på Barn.ifokus)
Mvh Jenny
Tyvärr vet jag inte vad det är men min lilla tjejja gör likadant. Fast ibland kommer det upp mjölk med när hon ätit och då är det inte lika segt. Men annars brukar man bara öra hur det bubblar till så kan man se någon bubbla i näsan och sen blir hon vild och galen och får panik och jag måste rapa lr vända henne på sidan och hjälpa henne att få bort det. Min tjejja är två veckor och väldigt pigg och frisk övrigt men jag tycker med detta är läskigt som på natten är jag rädd att hon ska kvävas av detta. Säg gärna till om dom kommer fram till nått.
Min tös gjorde likadant ibland när hon var yngre. Kom upp som genomskinligt saliv och när vi låg på bb så kräktes hon slem. Otäckt är det men det går nog över. Håll ett vakande öga och lägg henne på sidan när det kommer upp och torka munnen med frotté handduk istället för fingrarna för du får nog med dig mer och så slipper du riva henne i munnen av misstag. Vi använder tvätt lappar från Ikea typ 10 pack för under 50 lappen typ som haklappar eller kräks lappar. Det genomskinliga inbillade jag mig är saliv som kommer upp just pga att salivproduktionen hoppar igång och det blir lite mycket ibland och överskottet kommer upp. Vet inte om det stämmer men det lugnade mig. Och du ta det lugnt så går det lättare att hantera det. Jag vet super svårt. Men är man lugn blir man mindre fumlig och barnet kanske också blir lugn.
Jag var på bvc i går och frågade över detta och att min tös kräks så mycket tredje barnet men ingen har kräkts så här mkt det sprutar ut från alla håll. Men hon på bvc sa att allt som jag nämde var normalt. Det är saliv och mat som kommer upp och i magen blir det lite slemmigare och segare och det brukar bubbla upp överallt och det är ju för att magmunnen inte är mogen eller helt stängd och det brukar ju växa ihop så det blir tätt men de kan tydlugen ta ett bra tag. Detta är mina svar och det känndes som att hon hade koll så det är väl bara att hjälpa dom lite på sidan och sen torka av. Hoppas det försvinner för din lilla snart!!