Uppdatering, våran väg till barn
Hej!
Vet inte hur man länkar till en gammal tråd från en ny men de som läst tråden "Bra att tänka på? - jackiejohn" vet våran historia :)
När jag skrev här senast så väntade vi på provsvaren från gyn och vidare undersökning av cystan de hittade på min högra äggledare.
Sagt och gjort provsvaren fick vi ca 2-3 veckor efter att vi varit där och mina provsvar var bra och även makens provsvar var bra.
Det som gjorde mig frustrerad var att i mitt brev stod det att vid min nästa menstruation skulle jag ringa gynmottagningen på NÄL för en äggledarundersökning. Min mens var precis slut när jag fick brevet så fick vackert vänta tills nästa omgång… som var nu i lördags! Ringde gyn idag och de ringde precis upp mig och förklarade att det är under väldigt få dagar under varje cykel man kan göra denna undersökningen för om man skulle vara tidigt gravid så kan man äventyra den graviditeten så den ska helst ske precis när mensen slutat förstod jag det som.
"problemet" är att de bara har två läkare som utför denna undersökning och man kan därför få återkomma flera gånger när man får sin mens för att få en tid som passar att göra undersökningen :(
Barnmorskan som ska ta hand om mig kommer att ringa mig och förklara mer utförligt hur undersökningen går till och hur jag ska förbereda mig hemma.. Så nu kniper jag med alla tummar och tår för att hon ska ringa mig redan idag alt imorgon och ha en tid åt mig!!
Men nu till min lilla fråga, är det någon här som gjort en äggledarundersökning? försökte googla lite men hittade inte jättemycket mer än en tråd på familjeliv och där blev jag inte jättemycket klockare än att jag förstod det som att de sätter kateter och spolar med kontrastvätska och att det gör vansinnigt ont?
Om det är någon som har gjort denna undersökning och vill dela med sig så är jag tacksam! Vet att barnmorskan kommer att ringa mig och förklara men jag vet ju inte alls när hon kan tänkas ringa och jag vill veta…
På sköterskan jag pratade med lät det som ett rätt avancerad undersökning för de har bara två läkare som utför den.
Tacksam för svar!
Jag gjorde en och jag hade turen att få tid på första cykeln efter första läkarbesöket i utredningen. Här görs den mellan dag 8 och 13 i cykeln.
Hur ont den gör är otroligt individuellt. Jag har läst om vissa som hellre föder barn en gång till, än att genomgå en sådan undersökning. Och sen finns det de som får lite lätt mensvärk och till slut de som får som jag, dvs känner inte ett smack! Man rekommenderas att ta värktablett 1 timme innan undersökningen också, för att det ska lindra.
Jag fick då i alla fall lägga mig i stolen och så kollades med VUL först så att allt såg OK ut med livmodern, de kände också på den genom palpering. Sen stack de in katetern och hon förvarnade att det kunde kännas lite. Därefter sprutade de in kontrastvätskan. Fick även förvarning innan det att det kunde göra ont, men jag kände verkligen noll och ingenting! Så för mig gick det kanonbra. 🙂 Efteråt sa hon att vätskan inte brukar komma ut allt på en gång utan kunde sippra lite under dagen. Inte på mig. Lagomt till jag kom ut till busskuren sade det *splash* och bindan hann inte med att suga upp… Hade för övrigt helt fri passage i äggledarna och samma cykel som undersökningen gjordes, blev vi äntligen gravida. 🙂
Gick till på samma sätt för mig som #1, jag hade dock ganska kraftig mensvärk under resten av dagen, det lade sig till kvällen. Men fruktansvärt ont skulle jag absolut inte säga att det gör.
/Christine
Min väninna blödde massor när hon gjorde denna undersökning och fick väldigt ont. Men hon har två livmödrar så det var lite bökigt för läkaren. Vet att hon gjorde om undersökningen med en annan läkare och då gjorde det ont men inte så illa som första gången.
Jag har också gjort en sån undersökning. Det gjorde inte det minsta ont på mig heller. Jag har dock för mig att jag fick några lite starkare värktabletter att ta innan, men jag kan blanda ohop det men nån annan undersökning. Jag kan tänka mig att det gör mer ont om man är orolig och ligger och spänner sig. Hoppas det går bra och att du får en tid snart.

Tack för era svar! Nu känns det som att jag har lite mer koll kändes lite luddigt innan, sköterskan och Google gav mig inte allt jag ville så som jag fick här! Hoppas barnmorskan ringer redan imorgon med en tid! Vill få det gjort och få ett utlåtande :) Allt annat var ju bra på oss båda så nu är det bara detta kvar (av vad vi vet..) Vill så gärna ha en bebis vi också..!
Här är den gamla tråden :)
Håller tummarna för er!
/Christine

Har inte hört något från gyn och nu är mensen slut.. Så det känns inte som att vi får någon tid denna gång. Men vi forsätter försöka här hemma och hoppas på det bästa! :) En annan fundering jag har är att om vi skulle lyckas själva nu när vi väntar på äggledarundersökning vart vänder man sig då? Till våran vanliga gynläkare eller till de nere på NÄL? Vill ju inte stå ivägen för någon annan så att säga :) Risken att vi skulle lyckas själva efter såhär lång tid är väl minimal men man vet ju aldrig :)
#7 - Hör av dig till båda, när man väl är gravid så går man ju till vanliga mödravården och så hör du av dig till NÄL och avbokar dig.
/Christine

Lite uppdatering! Barnmorskan på gynmottagningen ringde mig för en liten stund sen och gav mig en tid som var i sista minuten för mig med tanke på var i cykeln jag är.
Jag ska dit imorgon 13:30 då får jag smärtstillande och de tar även ett gravtest sedan får jag träffa läkaren 14:30 för undersökningen! :)
Nu hoppas jag bara att maken lyckas få ledig med så kort varsel.. Men annars är jag överlycklig just nu att jag fick en tid på första cykeln :)

Vad kul att ni fick tid så snart. Hoppas verkligen det är det som får det att ta sig för er.
Härligt! Håller tummarna :)
/Christine

Tjoho! Är så lycklig just nu!! :) Undersökningen gick jättebra, fri passage i äggledarna (som ett bokexemplar sa barnmorskan) och livmodern var oxå fin. Cystan är helt ofarlig och ställer inte till det på något sätt och den är såpass liten så den behandlas i nuläget som att den inte finns. Det gjorde inte ont men var lite obehagligt och kändes som lätt mensvärk när de kuffa om katetern men detta släppte när undersökningen var klar, kändes som man kissa på sig lite när man gick därifrån då det sippra lite vätska fortfarande men annars var det helt okej. Får se vad våran ordinarie gynläkare här säger när han fått de nya journalanteckningarna men annars så är det bara att återgå till bebisverkstan och jag känner mig så lättad! :)
Härligt! Vad skönt att ha fått det uppklarat, då är det bara att fortsätta kämpa på :)
/Christine

15# Ja, jag blev så oerhört lättad..det var verkligen den sten som trilla från bröstet när jag fick beskedet att allt är bra :')