Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 5018 ggr
DramaSara
0

Djupavslappning vid förlossning?

Hej. En kollega till mig berättade att han och hans fru övat in en djupavslappning som de använde under deras förlossningar. Enl kollegan sa barnmorskorna att det var väldigt lugna och "bra" förlossningar de upplevt, eftersom frun hade varit så avslappnad och inte behövt så mkt smärtlindring. Nu undrar jag om det finns liknande erfarenheter här på forumet, och om ni isf kan rekommendera någon särskilda CD el ljudfil man kan införskaffa?

PogoPedagog
0

Jag jobbade bara med "vanlig" andningsteknik, dvs in genom munnen o ut genom näsan + slappna av i kroppen och det var väldigt effektivt som smärtlindring. Jag upptäckte inte ens att EDA:n tagit slut under det mest intensiva skedet av förlossningen.

[Zorita]
0

Så kallad hypnobirthing? Jag testade en cd men det funkade inte för mig. Jag har dock hört om folk som har tyckt det varit riktigt bra. Cdn fick jag från en barnmorska så jag vet tyvärr inte vad den heter, hon hade bränt den nånstans ifrån.

Tina-A
0

Jag körde dyktekniken och tyckte det fungerade bra. Det finns en artikel om det här på forumet också. Kan inte länka nu från mobilen.. :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
0

Här är artikeln om Dyktekniken http://gravid.ifokus.se/articles/5102c064d3b4fd0daa0008e3-dyktekniken?50d4b10cd3b4fd1d06003340-1

Den funkade skitbra för mig också! Använde bara akupunktur i svanken och lite lustgas när krystvärkarna drog igång.

Rutan_
1

Jag övade inte på något utan tänkte bara på att andas och slappna av vilket gick bra för mig.

Mabrotnosh
0

Jag gjorde inget sådant men barnet kom ut ändå

[MyCassie]
0

Jag övade med olika metoder men när man kom till förlossningen gick allt åt pipan och smärtan var en mardröm iom att vår dotter satt fast. Öva kan man men man ska nog inte förvänta sig att allt går enligt planerna. :)

Denna gång kommer jag inte öva ett dyft, tror det är bättre för mig att inte ha något planerat och ta det som det kommer istället.

DramaSara
0

Tack för alla synpunkter! Jag var mest nyfiken på er med erfarenhet av förlossning (själv är jag gravid för första gången!) om ni tror att det kan hjälpa i nån bemärkelse. Dock är jag fullt medveten om att det inte går att koppla bort smärtan, hur mycket jag än önskar att så var fallet ;) Att barnet kommer komma ut även om man inte tränar med avslappning och andning är jag också fullt med på, ifall nu någon tvivlade på att jag trodde detta… Jag får kolla med min barnmorska om hon har nån skiva, tack för tipset!

ChristineL
0

#8 - Vad är det för typ av skiva du menar?

Rutan_
0

#6 Men man kan ju göra det lättare eller svårare för sig ;)

Mabrotnosh
0

Jo absolut men jag tycker det blir väl hysteriskt med grejer ibland. Både saker man kan pracka på gravida som ska få sin första bebis och övningar och kurser. Allt kostar multum och det finns massor som man måste ha och måste göra. Jag gjorde inget av det jag somnade mellan värkarna och använde bara lustgas. Nu i efterhand är jag super glad att jag sket i allt som kostade pengar och i alla kurser.

Tina-A
0

#11: Fast det kostar ju inget att bara slappna av / använda dyktekniken .. :)

Jag håller med om att gravida och föräldrar är en lättlurad målgrupp, man kan pracka på dom i princip vad som helst. Men just detta är ju helt gratis och gör ju förlossningen mycket lättare. Dyktekniken går ju just ut på att inte förbereda sig för mycket utan mest slappa av, precis som du gjorde.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
0

#11 jag betalade inte för något men kunde förbereda mig ändå, genom egen efterforskning :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
0

Det är det jag menar…gör egna efterforskningar och ta det lugnt. Skulle gärna vilja säga ta en dag i taget men säger nog istället ta en värk i taget.

DramaSara
0

#9 Jag tänkte främst på avslappningsövningar eller nån instruktions-CD i hur man kan andas/slappna av lättare under själva förlossningen.

Dykmetoden har jag inte hört talas om, det får jag undersöka lite närmare också (om det kan vara det som jag egentligen är ute efter, ha ha!)

ChristineL
1

#15 - Som sagt, läs på om dyktekniken, det behöver du ingen avslappningsskiva för ;) Poängen är ju att bara inte göra nånting och följa kroppen.