Är jag ensam över känslan..
Är jag ensam över känslan över att ha blivit bestulen på mycket av glädjen av att vänta barn?
Allt började bra, inskrivningen gick som den ska och vi fick råd och tips om mat mm.
Strax innan min nästa tid till BM efter inskrivningen så blev hon sjukskriven i några månader. När hon väl kom tillbaka så blev hon förvånad över att jag inte varit på någon undersökning under sommaren.
Jag förstod inte vad hon menade men det visade sig att man då ska vara på en undersökning en gång i månaden fram till vecka 32 och därefter varannan vecka. Jag är nu i vecka 33 och har varit på 5 undersökningar (ink. inskrivning) sen vi startade.
Nåväl, hon verkade bli sur över att jag inte kontaktat MVC under sommaren men hur ska jag veta? Det är mitt första barn..
Jag visste inte vad en kruva var förens i vecka 28-29. Då blev hon också förvånad.. Men igen, hur ska jag veta..?
Sen frågade hon om mina matvanor och jag sa att jag åt på bra och så. Då säger hon åt mig att inte äta mycket kolhydrater, sött eller onyttigt. Visst, det gör jag inte men ibland vill jag ha en kaka eller liknande.(Pizza, hampis eller annan snabbmat lockar inte, lika med chips o godis).
Hon säger då åt mig att äta mörk choklad om jag blir sugen och att en bit räcker.
-Okej, svarade jag, då kan jag ta en frukt istället då..?
-Nej, det är inte heller bra. Men mellan pest eller kolera så ät en frukt.
Jag har helt ärligt inte ätit mycket alls under graviditeten då jag fått SÅ dåligt samvete över det. Det har resulterat i att jag knappt gått upp något i vikt alls, vilket jag vet är individuellt men känns inget vidare att i princip ha stått still hela graviditeten.
Sen frågade hon om jag har någon månads inkomst och jag var ärlig och svarade nej.
-Inget alls?
-Nej, svarade jag.
Jag var på G o starta eget när jag fick veta att jag var gravid och därefter har jag haft ett vikariat men inget fast. Och att vara anmäld till Arbetsförmedlingen har jag inte ens haft en tanke på.
Då ville hon veta hur jag tänkt att vi ska klara oss.
-Ja, gubben tjänar rätt bra och jag har sparat alla pengar jag tjänat in under sommaren.
-Men det hjälper inte.
-Jaha.. Jag har skaffat allt vi behöver till beibsen och dens ankomst.
-Det spelar ingen roll hur mycket du skaffar innan. Hur gör du om du får ett allergiskt barn?
Jag vet helt ärligt inte vad hon ville säga men självklart så vandrade mina tankar till att jag kommer att bli en dålig mamma..
Jag känner mig snuvad på mycket av glädjen jag egentligen kunnat ha..
Har du upplevt likande?
Det var nog det värsta jag hört komma från en barnmorska! :O Byt på en gång, det är inte för sent! Ät det du känner för, frukt, godis, pizza eller whatever.
Och hur ni sedan kommer gå runt ekonomiskt har hon inget med att göra!
/Christine

Men vilket pucko tillh barnmorska. Jag tycker det låter som du gjort allt rätt. Säger som föregående, byt till en vettigare.
Jag äter själv allt möjligt onyttigt och gott ( inget som är dirket skadligt som mögelost eller alkohol såklart), bara man inte äter överdrivet mycket sådant är det ju ingen fara! Och sambon har bara en pytteinkomst( halvt studiemedel) så vi är inte rika men vi lever snålt. För oss är detta ändå rätt tillfälle att skaffa barn, det vet man ju bäst själv:)
#1 Tack för peppen. Måste säga att det var välbehövligt just nu :). Hon säger att man inte ska byta för att alla mäter magen olika och för att kurvan ska bli rätt så ska jag hålla mig till henne..
#2 Jag tänkte precis likadant i början på graviditeten, en kaka eller två gör inget så länge det är med måtta. Både jag och sambon blev sååå glad över beskedet att vi ska bli föräldrar så en tanke på att graviditeten inte skulle bli av fanns aldrig. Det känns rätt helt enkelt :)
Fy, vilken otrevlig barnmorska! Byt! Du har ju ca 7 veckor kvar och kommer att gå på tätare kontroller, är ju viktigt att det är en trevlig person man träffar som man har förtroende för. Min bm är jättebra!
Va? Det var det värsta bemötande jag hört! Byt omedelbart!. Inte äta frukt! Vad ska man äta då som är bättre om man känner sig sugen? Choklad? Låter inte bättre i mina öron. Och hur ska man veta när man ska komma på undersökning om man inte får något slags " program" att följa? Det var det första jag fick!
…..Och er ekonomi tycker jag faktiskt barnmorskan inte har att göra med! Som du skriver att hon sa " vad ska du göra om du får ett allergirisk barn?" Ja, men vi lever trots allt i ett bra land, det finns bra mat för allergiska barn som man kan får på recept vid diagnos. Vår kille blev allergisk vid 6 månaders ålder. Vår matkostnad för honom är inte större än för andra barn! Njut av din graviditet! Ät som vanligt! ( undantag vissa fiskar och ostar). Om du är arbetslös kanske det är idé att anmäla dej på arbetsförmedlingen, men jag vet ju inte hur din situation ser ut.
Ja dumheter finns det gott om! Tur min BVC är snäll. Tycker det gör mycket! Man ska känna sig lugn och trygg när man går därifrån. Och jag äter precis vad jag vill, utom det farliga så klart. Har sällan godissug men när jag har så äter jag det. Kan lika bra unna sig lite extra när man ändå är tjock 😉 Har två fina tjejer som båda fick pizza, godis, frukt och kakor när de låg i magen. Lagom är bäst! Och mörkchoklad hade jag inte ätit om det så fanns. I slutet är det ju bra och äta pizza…. Då behöver man energin! Så njut av det du vill och lyssna inte på grintanten!
….. Glömde säga en sak. Vår första tjej är född med hjärtfel och det kostade! Vi behövde två gånger i veckan åka 8mil tur&retur, pröva olika näringsmediciner( dessa gick inte under högkostnadsskyddet!) 1000kr/v typ för hon vägrade äta dom så vi fick byta, sen skulle vi ner till Göteborg när hon var 6mån. Resan fick man ligga ute med. Bara första klass och taxi då vi inte fick träffa folk. Så ibland kan de kosta! Men det hör till ovanligheterna och det löser sig väl alltid som med de flesta andra problem! Eran ekonomi och inte hennes! Du blir inte en kass mamma bara för det! (Måste ju även berätta att hon skulle operera hjärtat på alla hjärtansdag, när de kollade henne en timme innan operationen hade hålet i hjärtat gått ihop och vi fick åka hem! Det ni! ❤️)
Jag kan förstå att barnmorskan i ett stödjande syfte frågar om ekonomin. Alltså om man själv är orolig och barnmorskan kan då hjälpa med att t.ex. berätta vart man kan få hjälp. Jag har ingen aning om vart eller med vad jag kan få hjälp med här i finland så jag är glad över att min barnmorska frågar sådana frågor. Men då har jag en supergo hälsorådgivare som jag har förtroende för och som hela tiden stöttat mig utefter mina förmågor och in graviditet. Din barnmorska verkar ju ha huvudet i molnen och inte kunna allmänt hyfs. Förstår absolut att du känner som du gör.
Byt direkt! Tycker dock inte att det lät på BMs fråga som att hon ville hjälpa till med råd om ekonomin, merän att gnälla och säga att det inte räcker - Hur vet hon det? Jag väntar andra barnet och saknar inkomst, det var ingenting BM brydde sig om. Inte heller över mina matvanor, inte merän att jag äter som jag brukade göra innan grav. Men när jag väntade första hade jag en annan BM som inte gjorde annat än och gnällde. Inget jobb, hur ska vi klara oss på sambons lön, för liten bostad, gick upp si och så för mkt vissa veckor (slutade på totalt +13kg), missfall är vanligt glädjs ej för mkt innan UL osv osv. Lyssnade knappt på en, utan snackade mest själv. Jag bytade aldrig och ångrar det såhär i efterhand. Slapp åtminstone gå till henne tiden ut då jag blev inlagd ist. Säger som dom andra, byt nu så du kan få en bra BM den sista tiden som man går på besök desto oftare.
håller med föregående, vilken idiot till barnmorska att hon ens får ha kvar jobbet undrar jag!! fy vilken jobbig upplevelse för dig.
men byt till någon du känner dig trygg med så hoppas jag resterande veckor som är kvar är mer rogivande och att du fåt tillbaka glädjen:)
Tack alla för stöd och råd! Jag känner som några av er - hon pratar mest och hon lyssnar inte på alls på mig. Jag ville förklara att jag haft ont i några dagar, som mensvärk, men nej. Det är ligament smärtor menar hon. Jag har pratat mee andra BM och fått råd om det så nu känner jag mig trygg i det. Jag unnade mig faktiskt en pizza idag och UTAN dåligt samvete! :D Och allt tack vare er ♡

Bra att du pratat med andra BM - men gör mer än bara prata! BYT! Du ska inte behöva känna dig obekväm, orolig eller igentligen alls något negativt när du går på kontrollerna!
BM ska vara ditt stöd i det här! BYT!! Det ÄR värt det! (Och nej - du är inte alls krånglig eller omständig! 😉❤️ Det är såå viktigt att det känns rätt med BM!)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Ursäkta men är vad fan du vill och gör hur fan du vill. Det är din kropp och inte hennes. Min dotter fick choklad bollar och fanta i massor under min graviditet och hon är då söt som sockret i fantan. Jag gick upp 40 kilo men jag lider mer av det än vad min bm gör. Hon har liksom inte med skiten att göra. Jag försökte och gjorde mitt bästa men med blodsockerfall titt som tätt med svimning attacker och yrsel blev Choklad bollarna och fantan min räddning. Byt barnmorska och fira alltihop med en brakfest i snabba kolhydrater. Fruktsallad glass och chokladsås. Du ska inte känna dig ledsen över att få barn du ska känna dig glad och glädjas åt det lilla gulliga liv du ha i magen.
Vi flyttade när jag var runt v30 och bytte då från en fantastisk barnmorska till en… Inte lika fantastisk ;) Det är inga problem att byta sent. Jag hade min nya i kanske 2-3 möten sedan var det semesterstängt så jag fick fara till annan ort och träffa nya barnmorskor varje gång! Den inte så värst fantastiska barnmorskan höll på att trilla av stolen när hon insåg att jag hade gått upp runt 20-25 kg när jag skulle vägas första gången hos henne och hon såg min ursprungsvikt. Jag fick förbud för att gå upp mer i vikt :P hur nu det är möjligt haha. Ärligt talat så struntade jag helt i hennes dravel och fortsatte som innan. Jag åt för 2 (vuxna karlar ;)) och med mellanmål emellan för annars mådde jag piss. Och jag ville ju må bra! Byt barnmorska och börja njuta!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus