hjälp! säng/vagn täcke osv.
Börjar bli lite fundersam på vilka mått täcken & kuddar ska ha egentligen till en nyfödd.. ikeas kudde såg jag hade rekommenderat från 1 års ålder? och täcket jag köpt har jag insett att det nog är för stort.. sitter och nojar här nu, inte långt kvar till bebis kommer..
Vilka mått ska det vara & VAR kan man köpa täcken och kuddar som passar?!
Vi har köpt på Ikea, både täcke och kudde. Skulle nu täcket bli för stort för vaggan så kommer vi köra med liten filt i påslakan. Vet inte om vi använder kudden från start.
Gå till en "riktig" babybutik. Täcke och kudde brukar vara samma mått till vagn och vagga, men till spjälsäng är det större.
/Christine
Körde med filt första tiden. Vår kille var så varm av sig att det räckte, men det är ju olika. Vågade inte ha kudde första tiden, men efter ett tag hade vi en platt kudde. Nu har jag hört att det är bra med kudde första tiden för huvudet och stabiliteten, men jag ville lära känna min bebis rörelsemönster först då jag var rädd för kvävningsrisk. När han blev mer rörlig knöt vi fast filten längst ner i spjälsängen så han inte skulle dra den över huvudet. När han var året började vi med vanligt täcke.
Vi pallade upp spjälsängen också med några böcker också så det blev lite lutning.
Har aldrig haft mina barn under täcke. De har varit varma och legat uppepå med filt. Först när de blev runt 1 år så åkte de ner under täcke :)

Satsa på en varm pyamas oxå ifall barnet inte vill ligga under täcke eller du inte törs låta henom ha täcke eftersom många barn drar upp de över huvudet i början. Vi ahde bara varm pyamas länge.
Vi har köpt Ikeas täcke och aldrig använt det. Det är för stort och bylsigt men det passar säkert jätte bra sen. Vi har pyjamas och filtar. Är det kallt ute är det kallt inne hos oss och då åker fler filtar på. Som max har vi haft tre stycken, en i bomull, en fleece och en stickad i tunt bomullsfilt. Våran tös är ganska varm så det har räckt. Så köp några mysiga filtar de kan du ha i vagnen sen.
Jysk har till säng, vi har köpt därifrån och de är riktigt bra. Fast vi använde en sådan kudde i vagnen också utan problem, den blir väldigt platt när barnet har huvudet på den.

Först nu när ungen är 2 kan han tänka sig att använda täcket ibland… kudden är o förblir oanvänd…

Jag har en tunn kudde som är köpt på babyproffsen till Molly. Täcke köpte vi, men det har vi bara använt en gång när det var kallt och vi var ute och gick med vagnen. Hemma sover hon med bara en filt och en hel pyjamas.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar