Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 7546 ggr
[Thiah]
0

UL eller VUL vid kubb testet?

Jag är nyfiken på om ni gjorde ultraljud "via" magen eller om ni fick göra vaginalt ultraljud.

Jag har två gånger fått höra, båda i vecka 13 (denna gång12+2 ungefär, första var ett MA) att på oss som är väldigt smala kan det vara svårt att se via magen och därför måste man göra ett vaginalt ultraljud. 

Denna gång såg man nog ett svart ballong när vi gjorde ul men vi var tvungna att göra vul för att se själva fostret och kunna göra mätningar. 

Hur fick ni göra?

villavägen
0

Gjorde UL vid kubtest. Vi fick bild på bebisarna, såg väldigt bra ut. Jag är medelstor, varken smal eller kraftig.

Gnuttan
0

Jag har inte gjort kubtest men gjorde ett vanligt UL i v.9+ och då såg man en liten groda där inne även fast jag är smal.

Zvintos
0

Är "normalviktig" (eller vad man nu ska kalla det) och på mig gjordes ett UL, gick att se hur bra som helst. Själv har jag fått höra tvärtom, att det är lättare att se med UL på smala än de som är större. Men som med allt annat är det väl individuellt och kan nog också bero på hur pass bra maskinen är.

[Thiah]
0

Tänk va olika det kan vara. Jag har varit både i allmänna sjukvården och på privat klinik men ingen av dem har sett med UL hitills. 

Men näst gång, i vecka 18 borde man väl se 🤪

Niini
0

Var aldrig tal om nåt annat än ul då jag var på kub. Är vad man kallar "underviktig" men normalviktig mätt i vår släkts gener ;)

smurfan-13
0

Här får man infon om att vara rejält kissnödigt vid ul kring v 12 (kub). Är smal, men båda gångerna har det inte varit några större problem att se bebis BRA (dock var det en "nybörjare" vid min första garviditet som behövde en del teknikövning innan hon fick till det). Kanske beror det lite på vilken typ av utrustning de har oxå.

Niini
0

#6 I Vasa ska man nyligen ha varit på wc när man kommer dit. Lustigt hur olika det kan vara!

JeFo
0

När jag väntade nr2 åkte jag in akut i v7 pga magsmärtor. De trodde något var fel i magen så man gjorde VUL för och kolla. Jag är normalviktig men jätte tunn över midjan och uppåt. Då fick vi se vår tjej för första gången. Sååå liten! Inget fel där alls. Har hört att man ska dricka mycket vatten dagarna innan UL och att man ska ha tömt blåsa när man väl är där.

[Thiah]
0

#8 i esbo och helsingfors likaså.

fridaas
0

I Jönköping ska man ha välfylld blåsa under kubb/nubb-testen, fick papper hem om det idag. Med första barnet skulle den vara tömd (växjö).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

smurfan-13
0

Lustigt att det skiljer så mkt. Där blåsan skall var tömd gör de vul då? För en välfyld blåsa lyfter ju livmodern (därför man lättast hittar livmodern på morgonen innan man kissat i början när den inte är så stor), men vid vul gissar jag att blåsan är mellan livmodern o apparaten?

Gnuttan
0

I Umeå ska man inte gå på toa innan.

Niini
0

#11 ul och tom blåsa är det i Vasa iaf, inga särskilda direktiv förutom att man inte ska vara kissnödig när vi var på kub.

Ria74
0

Här i Kristianstad ska man ha tom blåsa vid vul och fylld vid vanligt ul.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Rutan_
0

Har de olika slags utrustning? Funderar på varför de säger så olika.

Med sonen för snart fyra år sen stod det i mitt informationsblad om ultraljud att blåsan skulle vara fylld, men väl där bad de mig gå och kissa innan för annars kunde hon inte se barnet ordentligt. Infon var visst gammal. Inte fylld blåsa vid ultraljud här alltså.

[Catteklina]
0

Vid RUL för 4 år sedan så gick jag på toa innan besöket (stod inget i papperna) och då fick jag en bakläxa för att livmodern sjönk för långt ner och var svårt att komma till och se :P Så det verkar vara jätte olika! Så inte nykissad vid UL och nykissad vid VUL här.