På mvc sa barnmorskan åtmig..
.. att jag ska hålla mig på 78 kg.
Vid inskrivningen (v8) låg jag på 75,6 och är därmed lite överviktig. Jag var i vecka 25 när hon sa att jag ska hålla mig på 78 kg. Jag blev lite chockad och tänkte tyst för mig själv "Jaha, nu är det dags att sluta äta.."
Någon annan än jag som fått höra liknande..?
Åh, jag blir så arg! Har läst i flera trådar här om andra som varit med det, skäms på barnmorskorna! Du ska absolut inte banta! Det säger ju sig själv, hur mår barnet om du mår dåligt?
/Christine
Nä det där var inte schysst sagt av bm tycker jag. Visst är det bra om man som överviktig håller lite extra koll på vikten men riktlinjerna är väl typ 6-10 kg om man är överviktig? Och som normalviktig ca 10-12. Men sen är det ju så olika hur man mår, vad man kan äta osv.
Men om du bara gick upp drygt 2 kg från v 8 till v 25 borde väl din bm tyckt det var bra?
Jag är överviktig. Vägde 88 när jag blev gravid. vägde 106 kg när jag sökte hjälp hos dietist för ett år sedan.
Vet att jag gått upp några kg och är bara i 12 v. Men jag är så hungrig hela tiden och det är svårt ibland att lägga band på sig. Min dietist har sagt att jag helst inte skall gå upp mer än 5 kg. Men det känns som väldigt lite. Självklart måste jag försöka och jag rör mig mkt. Men man blir ändå ledsen när det är sånt fokus på vikten.
Jag gick upp 45 kilo under min graviditet. Ingen har någonsin kommenterat det annat än bm som tyckte jag klagade för mycket och sade ditt blodtryck är ok järnvärdet är ok och bebis mår bra så ta hand om vikten sen. Säg åt henne att kränga röven över huvudet och gå och lägga sig. Fan för människor ibland.
Alla min värden, blodtryck o så är hur bra som helst. Jag rör mig ofta (i form av simning och promenader) och vissa saker kan jag helt enkelt inte äta för att jag får halsbränna av det. Typ som chips o annat onyttigt. Så jag kan inte påstå att jag äter speciellt onyttigt rent allmänt.
Jag vet som inte vad som är "normalt" att gå upp men jag tvivlar starkt på att man måste hålla igen så pass att man inte kan äta nått i princip.
Hon sa absolut ingenting om att jag gått upp så lite. Hon tycker jag är för tjock helt enkelt.. Känns trist att man måste möta sånt när man har så mycket annat man vill lägga fokus och glädje på :/.
#5 "hålla igen så pass att man inte kan äta nått i princip."
Nja, fast det där stämmer ju inte, ska du hålla en vikt på runt 78 kg + kanske några kilo till så kan du ju utan problem ligga på ett "normalt" intag på 2200-2500 kcal/dag (beror ju också på längd, aktivitetsnivå etc, går att räkna ut på nätet, googla "basal ämnesomsättning") och då ryms det gott om mat inom det. Även om du har bra värden nu och Mabrotnosh klarade en 45-kilos viktuppgång utan problem så ska man ju ändå ha i åtanke att det medför större risker med stor övervikt vid graviditet. Högt blodtryck, graviditetsdiabetes, större problem med foglossning osv.
Men helt knäppt av bm att dels inte uppmärksamma att du bara gått upp 2 kg och dels säga att du ska hålla dig på 78. Helt mongo enligt mig.
Men skit i henne, ät bra mat, undvik för mycket "onödigt" och om du märker att vikten drar iväg så kan du ju hålla igen lite typ.
Jag vägde lite över 80kg vid inskrivning. Men det var inget konstigt. Inte förrän vid v.30 gick jag upp mina första 2kg och det var inget konstigt heller. Enligt min BM så finns det inget tvång på att gå upp en viss vikt. Är man underviktig så är det viktigare att gå upp mer, men är man överviktig så gör det inte så mycket om man ej ökade så mycket MEN det under dom förutsättningarna att man äter och lever normalt, såklart! Men att hålla sig på en vikt, hon måste ju vara knäpp som uppmuntrar till något sådant?! Kan du inte byta BM? Hade jag gjort. Förra grav hade jag en BM jag inte var nöjd med, men bytade aldrig. I efterhand ångrar jag det väldigt mycket. Så mycket skit man fick höra vid varje besök som jag hade sluppit om jag tagit en annan.
Jag inser mer och mer att vår bm måste vara helt underbart bra. Jag vägde nästan 10 kg för mycket på inskrivningen men allt hon sa var att det var i överkant och att jag skulle fortsätta äta nyttigt samt röra lite på mig ibland. Hon nämnde ingenting om att jag inte fick gå upp mer än så och så många kg, ingenting sa hon om det. Berättade däremot att jag fick avbryta min viktminskning när jag plussade och det tyckte hon var alldeles korrekt, hellre några kg för mycket än att banta för det är inte det minsta bra.
Nu ligger jag på 1,9 kg plus, går in i vecka 16 på torsdag. Äter det jag är sugen på men begränsar mängden, försöker hålla mig till en handfull godisbitar istället för att trycka i mig hela påsen. Går för det mesta men ibland slutar det väl inte som jag tänkt mig helt enkelt och det är ingen katastrof känner jag.
Märkligt hur det kan vara så väldigt olika mellan barnmorskorna, man börjar ju undra om de gått samma utbildning överhuvudtaget.
#6 Jag hade precis den tanken själv när det gäller intaget eftersom jag rör mig. Självklart finns det dagar då jag helst bara sover men dom flesta dagar i veckan rör jag på mig, dels för att det är skönt och dels så vill man gör allt man kan för att bebisen ska må bra.
Jag har dessutom underproduktion i sköldkörteln så jag är förvånad själv att jag inte gått upp mer.. Hmm.. Men det var innan jag fick rätt dos på medicineringen.
#7 Jag har bytt till en helt underbar BM nu. Hon noterade bara min vikt men mer än så var det faktiskt inte. Jag tänkte på det där med att man inte vill vara missnöjd med sin BM. Speciellt nu när det är min första graviditet och så.
Tack alla för råd tips och all peppning! Det känns mycket bättre nu 👋
Jag blir så sur på vissa barnmorskor!! Jag gick upp 30 kg och flyttade till annan ort när det var 2 månader kvar. Min nya BM sa ingenting om min vikt (det syntes inte så mycket trots allt.. Hur mycket man nu kan gömma 30kg ;)) förrän jag ställde mig på vågen och såg min inskrivningsvikt! Då fick jag absolut inte gå upp mer i vikt.. Jaha, och hur hade hon tänkt det!? Knappast att jag åt för att jag tyckte det var kul att gå upp enormt mycket i vikt.. Jag behövde äta för att må bra. Tänk på dig själv och gör vad du mår bra av.
Sajtvärd på Iller.ifokus