Gravid iFokus

Gravid

Etikettkomplikationer
Läst 2418 ggr
Beate
0

Ljusröd flytning

Panik igår kväll. Stängde på jobbet vid 18-tiden, lyfte in en kruka som står utanför och gick sen på toa och gjorde nr 2. När jag ska torka mig upptäcker jag en ljusröd vattning flytning från slidan och att det även droppat ljusrött i toaskålen. Gaah!!! Åker hem, kollar igen och jo, fortfarande lite ljusrött men mindre och väldigt "genomskinlig".. ringer Sjukvårdsupplysningen och blir hänvisad att ringa förlossningen.. Förlossningen! Shit! Ringer och blir lugnad, kan vara nåt litet blodkärl i slemhinnan som spruckit när jag "tog i". Om det fortsätter eller blir värre ska jag åka in till gynakuten. Som tur är försvinner det men oj vad orolig jag blev. Blir helt nojig och ligger bara och vill att lilla knytet ska röra sig men den är ovanligt lugn fram till sent då den plötsligt sätter fart därinne. Så skönt att känna! Lättnad.

Men! Nu på morgonen återigen lite flytning fast ljusbrungenomskinlig. Va fan?? Nu vet jag inte om jag ska ringa igen eller avvakta.

Nån som känner igen sig eller har några råd att ge?

Mabrotnosh
0

Ring igen om du är orolig. Du kan ju sitta hemma och bli knäpp av oro eller ringa och bli lugna. Skulle tro att det är gammalt blod från igår men vet inte säkert. Ljusrött är färskt brunt är gammalt. Men ring ändå. Är den slemmig som en snigel och genomskinlig med inslag av blod kan det faktiskt vara slempropp men går den så kan du vara 100 att du vet att det är den. Och är det den kan den återbildas igen beroende på vilken vecka du är i.

Beate
1

Har inte kommit nåt mer så jag avvaktar. Inte slemmig, mer vattning. Googlade lite och det verkar vara väldigt vanligt med vattniga flytningar under graviditeten. Har precis gått in i v 23 så det borde inte vara nåt med slemproppen. Får ta det lite lugnare när jag skiter.. och inte lyfta tungt…😉

ChristineL
0

Ja, färgade flytningar är rätt vanligt, men ring förlossningen igen om du upplever att det sipprar så det inte rinner fostervatten.

JeFo
0

När jag väntade andra barnet fick jag panik! Vi hade fixa en helg för oss själva, hotell, shopping, middag och mys. Invigde hotellrummet med sex. Sen var det mys och så innan middagen. Så runt 5h efter när jag går på toaletten så var det blod!!! Världen stod still… Hela kvällen och dagen efter var förstörd! Ringde när vi kom hem. Slemhinnan är skör så det var inget konstigt alls! Aaaaaaaa, varför ringde jag inte bara direkt!? Men visst blir man rädd för blod!