Gravid iFokus

Gravid

Etikett: livet-efteråt
Läst 1037 ggr
[Zorita]
0

Läkarbesök efter födseln

Hur ofta träffade ni en barnläkare eller liknande efter födseln? Vi har inte fått några riktlinjer alls så jag undrar lite när det är dags att få lillen vägd igen osv. Han är 4 veckor idag och var hos läkaren för 1,5 veckor sen.

joly
0

TS

Här går man till BVC en gång i veckan den första tiden å sen trappas besöken ner med tiden. Men då är det en sköterska som man träffar, första läkarbesöket var vid 2 månader har jag för mig (rätta mig om jag har fel).

I'm your destination, I'm the reason why

joly

Zvintos
0

Vi går ungefär 1 gång i veckan till bvc-sköterska och ska på första läkarbesöket nästa vecka när han blivit 1 månad.

Niini
0

Hujja vad ni är ofta till bvc där :O Här i Finland är det hembesök ca 1-2 veckor efter att man kommit hem från BB. Sen vid 1, 2, 3 månader o sen var det väl vid 6 månader o sen 1 år..

ChristineL
0

Vi hade hembesök efter två veckor, sen var vi på bvc ca 1 gång i veckan som sedan trappades ner. Första läkarbesöket var vid två månader, sen var det vaccin vid tre månader och då bokades nästa möte till efter en månad då hon alltså kommer vara fyra månader. Skulle det vara nåt så har dom öppen mottagning tre dagar i veckan som man kan droppa in på.

Rutan_
0

Ja i Sverige är det väldigt täta besök hos sjuksköterska på barnavårdscentralen i början för att väga, mäta etc. Fram till två månader är det nästan varje vecka, från tre månader till åtta månader en gång i månaden, sen ett besök vid tio månader, ett vid ett år och sen går det halvår och år mellan. Vaccination vid tre månader, fem månader, ett år och ett och ett halvt år.

[Zorita]
0

Ok tack, då ska jag boka in en tid nästa vecka. Jag är inte så orolig egentligen, han verkar må fint och är riktigt stark numera. Men det är ju bra att kolla upp allt. Ska även försöka få utskrivet vitaminer och göra hörseltestet. Annars tror jag bestämt att han växer som han ska, han äter iaf väldigt mycket och bajsar kring 15 ggr dygnet! Nu på kvällen har han bajsat en gång i timmen. Hoppas det avtar snart för det börjar bli lite utmattande!

[Zorita]
0

Nu fick jag veta att försäkringen täcker 2 besök i månaden, så oftare än så kommer vi inte gå. Men vi fick också veta att försäkringen täcker vaccinationerna! Yay, det betyder att vi inte behöver gå till nån statlig läkare utan kan få sprutorna av privatläkaren! Vad skulle vi gjort utan denna försäkring undrar jag!

Mabrotnosh
0

Tror BVC här är bra slöa. Jag har läkarbesök på torsdag då är dottern 1 månad gammal. Bvc har varit på hembesök när dottern var två veckor gammal. Sedan dess har jag inte hört ett skit från dem. Alltså kommer två vägningar ha missats om man nu ska gå en gång i veckan.

ChristineL
3

#8 - Boka in nästa besök på en gång när du ändå är där. Bvc är frivilligt så det är upp till dig och ditt intresse.

[Catteklina]
0

Här är varannan vecka standard och en gång/vecka om barnet är för litet vid födslen eller annan komplikation. Så det är nog olika.

Ria74
0

Vi fick hembesök av bvc veckan efter Molly var född men jag fick ringa och "anmäla" intresse. Sen gick vi en gång i veckan fram till hon var 2 månader och efter det en gång i månaden.

Läkarbesök har vi haft en gång när hon var 6 veckor.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar