Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 4005 ggr
JessicaOlin
1

tjej eller kill färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta till kille eller tjej färg? Eller kan båda könen ha denna färgen? Undrar bara om färgen nu inte trycket

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[Iyen]
5

Självklart kan alla kön ha alla färger….

🤔

Fridaaaa
5

Finns inga tjej eller killfärger i min värld.
Samhället som har skev bild enligt mig.

(har du tillstånd att lägga upp bilden?)

Så ja passar både tjej och kille.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

villavägen
1

Jag tycket absolut både tjej och kille kan ha den färgen. Har en liknande men med annat tryck till min kille.

JessicaOlin
1

Japp Har frågat o gick bra att låna den

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

[Catteklina]
1

Båda :)

Fridaaaa
1

#4 Skriv gärna ut vem du talar med, underlättar mycket 😉
Förstod dock att du menade mig 😛

Tina-A
1

Varför skulle inte en kille kunna ha den där? Varför skulle en tjej inte kunna ha den där? Självklart båda, det är bara en färg….

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
3

I min värld finns det inget som heter tjej- och killfärger.

Är nyfiken på varför du undrar?

[Zorita]
7

Min kille har en rosa napp och hans huvud har inte exploderat eller liknande. Så det verkar som om pojkar kan ha rosa och flickor blått helt riskfritt. Han har även lite gröna kläder och snoppen sitter fortfarande kvar. Men vad vet jag? Han kanske blir vegan eller nåt så småningom bara för den där gröna mössan ;P

Ria74
1

Jag har köpt byxor och tröja i den gröna färgen till min lilla tjej. Det hängde på "killavdelningen", men jag brukar shoppa lite av varje till min tös 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

villavägen
1

Mina tvillingar jag väntar nu kommer ärva kläder av sin storebror oavsett kön. Sedan måste jag komplettera lite såklart eftersom vissa saker som overall har vi bara ett ex av exempelvis. Många gånger tycker jag "killkläder" är mycket finare än "tjejkläderna". Har svårt med allt rosa och allt ska vara så gulligt när det gäller kläder på tjejavdeningen. Lär hålla till på killavdelningen framöver oavsett hur det blir……

Velinga1984
1

Det tycker jag. 

Jag skulle ha svårt med rosa på kille, men det beror mest på att jag inte ens gillar rosa på tjejer 😉

vinteralvan
1

Jag skulle personligen inte köpa den till någon av mina tjejer. Tycker det ser "killig" ut.

[Iyen]
6

Gaaah varför ska allt vara uppdelat i kön!?🤦‍♂️

Velinga1984
1

#14 Det undrar jag med, här blandar vi färger för fullt. Som min 8årige son säger "det är bara kläder" 😃

Fridaaaa
2

Det är samhället som sagt som är skevt idag.
Låt barnen ha på sig det dem vill och ta på barnen det man själv gillar, inte bara pga färg osv. Som sagt ALLA färger kan ALLA barn ha, ovsett kön 🙂 Samma med leksaker osv också.

[Iyen]
1

#15 inte bara kläder. hobbys, böcker, spel, film, barngrupper, yrkeskategorier blablabla 🤢

äh, blir illamående.
Går ut och tar lite luft nu…

noir
3

Såg senast idag en liten kille i rosa newbie "onepiece", det finns hopp för framtiden!

On topic, nä min dotters rum går i grönt och har på senaste tiden kommit till en del rosa och andra färger :)

JessicaOlin
1

Oki va sköntbo höra att färger inte spelar någon roll hos andra :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

ChristineL
1

TS får gärna svara på min fråga i #8…

JessicaOlin
1

#20 när min syster fick sin son hade hon rött och då blev hon utskälld över att de va tjej färg så därför jag undrade lite :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

JossanH
2

Jag vet många som tycker att färger och kön hänger så ihop att de vill ha rosa för tjej och blått för kille. Jag ser inget konstigt i att man vill det. Lina lite som att många som är icketroende väljer att gifta sig i kyrkan. Men det är ingenting för mig. Vi har några rosa klänningar till vår dotter men inga har jag inhandlat själv. Det mesta som handlas köps på killavdelningen eller är neutrala "tjejkläder". Oavsett vad vi klär henne i för färger så är klänning i stort sett det enda som får folk att tro att det faktiskt är en tjej, annars tror alla att hon är en kille. Är vana vid det. Att sedan hon har valt att vara "mamma" till alla dockor hon ser är ju en annan sak. Jag önskade mig ett barn med mitt djurintresse och min sambo ett barn med hans bilintresse och så fick vi en riktig liten dock-flicka, men lika glada för det är vi :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
1

#21 - Jösses så korkade människor! Vi har alla möjliga färger på Novas kläder, rött, blått, grönt, svart, beige, turkos, vitt… Det mesta som är rosa är sådant hon ärvt.

Frida
1

Har också svårt för kill- och tjejfärger. Grönt är i alla fall i mina ögon en färg som passar båda. Den där gröna färgen var ju dessutom jättehäftig! Kommer vara en cool liten tjej eller kille som får ha den på sig.

Blir lika arg och ledsen varje gång jag går förbi barnavdelningen i en klädaffär och allt är superrosa på tjejsidan. Killkläderna är ju dessutom så mycket finare och mer anpassade för barn att ha på sig. Har lite svårt att förstå varför en månadsgammal bebis ska ha tyllkjol på sig som exempel. De första kläderna vi köpte var "killkläder" men vi tyckte att de kunde passa oavsett kön, det har däremot inte en del släktingar tyckt när de fått se kläderna.

Har försökt få våra familjer att inse att vi inte vill ha en massa rosa och gulligull grejer om det blir en flicka (eller en massa bilmotiv osv om det är en pojke). Men ena svägerskan verkar tydligen inte förstå det hela alls för det första hon köpte till andra svägerskan som fick en flicka i somras var helrosa kläder trots att även de undanbett rosa kläder. Det är en sak att man själv tycker att färg och kön hör ihop, en helt annan att pracka på sin syn på någon annan (som i #20) och inte acceptera den andres val 😕

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Jawa´s]
3

Jag ser nog den ljusgröna färgen som en killfärg och mörkare olivgrön som både och eller mer åt tjejhållet. Ser inget större fel med att färger och leksaker är uppdelade i affärerna. Vill man ha nåt från "andra sidan" är det ju bara att fixa det. Själv har jag till min mors sorg vägrat klänningar, rosa saker, få håret uppsatt, leka med dockor och allt annat flickigt hela barndomen. Här va det både kill-leksaker och killkläder som gällde ;) Men bara för det känner jag inte att det tvunget måste ändras i samhället. Själv hade jag t.ex. aldrig klätt en liten pojke i en rosa klänning och jag hade inte rakat håret på en liten flicka. Jag kan sträcka mig långt åt båda hållen men där går nog min personliga gräns iaf =) Jag tycker ändå om att det är lite uppdelat.

Plagget i #0 hade jag nog köpt till en pojke =)

Mabrotnosh
6

Tycker att det hela börjar spåra ur med färger. Om det nu inte spelar någon roll om tjejer har rosa eller killar har blått varför väljer man bort rosa till tjej då? Spelar det ingen roll så varför ens diskutera det. För min del så har min dotter rosa för jag avskyr när folk kallar min tjej för han plus att min tjej verkligen passar i rosa. Har andra kläder i andra färger också och klär inte min dotter som en docka men har jag neutrala färger eller typiska "killkläder" så ser jag till att ha något rosa eller något flickigt bara jag slipper höra vad fin han är.

PogoPedagog
3

Att jag inte vill klä mitt barn i för mycker rosa eller för mycket grabbigt beror ju på att barn blir bemötta på så olika sätt pga sina kläder. En pojke i pojkkläder får höra, vad stor o stark du är och blir busad med på ett vildare vis och en flicka i rosa får ofta beröm för sitt utseende istället för sina egenskaper. Jag vill inte ge mitt barn bara en del av livet när jag kan ge det flera. Jag vill att mina barn ska få bli både stora och starka och en gullig empatisk person.

MusCarro
1

Jag älskar grönt! Köper gärna gröna kläder/grejer till mig själv, djuren och den kommande bebisen! Hon har massor med gröna grejer och om jag fick bestämma skulle allt vara grönt! Dock finns det inte så himla mycket gröna grejer så får bli en del annat också, men mycket neutralt, väldigt lite rosa och lite blandat helt enkelt! Tänk om man får fler barn å det blir en kille den gången, då kommer det vara super med allt det gröna vi köpt :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Rutan_
1

Vi klär gärna vår kille i rött och grönt, han passar jättebra i det. Det blir mycket svart och mörkblått också för att vi helt enkelt gillar det och han passar i det. När man kollar i affärerna tycker jag att pojkar har mycket finare, häftigare och roligare tryck och färger än vad det är på flicksidan, jag har svårt för rosa, klänningar, Hello Kitty etc ;)

Tusen
1

😃Undrar vilka som har fördomar egentligen.

JeFo
2

Klart man ska köpa vad man vill! Vi kommer aldrig komma överens om allt! Jag har alltid klätt mina flickor så man ser att de är tjejer, för jag vill det! Ingen som sagt åt mig utan jag ville ha det så. I typ 3 år så tyckte jag en kille, från nyfödd till han var runt 3 år, som kom & handlade på jobbet var söt. Men det visade sig var en tjej! Aldrig sett något "flickigt" på henne! Snopet! Men så gjorde dom! Man ska inte bry sig så mycket om andra!

SaraC
1

Jag brukar bara kolla på vilka färger jag själv klär mig i, inte är det bara rosa för att jag är tjej 😄 Har aldrig hört vuxna människor som sagt att "den eller den" färgen kan du inte ha på grund av ditt kön 😄 Är bara en smakfråga, vad man som förälder gillar

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Velinga1984
1

#17 fst just de sakerna kan man som förälder styra. Min son går på en mycket tjejdominierad ridskola just för att han vill lära sig rida 😛

JossanH
2

#32 du har helt klart en poäng, skillnaden är dock att man oftare ser på äldre barn/vuxna vad de har för kön oavsett klädesval, medan bebisar är mer androgyna som små.

Sajtvärd på Iller.ifokus