När man inte får krysta
Min förra förlossning fick jag krystvärkar innan jag var öppen helt och lite av livmodertappen var kvar. Barnmorskan sa till mig att jag absolut inte fick krysta, att jag var tvungen att hålla tillbaka dem. Jag vet inte hur väl jag lyckades med det, minns inte. Men jag minns att det var jäkligt svårt.. det var en sån sjuk kraft i dem!
Min fråga är, hur håller man tillbaka en krystvärk?
Jag höll tillbaka genom att till 100% fokusera på min andning.
Hur gjorde du då?
Ja du, det undrar jag också! När jag tyckte att jag var totalt avslappnad, då jag skulle slappna av och ta det lugnt precis innan barnet kom, så tryckte jag väl på som bara den för ut kom hon oavsett hur "avslappnad" jag var ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 Man tänker "andas in" när man andas in, tänker "andas ut" när man andas ut. Då fokuserar man/tänker man på andningen istället för på att man vill t.ex. krysta. Den här metoden kan användas till mycket när det är saker man inte vara medveten om just nu, eller hur jag ska uttrycka mig. Funkar jättebra vid olika smärta. Testa får ni se. 😉
Jag har gjort så vid mina fyra barns födelse och det har fungerat bra.
Jag bara andades och försökte slappna av och inte tänka på det, det funkade inte till 100% men tillräckligt väl ändå.
/Christine

Jag krystade ut sista bebisen när jag var öppen 6cm så jag kan ju säga att det där med att hålla tillbaka en krystvärk inte riktigt är min grej. Jag förstår inte hur folk lyckas med det!

Jag fick rådet att liksom bara "dutta till" på topparna av krystvärkarna när de inte ville att jag skulle krysta. För att stå emot helt var ofta omöjligt men om man fick göra en pyttekrystr funkade det oftast. Jag höll på så i flera timmar innan det äntligen blev snitt istället:P