Gravid iFokus

Gravid

Etikett: känsliga-situationer
Läst 2153 ggr
MissFake17
0

vad ska jag göra....? hjälp!!

Jag är 16 år och fick precis reda på att jag är gravid.. vad ska jag göra…. vet ingen vuxen jag kan prata med och har beslutsångest om hur jag ska göra.. är i ett fast förhållande sen 1år och 4 månader tillbaka och det är hansom är pappan.. vill nog inte göra abort med vad har jag för val.. har sen tidigare problem i relationen med mina föräldrar då lillasyster alltid kommer i första hand och jag är därför bra på att klara mig själv.. Jag vill inte höra dumma kommentarer för tro mig det här va inte planerat och jag har gjort allt för att försöka förhindra det.. vill bara ha ngn att prata med som kanske varit i samma situation..

[Jawa´s]
0

Vad säger din kille om det hela? Är han stöttande?

MissFake17
0

Han är livrädd.. och med tanke på att han har adhd är det väldigt svårt att få honom att prata..

ChristineL
2

För det första, ta med killen och gå till ungdomsmottagningen, där får ni prata med människor som är vana vid sådana situationer. Ingen kan tvinga dig till att göra si eller så, men har du stöd i ditt val så är det enklare. För det andra, du skriver att du gjort allt för att förhindra detta? Vad är det då du har gjort?

villavägen
1

Du skriver att du nog inte vill göra abort men att du känner att du inte har något val. Känns verkligen som du behöver prata med en klok vuxen som kan stötta dej! Det är superjobbigt med en liten bebis som kräver all uppmärksamhet dygnet runt. Men det är samtidigt oerhört omvälvande på ett positivt sätt att bli mamma till en lite krabat som växer och utvecklas med allt vad det innebär. Kom ihåg det är ditt beslut, även om mycket talar emot dej (din unga ålder och dåligt stöd från familj osv). Jag vill varken påverka dej i den ena eller andra riktningen, men uppmuntrar dig att lyssna inåt, vad du känner och vad DU vill!

MissFake17
0

#3 jag har haft p-piller och varit noga med att ha kondom om jag glömt dem… har varit hos ungdomsmottagningen men fick inte speciellt mycket hjälp annat än orden "det är ditt val"…..

Mabrotnosh
1

Herregud kunde du inte ha fått träffa en vänlig människa på ungdomsmottagningen! Hade varit perfekt om skolan hade börjat för det finna väl kurator där som man kan prata med. Du kanske skulle prova att ringa till en kurator på sjukhuset för att prata av dig lite och ha någon som lyssnar istället för den där flata människan du träffade på ungdomsmottagningen. Jag skulle ändå prata med mina föräldrar. De kanske känns som om syrran får mer uppmärksamhet men det kanske beror på att hon behöver mer hjälp, de vet att du har båda fötterna på jorden och klarar dig men någongång behöver man hjälp och jag tror att de kommer ställa upp om du bara ber dem.

Mabrotnosh
0

Min kompis blev förövrigt gravid i din ålder och hennes föräldrar blev väl tokiga naturligtvis. Men idag är de väldigt glada att hon behöll pojken för det är det käraste de har. Föräldrarna fanns också där som stöd och hjälp när pojken växte upp. Hon fick hoppa av skolan men har läst i kapp efter hand. Du kommer nog klara dig för gjorde hon det så gör alla det.

linalundberg
0

Man kan också höra av sig till mödravårscentralen och få prata med barnmorska eller kurator. En nära vän till mig blev gravid när hon var 17 men hon gjorde abort för hon kände inte att hon ville inte ge upp sin ungdom än. Der var tufft men idag är hon glad att hon gjorde det. Hoppas du får tag i en vettig vuxen att prata med!

MissFake17
0

Det värsta är att jag mår så dåligt att jag knappt kan gå upp ur sängen på mornarna… men ska till sös på måndag å snacka med barnmorska å kolla vilken vecka jag är i exakt..