Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 10079 ggr
mnilep
0

vecka 20 & hemskt ont i ryggen! :(

Gravid och i början på vecka 20.. och har börjat få så hemskt ont i ryggen, har precis gått igenom knölros ett par veckor som fortfarande sitter i i ena benet & nu börjar ryggen smärta som bara den. Kan ej sitta eller ligga i samma ställning längre stund "/  Gör mest ont i mitten av ryggen…  

Något tips på vad jag kan göra åt detta eller vad det kan bero på? Att bebis fungerar och ser ut som den ska det vet jag då jag var på UL förra veckan & fick se min lilla tös :)

Svarttusch
0

Kan det vara foglossning kanske? När jag hade det kändes det mest i ryggslutet. Isf kan det underlätta att köpa ett foglossningsbälte. Om du har möjlighet skulle jag söka mig till landstingets sjukgymnast, där kan man få prova bälte och se om det hjälper innan man behöver köpa ett. 

Är det foglossning finns det vissa övningar man kan göra för att stabilisera bäckenet. När man sover kan man ligga på sidan och ha en kudde mellan knäna.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Frida
1

Om det är mitten av ryggen och inte längre ner (korsryggen) så kan det vara trötthetsvärk. Smärtan är annorlunda än vid foglossning men likväl en pina för det. Bäst är att gå till en sjukgymnast som reder ut exakt vad det är och som även kan visa dig övningar som du kan göra hemma. Jag fick ett litet bra häfte av min sjukgymnast som även tog upp trötthetsvärk även om det inte var aktuellt för mig just då eftersom jag vid besöket "bara" hade problem med foglossning.

Några saker du kan tänka på tills du får en tid är att alltid ha tyngden mitt på båda fötterna när du står upp, räta ut svanken, slappna av i axlarna och dra in hakan. Helt enkelt: tänk på din hållning.

Sitt inte i mjuka, djupa möbler, sitt inte för länge utan upp och gå emellanåt (byt inte bara ställning), sitt med en kudde i svanken, sitt inte på svanskotan utan lite framåtlutad så tyngden hamnar på benen också. Gör knipövningar och använd helst ryggsäck om du måste ha en väska med dig eftersom det är bättre för ryggen.

Sova på sidan med en kudde mellan benen (lägg kudden på längden så du har stöd från strax ovan knäna och ner till fötterna) är guld värt! Lite knöligt att vända sig men ger oerhörd avlastning för rygg och bäcken. Tänk på att inte ligga med raka ben utan att ena eller båda är lite böjda.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

mini2
0

Jag kunde låna ett foglossningsbälte på Mvc och lämnade 200kr i pant :) kolla med din Bm! :)