Hur pålitligt är SF-mått?
När jag väntade sonen för 9 år sen så följde jag den sk tvilling-kurvan, alltså en bit över högsta linjen. Sonen vägde 3880 gram, jag har inga sjukdomar, drack ej under graviditeen eller rökte.
Även denna gång är magen stor, men än har vi inte mätt sf-mått.
Kan sätta in bild på hur mitt SF-mått växte under gravidteten med sonen.
Sf-måttet beror på mängden fostervatten, livmoderns placering, barnets placering och inte särskilt mycket på barnets storlek ;)
/Christine
Jo det vet jag, mitt SF-mått var stort pga mycket fostervatten.
DÄrför undrar jag hur pålitligt det är 🙂
Aha, det var så du menade! :P
Antagligen pålitligt, jag låg över medelkurvan hela tiden men tösen vägde bara 3260.
/Christine
Pålitligt på vilket sätt? Jag tror inte jag förstår frågan riktigt.. Pålitligt för att få fram cm på magen och hur stor den är - väldigt pålitlig då man ju mäter med måttband. Pålitlig som en måttstock för barnet som är inuti magen - väldigt lite. Som skrivits ovan är det ju mycket som påverkar och måttet kan därför inte säga hur stort barnet är.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tror inte man ska stirra sig blind på hur det ser ut på kurvan utan snarare att det magen ökar i någorlunda bra takt så man ser att barnet växer. Tillväxten och ökningen är nog pålitlig.
Jag har också många gånger undrat vad SF måttet egentligen säger. Antagligen inte så mycket om hur stor bebisen är. En vän jag lärde känna på bb var i v 36 då hon fick högt blodtryck och blev inlagd. Jag tyckte hon hade så liten mage och det var även läkare där som uppmärksammade det. SF måttet hade varit inom det "normala" ändå berättade hon. Sedan gjorde de en flödesmätning på navelsträngen då visade sig att bebisen knappt fick någon näring. Hon blev smittad omedelbart. Bebisen vägde 2 kilo mot förväntad vikt ca 2,6 kilo. Hon var glad såhär i efterhand att hon blev inlagd och att det uppmärksammades.
Som redan nämnts kan inte SF-måttet ensamt säga hur stor bebisen blir, men atthålla koll på det kan hjälpa. Det viktigaste är ju inte vilken kurva du ligger på utan att du följer kurvan. Med första barnet växte inte SF-måttet som det skulle mot slutet, då fick vi ett tillväxt-ul. Så det används mest för att vara en indikation på när man behöver göra andra undersökningar.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Precis som #7 säger så handlar det ju om en indikation på att allt fortlöper som sig bör. Siffran i sig är inte det man tittr på, utan trenden att det ökar och följer sin kurva. Det är ett billigt, men ändå väldigt bra sett att hålla koll på en graviditet. Avvikelser kollas upp m dyrare metoder helt enkelt.
Som några skriver. Man tittar ju på kurvan, att graviditeten följer sin kurva och så har man något att gå på om man har misstanke om exempelvis att barnet kanske inte växer/får näring som den ska.