Gravid iFokus

Gravid

Etikett: tredje-trimestern
Läst 27317 ggr
lillalifa
0

vecka 28, bebis vill ut?

Hej! är gravid i vecka 27+4 

Var inne på förlossningen i tisdags v. 27+2 pga att jag haft sammandragningar i ca 1½ vecka och i tisdags hade jag kraftiga sammandragningar som gjorde ont, när jag gick på toaletten kom det slem på pappert andra toalettbesöket kom det en liten droppe färsk blod och jag började få ont í ryggen så de strama ner mot magen, ringde 1177 och de bad mig åka in på förlossningen.

Där fick jag ligga kopplad till en CTG, när magen var mjuk var den mellan 09-12 och när den var hård mellan 28-31, de undersökte mig vaginalt och konstatera att bebis vänt sig och låg med huvudet neråt och var nästan fixerad. 

Barnmorskan tyckte det var tidigt och kolla så bebis mådde bra via ett vanligt ultraljud också, men eftersom tappen och livmodern var fast/hel så skickades jag hem igen, de tog bara kisseprov, och undersökte mig inte värst noga tyckte jag. 

Idag är det samma procedur har ont och stramar ryggen neråt mot magen, magen ställer sig o omgivningen ser när magen är ''hård''.

Jag känner mig helt vilsen, för jag skulle boka tid till min barnmorska som inte kunde ta emot mg försen 2 veckor, blir det värre får jag ju åka till förlossningen igen är ju orolig för min bebis där inne, Är också nervös för att jag tycker rörelserna är mindre idag, men jag känner ju att han rör sig. Fick svar att detta kan vara för att han låg neråt nästan fixerad och att de är svårare och röra sig då, tycker min mage sjunkit kraftigt sen förra veckan. 

Är det någon som har varit med om något liknande ?…   

OBS sammandragningarna lugnar sig när ja badar, men inte mycket.

Jag anstränger mig inte alls mycket för vågar inte, sitter/ligger o står mest beroende på vad som känns att sammandragningarna ska släppa…

Rutan_
0

Om du tycker att rörelserna minkat ska du be att få kollat upp det snabbt, vänta inte. Bättre att kontrollera "för mycket".

villavägen
1

Jag åkte in ett par gånger och kontrollerade att allt var okej för jag hade onda sammandragringar tidigt,redan efter vecka 20. Jag ansträngde mig inte heller och vilade mycket med det hjälpte inte. Trodde ett par gånger att nu måste det vara på gång, men icke. Mina sammandragningar påverkade inte livmodertappen trots att de både gjorde ont samt kändes som du beskrev att magen blev hård. Nu är jag gravid igen denna gången med tvillingar i v15 och känner redan samma tredens den här gången. Tidiga sammandragningar som verkligen känns samt mycket växtvärk i livmodern. Troligtvis har jag en väldigt aktiv livmoder. Jag kan nämna att jag gick 40 fullgångna veckor min förra graviditet! Om du är orolig för fosterrörelserna kan du ju åka in och be dem kolla en extra gång.

mini2
0

Berätta för barnmorskorna hur du kände ang bemötandet sist och att du vill bli tagen på allvar! Känner du mindre rörelser ska man kolla upp det, ordentligt.