Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 12025 ggr
[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Cocacola ökar risken för missfall?

Hej alla. Gör detta inlägget för att rådfråga er gravida där ute. När jag fick reda på att jag var gravid så la jag av med drickandet av cocacola eftersom min syster sa att det ökade risken för missfall Jag var (och är) otroligt beroende av cocacola och det börjar bli jobbigt att hålla upp nu. Kan verkligen en 33cl burk till fikat vara så farligt nån gång? Saknar den söta, kalla drycken. Men inte värt om det ökar risken som sagt.

Svarttusch
0

I så fall borde BM informera om det. Koffein är inte bra i för stor utsträckning, men du kan dricka 2 liter cola om dagen, eller 3 koppar kaffe. Det var det BM sa till mig iaf när jag var gravid. Energidryck däremot ska man inte dricka, men det visste du nog redan :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Mabrotnosh
1

Koffeinet i cola ska man väl iallafall dra nerpå. Tex så rekommenderas det att dricka 3-4 koppar kaffe om dagen. Men en burk cola till fika någongång ibland lär du inte få missfall av. Inget är farligt i vettiga mängder.

[Zorita]
0

Sockret i colan är inte särskilt bra det heller. Jag tror nya rekommendationer säger att en dryck läsk, som en burk eller ett glas, nån gång i veckan är ok.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Tack för alla svar :)

Velinga1984
0

Tror jag inte, coca cola drack jag så gott som dagligen när jag väntade sonen 😉

[sorbel]
1

#5 Det är löjligt att tro att det är inte dåligt bara för att du har inte fått några problem. Det är som att säga att röka är inte dåligt för att du har inte fått cancer när jättemånga andra har fått problem från att röka. Det finns råd att inte dricka det för en skäl.

Coca Cola är jättedåligt för man även när man är inte gravid pga av sockret och alla andra skit i det. Läsk är godis i ett glas.

ChristineL
0

Läsk över huvud taget är dåligt av många anledningar, just cola har ju koffein i sig och galet mycket socker, det är inte bra för dig eller bebisen med för mycket.

[AmandaO]
0

En cola till fikat då och då är ingen fara. Är skillnad på att dricka en 2l om dagen än att dricka en liten ett par gånger i veckan. Allting med måtta tror jag på.

Mabrotnosh
0

Nej men nu handlade det ju inte om cola var nyttigt eller inte. Alla vet nog att det innehåller jävligt mycket socker. Nu var det ju missfall det handlade om eller?

[sorbel]
0

#8 Håller med.

#9 Vissa studier visar att koffein kan öka risken för missfall.

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=18232044

Mabrotnosh
0

Ja men nu snackar vi en cola till fikat någongång ibland eller 3-4 koppar kaffe om dagen. Inte 8 kannor kaffe och 40 liter läsk i veckan

Destany
0

Jag drack inte cola alls under första grav slutade i mf. Andra grav drack jag ett glas då o då o sitter här nu med sonen. Tror inte det e farligt i små doser.

villavägen
0

Det är mer koffein i både kaffe och te än i Coca cola! Idl kaffe= 70mg koffein, 1dl svart te=25mg koffein 1dl Coca cola=10 mg koffein. Som gravid ska man inte komma upp i för höga doser koffein per dag. Rekommendationen är max 300 mg/ dygn. Då är det bara att räkna! Det finns betydligt farligare saker att dricka än Cola ibland.

Velinga1984
0

#6 Vaknat på fel sida? Vi hade tillväxt-ul i från 6e månaden tills han kom pga mycket fostervatten. Hade coca-cola varit farligt så hade alla barnmorskor och läkare sagt något. Klart att det är massa socker, behöver inte vara något geni för att fatta att det kan leda till graviditets-diabetes tex. Men att socker kan leda till missfall? Nej, socker finns i allt. T om på vårt toalettpapper står det "tillsatt socker".

Att jämföra med rökning är löjligt. Kan du inte jämföra med något liknande så avstå hellre!

[sorbel]
0

#14 Jag tyckte det var löjligt att säga "inget ska hända!" bara för att inget hände till dig och det håller med nästan allting-- inte bara rökning. Jag sa inte att socker ska leda till missfall (mängden som finns i läsk leder till massa andra problem), men det kan leda till jättemånga andra problem även när man är inte gravid. Men människor är beroende på det (och ja, det mesta läkare säger att man borde inte dricka läsk eller bara här o där). 

Det finns SÅ mycket att läsa där ute som kan visa hur dåligt det är för man. Jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga eftersom jag säger det här, det är bara faktum. När någon frågar om coca cola är verkligen så farligt, kommer man vilja säga till. Nej, om man dricker lite ett par gånger per vecka och ja om man dricker det varje dag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Coca-Cola

http://www.ksl.com/?nid=1010&sid=24552939

http://img.ksl.com/slc/2506/250610/25061027.png

http://thechart.blogs.cnn.com/2013/07/10/diet-soda-may-do-more-harm-than-good/

Velinga1984
0

#15 Men allt är farligt i för stor mängd. Det är min poäng. Att socker är farligt och kan leda till hjärt-kärl-sjukdomar, diabetes, fetma osv är välkänt. MEN tråden handlar om coca-cola kan leda till missfall. Nej, det tror jag inte. Rökning och alkohol däremot ja, då det överförs farliga partiklar till fostret. Men det är en annan diskussion 😉

I skolan fick jag lära mig att wikipedia inte är en giltig källa då vem som helst utan någon forskning eller erfarenhet kan skriva in till deras texter. Annars bra länkar 😃

Mabrotnosh
6

Du kan få missfall om du dricker för mycket vatten och du kan till och med dö av för mycket vatten. Och vi alla vet att vatten är nyttigt. Så shut up about the Coke! Finns ingen som ifrågasätter om det är bra eller dåligt bara att det inte ger missfall med en burk till fikat ibland. Förövrigt är det farligt att leva för vi kan dö när som helst. Typ på gym eller joggingturen eller när vi sitter och fikar.

Velinga1984
0

#17 Underbart inlägg 😛

villavägen
0

Ja för att komma upp i nivåer som kan vara problematiska gällande koffeinnivå och graviditet så ska man dricka 2,7 liter!!! cola om dagen, och det är det väl knappt någon som gör. Så då är ju något glas Cola då och då ingen fara. Hade det varit missfallsrisk så hade garanterat barnmorskor talat om det!

mnilep
0

Jag var också beroende av coca cola och drack endel i början. På ul i onsdags så var det en fullt frisk fungerande liten flicka, inget fel alls vad hon kunde se :)

JossanH
0

#19 ska jag vara ärlig tror jag att det är fler än man tror som faktiskt konsumerar sådana mängder cola per dag.. Skulle risken vara stor för missfall hade det förstås informerats om det men det är klart att cola faller in under saker man bör undvika som gravid pga den extrema sockermängd och koffeinet. Vad bra TS att du ändå dragit ned på colan :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[sorbel]
2

Wow. I cannot really believe that you guys are acting like this over such a ridiculous topic. I wasn't expecting her to stop drinking soda-- I was saying just drink less of it and said that many times. It's healthier to not drink it at all but it would be unrealistic to expect someone who likes it to give it up as it is addictive. And then when people were saying that coke isn't that bad, I figured that I could post some information backing up why I said it isn't good. Calm down? 

(Not all Wiki's can be altered and it is still a good source of information but it is not acceptable for college papers. This is a forum on the internet, not a professional essay.)