Vi som ska ha barn 2013 #8
Började bli dags för en ny tråd. HÄR är det gamla.
/Christine
Här har jag precis kommit hem från andra glukosbelastningstestet. 7, 9 låg det på om jag minns rätt nu, förra gången var det på 9, 4 så var ju betydligt bättre tack och lov! Men ändå slut på sötsaker för min del och det känns jätteskönt att verkligen ha en anledning till att sluta med sånt.
/Christine
Verkar som om förkylningen äntligen börjar ge med sig, efter att ha suttit i över en vecka. Fortfarande lite snuvig och lock för ena örat, men känner mig inte dödstrött längre. 😃
Jag är ordentligt trött nuförtiden, det här med att sova är inte alls kul längre. Ena axeln har lagt av och värker konstant, så jag kunde bara sova på en sida hela natten! Sen de senaste två nätterna har jag vaknat av sträckning i vaden och nåt som kändes som knivhugg i magen som jag tror var foglossningen. Gah nu vill jag att tiden ska gå fort!
Vår lilla flicka kom med planerat snitt den 8/5.
hon vägde 3950gram och var 51cm lång <3
#4 - Stort grattis! Längtar massa efter min bebis också! Drygt fyra veckor kvar till BF…
/Christine
#4: Grattis!!
Då hoppar jag in här med då så man inte missar nått! Är i v.31 nu :)
Första har fått sin bebis nu i en blivande mamma-grupp jag är med i. Vilket får mig att inse att att på lördag är det 37+0 o då anses ju babyn egentligen redan vara klar! Borde kanske börja packa den där BB-väskan snart… 😮
Då hoppar jag också in här och följer. Känns som att jag aldrig skriver något men jag läser :-) Är i vecka 30+3 idag och har ungefär 4 veckor kvar att jobba.
Jag hoppar också med här, eftersom bevakningsfunktionen inte alltid vill som jag vill.
V.10 (9+3) - och nu går det inte att knäppa jeansen utan en hårsnodd i knäppet. I övrigt håller illamåendet i sig precis som innan, och på onsdag ska vi på inskrivning hos BM, spännande! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
5 veckor kvar till bf, börjar inte kännas det minsta verkligt att det äntligen närmar sig men det gör det :) ska på visning på bb imorgon med föräldragruppen, ska bli spännande :)
#11 - Jag har fyra veckor kvar på onsdag och det känns inte ett dugg verkligt här heller :P Konstigt det där…
/Christine
#1 Skönt att det går åt rätt håll! Hur får man hög glukosbelastning? Är det bara om man äter för mycket socker/mat med för högt sockerinnehåll? Jag har hittills fått bra värden men vill ju inte att de ska gå upp helt plötsligt.
#4 Grattis till lilltjejen!
#8 & #11 Hur får man en mamma-/föräldragrupp? Fick ni det via er barnmorska eller via bvc och i vilken vecka var ni när ni fick gå med i gruppen?
Jag gick en förberedelsekurs i mars/april via rådgivningen (mvc) med andra blivande förstagångsföräldrar som ska få barn i juni. Vi kommer sedan i juli/augusti nån gång bilda en mamma-barngrupp :)
#13 - Ja, men precis, man äter för mycket socker helt enkelt, vilket kan leda till graviditetsdiabetes. Var en lång period med mycket bak, kakor, godis osv så blodsockret sköt i höjden lite… Så har jag hela tiden tänkt att jag borde sluta med det men som sagt, nu har jag en anledning och det känns jättebra!
Föräldragrupper får man anmäla sig till via barnmorskan. Det beror lite på var man bor. Hos oss var det bara tre tillfällen på 2, 5 timme var, vi började när jag var i vecka 29 och det var för föräldrar som hade BF i Maj och Juni.
/Christine
Nu har vi varit på RUL och det är ett livligt litet monster på 15,4 cm som bökar omkring där inne i magen utan att vara still det minsta lilla. Så nu har vi även fått bekräftat att allt är bra och att vi egentligen är i vecka 18 (17+1) och inte vecka 19 (18+5). BF är alltså 20 oktober vilket är en söndag så jag tippar på att det lilla monstret kikar ut måndag den 21:a eftersom jag själv var beräknad till en söndag men föddes måndagen efteråt.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
hänger inte med längre! känner att jag inte är inne så ofta! men iaf v 36 nu börjar närma sig har en mån till bf idag =) var inne på fl iggår o är öppen en cm o har ingen slemis kvar… så fick sexförbud (inte haft de sen jag såg att den var borta) och sen bada skulle jag inte göra … nu får alwin komma tkr jag
Då var inskrivningen hos BM klar.. Alla prover såg bra ut o alla värden låg där dom skulle :) Så nu ska hon skicka en remiss för KUB-ul, och så kommer vi dit om ca 2-3 veckor. Och lilla liten blev beräknad till 13 december, så det kanske blir en liten luciaunge :)
Jag packade klart bb väskan med värkar innan vi åkte upp till förlossningen. Men jag hade en lista med allt som skulle med och pricka av vart eftersom. Tips till er som ska packa väskan! De jag saknade på bb var en extra kudde till mig.
#19 Hade de inga fler?
Vecka 36+1 och har precis blivit vallad runt kvarteret :P Fogarna skötte sig väldigt bra men svanken fick all stryk istället, ouch!
/Christine
#15 Jag tänker att jag också borde kunna få för högt glukosvärde, för man äter ju ändå socker varje dag. Hur man än gör blir det socker i nånting, i yoghurten, i brödet, eller bara i frukt eller juice. Och så fikar man ju i princip någon gång varje vecka, eller äter en glass. Och så tar jag nästan alltid något glas läsk till helgen. Men än så länge har det ju varit lugnt i alla fall. Det är svårt att undvika socker helt, men måste man så gör man ju det :)
Jag vill också ha en föräldragrupp. Jag ska fråga barnmorskan. Vi ska dit idag och jag går in i vecka 28 imorgon, så det kanske är dags.
#22 - Din kropp kanske helt enkelt är bättre på att ta upp sockret på rätt sätt :) Jag tror man kommer rätt långt på att undvika "rent" socker som sylt, glass, läsk, bakverk, godis. Men visst finns det i allting. Och var glad så länge det inte är högt, glukosbelastningstest är inte roligt att göra. Du får fasta från 22 kvällen innan (inte ens dricka vatten), så kommer du in på morgonen och lämnar blodprov, får dricka 2-3 dl sockerlösning (du kan ju gissa hur gott det är :P), sitta kvar där och vänta två timmar och sen lämna blodprov igen innan du får åka hem. Tydligen är det rätt vanligt att man blir illamående också men det har jag klarat mig ifrån. Men jag fick högt socker rätt sent, vecka 30 var jag nog i första gången jag fick göra testet.
/Christine
Igår var jag hos frisören och gjorde mig lite fin inför morgondagens stora kalas. Och eftersom hon stylade till det lite extra så passade jag på att låta vår inneboende släpa fram sin fotostudio och ta några kort på mig och sambon. Fint väder, äntligen grönt och vackert ute - perfekt tänkte jag! Var dock inte lika nöjd när jag fick se korten senare på kvällen. Helt plötsligt förstår jag var en del av de där extra kilona har hamnat och kunde inte låta bli att bli rätt ledsen. Men egentligen spelar det ju ingen roll så länge jag och det lilla monstret mår bra, vilket vi gör. Och jag ser ärligt talat inte samma sak i spegeln som korten visade så vad ska det då tjäna till att lipa över några extra kilon på dumma ställen som lär försvinna fort sen?!
Värdinna på Fantasy
#23 Oj vad bra att du sa det om fastande. Jag ska göra glukosbelastningstestet när jag kommer tillbaka till Spanien och har inte fått några instruktioner alls om det. Det verkar som om de gör testet på rutin och egentligen är jag inte så orolig - jag gillar inte socker så jag äter knappast nånting sött alls! Men det är skönt att få veta OM det inte är ok att ta de där glasen läsk på helgen.
#25 - Vad konstigt! Då gör dom antagligen inte på samma sätt i spanien med det här heller då ;) Jag fick jättestrikta order på kallelsen.
Dom ser också samband mellan graviditetsdiabetes och om man har åldersdiabetes i släkten. Vad jag vet har vi ingen diabetes i släkten men åkte nästan dit ändå.
/Christine
#26 Jag har inte heller diabetes i släkten. Men jag har alltid varit känslig för socker, om jag äter för mycket sött kan jag må väldigt dåligt, som om kroppen säger till att det är fel. Så det är väl lika bra att kolla.
Jag ska till ett labb och göra testet, så jag får säkert instruktioner från dem hur jag ska göra innan. Det var bara att läkaren inte sa nåt, hon bara nämnde i förbigående att glukosbelastningstest ingick i proven jag fick "recept" för.
Då har jag för första gången testat akupunktur. Få se om det blir någon effekt efter ett par behandlingar. Blev sammanlagt 8 nålar; 4 i svanken, 2 i höger fot och 2 i höger hand. Ena i svanken sved när hon satte dit den och ena i handen samt foten gjorde faktiskt ont. De två punkterna sa hon skulle göra ont, men tydligen vara väldigt effektiva. Så vi får se. Fick förvarning om att jag kan känna mig trött/dåsig idag och att jag skulle dricka mycket vatten. Med tanke på vädret blir vattendrickandet inga problem. 😎
Är arbetslös och uttråkad och det känns som om man bara går hemma och trampar och väntar. Är i vecka 27 så hittar jag ingen sysselsättning snart lär jag växa fast i soffan. Trädgården behöver heller ingen omsorg ännu. Sitter och virkar amigurumi djur hela dagarna och funderar på bebis och grejer att köpa och försöker väl i princip lösa världskrigen känns det som ibland. Börjar bli stor och otymplig och det känns som om jag är för stor ibland. Lär ju inte bli bättre direkt heller. Men vi mår bra iallafall, socker ligger på 4 blodtryck bra, sf måttet ligger mitt på kurvan och bebis sparkar nästan hela tiden.
Puh… Lilla Tilde föddes i söndags 12/5 och tiden bara försvinner finns knappt tid till något.
Babybluesen har verkligen startat. Så fort bröstet som krånglat sen start inte gör damen nöjd brister det för mig och jag bara gråter och gråter och försöker intala mig att jag inte är en dålig mamma. Helt sjukt vad babyblues kan sätta fällor i huvudet på en. Innan förlossning har jag aldrig förstått hur folk kan känna sig "dåliga" för att de en gång inte kunde trösta sitt barn, inte kunde amma och fick börja med ersättning o.s.v Puh!
Napp har hon fått börja med också, livrädd att det ska störa amningen men hon har ett sånt sugbehov och skriker väldigt mycket och sen hon fått börja ha napp så har hon blivit väldigt mycket lugnare. Vem vill skrika sig högröd flera gånger varje dag bara för att handen inte duger som snuttis?
#30 - Grattis till lilla tösen! Precis en månad innan min ska komma :)
Och du är absolut inte en dålig förälder! Babyblues går över som tur är, och jag är övertygad om att även jag kommer drabbas stenhårt ;)
/Christine

#30 Grattis!
Och angående babyblues så passa på att gråt och var arg och ledsen. Man får ju vara det och nästan alla blir det i någon mån. Tänk oxå på att amningen krånglar för nästan alla, det gäller bara att ge sig fan på det så brukar det lösa sig.
Vi började oxå tvärtemot alla råd tidigt med napp och det fungerade bra för oss. Jag tycket att det var bättre att sitta med honom i famnen med napp än att låta honom ha sönder mig totalt innan vi båda fått bättre kläm på amningen.
#31 Tur att jag vet inom mig att det bara är babyblues och att jag inte är de minsta dålig mamma. känslan försvinner när jag blir gladare och bebis är glad. Men jag kan tänka mig om man är osäker på sig själv så kan babyblues vara ett rent helvete. Allt negativt som kom upp i mitt huvud är tankar jag aldrig känt förut.
#30 Jo jag gråter och har mig. Det tar dock emot att gråta när man har besök. tur att de som fått komma över förstår att man bara stannar en liten liten stund. Så konstigt i natt så dög inte favorit tutten lika bra som vanligt och den "dumma" tutten som vi alltid kämpar med slank in som en hal ål. Så i natt har jag sovit totalt 7.5h skulle jag tro. Känner mig som en ny människa.
Nappen, ja hon får den bara om hon är relativt ny ammad. Hon skriker innan hon bajsar och fiser. med nappen sprakar det utan skrik i blöjan så där är ju nappen jätte bra. Hon spottar ut den efter ett tag också som hon gör med sin hand och min tutte när hon är nöjd. Hon vill absolut inte ha den i munnen när hon är trött. Så än så länge är det napp 1-3 gånger per dag max i kort period och jag tror inte de skadar amningen som sker ca 2-3h mellan rum på dagarna. Tanke på att hon tar dumma bröstet utan problem nu så kanske det är tack vare nappen. Hon slipper skrika sig trött och högröd och mamma är lugnare eftersom bebis är lugn.
Vecka 36+4 och har knappt känt av foglossningen på ett par dagar men nu var det dags igen. Efter en liten promenad runt kvarteret blev jag stillasittande i soffan. Ousch!
/Christine
Jag håller på att bli galen på kissandet nu! Vet inte hur många gånger per dygn jag går på toa och det kommer bara en liten skvätt åt gången. Om man tycker att det är besvärligt i början av graviditeten så är det inget mot vad det är mot slutet! *gnäll, gnäll* 🤦♂️
/Christine
#35 Det är ganska intressant hur olika det kan vara från person till person, jag var inte mer kissnödig under graviditeten, utan var som vanligt. Förstod inte alls vad alla menade med att man inte fick sova på nätterna pga att man var tvungen att springa på toa hela tiden. Det enda jag hade problem med som störde sömnen var restless legs.
Oj roligt att höra om kissandet. Då vet jag vad för roligt jag har att vänta mig. Tycker jag springer s
Som en idiot på toa hela tiden. Postade innan jag hann skriva klart, ipad går inte att lita på.
#36 - Orättvist! :P Fast RLS är inte heller kul kan jag tänka mig, det har jag klarat mig utan.
#38 - Ja, det är helt galet nu! Trodde verkligen inte att det kunde bli värre. Har fått sova hyffsat ett par nätter efter en rad hemska nätter, men på dagarna är det ett jäkla springande.
/Christine
#39 Nej jag hade nog hellre sprungit på toan istället för det, höll på att bli galen vissa kvällar och nätter, blev ju inte bättre i slutet när fötterna och benen svullnade upp, då både kliade det och kröp i benen. Hoppas inte att det blir likadant nästa graviditet.
Usch denna graviditeten börjar likna min förra allt för mycket :( Jag mår så fruktansvärt illa, kräks om jag står/sitter eller går för mycket, kan knappt äta något och är så trött. Får inte ens behålla nyponsoppan längre :( Blir ju inte bättre av reumatismen som gör sig väl påmind nu när man legat ner mycket… Det tråkiga är att jag försöker klara av det sista lilla som återstår av skolan och orka med 4 åringen här hemma. Känner mig urusel just nu som mamma och ångest över skolan :( Har inte berättat för sonen än varför mamma är sjuk, är bara i v. 10 och är rädd att allt ska gå åt skogen, men känns inte rätt att han går och är orolig över mig heller… Jag får hoppas att det denna gången går över snabbt och inte håller i sig tills v.18-19 som sist innan det började avta :/
Vecka 37+0 och mvc idag, huvudet är fixerat, tjoho! Sockervärdet var normalt, tjoho!
/Christine
18+4 nu och igår kväll fick sambon äntligen känna några sparkar för första gången❤️ Det lilla monstret är livligt av sig men varje gång sambon har lagt handen på magen tidigare så har det blivit helt stilla. Om sådan enkel handpåläggning fungerar även när liten är född så kan det här bli en lätthanterlig bebis 😛
Värdinna på Fantasy
#43 Vår bebis gör också så, till mitt förtret. Min sambo tror säkert att jag hittar på hur livlig han är, för så fort han ska känna så blir det stilla. Sambons röst verkar lugna också för han bufflar alltid mindre när vi två pratar men sätter gärna igång när det blir tyst. Idag går jag in i vecka 29, och här nere har det blivit varmt och skönt! Jag var och fyndade lite shorts igår, men blev besviken på mammashortsen. Vem vill ha en stor muff över magen när det är såhär varmt?! Så det blev "vanliga" byxor, yogabyxor och vandringsbyxor med lös midja. Skönt att ha det gjort, shoppingen, för jag kände mig som en valross inne i provhytten!
Efter besöket hos barnmorskan igår morse var det verkligen fullt ös på lilleman större delen av dagen. Var inte många lugna stunder. 😛Idag är det inte lika mycket "ta sig ur magen"-försök tack och lov.
Lagom skoj. Blev rent yr och kallsvettig i skolan, så fick lägga mig på golvet och svimmade av en kort stund. Känner mig så konstigt snurrig och skakig :( Illamåendet är lite bättre dock, kan äta någerlunda nu och har inte kräkts på några dagar.
Fullt upp i magen och nu älskar hon att pressa foten mot min hand om jag lägger den på magen. Stödjer jag armen mot magen när jag sitter ner sparkar hon och pressar på den helatiden. Förut så slutade hon sparkar när sambon la handen på magen. Men nu är det super roligt att sparka så hårt man kan. Sambon får en spark på mun när han pussar oss hej då på morgonen, ungefär som om honpussar tillbaka. #46 vad otäckt! Försök drick ordentligt lite men ofta och vad bra att du lyckats börja äta igen. Jag blir snurrig och skakig när jag är hungrig så kanske blir du tvungen att äta lite mer.
#47 Jag äter och dricker ordentligt nu sedan 5 dagar tillbaka ungefär. Har druckit massor med vatten innan dess också. Så tycker att det bör ej bero på det… Blev lika dålig igår, skakig, illamående, kallsvettig och svartnade så jag fick lägga mig ner och dricka lite tills det gick över. Jätte obehagligt. Fortfarande jätte skakig i hela kroppen och yr. Småäter med jämna mellanrum för att slippa den värsta illamåendet. Ska till MVC på onsdag och ta tester då så får vi se hur dom ser ut. Känns inte så roligt att denna grav börjar precis som förra som slutade med havandeskapsförgiftning. Blir jätte orolig att denna ska utvecklas likadant. Bara att sist var jag inte så här skakig förrän i slutet. Är i v. 11 idag och har hört bebis hjärtslag, väldigt svagt men dom var där :)
Catteklina: Jag var likadan i början av graviditeten! Höll på att svimma både på jobbet och i skolan, det ända som hjälpte var att lägga sig ner tills det slutat snurra. Försökte samtidigt hålla graviditeten hemlig :p Som tur var gick det över efter första trimestern.
#49 Skönt att höra (eller ja att jag inte är ensam ;) Ja precis, inte så lätt att hålla det hemligt när man helt plötsligt måste lägga sig ner på golvet och samtidigt intyga för folk att det är ingen fara :P Då får jag hålla tummarna att det går över om någon vecka :)
Såg i bf-listan att jag är nästa på tur! 😮
#51 - Ja, snart är det dags :D Visst känns det läskigt att tiden går så fort?
/Christine
#52 Ja verkligen! Tycker det var alldeles nyss 100 dagar kvar :P Borde definitivt packa den där bb-väskan snart, skjuter det bara på framtiden..
#53 - Det gjorde vi faktiskt för nån vecka sen, det var jättekul! Framförallt att bestämma vad bebis ska få åka hem i för kläder ;)
/Christine
Har senaste dygnet haft ordentligt obt i huvudet, igårkväll åt migränhållet - så jag tog en alvedon och gick o la mig. Vaknade och mådde tokilla, som vanligt och huvudet gjorde fortfarande ont. Gick ut med hunden snabbt o stoppade i mig en macka så jag slipper spy halva dagen.. Vilket alltid fungerar. Men inte idag, den kom upp. Väntade en stund o och testade igen, icke då. Nu efter tredje matförsöket ger jag upp, för allt kommer upp. Första tanken, har jag dragit på mig nån magsjuka? Är det i sånna fall farligt, är i v.12 (11+2)? Eller nått annat, i sånna fall vad? Magen ömmar och spänner, men gör inte "ont ont"- mer än efter allt kommer upp och en kort stund efter..
#55 - Viktigt är att du dricker ordentligt nu när det är så varmt! Allra helst vanligt vatten, men ta det du får i dig att smutta på, vätskeersättning är en god idé. Magsjuka tror jag inte, utan det är troligtvis graviditeten.
/Christine
#56, Tack för lite lugnande ord! Jag som va så glad så sent som igår att illamåendet o alt kräkande blivit bättre och att jag till och med kunde ta en dusch innan jag åt frukost igår.. Men tji fick jag och fick väl igen det gånger hundra idag! Två knäckemackor och några klunkar Vitanmin Well har fått stanna en timme nu i alla fall!
Är i vecka 29 och kan fortfarande inte göra något innan frukost. Kräkandet har dock gett sig sedan länge. Men jag blir så hungrig att det känns som om magen är ett enda stort avgrundshål och efter det blir jag yr och konstig i huvudet. I början förvarade jag digestivekex i nattduksbordslådan men de har kunnat flytta ner i köket, sambon ger mig istället frukost på sängen innan han åker till jobbet. Vitamin well skulle jag inte dricka iallafall. Häll ut det i slasken och fyll flaskan med vatten. Vitamin well är bara socker vatten ingenting annat.
#57 - Bra att du har fått i dig något iaf, men vitamin well vet jag inte om jag skulle våga mig på med alla ämnen dom har stoppat i sån :S
/Christine
Har inte provat vitamin well själv men kollade för roligt på deras hemsida. Vitamin focus och Sharp rekommenderar de ej gravida pga koffein. Andra sorter var okej.
Det var antioxidanten jag sprang in och köpte igår på Pressbyrån för att en katastrof inte skulle ske på pendeln.. Men den är det bara druckit halva av, så sambon får väl ta resten :p Och då till en annan tanke, hur är det med typ Fun Light saft? (Dom har dom godaste smakerna av hela saftsortimentet :p) Är det ok att dricka? :)
#61 - Det beror väl på hur man själv tänker där. Jag skulle aldrig stoppa i mig någon lightvariant av något slag just pga alla konstgjorda ämnen, men nu dricker jag varken särskilt mycket saft eller läsk. För några veckor sedan låg jag på gränsen till diabetes och i dom info-papprerna jag fick var helt okej med lightprodukter.
/Christine
Vill du dricka saft skulle jag rekommendera vanlig saft! Aspartam är inte nyttigt för någon! Något glas då och då är nog ingen fara, men jag skulle inte konsumera stora mängder.
Tack för svar :) Vi äter ingenting light över huvud taget, förutom just Fun Light saften, men den har inte varit god senaste veckorna endå.. Vill bara ha vatten när jag är törstig/till maten osv endå. Men jag tänkte endå höra med er vad ni tyckte/tänkte :)
Kolla biverkningar man fär av aspartam. Verkligen skrämmande läsning.
Den här dagen går nog som en av dom värsta hittills.. Har fått i mig en lasangebit, två sockerkakebitar, och ett par vindruvor.. Svartnat framför ögonen två gånger o yrslig, illamående på gränsen till o kräkas till o från och huvudvärken finns kvar. Ska ringa BM imornbitti, eller bör jag ringa sjukvårdsupplysningen redan nu? Jisses va nojjig/orolig man kan bli.. "/
#66 - Ring om du känner dig nojjig, det brukar hjälpa även om dom säger att det inte är någon fara :)
/Christine
#66, Jag ringde efter att jag skrev.. Skulle ringa BM imornbitti o be henne kolla blodtrycket osv. Och att jag skulle ta en alvedon och försöka äta nått varje/varannan timme, blir det värre fick vi åka in för en koll bara. Men det borde hjälpa med att försöka småäta och dricka ordentligt!
Jag provade kläder på stan idag. När jag såg mig i spegeln blev jag förvånad över vart min rumpa tagit vägen, men insåg snart till mitt förtret att det inte är min rumpa som blivit platt utan det är min svank som har fyllts ut! Ingen vidare kul utveckling men helt klart värt det med tanke på vilken lön jag har att vänta för mödan ♥ Skönt att jag ändå kan ta det med ro för om min kropp helt plötsligt hade ökat i omfång i vanliga fall, och jag hade fått ryggfläsk, hade jag fått panik :P
Haha skulle måla tårna idag och vilket projekt det vart! Jag är ju bara i v 18 men har haft växtvärk till och från i två veckor så det händer ju grejer. Att böja sig fram var ju inte det lättaste nu. Andfådd och ovig haha magen vart ju inte så elastiskt längre :) får vänta ändå till v 21 för RUL men jag kan ju fuska lite och kika på liten på UL på jobbet så att det växer där inne ser man ju tydligt och hej vad det rör sig men jag känner än så länge ingenting :)
Går in i vecka 20 idag så dags att börja med järntabletter enligt BMs rekommendation. Ska bli intressant att se hur min mage reagerar på dem.
#70 Känner igen det där. Tyckte inte alls att jag hade så stor mage (tills idag faktiskt) men den var i vägen så fort jag skulle böja mig fram och jag blev lika förvånad varje gång det hände. 
Värdinna på Fantasy
Ja det ska bli skönt att få rörligheten tillbaka efteråt! Nu är magen så stor att jag spiller och tappar saker på den hela tiden. Häromkvällen hittade jag ett halvt chips som bara låg där på maghyllan och skräpade. Sambon har även börjat tröttna på det här evighetsprojektet som heter att knyta skor, så jag får känna mig som en barnrumpa igen när han hjälper till.
Hoho, vänta ni bara ;) Här tappas det brödsmulor i urringningen varje dag! Och då har jag inte särskilt djup urringning men det bara ramlar ner matrester där 🤪
/Christine
Hehe, brödsmulor och diverse andra "matrester" är jag en fena på att tappa i urringningen i vanliga fall ändå. Men nu när du säger det så har det nog blivit aningens värre, kan ju bero på de två extra kupstorlekarna jag hittills har skaffat mig.
Värdinna på Fantasy
#73 Eller hur, den där jäkla urringningen! Sen ligger de där attans smulorna där och kliar resten av dagen!
Jag skulle köpa ny bikini i lördags för alla mina är på tok för små, men alla i affärerna var också för små! Sen har jag bristningar på brösten också, så de ser ut som två solar med blodröda strålar. Det är bäst för lillfjanten att han tycker om mjölken så de här brösten inte växt i onödan, för jag saknar verkligen mina a-kupor =P
Två kupstorlekar större här med, men har klarat mig bra utan bristningar men har däremot väldigt synliga blodådror. Och nu i vecka 37+5 skulle jag egentligen behöva köpa en större igen men det är ju onödigt nu när det är så nära.
/Christine
Saknar mina a-kupor också. Tycker att det ser jättedumt ut på mig med de här nya större bomberna.🤐Kan för allt i världen inte förstå hur andra kvinnor orkar med större storlekar i ickegravid tillstånd, än mindre de som aktivt väljer att skaffa större bröst. De är ju bara i vägen och väger en massa!
Värdinna på Fantasy
Jag hade b innan sonen föddes och de kom aldrig tillbaka till den storleken, snyft.
Jag är faktiskt förvånad över hur rörlig jag är fortfarande. Jag har ändå gått upp nästan tio kilo och magen är ganska stor. Jag är i vecka 29 nu. Men jag tränar antingen pilates eller yoga för gravida nästan varje dag och det hjälper verkligen. När jag började med pilatesen tänkte jag att jag aldrig skulle klara så mycket som hon i träningsvideon, som är gravid i v. 30 nånting, men jag klarar fortfarande alla övningarna. Pilates för gravida rekommenderar jag verkligen, jag kommer att fortsätta med det efteråt också för att komma i form igen. Man behåller smidigheten och tränar även viktiga muskler för att orka vid förlossningen.
Är i vecka 37+0 idag, var hos barnmorskan igår. Huvudet är inte fixerat ännu så hon sa att det kommer troligen inte ske förens jag får värkar. Sf-måttet ligger på 32cm nu, å jag har gått upp ca 12 kg. 3veckor kvar å jag hoppas att det går fort :) det tar på kroppen att vara gravid, längtar tills jag kan börja träna å "få tillbaka MIN kropp". Trivs inte alls som det är just nu med kroppen (allt annat än magen har ju blivit dubbelt så stort känns det som) förutom brösten som känns nästan mindre än innan. Rent ut sagt tycker jag att det är jättefint att vara gravid men vissa dagar kan jag bli jätteledsen när jag kollar mig i spegeln, å speciellt när folk säger " det måste vara jätte skönt att vara så liten" Ja magen är liten (dock har jag inget att jämföra med) men resten är inte det och det känns väldigt tufft. Även om jag vet att man blir större på fler ställen när man väntar barnen, men jag var nog inte riktigt beredd på att det skulle bli såhär. Känns som jag aldrig kommer komma i mina jeans igen som jag hade innan, å det känns faktiskt på nått sätt värre när sambon fortfarande tränar 3dagar i veckan å man själv bara får kroppen "förstörd" å han tränar på. Jag kände att jag behövde skriva av mig, inte lätt att prata med någon när alla ändå tycker att " du e ju så smal" , "det syns inte att du har blivit större". Jävla berg o dalbarna man åker i med känslor :(
Efter samtal med sjukvårdsupplysningen och en gynsköterska igår, fick vi åka in till gynakuten o göra en koll så allt stod rätt till med lilla pyret.. Då jag ju mådde pyton i förrgår och vaknade av ett par rejäla hugg i magen under natten o smärta varje gång jag vände på mig. Under dagen blev det lite bättre men ömmade o drog (kändes/känns som om nån rycker i en tråd, som gör ont) fortfarande mer än vanligt.. Vi fick komma in ganska direkt och vi fick med ett VUL se den lilla för första gången.. Och hade jag inte, skämt å sido - haft en stor hårig gubbe mellan benen så hade nog både jag o sambon blivit helt översköljda av känslor.. Vilket vi ju blev när vi kom hem, där det brast för mig och synen av det lilla hjärtat som tickade på som det skulle kommer jag aldrig glömma. Allt va hur som helst bra med lilla pyret och storleken på liten stämde precis överens med hur långt gången jag är (12 veckor) så det va så skönt o betryggande och det är nu en betydligt lugnare Sophie som kommer somna om kvällarna :)
När jag var till bm igår tyckte hon jag skulle börja torka tak- o golvlister
Skämt o sido, men hon menade att försöka få till samma böj- o sträckrörelser som när man gör det. Sen gå i bastun, ta varma duschar, promenera, ha sex.. Sånt som retar lite så kanske det börjar ta fart, har ju knappt några känningar alls ännu tycker jag fast jag är i v. 38+4.
Wee, två veckor kvar till bf idag! Ska börja springa lite mer i trappen hemma och se om det händer nåt :P
/Christine
Idag var det tid för akupunktur, men när jag kom dit så blev det ändrade planer. Hon frågade ifall det hjälpt något alls, vilket det tyvärr inte har. Hon tyckte då att det var onödigt att jag går dit såpass ofta (2 ggr/vecka) om jag ändå inte blir hjälpt. Så jag fick prova ut en tens som jag ska låna i 1 månad, funkar den bra skulle hon beställa en egen till mig som jag kan fortsätta låna. Får hoppas den har bättre effekt. 🙂
Man kan även vila igång en förlossnig.
När man är lugn och vilar så utsöndrar kroppen de hormon som startar förlossningen.
Dagarna innan mina värkar startade låg jag som en klubbad säl i soffan och malde unga mödrar och åt glass för att jag var less på att vara gravid (vilket man kan sakna ibland, observera ibland) fick visserligen ryck och bara var tvungen att fixa saker i barnrumet, men återgick alltid till soff läge. Heltplötsligt under vår filmkväll 2 dagar innan bf så startade värkarna påriktigt, dock väldigt oregelbundet och 00.20 på BF dagen titta hon ut min lilla Tilde. :)
v. 11 (10+4) Var på inskrivning idag på MVC, skönt att ha det avklarat men allt känns helt sjukt - Vi ska ha barn igen! What?! Haha, har nog inte riktigt fattat det än :D Bebis hjärtljud ligger på 170 vilket var normalt så här tidigt i graviditeten, så nu kan jag pusta ut och njuta, so far so good :) Hon skicka iväg remiss till specialist mödravården och UL (som blir i slutet av juli någon gång), sen skulle jag få prata med en läkare om ett ev. kejsarsnitt. Blodvärdet låg bra, så inte därför som jag svimmar :P Blodtrycket har stigit lite, men är ju normalt när man blir gravid. Fick ta blodprov och sånt skit också, men fick lov att ligga ner så jag inte skulle svimma då jag är fruktansvärt rädd för nålar :P Jag får försöka se positivt att denna graviditet kommer att gå bra och bli normal! Försöker att intala mig det varje dag :)
#86, Skönt att allt gick bra/såg bra ut :)
Vi är btw bara precis en vecka ifrån varandra (v.12, 11+4 här) :)
#87 Ja, det är vi då! Vad skoj :) Kan vi ju följas åt lite :))
#83 Men du blev ju gravid typ precis nyss, hur kan det ha gått så fort att det bara är 2 veckor kvar!!!?:O
Sajtvärd på Iller.ifokus
#89 haha, japp! Och nu ligger jag och läcker fostervatten så ska in på kontroll imorron bitti :D
/Christine
#90 spännande!
#90 spännande!
Vet inte riktigt hur jag ska kunna somna nu bara. Har lite värkar men det är okej.
/Christine
Uääh idag ligger bebisen och sparkar konstant upp i magen så jag blir illamående. Men han verkar i alla fall stark och kry så mycket som han rör på sig.
Imorgon går vi in i vecka 30 och ska på glukosbelastningstest, så jag håller tummarna för att allt ser bra ut.
Jag vet inte om jag har dåligt minne men imorse när jag kollade mig i spegeln tyckte jag magen var jättelågt ner jämfört med tidigare! O då sa läkaren redan för 3-4 veckor sen att hon tycker bebin ligger väldigt lågt ner. Borde ta ett foto eller två o jämföra med lördagens kanske..
Ibland ska man ha lite tur tror jag. Kom på att vi har en äldre vagn i vårt förråd, som vi funderade på att rusta upp lite. Senare ser jag hela 2 annonser på blocket med just den vagnen vi verkligen gillar (enda emmaljungan som vi faktiskt tycker är OK), men som är för dyr för oss att köpa ny. Så på tisdag ska vi iväg och kika på den, är den lika fräsch som det verkar följer den med oss hem. 😃
#96 hittade ockaå en vagn som vi gillade men det fattades en bygel till den. Åkte hem glad i hågen med den kontaktade tillverkaren och frågade om det fanns reserv bygel att köpa. De hade slutat sålt vagnen och bygel fanns inte. Av en slump snubblade jag över en likadan på blocket med bygel och allt. Ringde och prutade och fick vagnen för 300 spänn som dessutom var fräschare än den vi hade. Ett tips bara, begagnade vagnar har en förmåga att drabbas av rödmögel i ligg och sitt del. Så kolla efter det. Hoppas vagnen är tipp topp.
#97 och jag som precis har köpt en begagnad…hur ser rödmögel ut? :S
#98: Om det vore rödmögel borde det synts tydligt med tanke på det vita "lädret".
Och helt plötsligt fanns det ytterligare en annons med just sån vagn vi vill ha, denna med svänghjul. Alla rätt dessutom!! Få se om vi kan åka och kika på den idag och se.
Nu är det nere på 2-siffrigt antal dagar till BF - 99 dagar kvar. Fasiken vad fort tiden gått! Står väl inte på förrän det är september…
Idag har vi gått halva tiden. ❤️ Lite passande eftersom jag idag försöker undvika att fira 27 år på jorden.
Värdinna på Fantasy
Vi fick spjälsäng och skötbord av mina föräldrar idag. Ikea naturligtvis så vi har ägnat dagen till att skruva ihop dem. Nu fattas bara att tvätta alla fina Sängkläder och bädda där inne och göra det mysigt. Imorgon är det daga för barnmorskan igen och jag är lika nervös som alltid att blodsocker gått upp eller att blodtrycket ska gå upp. Hoppas jag slipper väga mig också. Väger alldeles för mycket. Kan också tipsa om att hämta babybox på barnenshus just nu hade de något erbjudandeom en blöjhink med 200 kronor i rabatt. Så vi betalade 99 kronor för den istället för 299. Pajar den efter ett tag så kostade den iallafall inte så mycket.
#102 Är det den hinken där det måste vara speciella påsar som kostar multum?
#103 Vi har en sån hink och det går också bra att sätta i vanliga plastpåsar i dom. Man får väl givetvis inte den där ultimata bajsluktsspärren ;) då men det går ju ändå.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#104 Ok. Vi fick den hinken i ett sånt välkomstpaket och det stod att man måste ha påsarna som är gjorda för hinken, men när vi såg priset på dem… aldrig i livet =P
#105 Vi fick med något paket med påsar så vi använde de först men sen när de tog slut hittade vi först inte några nya (fanns bara på Babyproffsen här) så då testade vi vanliga istället. Fick tips om att det ska gå att köpa originalpåsarna billigare från undra om det var Ebay? 100 spänn för en rulle plastpåsar (kostade de här) känns liiiite saftigt
#106 Vi fick inga till och så kostade det 250 kr att köpa dem! Helt galet.
#107 Verkligen! Kan då inte kosta mycket eller något alls mer att tillverka.
BM hade fått svar från blodproverna och mitt järnvärde låg på 38, så skulle börja på järntabletter i v.20. Låg det på runt 20 eller lägre skulle man börja med tabletter direkt och låg det mellan 30-60 skulle man börja med dom vid halva graviditeten. Så blir att skriva in i kalendern annars glömmer jag väl det :P Bra tag till känns det som, hehe. Men fick ingen större förklaring till min yrsel och svimmande…
Det går att sätta in vanliga plastpåsar i den här hinken. Men de luktar inte parfym då men det gör nog inget heller. Bra saftigt med 250 spänn för påsar men det känns lite som om det mesta kostar överpris. Som tex skötbädd varför 319 spänn för en skumgummipryl med överdrag? Var till bm idag. Inge fel på oss 120/65 iblodtryck. Bebisen blev dock lite arg och upprörd av att bli väckt av doppler grejen och hjärtat tickade på för fort men den lugnade sig efter en stund.
Kolla priserna utomlands
Kolla priserna utomlands på samma saker är de nästan halva priset. Ett babygym jag kolla på kostar 999kr här, i usa kosta det ca 500 svenska kronor
Var på första föräldrakursen igår, supertrevligt och sambon kände att han fick ut jättemycket av det. Har bokat läkartid till imorgon för att kolla upp mig. Sover nästan inget numera pga rls, och sen har jag stickningar huden som bara inte känns normalt. Så jag tänkte kolla att det inte är problem med levern eller så. Åtminstone har lillen det bra. Igår blev jag orolig för att han inte sparkat på ett tag, så jag sa till magen att nu var det dags att vakna. Det gjorde han också. Duktig pojk ;)
#113 Visst är de duktiga ibland! Går en omkring och funderar på varför det är så stilla och som på kommande börjar det då sparkas hej vilt 😉
Ibland är det bra att ha graviditetshormonerna att skylla på. Igår kväll tittade vi på senaste avsnittet av Game of Thrones och efteråt satt jag och storbölade. Faktum är nog att jag hade gråtit oavsett för fy vilket avsnitt, men det kändes skönt att kunna skylla över lite av det hela på graviditeten 😇
Värdinna på Fantasy
#114 Hehe ja vilket avsnitt… Jag var beredd och satt och skrattade lite i stället (som man gör ibland så man inte ska vara ledsen). Däremot började jag precis gråta över att hundarna hårat ner vår (nytvättade!) beiga soffa så den ser alldeles hemsk ut och behöver tvättas igen. Men jag är också väldigt trött.
Tsk fick dåligt resultat på glukosbelastningstestet och måste därmed göra ett nytt, ännu längre. Jag hoppas det ser bra ut, för annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Om det bara vore att dra ner på sötsaker vore det ju ok, men jag äter och dricker inget sött alls (förutom ett glas juice till frukost då). Så förhoppningsvis är nästa test ok! Tills dess blir det väl ännu mer träning och lite fler snacks, för just nu är jag ganska dålig och äter tre stora måltider i stället för en massa små.
Men allt var bra med lillskrutten i alla fall. Han ligger med huvudet neråt med kinden mot en (tydligen) välplacerad moderkaka. Dock fick vi inga snygga 4D bilder eftersom han har draperat navelsträngen framför ansiktet. Vi blev framflyttade en vecka ungefär då han redan väger kring 1.6 kg, från 29+5 till 30+3. Men jag behåller gamla datumet för det blir så krångligt att räkna om.
idag har jag 9 dar kvar till bf <3 =)
Jag är v. 30 nu och har blivit sjukskriven på heltid p.g.a. min rygg och bäcken. Jag träffade sjukgymnast förra veckan, hon rekommenderade deltidssjukskrivning. Sen träffade jag läkare i tisdags, och trodde att jag skulle bli sjukskriven 50%. Men det tyckte inte hon. Hon sjukskrev mig omedelbart på 100%.
Jag skulle ha jobbat eftermiddag/kväll och skulle till jobbet direkt efter läkartiden. Men nu fick jag istället åka till jobbet och säga hejdå till alla kollegor. Det kändes otroligt konstigt att säga hejdå till alla så plötsligt. Jag hade ju trott att jag skulle veta i förväg vilken dag som skulle bli min sista, hinna säga hejdå även till de som jobbade andra skift, ta med fika osv. Nu blev det väldigt snabbt och konstigt. Jag vet inte ens om jag kommer tillbaka dit igen efter föräldraledigheten eftersom jag var där på uppdrag. När jag kommer tillbaka kanske jag får ett annat uppdrag.
Men när jag vaknade på onsdagen kände jag en lättnad. Det var en spänning som släppt som jag inte visste att jag hade innan. Jag skulle slippa genomlida en timme i bilen, slippa sitta på jobbet och räkna timmarna och undra hur jag skulle lyckas genomlida dagen, slippa tänka på vart jag skulle ta vägen med min rygg. Nu kan jag träna så mycket som är bra för mig när jag är hemma, och lägga mig och sträcka ut ryggen när jag behöver det.
#118 Där ser man hur stor skillnad det är på var man bor och vilken läkare man träffar. Ingen läkare här sjukskriver 100% utan att man har provat 50% först eftersom det är så försäkringskassans regler är, och man måste ha behov av kryckor eller rullstol för att få 100%.
#119 Det var därför som jag också trodde att jag skulle få 50% först men läkaren sa själv att jag inte borde jobba någonting alls. Hon sa att försäkringskassan brukar godkänna det och om de inte gör det brukar hon bara fylla på med mer information om ärendet så godkänner de.
#120 Tänk vad mycket psykiskt och fysiskt lidande man hade kunnat bespara hur många gravida kvinnor som helst om de ändrat reglerna till det "lättare" som de redan gör för vissa. Jag har tvingast skaffa kryckor nu för att jag de allra flesta gånger verkligen inte kan gå utan dem, känns ju lagom kul att det ska behöva gå till den punkten innan jag "slipper" jobba sönder mig totalt. Och ändå gick det smidigare att få 100% sjukskrivning den här gången än förra då jag hade det hundra gånger värre…
Läkarna jag träffat under mina graviditeter har sagt precis tvärtom att FK inte kommer godkänna sjuskrivningen utan minst kryckor.
Man blir inte klok på det.
Känns som om jag hade tur när jag blev varslad i december förra året och aldrig uppringd igen i februari. Hade aldrig pallat med jobbet för fem öre och hade nog hamnat i rullstol om jag inte fick sjukskrivning illa kvickt till 100%. Undra om man har aamma tur nästa år.
#121 Ja, jag förstår inte varför det ska vara så svårt för många att bli sjukskrivna när man är gravid när det är så mycket lättare att bli sjukskriven annars. Som att man ska acceptera att man mår dåligt när man är gravid. Visst, det är ju bara att gilla läget (man mår dåligt när man är gravid) men om man inte får sjukskrivning kan man ju slita ut kroppen så mycket att man har bestående problem efter att barnet är fött.
Jag hoppas att de inte kommer och kräver kryckor eller rullstol för mig för jag förstår inte hur det skulle hjälpa mig rygg. Troligtvis skulle jag få ännu ondare av kryckorna och att sitta still i en rullstol skulle vara otänkbart, att sitta ner för länge blir bara värre för mig, jag måste varva enkla promenader med att ligga ner. Vi får väl se om de gör en annorlunda bedömning av mig i och med att jag har dokumenterade ryggbesvär sedan innan graviditeten, det är ju inte bara de "vanliga" graviditetskrämporna.
#123 för mig så verkade det bli lättare att bli sjukskriven för att jag har en gammal ryggskada. Men så ska det ju inte behöva va egentligen, någon som är fullt frisk sen innan kan säkert få lika ont som mig under graviditeten om inte mer ont. Alla upplever ju smärta så olika och jag hatar verkligen vårdens sätt att se ner på en bara för att man är gravid och typ "ännu en till som klagar"
#124 Ja, jag har ju medfödd skolios så det är säkert det som påverkar att jag fick full sjukskrivning. Men jag håller med dig, alla kan ju få problem oavsett tidigare sjukdomshistoria. Men för mig verkade ju sjukvården (läkaren hos mödravården) vara väldigt förstående, om det tar emot så är det i så fall hos försäkringskassan.
5 dagar kvar o ingen bebis ännu! tröttsamt det börjar bli!
v.14 (13+3) och vi har precis kommit hem ifrån KUB-testet.
Allt såg prima ut, vi fick en låg risk på 1 på 20.000 - jätteskönt att höra!
Och det va så mysigt att se den lilla krabaten ligga där o göra morgongymnastiken, samtidigt som den inte alls tänkte lägga sig rätt för att hon skulle kunna mäta ordentligt, men efter en kvart av trixande gick det.
Och vi fick BF den 14 december, så 1 dag framflyttade :)
Drar en lättnadens suck idag, jag klarade det utökade glukostestet och har alltså inte diabetes :) Det känns också som om foglossningsbälte är på bättringsvägen, i alla fall gör det inte så ont efter några längre promenader i helgen. Håller tummarna!
#128 skönt att slipper diabetes. Det är min största skräck att få det. Idag ska vi till sjukhuset för att kolla in förlossningen och hur det ser ut där. Blir mycket spännande. Bästa är att jag få åka fem mil bort från mitt hem. Är arbetslös så kommer ingenstans och gör ingenting om dagarna så blir härligt med en utflykt. Fem mil med bil till förlossningen är också roligt att tänka på. Den här vägen kommer jag åka en gång i framtiden med smärta och värk för att den lilla guldklimpen ska komma ut.
#129 Ja det var inte kul att få för höga värden på första testet! Men samtidigt var det väl en liten ögonöppnare för att leva och äta lite bättre nu den sista tiden. Jag äter inget socker som det är, men jag måste bli bättre på att äta mellan de tre måltiderna och röra på mig efter varje måltid.
Jag känner igen det där att det är skönt med en utflykt! Och vad kul att få se förlossningsavdelningen! Vi ska troligtvis åka nästa vecka och titta på ett sjukhus för att se om det passar. Men vi väntar lite för vi ska ha genomgång av de olika sjukhusen i närheten på föräldrakursen och kanske kommer man på några frågor man vill ställa då (inte jag kanske, som redan har läst på om allt jag kan, men sambon =P)

38 dagar kvar till beräknad förlossning nu. Känns skönt och pirrigt på samma gång 🙂
Fötterna svullnar vid minsta ansträngning men stödstumporna är guld värda. Kanske inte det vackraste man kan ha på sig, men just nu går bekvämlighet framför fåfänga.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#129 Fem mil med den smärtan i en bil, usch jag hade avlidit ;)
#132 jag har två val, fem mil eller fyra. Bor man som jag gör så får man vackert stå ut. Sjukhuset har inget bb längre, det lades ner för flera år sedan så då har vi bara två andra sjukhus att välja mellan som ligger långt bort. Det sjukhuset som ligger fyra mil bort har typ serpentinväg, det svänger som satan och jag blir lätt åksjuk plus dålig väg, sjukhuset fem mil bor är två plus ett väg och den går raktmed få svängar. Så tar nog hellre den.
Jo jag förstår att du inte ha något val. Jag skulle inte klara av att bo så långt bort från "civilisationen" även ifall jag inte vill bo mitt i den ;)
vissa saker i livet får en att skratta allså!! sonen o jag satt o diskutera nyss om bebisen i min mage!
m: bebis ut
j: vill du att bebisen ska komma ut?
m: ja
j: hur ska vi göra då för att få ut bebisen!?
m: ambulansen
j: ska ambulansen hjälpa mamma o få ut bebisen?
m: jaa
j: hur ska dom hjälpa mamma då?
m: mamma bajs
j: ska mamma bajsa ut bebisen
m: ja till miss ( miss är melwin)
detta prata jag o sonen om idag! undra om han längtar efter lillebror som e beräknad på fredag =)
Rutan, det är ju inte direkt som att jag bor i skogen. Vi har ju sjukhus och ica och allt det där som behövs men sjukhuset fick för få mammor som födde barn och det blevför dyrtatt driva förlossning så den stängdes ner, men det var väl typ 30 år sen.
Hehe ok, fick en bild av att ni bor på en fjälltopp eller nåt ;)
Hehe förstod nästan så, fjälltopp eller omringad av skog. Men så illa är det inte.
Dagens BM-besök var lite blandat. Blodsockret låg fortsatt bra, så där behöver jag inte oroa mig. SF-mått på 25 (v 27+2) och hjärtslag på 140/min. Däremot var blodtrycket för högt och lite gränsfall om det var äggvita i urinen. Så hon betonade att jag skulle fortsätta ta det lugnt och nu inte bara för fogbesvären. Hoppas det ser bättre ut nästa gång, för jag tycker det är tillräckligt med fogarna. Har ingen lust att åka på havandeskapsförgiftning på det..
Se där ja! Då har man kommit halvvägs och firade det med att sambo nog fick känna en liten rörelse där inne. Nästa vecka får vi äntligen titta på liten. Otroligt vad det går fort! Får väl även tacka sommarens framfart för det. Ett stort hejja på till alla andra där ute! Nu är det bara resten kvar!
Insåg idag när jag tittade i kalendern att man faktiskt är pirrigt nära nu. Tre bm besök kvar, en föräldraträff kvar, en kontakt med arbetsförmedlingen sen ska nog bebisen titta ut. Kanske dags att dra fram någon väska och smått börja packa eller iallafall skriva en lista. Kanske skulle tvätta sängkläderna vi köpt och bädda sängen och bädda vagnen och sätta upp lite roliga mobiler ovanför säng och skötbord. Köpa blöjor och förvaring till skötbordet. Gud vad stressigt det blev och alla undrar varför jag vart nojjig med att köpa allt så tidigt. Kanske finna en anledning. Men suck vi ska nog ha allt färdigt innan lilla ärtan ploppar ut.
#123 Kryckor hjälper mig otroligt mycket, det är så skönt att ha dem. Men rullstol hade jag inte heller klarat av för jag måste väldigt ofta alternera med att stå, gå, sitta och ligga.
#140 Roligt att din sambo kunde känna bebisen. Min sambo kunde känna vår bebis idag. Det har gått att känna rörelserna utanpå ett tag men han har aldrig hunnit fram för att känna innan bebisen slutat =P
#142 Kanske det skulle hjälpa lite ibland men eftersom jag har problem med ryggen mellan skulderbladen kanske det bara skulle bli en värre belastning om jag tog mig fram med hjälp av armarna.
#144 Kanske.. jag har haft problem med rygg, nacke, axlar, länd i många år men det går bra för mig. Man går med dem som vanligt, så man hoppar inte fram eller stöttar hela sin tyngd på dem. Sedan är jag ganska bra musklad överlag, det hjälper mig också en del.
#145 Kanske det hjälper mer än man tror då :) Jag känner också fortfarande att jag klarar av att göra samma saker som innan, jag brukade redan innan cykla och klättra fram i skogen och hålla på med friluftsliv av olika slag, och så träna pilates, och det har ju verkligen gjort att jag fortfarande håller mig smidig. Nu kan jag fortfarande cykla och träna pilates men tar det lugnt i skogen. Problemet är att jag får värk mot eftermiddagen och kvällen lite oavsett vad jag gör, men mest blir det om jag antingen har gjort saker som är tunga, där jag böjer mycket på mig eller sitter still mycket.
Har bf på måndag å jag vet att det är vanligt att man går över tiden, men dagarna känns väldigt långa nu å på ett sätt vill jag att hon skall komma nu men på ett annat så börjar jag känna stor rädsla inför det som komma skall. Dock har jag huvudvärk dagligen nu å känner mig mer eller mindre sjuk yr å trött halva dagarna så om detta har med graviditeten att göra har det vart skönt om hon kom så att det blir bättre. Hade känts skönare om man visste vilken dag hon kommer :/
Nu vet jag inte vad ett par kryckkäppar kostar där du bor, men här kostade de mig 140 kronor så jag köpte dem utan att tveka. Hade de sen inte fungerat så var det inte direkt en förmögenhet jag lagt ut ;)
Nää.. nu tycker jag nog den här ungen skulle få börja komma! 😕
//Butter o inåtvänd 40+6..
#148 Nej, det var ju inte många slantar att lägga ut för att prova. Frågan är bara hur ofta jag skulle ta dem med mig. Så länge jag går på normallånga promenader får jag inte ont, jag får heller inte ont om jag varvar tiden uppe med att vila och sträcka ut ryggen några gånger om dagen. Eller ont får jag ju såklart, det gör ont hela tiden, men det är uthärdligt ont, det hindrar mig inte från att leva. Det är när jag gör helt andra saker som jag får ovanligt ont, när jag drog och puttade truckarna på jobbet, gick mycket i trappor, gick på betonggolv, lyfte lock till stora behållare, böjer mig mycket osv. Det är ju såna saker som jag inte behöver göra när jag är sjukskriven och dessutom kan man inte ha kryckor då heller.
#150 Ah ok, jag behöver ha dem så fort jag går utanför dörren typ.
#151 Vad jobbigt för dig. Hoppas att det blir lite mer uthärdligt nu när du har fått heltidssjukskrivning.
#151 Jag hoppas också. Första veckan lugnade det sig men nu eskalerar det igen.. Men men, jag behöver i alla fall inte arbeta längre och det är väldigt skönt. Det är bara synd att jag ändå inte klarar av att umgås med min son så som han behöver trots att jag nu är hemma hela tiden =/
#153 Ja, det måste kännas jobbigt. Att själv stå ut med smärta och ta att man inte orkar lika mycket är ju en sak, men att inte klara av att göra det man vill för sina tidigare barn måste vara jobbigare. Det är i alla fall någonting som går över med tiden (även om han då måste dela dig med en till plutt) och han känner nog nu också att du finns där för honom, även om du inte orkar leka och busa så mycket med honom. Det allra viktigaste för barn är ju ändå att bli sedda och älskade.
livet suger just nu! har inte fått min bebis ännu bf+2 idag o jag mår dåligt som fan för att kroppen ser ut som den gör! nä ut med ungen TACK
41+1 idag o bara fler o fler vänner o bekanta som varit beräknade efter mig har börjat ploppa ut sina bebisar. I den här farten blir det väl igångsättning lagom till midsommar…
#156 som här!!! får kanske igångsättning på torsdag om jag har tur… där du e idag födde jag sonen med igångsättning =)
Nu har värmen kommit igång, och på ett sätt är det skönt för nu kan jag utnyttja den fina poolen. Har gjort lite vattenövningar i helgen och det är sååå skönt! Cykla kan jag ju men jag får så himla ont av sätet så då är vattnet mycket skönare!
Men sen när jag går ur känner jag verkligen av gravitationen och stånkar och stönar. Vad tung man har blivit då! Tur att det bara är två månader kvar!
Håller med dig zorita. Vad skönt att det bara är två månader kvar brukar dock fundera om jag är tung nu, hur tung kommer jag då vara om en och en halv månad.
#159 Jag vet >_< Jag tror nog jag får ligga i poolen hela dagarna! Jag tänkte köpa en sån där badmadrass att ligga på, men undrar om den inte bara sjunker =(
Äh sjunker gör den nog inte. Finns nog tyngre folk som legat på en sån och den flyter nog fortfarande. 130 kg borde den palla för iallafall. Ligga i poolen låter inte helt äckligt.
Jag har också legat i poolen idag. Vi tyckte att vattnet var lite kallt såhär i juni i Sverige, så vi åkte iväg och köpte en luftvärmepump till poolen förra veckan, så nu har vi 29 grader i vattnet. Ingen terapipool direkt men helt klart godkänd temperatur för Sverige i juni :)
Fick bärselen med posten idag, som jag beställde i söndags! Blev en olivgrön Manduca. Maken provade den och den satt som en smäck på honom! Borde sitta kanon på mig med då vi i princip är lika långa. Skönt med komplement till bärsjalen, speciellt som maken inte var så pigg på att bära lilleman i bärsjal. 😉
Min sambo tycker om sin nya bärsele (jag tror jag kommer hålla mig mest till sjalen). Han tänkte testa den på en promenad bara för att se hur den passar, och då med en nallebjörn i. Haha hoppas han inte möter nån, då kommer han väl läggas in!
Jag är lite tveksam till bärsele. Hade tönkt att det skulle vara perfekt då jag kan gå med hunden med bebisen på bröstet. Men när jag provade den så kändes den inte alls bra. Hunden får nog pinka i trädgården istället eller så får bebisen ligga i vagnen.
#165 Ja vi har två hundar så jag tror vi kommer behöva något att bära runt bebisen i, speciellt som vi gärna går promenader där det inte finns riktiga vägar. Men vilken bärsele har du testat? Det finns ju en massa olika och vissa sitter ok medans andra inte känns bra alls. Vi köpte en babybjörn miracle (lite dyr, men vi vann lite pengar via sambons jobb så det fick bli en present till oss själva) och den tycker jag sitter bra. Men det finns ju säkert billiga bra också. Sen finns ju bärsjal också.
Jag har ju gått upp mycket i vikt och tycker inte att remmarna är tillräckligt långt för att det ska bli bekvämt om jag nu ska vara ärlig. Önskar att det fanns en sele som passade för runda personer. Inte för att jag tänkt vara stor när bebisen kommer ut men för att använda den så behöver nog remmarna vara väl tilltagna.
Jag trodde att jag skulle kunna gå ut med hunden med sonen i bärsele men tji fick jag. Gick inte alls! Fick bli vagn, när jag till slut kunde gå ut och gå över huvud taget.
www.oolssonxD.blogg.se för den som vill läsa om min förlossning
jag har äntligen fått min efterlängtade son
#169 Grattis :)
Grattis! Men när jag läser i din blogg fattar jag inte att ctgn inte kunde fånga upp dina värkar? Vilken tur att du kände på dej att bebisen inte mådde bra i magen!
V 40+5 o känns som att dagarna ändå går ganska fort, och nu "vet" man att hon borde komma inom en vecka. Men klart att det kan bli längre men läste att det bara är 4% som går över V42. Så snart är det dax och nervös o lite rädd är jag allt, hade vart skönare att veta vilken dag det blir ;)
#172 Oj, spännande dagar du har framför dig nu då. Jag kan förstå att väntan måste kännas nervös nu. Det måste vara det jobbigaste, att inte veta när det blir. Fast visste man kanske man skulle haka upp sig på den dagen och vara ännu mer nervös :P
Själv gick jag in i v. 33 igår.
#173 Ja det hade nog vart nervöst då med :) dock nu varje kväll känner man bara inte i natt för att jag e så trött, men man får se det så att det är snart gjort å man har lillan här :) Då är det inte många veckor kvar ändå :) dom sista veckorna har känts som dom bara rusat iväg :)
#174 känner igen det där. Min tös är 6v idag. Lovsr dig att det spelar ingen roll hur trött man är när det sätter igång. Låg med värkar natten till fredag och lördag. På lördga åkte vi in och söndag 00.20 är Tilde född. Så jag sov inte på flera nätter och man får energi som kroppen lagrat på någon mystisk plats ;) Så oroa er inte om ni är trötta, det är kroppens sätt att säga åt er att vila för vad som är på väg, kraft pch energi finns det oavsett när det väl är dags! :D
V.16 här nu och kroppen säger ifrån med råge.. Jag som tänkt mig att bli betydligt piggare o må bättre efter v.12-13 bara illamåendet släppte, men icke.. Huvudvärk varje dag, hela dagen, illamående i princip varje dag nästan hela dagen, är så fruktansvärt trött hela tiden, och senaste veckan (eller två) har höfterna/bäckenet börja göra o-n-t.. Att sätta sig ner på nått hårt, typ en vanlig köksstol är hemsk.. Bara strålar upp genom underlivet, bäckenet o svanken.. Samma sak o börja sig fram eller gå mer än en halvtimme i streck, då säger höfterna AJ.. Fått en läkartid på onsdag så får vi disskutera hur jag ska göra, kan inte plugga som jag ska för jag måste sitta vid datorn 2-3timmar varje dag o det funkar inte med huvudvärken, då ligger jag med migrän resten av dagen.. Får hoppas att han har en bra lösning, i form av nån typ av sjukskrivning.. Och jag hoppas innerligt att han inte bara säger åt mig o käka alvedon hela dagarna o ger mig nått mot illamåendet, för då lär jag väl bryta ihop på plats..
Jag är i v 35 (34+2) och har sedan ett par dagar tillbaka börjat få som molande mensvärk, känns i ryggslutet och i magen och håller i sig i ganska länge. Magen blir inte hård som vid en sammandragning för det har jag ju också då och då utan magen känns som vanligt men med molande mensvärk. Är det förvärkar jag har?
bm och vi fatta inte de heller! men nu e han iaf ute och jag hade en dröm förlossning =)
#175 det är nog sant :) får hoppas det går fort eller iallafall känns så efteråt :)
Då har vi äntligen fått komma på vårt RUL. Allt var bra med liten i magen och välhängd var han oxå så svårt att se kön var det inte. Hade flera dagar innan haft otroligt oroliga drömmar att det var fel på bebis. Att den hade leversvikt och hade ett stort hål i magen. Så när vi väl går därifrån slår väl allt till plus att jag faktiskt blev lite chockad då jag vart rätt säker på en tjej så jag grät och grät och grät! Lite av besvikelse men kanske mest att allt släppte. Min stackars sambo som ju blev rätt nöjd över att det var en son blev ju helt förskräckt.. Nu har det lagt sig och självklart är jag glad över vår tillsynes friska son men jag skyndade mig hem och tecknade gravidförsäkring med samtalstillägg. Man blev ju rädd för hur man själv reagerar så jag tänkte mest som ett extra skyddsnät. Hoppas verkligen allas underbara ungar tittar ut snart och stort lycka till för alla :)
Hemkommen efter en vecka i Oxford och London. Flygresan dit var helt smärtfri, men att flyga hem nu i kväll var något helt annat. Fick faktiskt frågan vid boarding på Heathrow om vilken månad jag var i och om jag hade ett läkarintyg med mig. Har inte tänkt på graviditetens gång i månader innan så jag tvekade nog lite för länge innan jag fick fram att jag gått 23 veckor för tjejen såg lite ut som att hon inte riktigt trodde på mig. Sen sa hon en massa saker om läkarintyg hit och dit och vad som gällde som jag inte alls hängde med på för att hon pratade så tyst och snabbt men jag fick i alla fall gå ombord planet efter en stund 🥵
Lyckades dessutom dra på mig en förkylning sen vi kom till London för några dagar sedan och huvudet som redan var tungt med igentäppta bihålor blev inte direkt bättre av tryckförändringarna i ett väldigt skumpigt flygplan. Att det lilla monstret sparkade som en tok i magen under start och landning hjälpte inte direkt till heller så lunchen hotade med att komma upp några gånger. Men nu är vi i alla fall äntligen hemma och har ytterligare en veckas semester att se fram emot i lugn och ro.
Värdinna på Fantasy
#177 Jag tror det är förvärkar. Jag har också såna, som mensvärk, ibland lite skarpare, som just nu bara håller i sig i nån minut eller så. Mina kommer oftast på kvällen, vilket känns lite lustigt. Borde de inte hålla på hela dagen eller så? Eller så märker jag dem kanske inte förrän jag sitter framför TVn.
Jag fick ungefär en förvärk om dagen i några veckor innan det satte igång på riktigt.
Var till barnmorskan idag. Min bm har gått på semester så fick en annan. Är i vecka 33 nu och frågade henne hur bebisen låg i magen när hon skulle lyssna på hjärtljuden. Hon svarar att det är onödigt att veta då de flyttar runt så mycket, frågade ändå om hon kunde känns för jag var nyfiken på hur bebis låg just då men det var onödigt. Hon blandade också ihop urinprov från mig och en tjej till. Den andra tjejen hade protein i urinen och det hade inte jag. Hon frågade också om mina vul i början av graviditeten. Berättade hela historien om blödning och läkaren säger att det är missfall fick gå hela jul och nyår och sörja våran lilla ärta. Kom tillbaka efter nyår och hjärtat tickade fint då. Människan (bm) på andra sidan bordet säger då "jaha, var det inte värre än så". Varför ska jag alltid behöva gå förbannad från sjukhuset.
#184 Men alltså hur kan man som barnmorska säga något sådant som " var det inte värre än så." ? Ibland undrar man hur vissa fått legitimation att jobba inom vården, där ska det ju ställas extra krav på både empati och professionalitet tycker man!
jag hade de långt ifrån lika jobbigt som du Mabrotnosh, jag hade kraftig blödning som höll i sig och blev nekad att komma på extra koll i 3 veckor. Mådde så dåligt. kunde inte äta och sova och hade ständig ångest över att gå med ett dött barn. Nu var det ju inte alls så men de hade lätt kunnat lösas med en koll så jag fick veta. Min BM tog det på störta allvar när jag väl kom dit och hon fick höra hur de andra bm som svarat i telefonen nekat mig och skickat runt mig. Hon tyckte de var allvarligt att jag mått så dåligt över en onödig sak så att säga till dig att "var det inte värre än så" är otroligt klantigt och nedvärderande!
känns som om hon kanske ser graviditeter som ett jobb och inget mer. att magen inte sitter på en person med känslor?
Känns som om hon inte tog mig på allvar alls. Har absolut ingen lust att gå dit en gång till innan min bm kommer tillbaka från semestern. Lust att avboka tiden och skita i att boka in en ny. Hon tyckte att det var så konstigt att läkarna inte hade skrivit orsaken till mina ultraljud i journalen. Därför henne kommentar.. jaha inte värre än så. Nu känns det ju överspelat nästan men tanken på de två veckorna i mitt liv är hemska. Var nära att bryta ihop av sorg. Och är livrädd att något ska hända nu men känns som om ingen tar mig på allvar. Jag frågar saker och de tar dem för bagateller jag inte borde oroa mig för. Klart jag oroar mig! Undra dock, varför lyssnade hon på hjärtat på fel sidan. Min bm lyssnar på höger sida magen och långt upp, denna lyssnade långt ner på vänster sida?
Kräks, mår illa, svårt att äta, hemsk huvudvärk och helt slut alltid. Som jag önskar att det ska försvinna snart så att jag kan få njuta och orka med ett vanligt liv igen. Känner mig så dum som mår så här när jag har sonen att roa och umgås med också…
#187 Min bm känner alltid på magen först innan hon lyssnar på hjärtat. Och den bm jag hade senast (min var också borta) gjorde samma sak. De lyssnade båda på lite olika ställen olika gånger. Kan det inte vara så att de först känner hur de tror att bebis ligger och sedan lyssnar där de bäst borde höra hjärtat? Att det är därför det blir olika ställen. Det är det jag har trott i alla fall.
#187 Om bebisen flyttar på sig måste man följa efter, då kan man inte lyssna på samma ställe.
Ajajaj nu börjar det bli trångt i magen. Vecka 33 och jag tänker att det kanske vore dags att besöka BB och packa väskan snart. Samt att köpa in det där sista vi behöver.
Har haft sista lektionen på föräldrakursen nu och jag känner mig livrädd, ungefär. Jag känner ingen med barn och har inte sett en bebis på 20 år när min syster var liten. Har ingen aning om hur man tar hand om de där. Just nu är det ju så bra när han ligger inne i magen i tryggt förvar. Kanske vore det bäst om han stannar där, tänker jag. Men jag får väl lita på att instinkterna sätter in. Här i Spanien har man ingen som hjälper annars, inga barnmorskor, inga hembesök. Hoppas mamma har telefonen i högsta hugg de där första veckorna så jag inte går sönder…
Läkarbesök idag o har blivit sjukskriven en månad till att börja med, fick utskrivet lergigan comp mot illamåendet och nån spray att spraya i näsan när jag känner att migränen är på G.. Skulle även kontakta sjukgymnasten eftersom ryggen gör o-n-t och höfterna/bäckenet börjar även dom säga ifrån. Så nu kanske värsta stressen kan lägga sig när jag nu fått hjälp o läkaren lyssnade o förstod :)
#191 känner likadant som dig och vi är ungefär lika långt gångna och kommer få barn ungefär samtidigt. Tro mig även fast man ser bebis är man livrädd ändå. Jag såg bebis igår och blev ännu mera livrädd, tänkte mest att ska jag ta hand om en sån där liten grej. Det kommer ju aldrig gå. Tanke på att packa väska har jag heller inte haft….vad ska man ta för väska och vad ska man packa ner däri.
Man är livrädd! Sambon är ens bästa vän för man kan dubbelkolla de mest självklara sakerna för att stilla sin oro. Men måste säga att för mig blev jag mamma när hon kom upp på bröstet. Hon var skörare än de sköraste ting i världen men jag vågade ta i henne och hade inte poblem att knyta an och jag kände att bara man fick vara i fred de första dagarna (.vilket man får på bb i sverige och har även tur med personal som kan svara på frågor) så lärde man sig att ta hanf om just sitt barn. :) Väl hemma, speciellt när jag slulle börja vara själv så önsks jag tillbaka henne till den trygga magen. Bara så kag kunde få sova ett par minuter eller äta en bit mat osv. Men jag lovar er att ni lär er att kunna ta sov paus och mat paus och hur man gör en massa sysslor med bebis på armen. Har hänt att jag fixade fika till kommande impuls gäster medans tilde ammade. Det gick, men inget jag rekomenderar. Otroligt mycket mysigare att sitta i lugn och ro med sin bebis och samla kraft och bara rå om varandra.
På väg in till stan för ett UL. Ska kolla om hon lagt sig rätt då hon låg i säte sist. Så vi håller tummarna att hon vänt sig rätt. Annars blir det tid för vändnings försök inom kort.. Går in i v.38 imorrn.
Haft en riktigt bra dag! Jag har kunnat äta ordentligt, bara mått lite illa, men ändå kunnat städa och dona. Och i postlådan låg ett efterlängtat brev om en tid för RUL i juli :)
Bf +11 idag, dagarna går relativt fort ändå men tråkigast är just nu att känna att det kommer antagligen inte starta utav sig själv :/ skall till läkare på måndag om inget hänt då, en manlig läkare som inte alls känns bra längre men jag trodde ju inte att tiden skulle behövas ändå :( men har inte så mycket att välja på i semestertider. Men det skall väl gå bra, hoppas bara vi kommer fram till att igångsättningen blir snarast isåfall och inte som barnmorskan sa att det är bättre att vänta så länge som möjligt, och jag förstår att det är nog bara är 1 vecka till hon menar har man ont å de tufft nu så är det inte så spännande, varje dag efter bf har känns som att dom gör ondare å ondare men tror också att det sitter lite i huvudet.
Om man kan bli förälskad i ett piller, blev jag nog det nu.. Fick ju utskrivet Lergigan Comp i samband med sjukskrivningen, för illamåendet som fortfarande är där dygnet runt. Tog första tabletten för en halvtimme sen.. Går in i v.17 idag, och för första gången sen jag blev gravid mår jag inte illa.. Hade helt glömt bort hur det känns att inte må illa.. Har ju liksom vant mig vid att må illa o va spyfärdig hela dagarna.. Nu undrar jag bara varför jag inte bad om hjälp innan.. Men då har vi lärt oss det till nästa gång! Nu ska jag njuta av att laga mat utan att stå vid det vidöppna fönstret för o undvika en toalätt-dejt! Tänk att en sån liten grej kan göra så stor skillnad! :)
Idag gör foglossningen så ont att jag inte kan gå eller böja på mig. Inga problem tänkte jag i morse, för jag kommer inte behöva göra nåt av det. Sen visade det sig att hundarna varit magsjuka och bajsat och spytt över hela golvet, inklusive mattor och gardiner. Sambon är bortrest så det var bara att bita ihop, ta smärtan och försöka sanera lägenheten. Sen sjukskrev jag mig för resten av dagen och slängde ut hundarna på tomten där de kan bajsa hur mycket de vill. Min gräns för hur mycket jag orkar är ganska låg för tillfället.
#198 Skönt att dom funkar för dig. Mig hjälper dom ingenting alls längre. Hjälpte framtill v.11, sen inte längre :/
#198 Vad skönt att slippa må illa. Jag hade nog tur mådde illa tre veckor sen slapp jag men skulle inte önska någon konstant illamående. #199 min hund kräktes idag vid klockan tio imorse. Kunde inte böja mig framåt så slängde på toapapper på högen men har försökt hela dagen att torka upp det. Vid två bröt jag ihop i tårar och grät som ett barn. Grät fortfarande när sambon kom hem.
#201 Det gjorde jag med. Bröt ihop och grät alltså. Aldrig nånsin har jag sett så mycket bajs som i morse. Sen ringde sambon och jag grät lite till. Han kommer hem vid midnatt idag och jag ligger som en grönsak på soffan tills dess. Fasen vad det ska vara tungt ibland alltså :)
#200, Ja.. Ångrar bara att jag inte bad om hjälp innan.. Men gjort är gjort o jag är glad så länge som dom fungerar :) Mår du fortfarande illa? "/ #201, Ja det har varit fruktansvärt o dagarna har kännts hemska.. Men skönt att iaf få bort EN sak.. Man måste ju börja någonstans o jag är glad om jag slipper illamåendet i alla fall nu när ryggen/bäckenet gör riktigt ont "/
#203 Ja precis, men skönt att blivit av med en sak iaf. Hemskt att må illa också, jag är själv så rädd för att åka ut, är rädd för att kräkas eller något sådant utan tillgång till en toa. Men om det blir fler barn så vet du nästa gång vad du ska fråga efter ;) Ja, jag gör ju det. Vissa dagar mindre så jag klarar mig med en kräkpåse med mig så kan jag göra lite, andra dagar ligger jag på soffan och bara väntar ut dagen med en hink bredvid. Förra grav gick det värsta över vid v. 19, så håller tummarna att det är samma nu :)
#204 Har du provat primperan? Jag tål inte lergigan sen innan så fick primperan utskrivet och de funkade för mig =)
På Primperan står det att det finns risk att fostret påverkats så man ska nog verkligen överväga om det är värt det innan man tar tabletterna. Vissa läkare ser ju till mammans välmående före barnets hälsa så de kan skriva ut tabletterna ändå, då är det upp till en själv att bedöma om det är värt det. Även om det är otroligt jobbigt att må illa så är det ju inte farligt för en, påverkan på fostret kan däremot vara farligt för barnet.
#206 Om det är farligt eller inte för en beror ju på hur mycket man kräks. Det är svårt det där med att väga sig själv mot sitt barn, men överlag tycker jag att det är bättre att mamman mår bra, då mår ju bebisen indirekt också bättre på ett sätt.
Jo, visst mår bebisen bättre om mamman mår bra. Man behöver ju t.ex. få sig bra med näringsämnen för att barnet ska utvecklas bra och det kanske man inte lyckas med om man mår illa hela tiden. Men jag skulle i alla fall vilja veta vad den där påverkan på fostret handlar om innan jag tog tabletterna, antingen få en läkare att förklara det ordentligt för en eller ta del av studierna. Om tabletterna påverkar fostrets utveckling negativt kanske det inte spelar någon roll om mamman mår bra eller inte, det kanske blir "fel" på fostret ändå.
Kopierat om primperan från fass för förskrivare:
"Data från ett stort antal (>1000) graviditeter tyder inte på skadliga effekter av metoklopramid på graviditeten eller fostret. Förskrivning till gravida kvinnor skall ske med försiktighet. Givna i hög dos under den sista trimestern har neuroleptika som klorpromazin och flufenazin givit upphov till långvariga men övergående neurologiska störningar av extrapyramidal natur hos barnet. I studier på kanin och råtta med haloperidol under senare delen av dräktigheten har rubbningar påvisats av vissa beteenden, som t ex. inlärning och motorik. Det kan inte uteslutas, att dessa egenskaper finns hos samtliga substanser med dopaminreceptorblockerande förmåga. Under den sista trimestern bör PRIMPERAN därför ges endast på strikt indikation och sedan moderns behov vägts mot risker för fostret."
Så visst får man väga för-och nackdelar med vissa läkemedel, dock så verkar ju läkarna som tur är hitta de bästa tabletterna av de värsta så att säga, de med minst rapporterade eller minst allvarliga biverkningar för fostret. Sen är det så med de flesta mediciner att de inte är speciellt farliga under 2a trimestern men kan vara mer eller mindre farliga under 1a eller 3e, har jag fått förklarat för mig (har tyvärr varit en del "dåliga" mediciner här hemma i samband med denna graviditeten).
Idag var jag med om det fräckaste….
Var ute med hundarna. Hade som vanligt tagit med mig två bajspåsar, en till varje hund. Båda hundarna gjorde sina behov, men en stund senare behövde ena hunden plötsligt bajsa igen. Mina påsar var ju då slut så jag kunde inte göra så mycket åt saken. Samtidigt gick ett finskt par förbi som var ute på powerwalk och självklart började gubben skrika argt åt mig att plocka upp. Jag förklarade lugnt precis som det var "Ja jag hade två påsar med mig ut men båda hundarna har redan bajsat så jag får ta detta på nästa promenad". Varav han bara fortsatte upprepa sig. "Jag har tyvärr inte en hel rulle påsar på mig för det brukar inte behövas" sa jag. Och då kläckte han ur sig "din jävla feta kärring" och gick därifrån.
Kan ju säga att min stubin gick där, och jag började skrika både det ena och det andra efter honom….och han bara fortsatte gå och ignorerade mig. Kvinnan sa inget alls under hela tiden, jag hoppas hon skämdes över sin man.
Jag har aldrig varit med om något otrevligare^^
Ena sidan av mig tar hela situationen lätt och funderar på om han var blind….jag är inte äldre än 20år (ser dessutom ut som 15) och väger 65kg nu för att jag är gravid i 7e månaden…..fet kärring är jag väl knappast!? Var det nån som var fet så var det i så fall båda de två med världens ölmage och 50+ i ålder, om vi nu ska vara såna…
Den andra sidan av mig fick hela dan förstörd pga detta, känns ju lite halvroligt när en främling slänger ur sig något sånt när man redan känner sig lite halvt oattraktiv.
#210 Människor säger jag bara, om de visste hur en enda kommentar kan förstöra för någon annan! Man vill inte ta åt sig, man vill kunna strunta i en dum främlings onödiga kommentarer, men man blir ju påverkad. Hur fan kan man ta till ordet fet mot någon som är gravid? Eller mot något egentligen! Men när man är gravid är det ju rätt uppenbart varför man är tjock.
Det är konstigt vilket hat det finns mot hundägare och hundbajs, det verkar vara den värsta formen av nedskräpning och förstöring som man kan syssla med. Visst, det är inte trevligt att lämna hundbajs på marken, men just det där kan hända alla och lite förståelse får man väl ha när någon förklarar. Frågan är om han skulle skrika samma sak mot någon som kastade ifrån sig en cigarettfimp, som både förstör naturen och ligger kvar mycket, mycket längre?
Trampar hellre i hundbajs än plockar ur kattbajs ur munnen på dottern som leker i sandlådan. Sicken idiot du skulle ha skrikit något finskt till honom så hade han garanterat kommit tillbaka.
#211 #212 Ja man slutar aldrig att förvånas över människor….sambon blev skogstokig när han kom hem från jobbet och fick höra vad som hade hänt. Stöter vi på det paret nån mer gång så hoppades sambon på att vara med vid det tillfället och kunna konfrontera gubben. För även om inte kvinnan sa nånting under hela förloppet så kändes det ju verkligen som att det var 2 mot 1 liksom, där stod jag helt själv och blev oskyldigt kallad fet kärring för att min hund satt och bajsade…sen gav jag väl inte mig själv några större pluspoäng heller genom att skrika otrevligheter tillbaka, men just i stunden kändes det som att det var det enda jag kunde göra för att försvara mig själv.
Längtar verkligen tills magen är borta och bebisen ute, man tappar lusten att vistas ute när det är så tydligt att man har blivit större, oavsett om det är av ren biologisk orsak eller inte. Nej, idag trivs jag inte alls med tillvaron och är glad att vi inte äger någon helkroppsspegel^^
#213 Tråkigt att höra att du är så besvärad av ditt utseende (och det blir ju verkligen inte bättre med sådana där kommentarer då!). Själv tycker jag att det är roligt att se hur kroppen förändras i spegeln. Jag tycker inte alls att det gör någonting att magen har blivit stor och att jag bara kan ha ett fåtal av mina gamla kläder. Visst känns det tungt ibland att ha så stor mage, men utseendemässigt bryr jag mig inte alls. Jag tänker bara att det försvinner snart igen. Men jag förstår om det inte känns så för alla.
Vad synd det är om den gubben, som måste leva ett så tragiskt liv att han tycker det är nödvändigt att skrika för nåt så litet som hundbajs. Där går du med din mage som skapar nytt liv, medan han aldrig blir av med sin ölbebis. Nej, hans dag blev nog mer förstörd än din, och idag har han nog en dålig dag igen, med eller utan hundbajs. En lycklig människa skriker inte bara sådär.
Tråkigt att såna människor finns. Men man kan lika gärna tycka synd om dem tänker jag, för de är nog arga på sig själva så det räcker och blir över 🙂
#215 Fin tanke och ett bra sätt att inte ta åt sig av vad andra tycker och gör :)
Har upptäckt att jag blivit en fruktoman! 🤪 Numera är det i princip ett måste att ha antingen frukt eller bär hemma, som jag kan gå och mumsa på. Kan i och för sig höra ihop med hungern som jag numera känner i princip dygnet runt. Sen blir det väl inte bättre av att kroppen antagligen ser detta som en chans att passa på att äta massa olika frukter, då jag tidigare inte kunnat äta ex äpple eller päron pga allergin. Men nu reagerar jag ingenting! Så just nu mumsar jag på en liten fruktsallad med äpple, banan och vindruvor. *mums*

Är riktigt trött på att vara gravid nu, känner mig bara varm, svettig, klumpig och allt känns allmänt jobbigt.
Hoppas att lillan snart tittar ut.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Fick panik idag över jobbet som precis blivit jättestressigt och fick så ont i magen att jag trodde jag skulle behöva åka till sjukhuset. Äter och sover dåligt också. Jag funderar nu på att säga upp mig från ett stort projekt så jag kan ta det lite lugnare, för jag vet inte riktigt om det här är speciellt bra för oss båda. Nu ska jag åtminstone försöka äta middag, så hoppas jag att jag mår lite bättre sen.
Avis på alla som mår sådär fantastiskt bra under graviditeten.. Svimmade i kassakön på Coop o skrämde livet ur kassörskan.. Tack o lov stod det en urgullig tvåbarnsmamma bakom mig som va där o tog emot mig när det svartande o jag klappade ihop. Fick hjälp av henne bort till en bänk o sen hämtade hon min glass jag skulle köpa eftersom jag kände mig snurrig redan innan jag ställde mig i kön, och satt där o pratade med mig medans jag åt glassen och piggnade till igen.. Hon frågade om jag visste varför jag svimmade, så jag drog undan ena tjocktröjjekanten som låg över magen o svarade att jag är gravid o mått pyton hela tiden och blivit yr när jag står upp för länge eller reser mig, senaste veckorna. Hon berättade medlidande att hon mådde likadant med sitt första barn. Hon va så gullig o hjälpsam.. Det finns hopp om mänskligheten.. Ångrar bara att jag glömde fråga vad hon hette! Inte nog med det så gör ryggen så ont att tårarna var ett faktum när vi satt i soffan tidigare ikväll.. Och lite sådär småsnurrig i huvudet fortfarande. Nu är det godnatt och hoppas på en bättre dag imorn!
Tror ärligt att de som säger att de mådde otorligt bra under graviditeten har glömt bort hur det var. Tur att du fick sån bra hjälp när du klappade ihop. Det finns hopp om mänskligheten iallafall.
Ja, förmodligen. Men vissa mår säkert prima hela vägen, eller i alla fall stora delar av graviditeten.. Men det är ju jävligt svårt för oss (mig i alla fall) att sätta sig in i och inte känna en anings avund när man själv går o har så ont så man gråter, mår illa, har huvudvärk, är yr o svimmar mer eller mindre hela tiden. Jag undrar fortfarande vart den där lyckobubblan o känslan av att "sväva på rosa moln av lycka" har tagit vägen som "alla" pratar om.. Självklart är jag (vi) lyckligare än någonsin över vårat lilla mirakel där inne, men en såhär jobbig graviditet är inget jag önskar någon. Längtar så tills liten är ute!
Jag mådde väldigt bra under graviditeten, men för mig tror jag det var lite hur man föreställt sig hur det ska vara också. Men jag hade väldig foglossning så innan jag fick vara hemma från jobbet så pinades jag varje dag på jobbet till tårar, jag mådde illa till v. 13-14, fick en svår blödning utan någon hjälp från vården som höll på i 3v innan jag fick en kontroll och såg att min tilde levde. sista veckorna samlade jag vatten så jag inte kunde böja fingrarna eller få på mig skor… några saker jag fick vara med om. Anser fortfarande att jag hade en bra och "lätt" graviditet. Hade föreställt mig att jag skulle må så mycket sämre än vad jag gjorde. Mamma har även hon sagt att hon trodde jag skulle klaga mer.
Så bara för att någon säger att den har ett underbart liv, graviditet, sambo, familjeliv, barn, jobb o.s.v så betyder det ju inte att allt är underbart utan i det stora hela.
#220 Ha alltid med dig druvsocker så kan du undvika att svimma i kön. Druvsocker har räddat mig massor med gånger i just köer (varför blir man alltid påverkad i en kö för? ;) ) Fast om det är blodtrycksfall hjälper ju förstås inte druvsocker..
Jag tycker jag haft en jobbig graviditet, men jag kommer säkert inte minnas den som det. Egentligen är det bara foglossningen och humörsvängningarna som varit jobbiga. Det att jag inte har kunnat stå ut med lukten av mina hundar, och sen heller inte kunnat gå ut med dem, har tagit ganska hårt på mig. Nu håller det på och blir bättre. Ja inte foglossningen då, men jag klarar av hundarna lite längre perioder. Så när foglossningen väl släpper kommer jag nog mest minnas detta som en episod som kanske inte var perfekt, men ganska bra ändå. Men jag får känslan av att man SKA tycka graviditet är enkelt och vackert, inte tungt, jobbigt och faktiskt ganska stressigt. Det blir jag lite irriterad på. Som om man inte får klaga, för man är ju inte sjuk heller. Men jag tror helt ärligt att de flesta glömt bort hur jobbigt det är och bara minns det rosa skimret. Sen är det klart att det finns de som tycker det är fantastiskt att vara gravid (jag hörde från en surrogatmamma att hon mådde väldigt mycket bättre när hon var gravid, därför tyckte hon att hon kunde vara det mest hela tiden). Men som med allt får man acceptera att det vissa tycker är enkelt har andra svårt för och vice versa.
Ja vissa älskar att vara gravida. Jag tycker varken att det är toppen eller hemskt. Förra minns jag sista månaderna mest som väldigt smärtsamma på grund av foglossningen, men innan dess var det helt okej. Nu är jag avundsjuk på alla gravida som skuttar fram obehindrat medans jag hankar mig fram på kryckor, men jag försöker ändå se det positivt för den här gången har ingen bråkat med mig om sjukskrivning så nu tar jag allt i min egen takt =)
Barnmorskebesök idag… inte konstigt att man är snurrig och yr ibland blodtrycket var det lägsta någonsin. Huvudet är också fixerat! Woohoo så hon får gärna komma ut nu!
Jag var till läkaren igår. Han ligger neråt, men det visste jag redan eftersom han bara sparkar uppåt. Även denna gång var han stor för sin vecka tyckte hon, 2.8kg i vecka 35. "Men det är inte så konstigt, för du är ju också stor" sa hon då. Eh, jag är inte stor. Inte pytteliten heller, men 164cm lång och 77kg nu i vecka 35 tycker jag inte kan kallas stor. Ska läkaren säga förresten, som var minst lika stor som jag förutom magbulan då.
Men hellre stor än liten tänker jag, och så hoppas jag lillskrottet tittar ut innan han blir till en heffaklump. Inte för att jag har något emot heffaklumpar i och för sig. Vore gulligt med en sån. Men väldigt tungt att bära runt på i magen!
Du kanske har mycket fostervatten och en liten skit där inne.
#229 Tyvärr är det bebisen som är stor. Jag gör ultraljud varje besök så de mäter alltid mängden fostervatten, längden på hans ben och omkretsen på huvud och mage. Fast min bf är fortfarande satt efter min sista mens och inte efter hur han växer där inne. Så man kan ju hoppas att han är färdigbakad lite snabbare bara.
Bore väl kanske uppdatera er om att lillkillen vår kom äntligen 19 juni! Ett dygn efter att vattnet gått o en dag före tilltänkt igångsättning. Imorgon blir han hela 3 veckor, växer o äter så det bara knakar!
#230 vad roligt att se sin bebis varje gång! Hoppas att han kommer lite tidigare bara. Har funderat på mitt eget bf. Blev ju framflyttad från 21 juli till 19 augusti. Så undrar när denna grej är färdig bakad. Kommer den tidigare eller kommer jag fortfarande gå över tiden. Både bm och jag tror att det är en av tvilligarna som lyckats överleva. Den andra dog i missfall i vecka 7. Så ska man gå efter storleken då eller vaf ska man gå efter.
#231 Grattis!! :D #232 Hmm ja vad klurigt. De kommer väl när de kommer helt enkelt :) Det var ganska kul att se lillen förut, men nu tyckte jag inte det var så speciellt. Han sparkar ju och kommunicerar på det sättet, och så visste jag ju att han var ok för att jag känner honom lite grann. Nu var han också så stor att man inte såg nåt riktigt, bara en massa organ. Men sambon älskar det förstås.
#231 Grattis! Vilken söt liten kille!
#231 Grattis till fina pojken!
Här börjar det ticka på men känns fortfarande som att det är en halv evighet kvar (vecka 26 nu). Jag blir dock mer och mer övertygad om att vi valde rätt "arbetsnamn" på bebisen: monstret. För jisses vad den lille lever rövare i magen. I måndags kväll spenderade jag gott och väl 20 minuter med att bara titta på hur magen for än hit och än dit. När min sambo kom in i rummet undrade han vad jag höll på med (satt med telefonen och filmade magen) och fick ur sig det närmsta han kunde komma en svordom när han såg hur magen for upp och ner.
Första gången vi faktiskt kunde se det lilla monstret rör sig var någon dag innan midsommar och sen dess har det bara blivit tydligare och tydligare. Så det var med lite förvåning vi nyligen fick veta att min svåger inte ens har fått känna deras barn sparka trots att de ligger strax över en vecka före oss.
Värdinna på Fantasy
Vad roligt det känns i magen nu när bebisen sparkar eller sträcker på sig. Det känns som om skulle jag nysa samtidigt som hon sträcker på sig så skulle ungen komma ut. Ibland känns det som om jag har en melon mellan benen. En sak är tur iallafall och det är att jag inte får sparkar på revbenen när bebisen ligger så långt ner. Vore skönt som tusan att få tillbaka sin egen kropp nu. Och känna att den är helt tom börjartröttna på graviditeten nu och jag har väl bara fyra veckor kvar. Skulle vilja ligga på mage och kunna hoppa och gå promenader utan att få en stenhård buk.
Wiie, v.18 idag och har känt bebisens små fladder sen en vecka tillbaka :* Jätte härligt! 1,5 vecka till RUL ska bli så spännande och hoppas att allt ser bra ut :) Sonen på 4 år är lite orolig om mammas mage kommer att spricka nu när den växt så mycket (vänta bara, större blir den) haha :D Men en stolt blivande storebror är det som klappar och pussar magen, för det är "hans" bebis där i :)
V.19 och på måndag är det dags för RUL, nervöst - men jag hoppas och tror att allt kommer gå bra. Vi har också kommit överens om att vi inte kommer ta reda på vad det blir, det får bli en överraskning :) Den lilla där inne har jag kännt ett par veckor nu, som små fladder, petningar osv. Men första riktiga knuffen kom i förrgår kväll, där hela jag liksom hajjade till och verkligen reagerade, samma sak idag - ett riktig knuff fick jag. I övrigt känner jag lilla liten på förmiddagen, eftermiddagen och på kvällen när jag lägger mig/sitter i soffan.. Det känns skönt att endå känna den lilla så regelbundet :)
#235 Moderkakan kanske ligger i framvägg, då har en del svårare att känna bebisen. eller så är den bara väldigt lugn =)
Dags för ny tråd? :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Oj nu börjar det bli tungt. I vecka 36 och alldeles slut mest hela tiden. Så har värmen kommit också, pfff. Det ända stället jag är bekväm på, hela jag, är i poolen känns det som. Annars värker, trycker, spänner, drar och kliar det mest överallt.
Besökte förlossningsavdelningen i lördags och fick rätt positivt intryck. Nu hoppas vi bara att vi får ett av rummen med havsutsikt 😉Själva förlossningssalen var helt ok och personalen verkade trevlig. Framför allt pratade de bra engelska! Det enda jag kanske saknade var ett badkar, men å andra sidan kommer jag köra med TENS så det skulle nog inte varit aktuellt ändå.
Imorgon är det en månad kvar till BF. Hoppas den går fort för nu har jag definitivt tröttnat på det här!
Var på MVC i torsdags och fick mätt magen för första gången. Låg precis över medelvärdet och hjärtat tickade på bra. Hur coolt (och lite skrämmande) som helst att ligga där och lyssna på fostrets hjärtslag men även mina egna som doptonen fångade upp emellanåt. Även fått moderskapsintyget så det är väl gärna dags att ta tag i det där med Försäkringskassan och även faderskapsintyget.
Värdinna på Fantasy
#241 Vad skönt att inte vara ensam att ha tröttnat på hela grejen.
idag fick jag hjälp av min mor att städa hela huset. Vilken lättnad, nu slipper jag gå här och titta på allt stök som jag borde göra. Nu kan jag bara andas ut och ha min foglossning ifred.
Så med ens blev allt helt plötsligt väldigt verkligt. Svägerskan med BF åtta dagar innan oss blev inlagd för havandeskapsförgiftning igår och idag är det så pass illa att de överväger att flytta henne till ett annat sjukhus flera timmar härifrån för att de inte har plats för fler nyfödda just nu. Det går liksom inte att undvika att tänka: "Tänk om det hade varit vi. Vi är ju inte alls förberedda!" Sov knappt något i natt som det var så jag undrar om jag inte kommer ligga vaken och tänka på alla onödiga "tänk om" som tycks ploppa upp trots att jag vet att allt är bra med just oss. 😕
Värdinna på Fantasy
#244 jag är också lite (mycket) orolig att nåt sånt oväntat ska hända, framförallt att behöva föda innan man är redo. Hoppas det går bra för din svägerska!
Min sambo drog på tjänsteresa. Har en månad kvar. Har varit nipprig i flera dagar nu att bebisen ska komma. Vem ska skjutsa mig liksom?
#246 Min sambo ställde in sin tjänsteresa till Rumänien. Han tyckte det var lite läskigt att vara flera flyg bort om det skulle hända nåt. Men sannolikheten att det gör det är ju fortfarande väldigt liten, så det kan du ju lugna dig med :) #244 Läskigt, hoppas allt går bra för dem!
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Fick nyss veta att svägerskan fått en blödning i morse och därför flyttats till förlossningen eftersom de kan behöva göra ett kejsarsnitt närsomhelst. Dum som jag är satte jag mig och kollade upp överlevnadschanser och risker och blir nervös för den lilla tösen (de fick veta i tisdags att det är en flicka de väntar). Kan samtidigt inte låta bli att känna mig elak för att jag är så tacksam att det inte är vi som är i den situationen. 😞
Värdinna på Fantasy
Haft ångest halva dan för att myndigheterna inte vill samarbeta med mig. Blev helt sjukskriven från mina studier 13 maj och sen dess har jag inte fått någon inkomst alls. FK höll på i 2mån innan de kom med beslutet att min SGI från 2012 var sabbad för att jag inte var inskriven på arbetsförmedlingen under ett glapp mellan två jobb. Så ingen sjukpenning blev det och därmed också bara grundbeloppet sen under mammaledigheten. Och idag fick vi höra av socialen att vi har 3mån på oss att antingen flytta eller hitta en inneboende om vi ska få nån hjälp av dom efter dessa 3mån för att vi har ett rum för mycket.
Bebis är beräknad att komma om 2mån och allt som såg ut att bli så bra har nu bara blivit en enda stor pannkaka. Men vi löser väl det, hoppas jag…
På dagens BM-besök tyckte hon det kändes som om lillgrabben ligger "startklar" med huvudet nedåt. Jag hoppas att så är fallet, men kommer inte lita på det förrän jag får det bekräftat senare (ev med ultraljud). Jag själv är född i säte och när mamma väntade lillsyrran sa de att hon med 99% säkerhet låg med huvudet nedåt. Vid ultraljudskoll visade det sig att så inte alls var fallet, utan att hon också låg i säte.. Skulle det visa sig sen att han ligger i säte är det inte jordens undergång, men jag vill helst inte att det kommer som en överraskning när förlossningen väl kör igång..
Två besök hos bm kvar förhoppningsvis bara ett innan bebis kommer. Var ganska skönt förra besöket när man fick ha sammanfattningssnack där hon skrev in i journalen hur man ville ha det med smärtlindring och grejer. Trodde jag skulle bli halshuggd av henne när jag berättade att jag inte tänker amma. Men helt chockerabde att hon faktiskt ibte lyfte på ögonbrynen, hon undrade bara varför. Men nu får bebisen gärna komma för detta börjar blir tungt och jobbigt nu och jag är så himla trött jämt och även om jag är trött så kan jag inte sova på natten utan vaknar runt 3 och är klarvaken.
Woop woop, vecka 38 och bebisen är färdigbakad! Har blivit ordinerad en timmes promenad varje dag från och med nu för att sätta igång det hela. Jag trodde min foglossning skulle bli hemsk, men efter några promenader har jag faktiskt inte alls speciellt ont. Dessutom får jag lite värkar när jag går så det är lika bra att hålla igång det.
Allt bra med både bebisen och mig på senaste kontrollen också. Inget pre e, inget uvi, barnets aktivitet helt normal och jag fick en liten värk när de mätte. På måndag ska jag tillbaks under ctgn och sen se om bebisen är fixerad, men det tror jag för det trycker nåt enormt neråt just nu. Jag är rätt säker på att huvudet ligger neråt fortfarande för alla sparkar riktas uppåt. Men det får jag se.
Så nu är det bara att vänta!
De tretton bästa och tretton värsta dagarna i mitt liv är slut. Nu följer bara de bästa dagarna.
Den 13:e juli var jag i v. 35+5. Min mamma fyllde år och vi skulle hem till mina föräldrar direkt efter frukost och vara där hela dagen. På morgonen drömde jag att vattnet gick och att min mage blev platt. Jag vaknade vid nio och inget särskilt hade hänt. Men jag hann vara gå upp ur sängen så gick vattnet.
Jag ringde till förlossningen och de sa att jag skulle komma in till halv elva. Vi lämnade hundarna hos mina föräldrar, tog förlossningsväskan och åkte. På förlossningen hamnade jag i mottagningsrummet. Värkarna kom igång medan jag var där inne, men jag fick inte särskilt ont.
När läkaren kom in och undersökte mig var jag plötsligt öppen 7 cm. De nästan kastade in mig på ett förlossningsrum, jag hann inte ens klä av mig. Nu gjorde det rejält ont att vara uppe och gå.
Vid tjugo i ett kom krystvärkarna igång. Men vår son hade inte kommit ner ordentligt. Vi höll på till två-tre någonting, sedan ville de att jag skulle ta en paus och vila. Men att ta en paus vid varje krystvärk gjorde mycket ondare än att krysta. Vi tre bestämde läkaren att vi skulle få slut på förlossningen. Vår son föddes kl. 16.
Jag fick honom på bröstet och vi fick ta kort men han andades stånkigt och de tog honom till en kuvös. En timme senare skickade de honom till neonatalavdelningen på Huddinge sjukhus (jag födde i Södertälje). Vi skulle få åka efter men blev i princip bortglömda efter förlossningen eftersom det kom in så många som skulle föda.
Jag klarade att gå upp och kissa och vi fick lite middag. Jag skulle få duscha och de skulle beställa en sjuktransport. Men jag fick inget av det. Till slut fick vi nog och vid tolv på natten tog vi vår egen bil och körde till Huddinge.
Billy, som vi "döpte" vår son till direkt efter förlossningen, fick ligga kvar på Huddinge i tre dagar och vi fick sova i ett rum intill honom. Han hade vätska i lungorna och lungorna var omogna så han låg med CPAP och övervakning.
På tredje dagen var Billy för frisk, vi var tvungna att lämna plats åt sjukare barn. Vi flyttades till Danderyds sjukhus. Det var otroligt jobbigt att lämna bort honom igen, när de kom med ambulansen för att hämta honom.
Än en gång fick vi åka efter i bilen. Vi fick bo på neonatalavdelningen på Danderyd. Den 18:e juli var Billy tillräckligt frisk för att flytta in i vårt rum, men man mätta fortfarande syremättnaden i blodet. Sedan dess har vi väntar på ett larmfritt dygn för att få åka hem. Igår kväll kom det, han hade inte larmat på 24 timmar. Om han gick upp i vikt till nästa morgon skulle vi få åka hem. Vi matade honom hela natten :)
Och imorse kom äntligen dagen. Vi fick packa ihop och åka hem. Det var så skönt att komma hem, ut på landet, slippa höra motorvägen, kunna vara ute tillsammans i trädgården, träffa våra älskade hundar igen, äta hemlagad mat istället för frysmat till lunch och middag.
Det värsta alla de här dagarna har varit alla spridda bud från sjuksköterskor och läkare. Vi kom i semestertider, hade ny personal varje dag och alla sa olika saker. Det kändes som att vi var tvungna att ställa dem mot väggen för att få ett enhetligt svar. Det är tungt ändå att bo på sjukhus med sitt nya lilla barn. Man orkar inte vara extra stark. Men man måste ju för sitt barns skull. Och nu kan det bara bli bra. Vi är så avslappnade alla tre, att vara hemma igen, och jag är säker på att allt kommer att gå bra.
Stort grattis!! :)
Grattis! Vilken pärs, men vad skönt för er att vara hemma nu!
Tack så mycket! Första morgonen hemma, natten har varit riktigt bra :)
Nej men grattis till er söta lilla billy. *tänk om min också vill titta ut*
Tack! Jag hade hoppats att min hade stannat inne lite längre. Men nu mår han ju bra och vi är riktigt glada att han är här <3
Har täta sammandragningar, inom var 10e minut, och är öppen 1cm. Nu håller vi tummarna att det sätter igång snart för enligt läkaren är han klar att komma ut. Försöker tima sammandragningarna själv, men har lite svårt att känna dem än så länge. Jag tycker magen är hård mest hela tiden…
Börjar bli fullt här inne nu, ny tråd hittar ni HÄR!
/Christine