Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 9409 ggr
Zizza
0

Hur länge får man stanna?

Hejsan!
Jag undrar hur länge man får stanna på sjukhuset efter en "normal" förlossning eller vad jag ska kalla det, en förlossning som gott bra?
Och man "endast" föder ett barn..

De bör ju vara något likvärdigt på alla BB mottagningar eller? :)

Mvh. Sanne & Djuren

ChristineL
0

Det är lite olika, dom brukar väl rekommendera 2 dygn på de flesta ställena för förstföderskor, men dom kan inte tvinga hem dig om det är något du inte tycker känns bra. Och känns allt bra så får du åka hem tidigare om du vill det.

Jag födde på Borås där dom rekommenderade att stanna i tre dygn, men vi åkte hem efter två.

Zizza
1

Okej jag har hört att det är bra att stanna så länge man får :) så man kommer igång med amningen och även endel "rutiner" lite smått.

själv sa jag först att ja tänkt fara hem på engång när folk frågat, men har börjat få mig en funderare över det hela, kanske lika bra att stanna nån dag.. nu när det blir vårat första :)

Mvh. Sanne & Djuren

Tina-A
0

Det är lite olika faktiskt. Vi blev uppmanade att åka hem efter 24 timmar och fick många frågor gång på gång "när ska ni åka? ni åker väl idag?". Vi åkte då, efter 1 dag. Men det kändes bra och eftersom allt fungerade såg vi inte heller någon egentlig anledning att stanna! Vi ville hem och börja vårt liv på riktigt, hemma :)

Det är väl lite högre tryck här i Stockholm men är det lugnt med förlossningar är de nog mer öppna för att man kan stanna längre.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tusen
0

Många BB förordar tidig hemgång men jag (som är en gammal mamma) förordar just att man stannar så länge man känner för. Som förstföderska kan det vara jättejobbigt med omställningen om man inte kan få hjälp av någon annan "mamma".
Stanna du tills det känns okej att åka hem. Ingen kan kasta ut dig från BB. 😉

ChristineL
1

#2 - Ja, stanna tills amningen kommit igång skulle jag personligen rekommendera, det tar nån dag innan mjölken rinner till och kan kännas rätt hopplöst att kämpa och kämpa utan att det kommer så mycket, och våga be om hjälp! Tjata på dom att visa hur duska göra och hur bebisen ska ta rätt tag.

Pile
1

Stanna tills du känner dig trygg att åka hem.

Tina-A
0

Ja, det är viktigt att det känns okej att amma innan man åker hem, om man tänker amma. Det måste absolut inte kommit så mycket mjölk än utan det viktigaste är att barnet har ett bra tag och ett du håller barnet rätt. Mjölken kommer sen, efter någon dag.

Mabrotnosh
0

Vi fick tipset på föräldra utbildning att propsa på att personaleb iallafall skulle kolla att barnet fått rätt tag när man ammade. Det var tydligen viktigt.

Frida
0

På tal om hur länge man får stanna: var på besök hos mormor i kväll som berättade om sina tre förlossningar. När hon fick sitt första barn 1958 på Sahlgrenska så skulle man stanna MINST 10 dagar. Men så fick fadern inte komma på besök mer än en timme på eftermiddagen, barnet skulle sova på mage och sköterskorna hade en hel del skumma rutiner och metoder för att hålla de nyblivna mödrarna rena i underlivet. Förskräckt

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Mabrotnosh
0

#9 berätta om de rutiner och metoder hon nämnde blev väldigt nyfiken nu. Och 10 dagar är väl lite i överkant?

Tina-A
0

#10: Förut (för 25-30 år sen) stannade man alltid minst 1 vecka. Men det var ju rätt extremt. Man trodde också att mamman behövde vila och vara ifrån barnet (istället för att knyta an alltså) så barnen var ju i sånna här "barnrum" där de låg och skrek och var hungriga och bara fick matas var 4e timme.. Men mycket har förändrats, tack och lov.

PogoPedagog
0

Jag var så säker på att  jag skulle vilja stanna länge men efter bara ett halvt dygn ville jag hem. Det var så otroligt mycket spring på BB. Personalen var som tur var superbra:) 

Tror kanske jag vill stanna mer med nästa barn men det får man kanske inte som omföderska. Tänkeer att det är skönt att få landa lite innan man ska hem till tidigare barn med den nya bebisen.

[Citronpaj]
0

Man får välja lite som man själv vill. Vi åkte hem dagen efter, inte ens ett dygn efter förlossningen.

Jävligt skönt.

fridaas
0

Vi stannade 2,5dagar. Det kändes lagom, vi låg på lättvården och där fick man klara sig själv, vilket var väldigt skönt för man kommer in i rutinerna på en gång då. Dock fick vi komma tillbaka dagen efter för att höra pku-testet och ny vägning då hon gick ner för mycket den första dagen (hon gick upp allt över natten och morgonen när vi kom hem, vilket chockade barnmorskan en hel del, men jag tyckte inte det var så konstigt då hon åt en gång i timmen under hela natten). Jag tror dock att vi "fick" åka hem den dagen var för att det var min födelsedag den dagen, för de var lite motvilliga först.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Tina-A
0

#12: jag tänker lite tvärt om, att jag nog (vet inte säkert men det känns så nu!) skulle vilja åka hem ännu tidigare vid ett nästa barn! Det känns inte riktigt rätt att vara ifrån varandra utan det känns bättre att vara tillsammans hela familjen, med nya syskonet och allt, så snart som möljigt.

[Zorita]
0

Jag kommer få stanna max 24 timmar, men det är rätt ok. De ger tydligen ändå inte nån bra hjälp för amning eftersom det är rätt få som ammar här. Ska anställa en privat barnmorska som kommer hem i stället som kan hjälpa till.

Zizza
0

Jag har beslutat mig för att stanna så länge jag känner.. även om det nu bara blir ett dygn :) man vill ju som hem och komma igång med de nya livets förändring :)

Mvh. Sanne & Djuren

Destany
0

Jag stannade en vecka eftersom jag hade havandeskapsförgiftning men hade jag fått välja hade jag åkt hem dagen efter. Jag bytade grannar ofta så de flesta stannade en till två dagar

[Catteklina]
0

Jag var inlagd i 3v (totalt) pga havandeskapsförgiftning så denna gången hoppas jag på att allt går bra och får komma hem snarast efteråt :) Trivs inte där inne för 5 öre och att komma hem till sambon och allt det var det bästa! Kände att man kunde koppla av mer, utan någon som "kollar" en hela tiden och allt spring och oväsen. Tycker det är så stressande och jobbigt att dela rum med andra. Nu har jag dessutom en son som väntar :) En jag känner åkte hem efter 6 timmar med senaste och det var hon nöjd med, så det är väldigt olika :) Första barnet stanna hon kvar i 2-3 dagar.

JossanH
0

Vi stannade i 2 nätter pga att jag förlorade så mycket blod. Var väldigt rastlös sista dagen och ville bara hem!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Frida
0

#10 De fick inte tvätta sig själva utan det skulle sköterskorna prompt göra men min mormor tyckte det var väldigt obehagligt så hon gömde sig alltid på toaletten när det var dags och sedan fick hon en utskällning för att hon varit borta och tvättat sig själv. Och jag kan mer än väl förstå min mormor och hennes väninna som berättade att hon var med om samma sak. Ni vet sånt där trassel av trä som brukar ligga i fina vinlådor osv för att skydda flaskorna? Sånt använde sköterskorna för att "tvätta rent" underlivet på en nyförlöst och sprucken kvinna!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

noir
0

jag ville också hem direkt, sen innan förlossning ändra jag mig och tänkte att det kunde vara skönt att ha någon att fråga, leva i vår lilla bubbla och få maten serverad och bara kunna gå och hämta lite fil eller likande om man var sugen.
Sen när hon var född så stanna vi tre dagar och sista var rätt seg, vi ville bara hem och det var läkarbesök, och de skulle undersöka min mage o.s.v men till eftermiddagen var vi hemma.
Även om det var underbart att komma hem, insåg vi rätt snabbt hur skönt det var med att få maten serverad (även om det inte direkt var ens favoritmat). Trött pappa ska försöka slänga ihop något bra och näringsrikt till nyförlöst trött ammande mamma och som dessutom ska vara bra för magen, då man lätt blir förstoppad.

Angeln--89
0

Jag födde kl 01:27, så sov jag och min son där den natten + en natt till sen åkte vi hem vid middag (så ca 36timmar). Jag han bara hem sova någon timme sedan hade mjölken runnit till. Dock fick vi åka tillbaka in dagen efter för att ta ut katetern (fick kateter då urinblåsan va så fyld när jag födde, för urinblåsan skulle återgå till normal storlek). Jag va helt inne först att åka hem så fort som möjligt, men det va skönt att vara där inne när jag väl låg där. Nu bor jag, pojkvännen och vår son hemma hos min pappa (i ett stort hus) så de hjälpte till med allt så jag kunde slappna av och ägna mig åt mig och min son, sen födde jag under julledigheten

iSawa
0

Vi stannade bara en dag vi ville hem =)

SaraC
0

Första nätterna var det inte en tanke på att åka hem, var helt dö och bara att besöka toaletten 20 meter bort var ett stort projekt. Dagen efter började hemlängtan komma smygande men då fick vi inte åka hem när vi ville och det blev sammanlagt fyra nätter

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

villavägen
0

Stannade 2,5 dygn. Ska nog stanna minst 4 dygn denna gång, beroende på hur graviditen utvecklar sig. Stannar för min egen skull, vill få mer stöd denna gång samt snabba insatser om psykosutbrott skulle ske denna gång också. Hoppas det går bra. Kommer öka medicinering efter förlossningen eller kanske redan strax innan beroende på mående samt har blivit avrådde att börja amma denna gång från erfarna läkare.