Trombyl mot havandeskapsförgiftning?
Har innan i veckan fått Trombyl 160 mg utskrivet från spec. MVC i förebyggande syfte mot havandeskapsförgiftning. Brukar man få det? Är det ens säkert att äta dom? Blir lite orolig när det avråds att gravida äter dom då dom innehåller acetylsalicylsyra… Hon sa att det var så lite acetylsalicylsyra i så det var inget farligt. Men läser att gravida ej får äta över 100 mg och dessa är på 160mg. Sen frågade jag om biverkningar och om det var farligt för barnet, men hon menade på att det var helt och hållet ofarligt? Känns inte roligt att äta tabletter varje dag som innehåller saker som alltid starkt avrådits innan. Sen "vet" man ju inte om det funkar heller sa hon, då det inte är vetenskapligt bevisat, men man brukade göra så här. Det enda bra argumentet jag kan hitta i det hon sa är att den är blodförtunnande så näringen skulle lättare komma till bebis så den inte ska bli tillväxthämmad. Sen har jag fått höra att om man haft havandeskapsförgiftning tidigare så ska man gå på extra besök hos spec. MVC, eller det stämmer kanske inte? (vet ej om det blev rätt grupp)
Det medicinska är inte riktigt min avdelning men jag tycker det låter jätteskumt. Klart man inte vill äta något där det står att det inte rekommenderas… Du kanske kan ringa anonymt till random läkare och fråga om det?
Extra besök är nog mycket möjligt beroende på hur man mår.
/Christine
Får kanske ringa min vanliga BM och höra? Blir helt förvirrad, för hon sa att jag skulle ha den låga dosen (75 mg) men fick utskrivet på 160 mg. Har försökt googla lite och verkar som dom jag läst om också fått 75 mg… Fan att man ska behöva oroa sig över sånt här skit :( Ingen annan här inne som vet något eller som gått på Trombyl under grav?
Får panik nu ju, åhh! Verkar ju som att 160 mg är den högsta dosen och jag skulle ju bara få en låg dos, så något måste väl har blivit fel? :S Får ringa BM på måndag och hör, vet ju inte vilken spec. MVC som jag skulle gå hos då dom hade fullt och ingen tid förrän i oktober :/
Inte för att låta negativ men jag har bara dåliga erfarenheter av specmödravården. Jag fick utskrivet medicin jag inte tog pga risk för barnet. (det var visserligen annan medicin, ibumetin och en tablett mot svamp). När jag kom hem och läste fass beslutade jag mej för att inte ta medicinen. Det är ju konstigt att du ska ta högsta dosen trombyl? Måste ju ha blivit något fel! Tur att du är uppmärksam!
Men… Är det tablettform så kan du ju ta en halv tablett… Men ja, ring måndag bums!
/Christine
Pratat med 1177, så skulle ta en halv tablett/dag nu under helgen tills jag fått tag på den läkaren igen. Känns lite bättre, men har dom nu "råkat" skriva ut fel så blir man ju lite så :/ #4 Låter ju inget vidare alls att dom rekommenderar sådant som FASS avråder från :( Kände mig själv tveksam då jag bara fick prata i telefon med henne (ont om tider) så googlade lite men andra verkar ha ätit dom med gott resultat så får väl hoppas att det går bra. Dock har dom ju haft den lägsta dosen… Tycker det är dåligt att MVC skickade en remiss för att jag skulle på extra kontroller och få prata om en lösning för min reumatism, så hade dom inte tid förrän jag är i v. 32 och då är det ju ändå rätt så sent, går ju på vanligt MVC kontroller då och nästan klarat hela graviditeten utan min reumatiska medicin. Rätt onödigt då :/
Man kan bli ordinerad medicin till helt andra saker än vad det ursprungligen är gjort för, så jag tycker inte att det låter konstigt.
Huruvida mediciner är farligt eller inte för barnet.. man får se till helheten, om mamman behöver ta medicinen för att må bra är det kanske det bästa då även ifall det finns en liten, liten risk att något kan hända med barnet. Det kan bli högre risk att något händer på ett annat sätt för att man inte tog medicinen, är din hälsa botten är ju inte det heller bra för barnet.
#7 ja som min graviditet nu, jag tar neuroleptika och ska ta det hela graviditeten. Det finns liten risk att något ska hända bebisen, men risken är större att jag blir ordentligt sjuk igen om jag inte medicinerar. Det är att väga för och nackdelar. Jag har bra läkare via psykiatrin, sätter min tillit till dem.
Blev mer orolig nu när dosen är så hög! Det tråkiga är ju att jag inte fått träffa läkaren ännu och kommer inte få göra det förrän i v.32 (är i v.13 imorgon), så känns jobbigt att lägga all sin tillit till någon så bara som man aldrig träffat för, men hoppas ju på att hon vet vad hon gör. Vilket hon nog gör då andra fått Trombyl utskrivet som varit i samma sits och står på 1177 osv, dock i mycket mindre doser. Så är mycket doseringen jag är orolig för nu, tycker själv att det verkar väldigt mycket. När hon speciellt sa att det bara skulle vara i låga doseringar. Tråkigt bara att behöva gå på tabletter när jag gjort allt för att undvika det innan :P Längtar bara till RUL så att man får se att allt ser bra ut!!
Ska du ta tabletter i förebyggande syfte? Är inte det lite som att ta en alvedon varje morgon för att du kan få huvudvärk?
#10 Ja, jag ska ju det :/ Hade havandeskapsförgiftning sist så då får man tydligen denna medicinen utskriven. Men om den hjälper mot havandeskapsförgiftning vet man inte, men verkar som att den underlättar flödet mellan moderkakan och navelsträngen så att bebisen kommer iaf att få sin näring fall i fall jag skulle utveckla sjukdomen (blodförtunnande) Bara pga. jag fick sjukdomen förra gången räknas det som en högrisk graviditet att jag har större risk att utveckla den igen. Så ska ta en tablett dagligen från och med nu (v.13) och fram till jag är i v.32. Hoppas att allt går bra, hatar att gå på tabletter när det ligger en liten i magen, men säger läkaren att det är helt ofarligt, så är det väl det?
Kan du inte ringa 1177 eller vänta tills måndag för det där låter ju inte klokt. Hellre vänta några dagar än att något händer den lilla.
Googla på janus info, finns en jätte bra sida där man kan läsa om graviditet och medicin! Det var en överläkare på kvinnokliniken som visade mig janus och jag använder alltid janus nu :)
http://bebisimagen.blo.gg
Hej.
Jag fick eklampsi med första barnet då flickan dog 1 timme efter förlossningen & jag var nära på att gå den vägen oxå. Jag har fått blodförtunnande i både tablett & sprutform med mina 2 söner. Inte fått HF igen. man ska lyssna på sin läkare. Sprutorna var jag tvungen att ta även 8 v efter förlossningarna. MIna söner föddes friska & stora & mamma höll sig frisk
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering