Bädda vagnen
Hur ska jag bädda vagnen egentligen?
Barnet kommer i augusti och då är det svårt att veta hur man ska bädda och med vad. Jag funderar på att köpa ett lammskinn och lägga på madrassen. Men sen då? Ska filtar användas eller ska jag köpa täcke eller kudde? Hur har ni?
Vi ska också få barn i augusti. Vi har bäddat vagnen med madrassen som hör till med ett vanligt bomullslakan på, ingenting mer under. Vi har en babykudde med bomullsörngott. Som täcke har vi en ganska liten hålstickad filt med tyg på undersidan. Om den känns för varm byter vi ut den till en tunn bomullsfilt, typ en stor snuttefilt.
Vad gör ni när det blir kallare ute då? Åker åkpåsen fram då?
Jag kommer få barn i december och vi har köpt ett lammskin från rusta för 149 kr som vi kommer ha i vagnen och sen filtar. overall på barnet så det inte blir kallt och filten kan man ta bort om det blir varmt :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
det är redan varmt nu och jag bäddar vagnen efter väder.
Jag har en tjockare filt som min mamma stickat i bomull som andas, den ligger Tilde på. Ibland har hon vagn kudde och ibland har hon inte det. Är det riktigt varmt ligger hon i bara sina kläder/body och så har jag en snuttefilt i bomull över vagnen så hon inte få sol på sig. Är det lite kyligt så lägger jag en tunn bomullsfillt eller en lite tjockare bomullsfilt.
Min korg i vagnen (kronans duo) är väldigt stor och lätt att bädda och ta med extra filtar att lägga i hennes fotända. Då kan man mixa och byta efter vädret.
Nu har inte vi hunnit vara ute så många gånger än, men vi har bäddad med madrass, lakan, kudde, örngott, täcke, påslakan, sen tar man efter väder. vi har både tunnare och tjockare filtar att byta med. Nu bor vi på västkusten där det blåser väldigt mycket så något skyddande över sig behöver hon.
/Christine
Så det får bli lakan, örngott, täcke och en tunn filt till augusti när hon kommer. Och så får det bli lammskinn och åkpåse till vintern. Har också köpt kronan vagnen. Gillar du den? Har fått för mig att jag kommer bli tokig på att det inte är svängbara hjul fram och att den blir svårstyrd genom att man måste lyfta den för varje gång man ska svänga. Men jag kanske inbillar mig i onödan?
Vi har ett lammskinn som ligger och väntar om det behövs i höst/vinter. Vi har också åkpåsen som hör till Kronan Duo-vagnen. Men jag kan tänka mig att det behövs något mellanting till sommarfilten och åkpåsen också, när det är för kallt för ena men för varmt för andra. Det får bli en tjockare filt då. Vi har extra täcke hemma också men jag tror att det blir filt och sen åkpåse istället för täcke när det är så pass kallt.
Jag köper nog ett täcke för jag köpte påslakan till vagn av misstag och nu känns det som om jag måste använda det.
Dottern föddes i augusti och vi använde ett täcke och den madrass som följde med vagnen. Var det varmare ute så hade hon en tunn bomullsfilt att ha över sig. När det började bli kallt bäddade vi med en stor och luddig filt som vi vek som botten och upp som filt och till vintern fick åkpåsen sitta i. Jag är så glad över rejäla lufthjul! Inga svängbara och det var guld i vintras med all snö plus att den är perfekt i terräng.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Vi har en Kronan-vagn utan svängbara hjul, och jag är verkligen supernöjd med den! 🙂 Stabil och bra vagn.
Har ingen erfarenhet av svängbara hjul, och jag tänker över huvud taget inte på att jag måste lyfta den när jag svänger. Det är nog en vanesak.
Jag plockade precis bort åkpåsen som hör till. Har lagt ett fårskinn i botten, och lägger en tunn bomullsfilt över dottern. Det har ju varit så attans varmt den senaste tiden, så det är knappt hon har behövt den alls egentligen.
I'm your destination, I'm the reason why
Det blir kanske lite o.t. men nu när det ändå kommit till tals och det är så många som har Kronan här. Vi har också den utan svängbara hjul och jag tror att den kommer att funka finfint här ute på landet, alla årstider, med sina rejäla luftdäck. Men till luftdäcken; när vagnen var ny (vi beställde den tidigt för att hinna få paketet med 2012 års modell till nedsatt pris) så pumpade vi däcken, men när jag kände på dem nyligen tyckte jag att de blivit ganska mjuka, trots att vagnen stått inomhus och oanvänd sen dess. Men det kanske är normalt att de mjuknar med tiden så att man måste pumpa igen. Hur ofta har ni pumpat däcken och förblir de hårda eller mjuknar de snart?
Tror det är samma med alla däck med luft i. Står den bara så åker luften ur. Används den jämnas lufttrycket ut och gummit motioneras och luften stannat kvar. Köpte en cykel från biltema som användes några gånger den sommaren varje gång jag skulle ha den var det slut på luft nu används den av sambon varje dag och luften stannar kvar. Kan vara ute och cykla ;) men jag tror det är så. Bilsäljarna brukar pumpa i för högt lufttryck i däcken på bilarna för att de inte ska stå på fälgen och kör man en sån bil så guppar det för varje varv som hjulen snurrar.
#12 Ah, tack för svaret. Väldigt intressant, det där hade jag inte alls tänkt på, att det åker ur mer luft när den står still. Vi får pumpa den igen när vi snart ska ha den så att den är redo att tas ut. Tur att det är lätt att fylla på luft i den i alla fall.
#6 Jag är jätte nöjd med min kronan. jag lyfter upp framdelen av vagnen automatiskt när jag ska över hinder eller svänga mer snävt, inget jag tänker på alls. tycker den är otroligt lätt körd och en stor fördel med denna vagn är att den har handtag för den som ska hjälpa en att bära vagnen i trappor, känns stabilt och säkert när man bär.
Har inte testat kronan duo S men andra vagnar med rörliga framhjul och det är verkligen ingen vagn för mig. Upplever att vagnarna lätt drar åt ett håll när man promenerar och att de är vingliga. Kan ju ha berott på vagnarna jag testat och att de inte är alla märken som är så. Men jag tycker det är alldeles för vingligt. Vill ha en stabil vagn som jag vet vart jag har.
#14 Det låter ju lovande :)
Tråkiga med luftdäck är att de kan punkteras, inte så roligt.
#17 Nej, det är väl nackdelen med dem. Dock är det ganska billigt med reservdelar till kronan. Och det känns som att det är värt risken när man bor ute på landet och vill kunna gå ut på promenad året runt i alla väder.
Skulle inte vilja ha annat än luftdäck! Som det sägs så är det inte så dyrt om lyckan skulle vara framme.
Vi har också en med luftdäck eftersom det är lättast att ta sig fram, men det är sjukt irriterande att jämt få punktering.
Får ni punktering ofta? Vad är det för vagn ni har, vilket märke?
Beror nog mer på att här alltid är krossat glas här och där än på vagnen… Försöker ju köra förbi när man ser det men inte alltid man märker det. Annars är det en av stora, vanliga märkena, herrljunga eller vad det nu är.
Nu har vi inte varit och kollat på barnvagnar så mycket än men angående luftdäck så antar jag att det liksom alla andra luftdäck till cykel och bil är skillnad på däck och däck samt slangar och slangar. En del är bättre än andra och ett bra däck borde klara av lite glas utan att slangen punkteras. Men något säger mig att det kan vara en grej som barnvagnstillverkarna inte tänker på? Kan tänka mig att de flesta föräldrar bara ser till hur lättrullad en vagn är när det kommer till hjulen och tillverkarna producerar ju bara det som efterfrågas.
Däck med luft i ska man ta det lite varligt med när det gäller att ta sig över kanter. För snabb/hård hastighet över kanten kan ge för högt tryck i slangen och resultera i punka. Om inte annat sliter det på slangen som senare kan ge en punka som annars inte hade blivit av. Tycker att jag allt för ofta ser folk med barnvagnar med luftdäck som tar i för kung och fosterland när de ska upp på en trottoar.
Ni som behövt laga punkterade slangar: hur lätt/svårt tycker ni att det är att få av däcken från fälgen?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#22 Vad jobbigt, så irriterande när folk ska krossa glas ute. Inte alls kul när ens barn blir så stora att de går själv heller, men tillräckligt små för att plocka upp allt de hittar på marken :/
#23 Ja, det stämmer säkert att olika däck och slangar är olika hållbara. Det är väl svårt som köpare att kolla upp vilken typ av lufthjul ett barnvagnsmärke använder, om det är hållbara hjul eller inte.
Vad konstigt att bara köra på en kant, men vissa människor är oförsiktiga med sina saker. För mig känns det naturligt om man ska upp för en kant att först trycka ner handtaget så att vagnen stegrar sig och sedan lyfta i handtaget så att man lyfter upp bakhjulen, men vissa kör säkert bara på.
Har en vagn med luftdäck som vi använt flitigt i snart 1 år tid. Är inte speciellt försiktiga alls med däcken om jag ska vara ärlig.. Den har vi aldrig haft punktering på och vi har pumpat däcken ett par gånger. Det är helt värdelöst att försöka ta sig fram i skog och på grusvägar utan luftdäck då hela vagnen skakar och hoppar..
Sajtvärd på Iller.ifokus