Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 5194 ggr
Rutan_
3

Sjukskrivning

Idag har jag varit hos läkaren och fått sjukskrivning, jag är mycket nöjd. Jag fick 50% som väntat och jag känner att det är helt okej i nuläget. Känner mig lättad =)

ChristineL
0

Härligt! Hoppas det hjälper dig att må bättre på alla vis :)

Mabrotnosh
0

Gud vad skönt för dig. Hoppas det blir bättre snart.

Rutan_
0

Jobabde fyra timmar idag och jag hade fått nya sorts smärtor efter tre timmar. Mina ben kändes "domnade" och jag verkar ha fått känna på hur ischiassmärta är… Mina fötter gjorde som vanligt jätteont och det känns som att jag går på en "stolpe" i höften på mitt högerben, en riktigt märklig känsla och det gör ont.

Får se hur det är imorgon.

Mona22
0

Skönt för dig att du får vara sjukskriven.

Kanske skulle jag bli gravid så Fk kan godkänna mig med. Har precis samma som om jag vore gravid med foglossning och allt (+annat)men efterssom man inte har något växande i sig får man inte vara sjuk…

*Drar en djup suck* 😭

Rutan_
0

Visst är det märkligt. Min mamma har ungefär samma också utan att vara gravid, hon blir ju inte heller sjukskriven för det.

Mabrotnosh
1

Det är väl för att gravida med foglossning som får vila och ta hand om sig inte får vidare men längre fram. Har samma sak jämt gravid eller inte. Skulle de sjukskriva mig skulle jag må sämre än vad jag gör redan. Man får lära sig att hantera smärtan och till slut vet man vad man kan göra och inte.

Mona22
0

Klart man lär sig hantera den men det är konstigt att en gravid "har det värre" för att den har en unge i sig. Mina syskon har inte haft några problem att få vara hemma men man själv har kämpat i flera år för att någon ens ska tro på en. Har allafall läkarna på min sida men det duger ju inte endå.

Mabrotnosh
0

Kanske beror på att ditt är kroniskt och gravidas inte är det.

Mona22
0

Borde det inte vara värre då? Man går runt med skiten jämnt. 

Jaja, kommer aldrig förstår hur fk prioriterar. Det känns bara som det handlar om tur.

villavägen
0

Många gravida nekas också sjukskrivnIng…. :-(

Rutan_
0

#6 Jag skulle aldrig kunna arbeta om jag hade det så här jämt. Jag kan inte utföra alla mina arbetsuppgifter och kan jag inte det har jag inget på jobbet att göra.

Var arbetar man någonstans när man inte kan stå, gå eller sitta några längre stunder utan att det smärtar så in i helsike så man viker sig för smärtan och inte kan ta ett enda steg till? Skriker rätt ut? Var får man lov att gå iväg och pausa och ligga ner tills det känns rätt okej igen (vilket kan ta timmar?) Där man bara kan skjuta över arbetsuppgifterna på kollegorna utan problem, där arbetsuppgifterna inte samlas på hög om man inte gör dem direkt, inte utsätter andra för fara osv osv…?

[Zorita]
0

#11 Mitt jobb, till exempel. Som frilansande skribent kan jag faktiskt göra allt det där, men jag kan inte sjukskriva mig 🙂

Mona22
0

11.jag jobbar deltid på samhall. Där får man vila när man behöver, får även åka hem om jag måste så jag klarar mig. Enda är att trots att man arbetstränat 2 år snart så tror fortfarande inte fk och ams på en.

Mabrotnosh
0

Jag blir inte sjukskriven pga min foglossning och ryggvärk. Är dock arbetslös och blir trackad av ams att söka jobb. Ska ringa en gång i månaden och tala om vad jag sökt trots att jag får barn snart. 9 dagar innan bf ska jag besöka ams för att göra ny handlingsplan ochfå hjälp att skriva mitt cv. Trots att det vet att jag är med barn och gå dit med en tjockis mage. Spelar ingen roll. Idag ringde någon och ska väl åka dit på intervju trots att jag sade att jag var gravid i 7e månaden. Tror allvarligt inte att folk fattar. Och ams är jag jävligt förlåt för språket förbannad på just nu.

viktoria91
0

#9 Håller med om att det är värre! Inte kul att leva med s*iten 24/7 livet ut. Att bara ha ont några månader sen borta hade varit en dröm!

Rutan_
0

#12 Får du tillräckligt i lön varje månad så att allt går runt? På en heltid? Och jag vill i alla fall gärna bo i sverige också och inte behöva flytta till andra sidan jordklotet.

#13 Men en deltid på samhall, kan man klara sig själv på den lönen?

#14 Vad är det att bli sjukskriven ifrån när man är arbetslös? Att ringa en gång i månaden och åka på intervju en gång låter ärligt talat inte jobbigt i mina öron.

[AmandaO]
0

Det kan vara mycket man blir sjukskriven ifrån när man är arbetslös. Vissa får praktik, andra måste gå på kurser där man sitter mån-fre och lär sig skriva cv bland annat, ibland har man tur och bara behöver söka jobb och göra det som hör till. Men fortfarande, grejen är att klarar man inte av att jobba eller gå på dessa kurser mm så är en sjukskrivning ett måste. Skulle man få ett jobb och tackar nej till det så blir man lätt utan pengar från arbetsförmedlingen och de stänger av en på plats. Där av är en sjukskrivning behövlig.

Rutan_
0

#17 Ok tack för förklaringen, då kan jag förstå det.

[Zorita]
0

#16 Det beror på hur bra man är på det :) Jag är bara i uppstartsfasen så jag tjänar inte motsvarande en heltidslön, men på sikt skulle jag nog kunna göra det.

[Jawa´s]
0

Systemet är väldigt skumt ibland, verkar ofta som att man måste skrika högst av alla för att få en sjukskrivning. Och det blir ju ett problem för dom lite lugnare personerna med hög smärttröskel som jag själv. Det är ju tyvärr så att man inte alltid blir tagen på allvar gällande saker som inte Syns tydligt (typ ett brutet ben som sticker ut genom huden) och just smärta är ju en sån sak som inte alltid går att direkt "bevisa". 
Jag har haft ett jäkla kämpande i 3v nu med vården ang. min rygg och Tillslut blev jag sjukskriven, det tog ett tag att ens få en läkartid och bli tagen på allvar.

Mabrotnosh
0

Får jag jobb ändras också min sgi från den högsta till den lägsta. Tillräckligt stressande. Men visst sitta på arslet sen december kräver ingen sjukskrivning, men kanske haft tur att slippa jobba för min kropp hade inte klarat det. Jag hade också haft jobb, men förra arbetsgivaren vill inte ge mig jobb pga min graviditet så är välkommen tillbaka 2014. Så fick inte komma tillbaka efter den sedvanliga varslet som sker runt jul varje år. Men nu ska jag på intervju till ett företag där gående innefattar typ 8 timmar om dagen, så lär väl kunna jobba tre dagar och sen kommer jag inte ur sängen. Där för övrigt snart behöver hjälp att vända mig i och komma upp ur.

[Jawa´s]
0

#21 ganska sjukt att du inte blir sjukskriven från att söka jobb. Hela livet blir ju lidande av att knappt komma ur sängen. Att söka jobb kan faktiskt vara otroligt krävande när man har ont nånstans. Jag är glad att jag är sjukskriven från det, men det var ett satans helvete att ens bli tagen på allvar från början. Man måste nästan (som jag skrev i tidigare inlägg) ha ett brutet ben som sticker ut ur huden och Syns för att vården ska förstå.
Man får väl hoppas att ingen vill anställa dig, vilket företag kan på allvar vilja ha en gravid kvinna som dessutom är begränsad pga smärta? Hur bra rekrytering gör arbetsförmedlingen där egentligen? :P

villavägen
0

#21 hur kan sig bli sämre av jobb?

Mona22
0

#20 vilken tur du haft att det bara tog 3v. Har kämpat i 5 år för att ens få mina diagnoser. Har under tiden jobbat halvtid för det är det man klarar av med envishet. Tur att man har en man med inkomst. Hade jag varit ensam hade jag fått mer från socialen än vad jag tjänar själv. Det är verkligen ett lotteri och man blir så deppig av att det inte händer något. Som sagt har man arbetstränat i 2 år och kommer inte upp i tid. Trots det så är jag ju helt frisk. Röntgen och läkare säger annat men vad spelar det för roll när de på ams och fk är allsmäktiga.

villavägen
0

Rättelse; sgi inte sig!

Mabrotnosh
0

För de går på vad jag tjänat under året vilket är högsta akassan. Har jag ingen inkomst så går de efter det jag tjänade när jag hade jobb. Därför bli sgin sämre om jag skulle skaffa en inkomst nu.