I skötväskan?
Vad har ni i skötväskan? Vad är oumbärligt? Jag har kommit fram till följande:
Blöjor, hur många?
Våtservetter
Extra kläder till bebis
Extra tröja till mamma/pappa
Frottéhandduk
Våtservetter
Hand- ansiktsservetter
Blöjpåsar
Babyolja/salva
Amningsinlägg
Soppåse till smutstvätt
Napp
Blöjbytesunderlag, engångs
/Christine
Här nere i Lund/ Skåne så får man en väska från Libero. Som innehåller bland annat 1st paket newborn blöjor, amningsinlägg och våtservetter. Så det packade jag aldrig! Nu är ju detta visserligen 5år sedan men jag vet att man fortfarande får dessa liberoväskor.
#1 - Jo, jag tror att man fortfarande får sådana väskor, eller kan be om det på BB, men den väskan kommer jag inte ha som skötväska och det är ju sånt som går åt och måste packas om efter varje utflykt ;)
/Christine
Lite olika beroende på vart vi ska. Alltid blöjor (3-4 stycken), skötunderlag, liten handduk, ombyte, våtservetter, salva och blöjpåsar. Annat som brukar kunna vara med är leksaker, snutte, napp, mat och tillbehör till det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tipsar om hundbajspåsar för att kasta gamla blöjor i! Toppenbra, praktiska och billiga.
Blöjor beror på hur länge man är borta och hur gammal barnet är, men alltid en eller två fler än man räknar med. Jag brukade nog ha runt 4 stycken i väskan, de tar ju inte heller så mycket plats.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Vad har man engångs blöjbytesunderlägg till? Vad är skillnaden på våtseretter och ansikteservetter?
Jag har inte alls så mycket i väskan. Kräkshandduk (gärna flera), extra byta till bebisen, våtservetter och ca 4 blöjor.
Men jag borde nog definitivt börja ha med ombyte till mig själv. Har en bebis som kräks konstant så jag har blivit alldeles för van vid att vara nedkräkt haha.
#5: Det är sånna man kan köpa i flerpack på ICA och lägga ut överallt och byta, på gräsmattan eller i vagnen eller på offentliga skötbord. Det är en plastad pappersduk kan man säga som funkar smidigt, går absolut att återanvända så länge den inte blivit nerkissad eller bajsad på.
#5 - Våtservetter är ju våtservetter, sen har libero (kanske flera också) hand & face wipes, det är väl våtservetter modellen mindre, tänker främst på när barnet blir lite äldre och man är ute och det blir en del kladd med smörgåsrån/majskrokar/mat. Men även till en själv om man inte har möjlighet att tvätta händerna när man är i parken eller så, efter blöjbyte. Vet egentligen inte om det är någon skillnad mellan dom och vanliga våtservetter, dom råkade bara flyga ner i varukorgen en gång när vi var och handlade :P
/Christine
Jag skulle egentligen avråda från våtservetter både på händer och i ansiktet. De både luktar och smakar konstigt och är förstås fulla med kemikalier som borde undvikas om de kan.
Det är bättre att ta med sig en flaska med vanligt vatten, då kan du hälla lite vatten på en av dina frottedukar och torka av med :) Mycket skonsammare för huden! Sig själv kan man förstås torka av med våtservetter, vår hud är ju lite mer härdad, men kan man undvika våtservetter speciellt på ansiktet och på händerna så är det nog en bra sak att göra tror jag!
Hand och face wipes kanske är mer skonsamma, kanske därför de är kallade så?
#9 - Extra milda och skonsamma står det på dom. Men ja, man märker väl hur det funkar. Våtservetter i rumpan kommer jag använda så lite som möjligt, det är ju mest när man är ute som det är otroligt praktiskt känner jag. Sen får vi se hur mycket som får plats, jag har beställt en matchande till vagnen men det har inte kommit än.
/Christine

Se där, man lär sig nya prylar hela tiden :)
Jag tänker att man gärna ska föröska vara miljö och barn-vänlig så mycket som möjligt hemma men när man är ute och roar sig kan man lyxa till det med engångs-grejer (angående våtservetter och sådant). Så man hittar en bra balans.
I vår skötväska fanns det:
- Blöjor 5-15st beroende på hur länge vi skulle vara borta
- våtservetter
- inotyonolsalva eller hur det nu stavas
- engångsunderlag
- napp
- ersättningspulver (från hon var 3,5mån innan dess fanns det inte)
- nappflaska (från hon var 3,5mån innan dess fanns det inte)
- extra kläder, 2par byxor, ett par strumpor, 4bodysar
- filten
Nu när hon är två år finns det:
- Blöjor, 5-10st
- våtservetter
- extra kläder, 1par byxor, ett par strumpbyxor och 2tröjor.
I vår 1,5 åringar skötväska finns förutom blöjor, våtservetter och extra kläder; extra nappar (de försvinner på något konstigt vis…), mjuka näsdukar att torka snorig näsa, extra vatten (bra nu på sommaren) och solskyddsfaktor 50! Sedan stoppar jag ofta i någon smoothie/ frukt att ha om det krisar… :-)
Ja, skötväskan förändras verkligen med tiden! Vår dotter som är 2 år och 3 månader använder inte vagnen längre, men om vi åker någonstans och jag ska ta med något till henne blir det ett eller två ombyten och något att äta och dricka, det stoppar jag ner i min handväska bara. Ibland tar jag med våtservetter för att torka henne efter att hon varit på toaletten då jag är lite tveksam till toapappret på offentliga toaletter.. Men det blir mindre och mindre med tiden, i början minns jag att väskan var heeelt proppfull!