Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 2784 ggr
Ketang
1

Facebook och irriterade mammor/gravida.

På facebook finns det ju en massa olika grupper för folk som är gravida, fått barn, planerar barn osv. Jag är medlem i en sån grupp och förvånas över hur mycket gnäll det är! Det verkar som om folk inte har något annat för sig än att gnälla och klaga på ANDRA. Och framför allt verkar många sätta på sig offerkoftan och tycker synd om sig själva för att "alla andra" är sååå elaka och korkade. Har ni reflekterat över detta?

Några exempel är irritation över vikt frågor på mamma eller barn, kommentarer som "å vilken söt LITEN bebis" där mamman då hakar upp sig på att bebisen antas vara "för" liten och alltså fel på. Eller där någon frågat hur mycket den gravida gått upp i vikt osv.

Jag skulle vilja påstå att nästan 50% av inläggen görs i klagande syfte. Och jag tycker det är så extremt tråkigt att se så många mammor/gravida hänga upp sig på såna skit saker som om någon vill veta hur mycket man gått upp i vikt. Kanske bara är jag, men mina vänner har frågat mig båda mina graviditeter har mycket jag gått upp för att jämföra med sina egna. Inget ont i det. Jag har frågat dom utan att lägga någon större vikt vid det. Att någon säger "åh vilken söt liten bebis" tar jag som att dom tycker hon är söt, inte "för liten" och att dom tror det är något fel på henne.

Suck, jag kommer gå ur gruppen nu för jag känner att allt negativt gnällande och klagande bara gör mig negativ. Och det är ju nu vi ska njuta av livet eller hur! 

Om det är någon som känner igen sig och som hänger upp sig på andras små frågor eller kommentarer. Ställ er frågan hur viktigt det är i livet att försöka ändra på folk så dom passar dig.

ChristineL
1

Oh, vad jag är glad att jag inte är med i en sån! Jag hoppas folk tycker att vi stöttar varandra här och inte håller på så? 🤔

Visst kan gravida och ammande vara känsliga för lite allt möjligt, och folk är bra på att klaga på varandra, men när det gäller saker som står på internet, hur kan man ta det personligt? Nej, gå ur den gruppen så slipper du den skiten och häng med oss här istället 🙂

noir
1

usch! tur att man inte är med i en sån!
Jag är med i två slutna mammagrupper på fb med mammor som bor i min stad. Det är bara glada toner i dessa grupper och vi bokar in picnicar, promenader, fikor m.m
Skönt att hitta stöd hos folk som befinner sig i likande situation som en själv och att man får "klaga". Dock är det inte för att folk förväntar sig att bli putti nuttade med. Utan för att få ur sig frustrationen. Men till 90% är det glada inlägg och förfrågningar om man vill vara med på olika aktiviteter. Underbart för mig som är nu nybliven mamma i en stad där jag inte har några "vänner" eftersom jag är relativt ny inflyttad  och mest känner folk genom min sambo  och hans familj m.m
Så nu känner jag att jag har ett ganska stort socialt nätvärk för de dagar man bara vill träffa någon :)

Zvintos
0

Jag har tack och lov inte upplevt det direkt heller. Ena gruppen är jag mest bara inne och läser ibland, men i den andra gruppen (för oss som ska ha i september) är jag mycket i och har inte märkt något. Visst är det en del negativa inlägg, men då mest i syfte att få klaga av sig lite, ex vad gäller foglossning eller annat. Annars är det mest positiva inlägg. Hade det varit så som du beskriver hade jag också gått ur gruppen.

Ketang
1

Ja jag känner inte att jag får ut så mycket av det längre tyvärr. Att folk gnäller av sig på forum/fb om foglossning osv har jag inte ont av. Det är allt gnällande på andra människor jag har problem med. Läste ett inlägg nu precis som en tjej skrivit. Hon hade lagt ut kläder på blocket och folk ringde/mejlade och ställde dumma frågor. Hon öste ur sig skit om folk som undrade vad det var för storlek, skick osv och om hon rökte eller hade djur. I min värld är det rätt normala frågor och jag skrev det till henne. Då fick jag 5 andra tjejer på mig som tyckte att jag var mer eller mindre dum i huvudet… Så nu har jag lämnat "klubben för inbördes beundran".

Jag hänger hellre här! 😍

[Thiah]
0

#2 det där med att boka träffar och grejer tillsammans låter jättetrevligt. 🙂

JossanH
0

Har inte heller varit med i en sådan grupp men jag blir också så less på mycket negativitet. Tycker att det kan finnas gott om det ändå på tex facebook, och som du säger så kan man ju inte haka upp sig på petitesser. Jag säger gladeligen att jag gick upp 30 kg, fick en mage med snoppskinn (brukar jag skämta om ;)) och har för första gången i mitt liv fått börja torka svett under mina ärtpåsar till bröst :P Dock försöker jag alltid peppa andra som tycker att de har det jobbigt eller berätta om mina egna erfarenheter.

Sajtvärd på Iller.ifokus