Järntillskott och amning?
En tanke slog mig, man förlorar ju väldigt mycket blod under och efter förlossningen. Är det okej att dricka blutsaft eller ta järntabletter (samma som man fick under graviditeten) när man ammar? Tänker främst så länge man har avslag. Man vill ju inte att den lille bebisen ska bli dålig i magen…
/Christine
Tabletter med endast järn vet jag inte men iaf de Multitabs som jag tar (innehåller 20 mg järn - 142% av "normalt" dagligt intag) är menade både under grav. o vid amning.
Mina graviditets vitaminer inehåller jätn och rekomenderas även under amning :) Vi är ju alla olika men tycker inte man blöder så mycket i avslaget. Det var mindre än mens, men det är ju en hel del annat som kommer ut eftersom det är ett sår som ska läka ihop. För mig är det mest sårvätska eller vad det nu är som i bland är lite blodigt, oftast efter amning. Men vi är alla olika så andra kanske verkligen blöder.
Det är niferex järntillskott jag fick ordinerat (100 mg), har dock slutat nu då järnvärdet var riktigt bra sist, men fortsätter med blutsaften. I bipacksedeln står det bara att det inte finns några kända risker att använda niferex under amning, och på blutsaften står ingenting.
#2 - Skönt att du inte blöder så mycket, men det är ju också olika som sagt ;) Får se vad dom säger på BB…
/Christine
Under graviditeten samlar man ju på sig extra blod också :) Om man förlorar mycket under förlossningen brukar man få blod.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Man kanske klarar sig ändå då :)
/Christine
Jag förlorade ganska mycket blod när dom snittade mig, fick en blödning under op som dom hade svårt att få stopp på. Men det var ingen som sa nåt om extra järn efter det? Har inte ens tänkt tanken på att det skulle behövas extra under amningen, fast å andra sidan behövde jag inte äta nåt extra järn alls under graviditeten…
I'm your destination, I'm the reason why
Jag hade som #6 men jag fick dropp direkt efter snittet, och när vi åkte hem sa läkaren till mig att ta järntabletter. Dock sa han inte vilken sort eller någonting så apotekspersonalen fick ta nåt. De valde Niferex och jag tog tabletterna efter anvisningen på paketet. Jag tog det i tre veckor, sedan klarade jag inte av det mer för jag blev så hemskt hård i magen. Bebisen påverkades inte.