Flyga som gravid
Någon som har flugit med Ryanair som gravid? Hur gick det?
Jag ska flyga till Sverige i maj och kommer vara i vecka 26 på ditresan och i vecka 28 på hemresan. Enligt Ryanair ska man ha en signatur från sin läkare på att man kan flyga from vecka 28, så den behöver jag alltså på tillbakavägen. Saken är den att den ska vara underskriven tidigast 2 veckor innan avfärd, men det går ju inte riktigt eftersom jag är i Sverige då…
Jag tänkte boka in läkarbesök ett par dagar innan avresa härifrån men jag är ju borta i precis 2 veckor. Tror ni de kommer bråka med mig? Ryanair brukar ju kunna bråka för ingenting och det vore lite trist att inte komma hem igen!
Hur bedömer läkaren vem och vilka som kan och får flyga efter v28? 🤔🙂 Jag trodde helt enkelt att man avrådde från det bara eftersom man inte säkert vet om det är en risk att flyga som gravid.
Sajtvärd på Övernaturligt
Kan du inte gå till en läkare i Sverige då? För det är väl vid incheckningen som intyget ska visa upp.
Annars får du väl ha en bylsig tröja på dig och låtsas som att det regnar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 De ska intyga att det är en okomplicerad graviditet och att jag faktiskt är i vecka 28 och inte typ i vecka 36. Det är bara efter vecka 36 man inte får flyga, eller vecka 32 om man väntar tvillingar. Och det finns ingen risk med att flyga alls. Det är bara Ryanair som inte vill att man ska föda uppe i luften, vilket väl är rätt förståeligt. Dessutom kan skillnaden i lufttryck göra att förlossningen triggas snabbare om man är väldigt nära födseln.
#2 Ja men det är lite trist, för jag antar att man betalar för sjukvård i Sverige? Här nere är det ju gratis för mig…
#3 Tillhör landet EU så kontaktar du bara försäkringskassan i ditt land och begär ett Europeiskt sjukförsäkringskort, vilket ger dig rätt till sjukvård i alla EU-länder. Och så dyrt är det ju inte att gå till en läkare här med kortet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Jag tillhör inte försäkringskassan här, min sjukvård är helt privat. Jag kan visserligen skaffa reseförsäkring men jag vet inte hur den täcker annat än nödfall.
Jag har skaffat en reseförsäkring nu men den täcker förstås inte sånt här. Men sen såg jag att det ju faktiskt inte var så jättedyrt. Det var längesen jag bodde i Sverige haha!
Frågade mor min och hon sa att jag borde kontakta mödravårdscentralen, så jag gör väl det. Någon som vet hur lång tid det kan ta att få tid där? Och hur kollar de egentligen hur långt gången man är osv om de inte har ul? Eller tror ni de litar på min läkare och de ul bilder jag väl får med mig?
#6 - Max två veckors väntan är det, så kontakta dom redan nu och boka in en tid. kan din läkare i spanien kanske skriva ett intyg till mödravården i sverige? Eller nåt sånt skulle ju vara bra tycker man…
/Christine
#7 Tja jag vet inte. Alla papper jag får är på spanska, men de borde kunna hjälpa till med sånt. Jag tänker testa och fråga henne också om hon kan datera ett sådant brev senare. För det räcker med att det är daterat senare så i så fall är det ju liksom klart. Men tack, två veckors väntetid är helt ok, jag är ute i god tid! (för en gångs skull!)
Jag tänkte bara skriva en uppdatering nu när jag har flugit både till Sverige och hem igen, om någon annan skulle trilla in på tråden och undra samma sak. I alla fall besökte jag min läkare dagen innan och bad henne skriva två papper, ett med dagens datum och ett dagen efter, då det skulle täcka de två veckorna. Hon såg väldigt förvirrad ut men hjälpte till med båda pappren.
Sen blev jag aldrig tillfrågad om pappren. Murphys lag gäller väl här - hade jag inte haft pappren skulle jag säkert bli frågad! Men det blev jag alltså inte och lika bra var det.
Att flyga gick annars utmärkt. Lillen sprattlade på halva resan och tyckte tydligen det var utomordentligt roligt. Eller så vred han sig i plåga för de där annonseringarna de ska göra hela tiden. Jag fick gå upp och röra på mig mer än jag brukar göra men annars var det bara obekvämt som vanligt på Ryanairs flygningar.
Det handlar oftast inte om risker så för flygbolagen utan att försäkringen täcker inte efter v.28 om du skulle behöva nödlanda & föda tex :) du kan ha med dig ett äldre intyg & om de säger något så finns det läkare på flygplatsen som undersöker dig. Det blir gratis om du betalat för ett eget innan, även om det skulle vara 1 vecka för tidigt^
Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja!
www.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.