Sluta amma totalt
Har varken ammat eller pumpat på två dygn nu eftersom jag inte mår bra av det som tidigare nämnt. Har heller inga planer på eller någon större lust att återuppta det utan ger mest ersättning hela riden vilket vår nya BVC sköterska accepterar och förstår dock har jag inte berättat än att jag vill sluta med amningen helt. Min undran är bara, kommer mjölkproduktionen försvinna av sig själv ? Är det bra att sluta tvärt eller måste man trappa ner på något vis för att sluta med amningen? Ska prata med BVC sköterska när vi ses om jag har modet till det men vill höra om ni känner till något kring detta.
Jag slutade tvärt men fick "mjölka" ur trycket 2-3 dagar 2-3 gånger om dagen. Men det räcker oftast med några droppar precis så det slutar spänna. Gör det gärna i duschen så tömmer dom oftast sig själva. Se till att ha oömma linnen/tröjar för du kan läcka. Sen fanns det mjölk kvar men då räckte det med inlägg och dom blev aldrig spända.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Ja, produktionen slutar av sig själv. Du har alltid så mycket bröstmjölk som behövs och om barnet inte äter behövs inte heller mjölken och då försvinner den. De kan bli lite spända i början men gör som #1 skrivit så rättar det till sig fort och mängden anpassas efter efterfrågan.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för svaren. Än är de inte spända, de läcker inte heller men jag har ändå bröstinlägg för säkerhetsskull.
Om det är så att det skulle bli riktigt jobbigt kan man få tabletter som stoppar mjölkproduktionen, fast det gäller kanske mest om det är direkt efter födelsen och man har väldigt mycket mjölk.
Min svägerska gav upp amningen för att hon tyckte det var så jobbigt, hon mådde inte heller bra av amningen om jag förstod henne rätt.
Hon fick en tablett som avslutade hennes mjölkproduktion för att hon skulle slippa pumpa och ha ont och få problem med brösten, exempelvis mjölkstockning o.s.v
Så ta upp det med bvc så kan de hjälpa dig att hitta bästa lösningen för dig. Du kanske redan har en avtagande mjölkproduktion eftersom du inte upplever att brösten stör, trotts att du inte ammat/pumpat på ett tag?
Tabletterna man får heter pravidel det tar lika lång tid för mjölken att försvinna av sig själv som med dom. Biverkningarna på dom tabletterna är mängder.
Min kropp och medicin går inte hand i hand så jag hoppas jag kan slippa det. Mina bröst är varken spända eller läcker, de känns som vanligt men klämmer jag på dem så kommer det ut små droppar. Ska prata med bvc nästa gång vi ska dit.
Då behöver du nog inga tabletter :) Du ska se om någon vecka så får du inte ut något (om ens det).
Dom brukar faktiskt inte skriva ut den hur som helst.
Jag kan lova dig att du inte behöver några tabletter för att minska din produktion om den är som du beskriver :-) en del får sjukt ont och de blir superhårda och de kan inte ens röra brösten, det är oftast då man får sånna tabletter.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
För mej var det en mardröm att avbryta amningen. Fick linda brösten, pumpa ur ytterst lite bara för att lätta på trycket, stå och stryka brösten i duschen, äta Ipren… och lång tid tog det innan smärtan försvann. Blev som knutar i brösten, kunde inte ens ligga på sidan.
I början när jag ammade fick jag som knutar i sidorna av bröstet , gjorde skit ont och bröstpumpen var värdelös då. Endast min dotter kunde ta bort smärtan. Men det var också enda gången jag hade sådan smärta.