Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3197 ggr
[Jawa´s]
0

Det här med namn

Planerar ni att ge ert barn endast ett namn eller blir det ett andranamn och kanske ett tredjenamn också?

Vad är finast tycker ni?

I både min och sambons släkt har man ett tilltalsnamn och ett andranamn och det som står först i ordningen är själva tilltalsnamnet. men vi funderar lite på att även ha ett tredje till vår son, kanske mest för att det är så svårt att välja.

Hur tänker ni kring namn? =)

Och i vilken ordning tycker ni att namnen ska komma?
Amanda Stina Klara Svensson, där Amanda är tilltalsnamnet
eller
Amanda Stina Klara Svensson, där Stina är tilltalsnamnet trots att det står som nr.2
eller
Amanda Stina Klara Svensson, där Klara är tilltalsnamnet trots att det står som nr.3
?

Tina-A
0

Vår dotter heter Minna Lisa Karin. Lisa är från mormor och Karin från farmor. Minna är tilltalsnamnet och jag föredrar när tilltalsnamnet står först.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Niini
0

Tilltalsnamnet ska alltid vara först tycker jag! Har flera vänner/bekanta o även pappa som har tilltalsnamnet som andra eller tredje vilket resulterar i att typ all post och alla som inte känner dem (ex på sjukhuset) kaller dem för fel namn.

Mabrotnosh
0

Är nog lättast att veta vad personer heter om tilltalsnamnet står först.

Rutan_
1

Mitt tilltalsnamn står som det andra namnet så de flesta tror att det är det första jag heter. Ibland får jag post med det namnet och det tar ett tag innan jag fattar att det är mig de menar ;)

Själv föredrar jag ett enda namn, förstår inte riktigt meningen med att ha flera stycken. Vår son har ett förnamn och ett efternamn, räcker gott och väl.

ChristineL
0

Vi kommer ha ett tilltalsnamn och ett mellannamn, både jag och min man har mellannamn som går i släkten så det kommer också vårat barn heta.

Zvintos
0

Tilltalsnamnet bör för enkelhetens skull vara först. Maken har ex sitt tilltalsnamn som 2:a namn och blir jämt uppropad "Jan?" när han är till läkaren eller liknande och ser alltid ut som ett frågetecken. 😛 I vårt fall blir det ett tilltalsnamn och sen troligen två mellannamn, ett från vardera sida släkten.

Frida
0

Det går att markera tilltalsnamnet i folkbokföringsregistret så att brev och sådant blir rätt även om det inte står först. Det är bara att kontakta skatteupplysningen.

Vårt barn kommer få tre förnamn där tilltalsnamnet ska vara först. Tror inte att någon i våra släkter har tre förnamn och på sambons sida brukar första barnet inte få ett andranamn efter en av föräldrarna så som de brukar få på min sida av släkten. Blir det en flicka kommer hon få mitt namn som andra namn och sedan ett tredje namn från min mormor. Blir det en pojke kommer hans andra och tredje namn att komma från min och min sambos respektive morfar eftersom de var väldigt viktiga personer i våra liv.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

SaraC
0

Min dotter har i äkta Pippi-stil tre förnamn (tilltalsnamnet står först), ett mellannamn och ett efternamn! Vi använder dock bara hennes tilltalsnamn och efternamn.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MsNattiz
0

vi kommer ha 3 namn, ett tilltalsnamn och sedan 1 namn från min sambos sida från någon han tycker om och ett från min sida från någon jag har tyckt om. jag har själv alltid sedan jag varit liten uppskattat att vara döpt så, att ha namnet efter både min farfars mor och min mormors mor. en fin gest tycker jag. min sambo däremot har bara ett mellannamn, som dessutom står före tilltalsnamnet, men han var med på mina noter och tyckte det lät vettigt med fler namn :)

[RMSLiners]
0

Vår dotter har tilltalsnamnet först följt av två mellan namn och sen efternamnet, precis som jag har. Gubben min har däremot tilltalsnamnet som andra namn. Jag bryr mig inte om vilken ordning man väljer på namnen, det är helt upp till var och en.

MarHai
0

Jag är döpt till Anna Frida Martina. Martina är mitt tilltalsnamn, men blir alltid kallad Anna hos läkare och annat. Så ha tilltalsnamnet först för att undvika jobbiga situationer för barnet senare.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Jawa´s]
0

Tycker det är jättefint att ha släktnamn som förs vidare =) 
Tyvärr har vi inga släktnamn som går vidare hos pojkar i familjen och vi väntar just en pojke så det blir lite extra klurigt.
Men vi tänker nog ta min sambos ursprungliga förnamn (som han hade innan han blev adopterad) och ha som andranamn till vår son. Sen står det och väger mellan två namn, antingen ryker det ena eller så sätter vi in båda, men jag vet inte om det blir för mycket med 3 namn?
Tycker det är jättesvårt att bestämma namn, det är ju ändå nåt som individen vi har skapat ska dras med hela livet, inte bli retad för, det ska funka i olika situationer, passa med efternamnet osv (visst kan man byta men det är ju lite arbete bakom det med papper osv).

Tur att man har tid på sig att klura!😃

PogoPedagog
0

Jag passar på att låna tråden lite:

Hur har ni andra gjort med efternamn? Vi gav bara sonen min sambos efternamn trots att jag egentligen tycker mitt är finare. Detta för att hela hans släkt är väldigt stolta över sitt namn och har en stark "klan-känsla" så då ville jag att sonen skulle få ingå i den.

Tina-A
0

#13; vi tog sambon för att det är mer internationellt. Mitt tycker jag egentligen bättre om men nu när allt börjar bli så himla globalt är det nog lite lättare med ett mer internationellt efternamn. Mitt efternamn har både Å och Ö i sig :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Jawa´s]
0

Vi kommer att ta enbart mitt efternamn då det är lite ovanligare än sambons Eriksson

ChristineL
0

#13 - Vi är gifta så har gemensamt tagit hans efternamn, men barnet hade nog fått heta det ändå, vi har båda namn som inte är direkt vanliga men hans är nog snäppet ovanligare än mitt.

[Jawa´s]
0

#14 där har du en bra poäng! vi diskuterade det där med globalt här hemma senast igårkväll, om 20år när barnet är vuxet lär världen vara Ännu mer global än den är idag. Mitt efternamn innehåller också ö och blir lite jobbigt att säga på engelska, men vi tänkte kompromissa lite med ett förnamn som är lätt att säga på engelska så finns det iaf Något i namnet som låter "normalt" ;)

SaraC
1

Vi har inte heller några släktnamn på min sida av släkten men jag ville art min dotter skulle få min älskade gammelmormors namn så då fick hon det :) Får vi en pojk någon gång kommer han få min mans morfars namn. #13 Makens efternamn som efternamn och mitt som mellannamn, men vi använder som sagt bara efternamnet. Jag har ett efternamn som bara min släkt heter och jag tyckte det var lite jobbigt under uppväxten så jag ville att hon skulle ha sin pappas, Larsson. Men nu sedan jag blivit äldre har jag börjat gilla mitt efternamn så ville att hon skulle ha det med, då kan hon välja själv när hon blir äldre om hon vill använda båda eller ej. Jag la till min karls efternamn när vi gifte oss. Känns bra att vi har ett namn gemensamt hela familjen :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

JossanH
0

Vår dotter har ett dubbelnamn, 2 mellannamn (varav ett är släktnamn) och sambons efternamn. Så hon har många namn ;) skulle räckt med 1 mellannamn men jag ville även ha med ett namn från mitt favoritband också så därför blev det så många. Det passade bäst med tilltalsnamnet först eftersom det är ett dubbelnamn. Själv heter jag Maria Josefin och har tilltalsnamn josefin. Jag har däremot aldrig haft problem med det. Man sätter ju den ordning på namnen som låter bäst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rutan_
0

#13 Vi valde mitt efternamn. Främst för att det är ett mycket gammalt släktnamn som jag inte vill ska försvinna och sen är det både kort och fint.

Frida
0

#13 Vårt barn kommer få sambons efternamn. Vi har båda väldigt ovanliga efternamn (vi är båda de enda i världen med våra för- och efternamnskombinationer) men min släkt är så mycket större än min sambos så vi tyckte att det kändes bäst med sambons namn. Om/när vi sedan gifter oss någon dag så kommer jag att ha dubbla efternamn.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Zorita]
0

Barnet kommer få min sambos efternamn, för jag tycker det låter snyggare. Det är bara hans familj som heter så, på samma sätt som bara min familj har vårt efternamn. Tyvärr är hans redan dubbelnamn så man kan inte lägga ihop dem. Men när vi gifter oss i framtiden kommer jag också ta hans namn. Sen tycker jag i princip det är onödigt med mellannamn. Själv har jag inget och det har jag alltid tyckt varit bra. Men förnamnet vi valt och sambons efternamn blir väldigt brittiskt, så nu vill sambon att vi ska välja ett skandinaviskt namn också så han har det med sig i livet. Och jag kan väl se det fina i det, så möjligtvis går jag med på det. I så fall kommer det stå efter tilltalsnamnet för enkelhetens skull.