Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 4947 ggr
[RMSLiners]
2013-05-12 03:55

Ställt om dygnet

Vår dotter har helt plötsligt blivit nattuggla vilket tar kål på oss. Hon är vaken 21-07/08. Vi har nu inte sovit på två dygn och gubben min har dessutom nattjobb och studier. Vi har testat allt känns det som för att få henne att somna utan resultat. Hon är trött men envisas med att vara vaken. Hon har heller inge magknip. Kan man och i så fall hur vända hennes dygn?

Annons:
Tina-A
2013-05-12 08:22
#1

Dom vänder gärna lite på dygnet då och då. Hur gammal är hon och hur sover hon annars? Att sova tillsammans i samma säng kan hjälpa för då blir det lättare att ta efter föräldrarnas dygnsrytm då man ligger ner tillsammans hela natten. Hur ofta äter hon under natten?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2013-05-12 11:56
#2

Hon är tolv dygn. Förut brukade hon sova med 4 timmars intervaller dygnet runt. Nu är hon vaken hela natten och sover med 4 tim intervaller på dagarna. Kan inte ha henne i samma säng hela natten, jag rullar runt som en jordfräs i sängen, men vi har testat ha henne i vår säng för att hon ska somna men det hjälper inte, hon är klarvaken om nätterna. Nattetid vill hon ha mat varje timme istället för var fjärde som på dagarna men hon somnar aldrig mellan målen på natten utan är vaken flera timmar i streck trots att det syns på henne att hon är trött. Hon typ pressar sin vakenhet in det sista, har hon efter mig, men jag vill ju hon ska sova om hon är trött på natten inte kämpa med att vara vaken. Vi har testat vagga henne, sjunga, amma, flaska, speldosa, ligga hud mot hud, ha henne i sängen… men hon är envis och har inga planer på sömn oavsett hur trött hon är. :D Sen på morgonen somnar hon till sist och sover 4tim för att sen vakna, äta, gosa och få ny blöja. Sen somnar hon om i 4tim igen… tills klockan blir runt 21 igen, då börjar vakenperioden.

noir
2013-05-12 23:33
#3

Hur gör ni på natten? Hört att man ska visa att det är natt med svagt ljus och prata tyst. Vet inte om det bara gäller äldre barn. Hoppas hon vänder tillbaka dygnet så ni får lite sömn :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[RMSLiners]
2013-05-13 04:30
#4

Det gör vi också men det funkar inte. Just nu har jag matat henne, bytt blöja och vaggat henne men hon är klarvaken och har varit sen 21 tiden. Inga planer på att sova här inte. :-/

Tina-A
2013-05-13 07:50
#5

Är hon alltså vaken så många timmar i sträck?? Det låter ovanligt! Undrar vad det beror på.. Hur sover ni i vagnen? Jag vet många som har nattat sina barn i sina barnvagnar inne i hallen eller sovrummet. Och med massor med mat förstås ;) Det är vanligt att de äter oftare på kvällen och natten än på dagen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

villavägen
2013-05-13 08:11
#6

# Min kille var aldrig vaken mer än 1 timme i sträck när han var så liten, inte ens på dagen! Låter jobbigt! Nu är han 1,5 år och måste fortfarande sova efter han varit vaken 4-5 timmar! Hade din flicka varit äldre hade jag gett rådet att hålla henne vaken en lite längre stund på dagen, men hon är så liten. Man brukar ju säga att bebisar tar den sömn de behöver, allt ifrån små lurar på 20 minuter till upp ett par timmar. Låter onekligen som hon verkligen vänt på dygnet! Tids nog vänder hon nog tillbaka det, om det kan vara någon tröst. Släck ner, försök visa på att det är natt. Och massor med mat på kvällen, så hon är riktigt mätt, som tidigare inlägg skrev!

Annons:
PogoPedagog
2013-05-13 09:40
#7

Vi har gjort så när Bastian blivit för trött för att sova och liksom fastnat i ett läge där han absolut inte vill somna att vi gör en omstart. Men det fungerar bara om den lilla går med på att ligga helt själv en stund. 

Vi lägger iaf ner honom på en fäll eller så och gör lite annat runt omkring men uppmärksammar honom inte så jättemycket bara håller oss i närheten i kanske 20 minuter. Sedan börjar vi om helt med de nattningsrutiner vi valt och då fungerar det ganska ofta.

Jag antar att de liksom "fastar" i ett mönster som man själv gör vissa nätter och bara ligger och vrider o vänder sig o inte kan somna. Går man då upp o gör något annat en stund bryter man ju det och kan börja om.

Men det fungerar ju tyvärr inte om man har ett barn som för tillfället är ledset eller inte vill vara själv.

Annars är dte kanske tyvärr så att det bara är att härda ut:( När de är så små säger ju alla att man inte ska försöka reglera när de sover och inte utan bara flyta med. Man får söka tröst i att allt går i cykler, plötsligt bara släpper det och de sover fint på nätterna som om de alrig gjort annat:)

[RMSLiners]
2013-05-13 10:18
#8

#5 japp, hon är vaken så många timmar. om dagarna sover hon i barnvagnen vilket går utmärkt, vi har testat natta henne i vagnen på natten också men det går inte det heller. hon har fått för sig att ha vakentid på natten. I natt testa vi ha henne i babynest mellan oss vilket inte funka. Så jag satte mig slutligen och amma henne i 1tim och ni vet hur jag mår av att amma. När paniken kom var jag tvungen att ta bort henne, la henne i spjälsängen men inte ville hon sova inte. hon tröck också i sig flera flaskor ersättning under de timmarna. #6 Har också hört det kan vända till det bättre. Massa mat ger vi, hon slukar flera milliliter ersättning ur flaskan samt att jag ammar henne men icke, hon tänker inte somna för det.

villavägen
2013-05-13 10:37
#9

Låter lite som ni hamnat i en ond cirkel! Hållet med #7 om att det mesta med bebisar går i cykler eller utvecklingsperioder om man vill uttrycka sej på ett annat sätt. Det kan vara allt från sömn till mat till humör hos bebisen! Från början tänker man "ska det alltid vara såhär!" Precis när man håller på gå under av trötthet kan det vända. Sedan efter några veckor kan det komma en ny krånglig period! Hon verkar iallafall vara nöjd (om jag förstår dina inlägg rätt)!

[RMSLiners]
2013-05-13 11:06
#10

Förhoppningsvis vänder det. Har sökt på nätet kring detta och på respektive andra forum har det nämnts att det kommer vända inom ramen av några veckor så jag hoppas det kommer göra det av sig själv.

[RMSLiners]
2013-05-14 07:13
#11

I natt har vi kunnat sova av någon anledning. Hon har bara vaknat två gånger för mat. Hoppas det fortsätter så.

villavägen
2013-05-14 11:41
#12

Roligt att höra! :-)

[RMSLiners]
2013-05-18 02:27
#13

Allt funka så bra tills ett dygn sedan då vår dotter kom på den brilianta iden att varken vagnen eller spjälsängen duger som sovplats. Endast famnen på antingen mig eller gubben duger och lägger man ner henne i sängen eller vagnen när hon somnat så vaknar hon direkt och skriker. Detta innebär minimalt med sömn eller ingen som helst sömn för min del när gubben jobbar. Ideer någon?

Annons:
Frida
2013-05-18 09:15
#14

Om hon inte vill bli nerlagd kanske en bärsjal skulle kunna underlätta för er? Då är hon ju nära en av er utan att ni ska ha händerna fulla. Det blir ju fortfarande svårt för er att sova men det går kanske att sitta i en soffa eller liknande och vila en stund för er. Om ni nu inte kan sova sittandes.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
2013-05-18 09:52
#15

#13 - Sån var min man när han var liten. Dom läste det med att linda in honom som ett litet paket i en filt/lakan så han kände sig lite mera ombonad och trygg, det tror jag är värt att testa. Kan tänka mig för bebisens skull också att det är just närhet till nånting som saknas när man går från att ligga i en famn till att ligga i säng där det inte finns nånting.

[RMSLiners]
2013-05-18 10:04
#16

#14 Det har jag tänkt på och ska införskaffa en men det blir lite jobbigt att sitta dygnet runt. #15 Redan testat. Hon gillar det inte då det blir för varmt. Vi har fått ett babynest av svärmor och vid 3 tiden inatt somna lillan mellan oss i sängen och har sovit sen dess, hon somna medan hon höll i mitt finger. Bärsjal eller bärsele dagtid tror jag är en lösning men nattetid… får se om babynestet kommer hjälpa framöver.

ChristineL
2013-05-18 10:14
#17

#16 - Babynest är något jag absolut tror på! Men ja, värmen just nu känns rätt besvärlig, jag själv kan inte sova med täcke längre så förstår om lillan tycker det är jobbigt.

Tina-A
2013-05-18 10:30
#18

Bärsjal är toppen, min dotter sov jättebra i den!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2013-05-18 11:09
#19

#17 Ja det är 33 grader här uppe ute i solen och i vårat sovrum är det 27 grader.

#18 Jag är lite osäker på knytningen av en bärsjal trots att jag kollat åtskilliga videor men det kanske personalen i butiken kan visa en hur man gör?

Tina-A
2013-05-18 11:24
#20

#19: när du står där med sjalen framför dig lovar jag att du kommer lyckas med en instruktionsvideon på samtidigt. Det är jättelätt! När du har den i händerna och får prova själv kommer du upptäcka det :-) är det något speciellt steg eller så du är osäker på? Jag har också gjort någon video, ska leta efter den..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Tina-A
2013-05-18 11:28
#21

Den är nog lite mörk, borde nog filma en ny egentligen :-) Verkade inte få in den direkt, så här är länken http://www.videofy.me/v/208368

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2013-05-18 11:29
#22

#20 Nej det är mer att jag har en rädsla för att jag ska knyta fel eller att den kommer sitta för lös och bebisen sen ramlar ur därav funderar jag bärsele men ändå ser bärsjal mer bekväm ut än ett sele. 😐

Tina-A
2013-05-18 11:33
#23

Här är hur man stoppar i barnet :-) http://www.videofy.me/v/208379 Bärsjal är mjukare och ofta mer ergonomisk för de minsta barnen än de flesta selar du kan hitta. Jag är säker på att du inte knyter fel, det är jättelätt. Barnet trillar inte ut! Och om det är lite löst känner du det långt innan barnet skulle glida ner så jag lovar att du behöver inte oroa dig för det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2013-05-18 11:39
#24

Hmm, värt ett försök kanske.

Sjal känns lite mer naturligt ur en historisk synvinkel än ett bärsele tycker jag och det är det som lockar mig mer till sjalen, det och sen att den ser mer bekväm ut. 

Jag är rätt mycket för "gamla" saker. Vårat babynest sydde svärmor med gammeldagsa tyger så den ser äldre ut än vad den är. 😉

ChristineL
2013-05-18 11:44
#25

Vi har köpt en Tricot Slen bärsjal och det var med både instruktionsbok och dvd :) Och dom poängterar att det är bättre att det sitter för hårt än för löst och att man kan behöva knyta om under dagen.

Tina-A
2013-05-18 11:50
#26

#25: bra tips, så är det :-) de första gångerna råkar man nästan alltid knyta föR löst men det ska vara spänt då sjalen tänjer sig efter ett tag. Om du tittar på min video ser du att jag drar i axeltygen flera gånger, både när de precis blivit lagda över axlarna och när de är stoppade under magtyget och blivit korsade, då drar jag i dom igen. Det är för att spänna så det blir tight!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: