Denna foglossning
Jag börjar på allvar att bli rädd för hur detta ska sluta. Jag har känt av foglossning sen vecka nio och nu i vecka elva är det redan jobbigt och smärtsamt. Jag vet inte vad jag ska göra, för samtidigt som jag inte vill att det ska bli värre vill jag inte bli sjukskriven. Det går ju inte ihop. Vad jag ska göra är att be om övningar från sjukgymnast, men annars har jag redan allt som kan hjälpa mig och de sakerna verkar ju inte fungera nämnvärt. En del av mig säger att jag ska prata med barnmorskan om sjuksrivning, en annan del att jag inte ska göra det och jobba vidare. Får huvudvärk av detta.
Har samma problem. Jobbar dock inte men får panik av arbetsförmedlingen som tycker att jag ska söka jobb och så har jag en morsa som tycker jag ska städa när det känns som om jag håller på att gå av. Inte blir det bättre av att man ställer sig och räfsar gräsmattan. Men blir du sjukskriven gör du kanske din kropp en tjänst. Får den vila så kanske du slipper pemanenta problem efter förlossning.
Usch vad jobbigt! Vad jobbar du med? Finns det möjlighet till omplacering på arbetsplatsen? Många går med kryckor för dom inte kan ta sig fram på något annat sätt, och en del har jag hört får sitta i rullstol. Inget av dom alternativen är såklart särskillt lockande, men du måste lyssna på kroppen i första hand. Vad jag har förstått det som så är det läkare som sjukskriver dig, inte barnmorskan, och tänk på att det kan ta tid innan du får en läkartid också. Jag har också förstått att övningar och motion inte hjälper för många :(
/Christine

Usch ja jag börjar oxå få foglossning nu, har 4 arbetspass kvar innan jag går o de e kämpiga men det ska gå,
Åh vad jobbigt! Min foglossning gör ont men inte så jag förhindras på något sätt. Den blir bättre när jag sitter på min pilatesboll, vilket jag gör varje dag! Lite stretchövningar har också hjälpt tycker jag. Sen kniper jag hela tiden, det har de sagt ska hjälpa. Varje gång jag går i trappor tex. Förr kunde jag knappt gå i trappor men nu går det utmärkt just för att jag kniper till ;)
Har själv haft känningar sen vecka 12, som lugnade ner sig ett par veckor, men kom tillbaka med råge för några få veckor sedan. Bältet hjälper föga, så jag kommer att be om kryckor hos sjukgymnasten för att få lite avlastning i alla fall. Var själv och pratade med läkaren på MVC och har fått inskickat papper om sjukskrivning, även fast jag "bara" studerar (har praktik snart, i 5 veckor, som kommer ta kål på fogarna annars).
Som liten tröst kan jag säga att jag hade jätteont under en period men sedan blev det bättre och bättre så till sist blev jag inte tjutfärdig när jag skulle gå vissa sträckor!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min sjukgymnast sa att jag INTE skulle göra något som skapa smärta. Gjorde de ont så skulle jag sluta direkt så omkring efter v20 tog jag beslutet att det inte var värt att offra min kropp för jobb, fint hem osv. Visst jag klättrar på väggarna här hemma men det har gett resultat. Är i v.38 nu och kunde ta en promenad på 25 minuter utan foglossnings smärta. Hon rekomendera mig tens och vattengympa för gravida/foglossning :)
Akupunktur rekomendera hon med! Två i min mamma grupp testa. En tyckte de funka men inte så bra som hon hoppats den andra med värre foglossning tyvkte sig bli mer och mer smärtfri efter. Så det kan ju vara något att testa också om man vill.
Jag hade fruktansvärd foglossning förra graviditeten, återhämtade mig aldrig riktigt från det så jag är inte direkt överraskad över att det har kommit. Då fick jag det i vecka 20. Den gången vägrade läkarna sjukskriva mig 100% så jag släpade mig till arbetet fyra timmar om dagen, kunde knappt ta mig till bussen ens. Det är därför jag ska prata med barnsmorskan om det för hon ska hjälpa mig så att det inte blir som förra gången. Jag mådde väldigt dåligt då.
Jag arbetar på en akutvårdsavdelning på ett sjukhus så jag kan inte få lättare uppgifter. De senaste fyra dagarna har varit tunga även ifall mina kollegor tar det värsta åt mig.
Som sagt är övningar från sjukgymnast det enda jag inte har här hemma, tappat bort de papprena sen sist. Allt annat (utom vattengympa) har jag hemma/provat.
Att jag inte vill bli sjukskriven är för pengarnas skull, annars hade jag bett om det direkt…
Efter en ledig dag mår kroppen bättre, men på den tredje-fjärde arbetsdagen är jag helt slut i höfterna. Idag kändes det som att de skulle dö, ramla ihop och aldrig resa sig igen. Fast de kändes mest trötta och sega, hade inte så fasansfullt ont.
#10: Känner verkligen igen det. När jag är hemma går det faktiskt OK, men så fort jag är i skolan märks det. Var till sjukgymnast i fredags för att få lite hjälp och ska nu få testa 4 pass med akupunktur till att börja med, första blir imorgon. Så det hoppas jag ska kunna lindra lite.
Har dammsugit och burit och staplat ved idag. Satte mig i soffan och kommer verkligen inte upp och sambon kommer om en timme och jag är kissnödig. Satans foglossning
Sitter med TENS nu. Så skööönt! Jag skulle gärna gå på akupunktur men jag har svårt för att hinna med det också, livet är redan fullspäckat.
#12 Ett råd: gör inte såna saker ;)
Nej jag har insett det nu. Så stackars sambon får väl stå med 6 kubik själv. Känner mig värdelös och handikappad för denna smärta. Men det går väl över i augusti.
Min sambo fick göra nästan allt hemma de sista tre månaderna och även ett par månader efter att sonen kommit =/
Ojdå kanske skulle ligga lågt de sista månaderna jag har kvar då.
Som vanligt efter fjärde arbetsdagen vill mina höfter bara dö… Idag har även ljumskarna protesterat, fick gå med myrsteg sista timmarna på jobbet. Så skönt att veta att jag är ledig i två dagar nu!
Du verkar ha det riktigt drygt med din foglossning. Min är väl heller inte bra men man ska ju vara lycklig och sväva fram när man är med barn. Så kanske fel att klaga
Efter att jag varit hemma och tagit de lugnt och närmat mig förlossnigen har jag under senaste veckorna upplevt att foglossningen blivit mildare. Kan göra mer utan att det gör så fruktansvärt ont. Mitt bf är på söndag, 12/5 Hoppas ni andra med foglossning också får uppleva att det mildras närmare ert BF
#19 Det tråkiga är ju bara att det är sex månader dit för mig..
Idag har foglossningen tagit sig till nya höjder, så pass att jag funderade på att ringa barnmorskan så att vi kan få mig sjukskriven. Kunde knappt ta mig framåt, varenda lilla steg skar igenom hela alltet och gjorde så förbannat ont! Och detta kom innan jag ens hade börjat mitt arbetspass…
Jag har tid till barnmorskan om en vecka, kanske ska se hur det går resten av veckan och ta det med henne då. Beslutsångest.
I v. 15-16 började jag få riktigt ont. Men har du tur kan du med hjälp av barnmorskan och sjukgymnast få det lättare. Rekomenderar VARMT att Du hyr en tens (smärtstillar där du har ont av foglossningen, de går inte att äta värktabletter för att få bort/mildra foglossningssmärta, men de kan tens), se till att du inte behlver utföra rörelser som gör ont. Foglossningsbälte var toppen för mig att ta på när man behövde stabilisera upp bäckent osv. Hoppas du hittat en fungerande lösning och har en foglossning som mildras längre fram.
#21 Som sagt har jag i princip allt man kan ha redan. Bältet känns det som att jag har bara för syns skull, tens hjälper just under tiden jag har det på och övningarna ger ju inte resultat omedelbart. Jag funderar på att be om kryckor för jag kan knappt gå. Jag försöker undvika att göra sånt som gör ont men det är väldigt svårt i och med mitt jobb.
Skulle kunna testa akupunktur, men när ska jag hinna..?
Känner mig så frustrerad =(
Med den där smärtan borde du väl kunna bli sjukskriven?
Ditt välmående får gå först :) Ta den tid du behöver. Bara de att du tror att kryckor kan behövas säger väll en hel del att ditt tempo behöver dras ner. Hoppas du kan gå ner i önskad tid så du kan få den vila din kropp behöver. Låter akupunktur intressant, prata med bm/sjuksköterskan :)
Enda anledningen till att jag inte tagit upp om sjukskrivning än är för pengarnas skull. Jag är inte säker på hur de räknar på ens sgi, men om de räknar från de senaste månaderna från och med nu så blir den väldigt dålig. Kommer bli tufft i så fall.