Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 2105 ggr
[AmandaO]
0

P-piller efter födsel

Nu är det bara 19dagar kvar tills Lillan tittar ut och då kanske det är dags att börja tänka på tiden efter. Nu kommer man ju kanske inte vara sådär värst super sugen på sex på direkten, men man vet aldrig. 

Iallafall, vi är mitt uppe i flytt till större och igår när jag fixade lite så hittade jag mina p-piller. Hade precis köpt nya för ett år när vi bestämde oss för att vi ville ha barn. Där av har jag alltså ca 12kartor kvar. Dom går ut 2016. 

Kan man köra på dom efteråt? Någonstans har jag för mig att minipiller är bäst efter födsel. Varför vet jag inte. Och om så är fallet så får jag ju självklart skaffa nya. 

Men vad tror ni, kan jag köra på mina gamla efter? Dom har ju som sagt inte gått ut och är anpassade efter mig.

SaraC
0

Det kan du troligen, men du ska inte börja med dem direkt efter födseln utan rådgöra med din barnmorska först. Vanligast är att man gör efterkoll hos sin barnmorska cirka 6 veckor efter födseln, då kollar man så allt är som det ska och pratar p-medel. De flesta rekommendationer är att man inte har samlag förrän avslaget är borta men en del menar att det är okej om man använder kondom.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[AmandaO]
0

Okej nu har ju jag ingen kontakt med min barnmorska men det får man vell ordna. Avslaget? vad är det? 

Tack för svaret :)

SaraC
0
[AmandaO]
0

Tack så mycket, nu är jag med  :)

PogoPedagog
1

Om man vill amma är det minipiller som gäller är vad jag fått höra.

SaraC
0

#5 Det tänkte jag inte på, har du rätt i att det kan vara så.

Tina-A
0

Avslaget är det du blöder efter förlossningen. Det är som en extremt kraftig mens i början (man brukar få typ blöjstora bindor från bb) och sen kör man på största storleken ett tag hemma. Sen blir det som vanlig mens och sen som blodiga flytningar. Det brukar hålla i sig i 6-8 veckor! Så det kan vara bra att bunkra lite bindor, man får inte använda tampong.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[AmandaO]
0

#5, Ja, jag visste vell att jag hade läst något sånt. Blir att fixa det senare då. :)

Dum fråga kanske, men är det samma sak när man gör kejsarsnitt? Att man blöder lika mycket alltså.

I vilket fall som hellst så är bindor uppskrivet på inköpslistan nu :)

ChristineL
0

#8 - Det tog vi upp på föräldragruppen och jag har för mig att man blöder ungefär lika mycket även vid ks. Men som med allt annat är det ju individuellt hur mycket och hur länge :)

SaraC
0

Ja man har avslag precis som vanligt efter snitt.

Denna kommentar har tagits bort.
[AmandaO]
0

Okej det tänkte jag nästan. Skönt att vara lite förberedd på det som komma skall. Känns som att jag får sätta mig och läsa på lite om tiden efter. Har liksom bara haft sjukhus och annat i tankarna. Inte hur jag själv kommer vara efteråt.

Mabrotnosh
0

Intressant tråd. Måste följas.

SaraC
0

#12 Det är väl jättebra att kolla upp så man är lite förberedd 🙂 Har du planerat snitt?

PogoPedagog
0

Tänk på vilka trosor och byxor du tar med dig i BB-väskan säger jag bara:) Jag hade inte planerat snitt och vanliga trosor och byxor hamnar gärna mitt över snittet= inte skönt! Jag fick ha sambons kalsonger de första dagarna men de satt jättebra haha. Bäst är nog några mjukisbyxor med riktigt bred mudd där uppe tror jag.

Kan förövrigt nämna att de inte rakar en innan,  så om du inte rakar dig där nere i vanliga fall kan det vara käckt att raka lite upp mot magen. Det var så där lagom kul att rycka bort det stora plåstret sedan:P

[AmandaO]
0

Jajamensan, planerat snitt 3/6 så det börjar närma sig :) 

#15 Jo det där har jag läst mig till innnan så det är jag beredd på :) 

Det där med rakningen visste jag dock inte. *Påminnelse, raka sig 2/6* :)

Gnuttan
0

För mig blev det akutsnitt och då rakade dom. Sen efteråt gick jag omkring i sambons mjukisbyxor, och det skulle jag gärna fortsätta med. Dom är ju så stora och sköna :)

Rutan_
0

Minipiller är väl det man får ta om man tänker amma.

Jag blev akutsnittad men mig rakade de lite, behövdes inte så mycket.

Ja fy tusan för vanliga trosor och byxor, jag gick också i sambons kalsonger tills jag kunde ta mig ut och köpa mammatrosor… Sambon kom hem med ett par megastora mjukisbyxor till mig också, alldeles för stora egentligen men de enda jag kunde ha utan att det gjorde svinont i snittet. Fast jag gick inte ut i dem, såg inte klok ut i dem… 

Angående avslag efter snitt har ingen i min omgivning som gjort snitt (och vi är några stycken) haft avslag så mycket och så länge som efter vanlig förlossning. Jag blödde mycket i några få dagar och hade sedan knappt någonting efter det. Sambon och jag var intima efter tre veckor.

SaraC
2

#18 Det är ju stället där moderkakan suttit fast i livmodern som det har blivit ett sår, hur skulle det påverkas av om man blir snittad eller föder vaginalt?

Rutan_
0

#19 Jag bara berättar hur det har varit för oss.

PogoPedagog
0

Verkar som om det bara var jag som hade otur att inte bli rakad då haha. Snittet går ju så pass långt upp att håret inte var ivägen men jag fick en ny typ av stort plastplåster som de pbörjat använda och det satt en bit ned i håret. Tur att man jämförde all smärta med värkarna då så att ge sig själv en vaxning var inte så farligt🤪

SaraC
0

#20 Ok.

#21 Jag blev rakad men väntade lite väl länge med att dra bort plåstret så det gjorde duktigt ont ändå 😉

Rutan_
0

#21 Tegaderm eller liknande är det sorts förband man brukar sätta över operationssår. Det har plastfilm runt hela uppsugningsdelen eller vad man ska kalla det. Gör väldigt ont att ta bort om man inte blivit rakad innan… Behöver inte sitta kvar mer än fem dagar efter kejsarsnitt.

Det visade sig att jag inte tål plasten så jag fick fula sår av det och hud åkte av när jag tog bort dem.. hade några sådana på armar och händer efter alla nålar också.

joly
0

Jag blev akutsnittad, och mig rakade dom (litegrann) på op-bordet. Jag duschade drygt ett dygn efter snittet, och då drog dom bort förbandet som satt över såret. Så brett var inte mitt, så hur det skulle kunna "vaxa" musen förstår jag inte (om det är det håret ni menar)? :O Mitt avslag höll nog på i ca 6 veckor tror jag, så det är nog ganska individuellt.

I'm your destination, I'm the reason why

joly

SaraC
0

#24 Mitt var cirka en dm lodrätt så det gick ner lite där :)

joly
0

#25 Aha, mitt ligger ju vågrätt. :) (Nu går jag ännu mer OT här, men vad är anledningen till att dom lägger snitten åt olika håll?)

I'm your destination, I'm the reason why

joly

[AmandaO]
0

Ojdå, här har ni skrivit på sen man var inne sist. Summan av kardemumman, bäst att raka sig och samla på sig en massa bindor. :)

noir
1

På min föräldrargrupp berätta barnmorskan att det är okej med vanliga p-piller igen efter, även om man ammar. Det är nytt och ska börja skivas in i böcker och de fick börja skriva ut vanliga. Tydligen är det bara vi i sverige som varit sega på att godkänna p-piller igen. Men som de andra skriver. Kontakta din bm för efterkontroll senare :)

[AmandaO]
0

Jaha, men dåså då hoppas vi på det då :) 

Ska faktiskt till bm imorgon och hämta papper så kan snacka lite snabbt om det då. Behöver jag nya så är det ju lika bra att hon skriver ut det så man har sånt hemma sen. :)

SaraC
0

#26 Själva snittet är vågrätt men hade ett plåster som var cirka en dm brett lodrätt och dubbelt så brett vågrätt ;) Har hört att de ibland kan göra lodräta urakuta snitt (för att det går fortare?) men vet inte om det stämmer. Jag vet bara en tjej som fått urakut snitt och hon har vanligt bikinisnitt. Ursäkta om det blev OT AmandaO!

[AmandaO]
0

Inget att be om ursäkt för, tycker det är intressant :)

Rutan_
0

De kan lägga snittet lite olika beroende på hur barnet ligger har jag förstått det som. Vet en och annan som fått det snett uppåt mer åt sidan till exempel.

Jag kommer inte använda minipiller i alla fall för de fungerar inte för mig, mår inte bra på dem. Då har jag hellre ingenting alls.