Går slemproppen hos alla?
Ja, som rubriken lyder, går slemproppen alltid och hos alla? Och märker man alltid av det?
Har läst att den kan lossna bitvis eller hela på en gång och att det kan ta ett par-tre veckor innan förlossningen väl drar igång.
/Christine
Ja, den lossnar hos alla. Det är den som sitter iför i själva livmoderhalsen och den måste lossna för att göra fri passage så att säga :)
Den kan lossna bitvis eller hela på en gång och det är nog bara när den lossnar bitvis som man inte alltid märker av den. Då kan man misstolka det som lite klumpiga flytningar bara och så tänker man inte mer på det. Min lossnade bitvis under 2-3 veckor och när värkarna hållt på i dryga 20 timmar så lossnade den allra sista biten, som en stor klump som jag kunde ha i handen liksom, ungefär som en halv handflata. Totala mängden slempropp jag upptäckte hos mig själv var nog ½-1dl propp ungefär, om jag ska gissa!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Okej, då märker man troligtvis av det iaf. Får se om det händer nåt här snart då, vecka 36… :)
/Christine
Min måste ha lossnat på förlossningen eller så oerhört lite åt gången för jag märkte ingenting!
Jag märkte inte heller av min
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Märkte inte heller ett dugg. Kan de möjligtvis vara olika storlek och konstistens hos olika personer?
Men då… Vore käckt att veta på ett ungefär när det börjar dra ihop sig. Men kroppen är ju som den är ;)
/Christine
Det är nog rätt vanligt att den släpper på förlossningen. Den släpper ju när livmodermunnen börjar mjukas upp och öppnas och min släppte som sagt efter 20 timmars regelbundna värkar. Jag antar att många är inne på förlossningen efter 20 timmar? Vi skulle precis åka in och då kom den.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hmm.. men om vattnet går måste väl den vara borta? Mitt vatten gick hemma innan värkarna satte igång och jag hade ändå inte märkt något av slemproppen alls, märkligt.
Min propp börja komma i bitar på måndagen. Såg ut som ägglossnings flytning/äggvita, ibland med blodstrimma i. Vissa bitar var son gele. På fredagen var det slem nästan varje gång kag var på toa och så fortsatte det tills sista gången jag var på toa i lördags kväll på förlossningen. Skulle uppskatta total mängd till 1dl ungefär. Jag googla på bilder för att se hur de kunde tänkas se ut :)