OT - Låg vikt = sjukdomar?
Jag såg för ett tag sen en dokumentär där några läkare/forskare sett ett samband mellan barn med låg vikt vid födelsen och diabetes och hjärt-kärlsjukdomar senare i livet. Jag minns inte alls var jag såg den, men den var mycket intressant.
I väst är diabetes och hjärt-kärlsjukdomar synonymt med fetma och en osund livsstil vad gäller mat och motion och så. Men i Indien är dessa sjukdomar väldigt vanliga hos befolkningen, trots att de är smala/normalviktiga, äter bra mat och rör på sig mycket osv. Läkarna upptäckte att många av dessa indier hade låg födelsevikt och startade sedan ett forskningsprojekt om detta som visade på att det stämde väldigt bra. Av någon anledning har dessa små barn genom livet mycket fett i kroppen, runt organen istället för ytligt.
Jag är galet dålig på att återberätta, försöker googla men jag hittar inte.
Har ni någon åsikt om detta?
Det förvånar mig inte, både undervikt och övervikt orsakar diverse sjukdomar. Barn som föds med undervikt i sverige löper säkert lika stor risk som barnen i indien.
/Christine
Den visades på svt, Men för att diskutera det bör man ta del av forskningen, alternativt se dokumentären. För såg man programet och lyssna på de olika teorierna var det inte bara lågfödelsevikt = risk för sjukdomar som diabetes m.m Var en hel del som skulle tas hänsyn till innan man kunde jämföra så som de gjort.
Hittar ni den på svtplay så lägg gärna upp länken här :)
/Christine
#1 En del i dokumentären var att undervikten gav sjukdomar som övervikt ger. När de titta närmare så insåg de att de underviktiga var egentligen otroligt feta. Jämförde två vuxna män med samma BMI och den ena som kom från Indien, han hade ett kroppsfett som vi i väst ser som otroligt svår fetma medans den andra västerländska mannen hade ett normalt kroppsfett. Enda så var den indiska mannen inte ett dugg fet. Men det var bara en liten del av dokumentären för att man skulle förstå varför de titta närmare på lågfödelsevikt om det hade något samband med diverse sjukdomar.
Dokumentären sa väll egentligen inte så mycket mer än att en del forskare fick lägga fram sina teorier och de i dokumentären hade likande. Men som med all forskning så beror det på vilka frågor man ställer, där efter får man svar.
Men den var otroligt intressant att se ändå.
Hitta den inte när jag kollade på svt play men den sändes i programserien "Vetenskapens värld" den 15 april
Intressant. Är det inte så också att överviktiga ofta är undernärda, så att de ofta har samma symptom som underviktiga? För att de ofta äter skräpmat osv osv.
#5 Jo, Det är lika sant. Så det där med BMI och att måste ha ett normalt BMI är egentligen helt ointressant, lika så vad man väger. Det handlar om hur man ser ut inuti och hur ens kropp egentligen mår.
Tack noir den var det. Och du förklarade bättre vad den gick ut på =)