Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 4514 ggr
ChristineL
0

BeSafe gravidbälte

Det här köpte jag tidigt i graviditeten. Är du som jag som kör mycket bil så är det ett måste! Jag har nästan tre mil enkel väg till jobbet. Sedan jag skaffade detta har jag ett par gånger åkt utan och man känner verkligen skillnad! Anledningen till att man ska köpa detta är säkerheten vid en eventuell krock. När man är gravid ska man vara noggrann med att bältesdelsen som sitter över magen verkligen sitter under magen för att göra så lite skada som möjligt på både dig och fostret. Gravidbältet hjälper till att hålla det på plats helt enkelt. Vill du köpa ett gravidbälte så kolla runt med priserna, kan skilja sig rejält från butik till butik.

BeSafe

zoolatri
0

Jag hade också det gravidbältet, köpte det på Babyproffsen för 350 kr. Det var mycket mer bekvämt med ett gravidbälte än ett vanligt bälte när magen blev stor, förutom att det är säkrare för hen i magen:)

ChristineL
0

#1 - Oj, 250:- kostade det på Nids 4 Kids i göteborg… Som sagt, kolla priserna!

Marre89
0

Jag ska oxå köpa ett! Åker bil varje dag, å magen har börjat komma så det är dax snart.

zoolatri
0

#2 Haha, då var det ändå ksmpanj den veckan, det brukade kosta 399…

Lillalukas
1

tittade på detta precis när jag blev gravid, men eftersom man ofta glömmer bort saker så gjorde jag det med detta med så tack för påminelsen :) nu är ett beställt!

Ketang
0

Ni som har ett, hur fungerar det med tjocka vinterkläder?

Sist jag var gravid var under sommaren och då hade jag inga som helst problem med bältet. Det stannade kvar under magen och satt bekvämt utan ett BeSafe. Men nu är allt så knöligt med tjock jacka osv. Funderar på hur det är med ett sånt. Känns som det blir ännu knöligare.

ChristineL
1

#6 - Jag kör alltid utan jacka, har den på mig bara till och från bilen. Bilen blir ändå varm rätt fort och så har jag alltid mössa och vantar och en lite tjockare tröja. Inga problem.

Ketang
0

Jag har alltid jacka på mig i bilen om jag inte ska åka väldigt långt, då tar jag av mig den efter en stund. Men jag är frusen av mig och behöver jacka på, därför undrar jag hur den är med jacka på.

Någon annan som vet? Tungan ute

ChristineL
0

#8 - Aha, nej, jag kan nog tänka mig att det blir knöligt att ha den utanpå vinterjackan. Skippar den när jag ska ta kortare turer till affären exempelvis, men i stort sett så kör jag bara till och från jobbet och då åker jackan av.

Emelie-E
0

#8 ha jackan uppknäppt eller bältet under jackan? Jag vet inte vad detta är för något bälte så jag vet inte hur det fungerar :)

Anna4077
0

Tack för tipset! Det ska skrivas upp på 'måste köpa när jag blir gravid'-listan. Man kan aldrig vara för mycket förberedd :p

Anna och taxen Max

Saaba
2

Innan ni köper kan ni läsa detta och ta ställning. De är effektlösa men kan användas för bekvämlighet.

http://ntf.se/konsument/fraga34.asp

ChristineL
1

#12 - Jag upplever inte att bältet hålls på plats om jag inte använder besafe. Och om det hålls på plats under magen så är det ju en fara för fostret vid ev. kollision. Men intressant läsning! Inte tänkt på att de inte är NTF-godkända.

Saaba
1

#13 Jag kan tänka mig att det är bekvämt, speciellt om man sitter mycket i bil. Men med tanke på att BeSafe ändå inte är starkt nog att hålla nere bältet vid kollision så avstod jag själv från att köpa. Kände mig lite lurad nästan när de går ut med att det är en säkerhetsartikel när det i själva verket inte är det. Har märkt att fler produkter gällande bilsäkerhet inte är vad man tror. Det gäller att läsa på.

ChristineL
0

#14 - Ändå säger dom att det är så viktigt att bältet ligger rätt för att skadan ska bli så liten som möjligt, men då har det alltså ändå ingen betydelse för det kan lika gärna åka upp med som utan?

ChristineL
1

Efter lite vidare efterforskning…

NTF testar och godkänner bara produkter som är lagstadgade, så det ska nog mycket till innan en liknande produkt som gravidbälte blir testat. MEN, däremot väldigt dåligt av tillverkaren att inte utföra några tester.

noir
1

Jag har inga problem med att få bältet att sitta rätt. Men fick lära mug hur jag skulle göra. Jag drar bältet undermagen/längslåren och tajt klickar fasy bältet. Knappt att man behöver dra åt i efterhand. Gör jag som innan graviditet, tar en rejäl bit bälte, låser och sen drar åt så hamnar bältet ofta fel och de blir krånglugt att få de rätt

[Zorita]
0

Hm jag tänkte först köpa detta, men jag tycker inte jag har problem med bältet som det är. Det sitter redan rätt bekvämt under magen över höfterna. Så jag tror jag sparar pengarna om det ändå inte hjälper.

Zvintos
0

För mig som ändå inte har körkort, utan alltid är passagerare, känns det inte som något nödvändigt. Bältet sitter precis som det ska utan problem för min del.