OT - Förbannad arbetsförmedlingen
Var till arbetsförmedlingen idag för att fixa en ny handlingsplan. Att man jämt ska bli glad av att besöka dem (sarkastisk). Jag har inte sökt många jobb den här månaden, just för att det inte finns något att söka. Men arbetsförmedlingen tycker att jag kan söka jobb i hela landet och att jag måste vara beredd på att flytta. Så här sitter jag med foglossning som gör att jag känner mig misshandlad efter att ha dammsugit hemma och är flyg förbannad. De tycker alltså att jag som är gravid i vecka 25 ska kunna packa ihop mina prylar och flytta till en helt annan stad eller som hon uttryckte sig, de söker montörer i Göteborg. Jag ska alltså flytta från Örebro till Göteborg när jag är gravid i vecka 25, packa min prylar, lämna mitt hus och min sambo och hund och FLYTTA till Göteborg. Jag fattar ingenting… tänker de inte på arbetsförmedlingen eller vad tusan är det för fel liksom. Men de är ju få frikostiga och ger en flytthjälp. Ifrågasatte då vad min sambo ska göra? Ja han får väl flytta med dig säger hon då. Men…. då blir han ju arbetslös? Ja men du ha ett jobb. Blir knäpp på detta. Men får väl gå in och söka något jobb i Göteborg och hoppas på att de inte ringer.
Tyvärr AF i ett nötskal.
Jag är inte gravid men de ville att jag skulle söka ett 6 månaders jobb (ev bara 3 månader), ca 3 timmars bilfärd härifrån, och lyckas fixa lägenhet, ha råd att betala den osv bara sådär vips, inom typ 1 månad. "vi betalar resan fram och tillbaka till intervjun", ja hjälper väl inte?
Nej de har i regel ingen verklighetsuppfattning många av dem :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle skotta tak i vintras i arjeplog, jag skulle pendla till arboga vilket är 1 timme bort för ett jobb på fyra timmar per dag. Jag få psykbryt på dem.
skulle förövrigt in på deras sida nu och skulle söka ett jobb som jag faktiskt hittade och som jag vill ha. Klickade på länken längst ner sök jobb, då måste jag logga in för att söka jobb. Helt ok. Men att jag ska behöva klicka mig till inloggningsrutan som gör att annonsen försvinner är bakvänt. Plus att lösenordet kräver sådan konstig kombination av bokstäver och siffror att jag glömmer det jämt, nu är jag tillfälligt avstängd i fem minuter innan jag kan prova igen. Vill de att ajg ska söka jobba eller?
AF i ett nötskal säger jag med, det går inte att göra dom nöjda…
/Christine
Värsta av allt är att mitt förra jobb söker folk igen och jag är rädd för att det kommer ringa till mig. Jag vill verkligen inte tillbaka dit, och då tänker jag både på mig själv och barnet. Jobbet innebär tunga lyft och mycket gående och då menar jag mycket gående, finns inga stolar på avledningen och enda gången man sitter är på rasterna inte annars. Och jag har så ont att jag kommer inte klara en timme på det där betong golvet. är också rädd att något tungt i metall ska komma slungades rätt mot min mage och skada något. Så hoppas de inte ringer för jag får ju inte tacka nej till jobb överhuvudtaget.

#5 Men om de ringer kanske du kan förklara precis hur det ligger till och be dem inte nämna att dom ringt dig. Om AF är omänskliga är det ju inte säkert att den som ringer är det. Då kan ni låtsas som om de aldrig ringt dig, de vill väl inte medvetet skada dig eller sabba din ekonomi ( som AF alltid verkar vilja grr)
Har man extra jobb är även det "fel" enligt arbetsförmedlingen, så vet precis hur de känner.
När min dotter blev 1år var jag tvungen att söka nattjobb på Mcdonalds trots att min sambo jobbade konstant natt, det var ingen godkänd anledning att inte söka jobbet enligt dem för det finns ju nattis.
Du kan inte bli sjukskriven då om du har så svåra foglossningar? Det blev jag från v.28 fram till förlossningen pga foglossningar och kraftigt illamående, trots att jag var arbetslös.
Det verkar vara mycket olika hur arbetsförmedlare behandlar folk! Jag hade en super arbetsförmedlare under min graviditet, vilket var tur för jag var rätt dålig i fysiken….. Hur mänsklig som helst!
Jag ska till bm på torsdag så jag får väl rådfråga henne angående värken och smärtan och se vad hon tycker att jag ska göra. Oroar mig dock för pengarna om jag blir sjukskriven. Klarar jag mig liksom?

Många på arbetsförmedlingen är inte kloka. När mitt vikariat gick ut och jag började söka jobb så sa min arbetsförmedlare till mig att jag inte behövde berätta att jag skulle ha barn för en eventuell ny arbetsgivare.
Vad glada dom hade blivit om dom anställt mig när jag kom med den lilla överraskningen sen då.
Nu senast när jag ringde så tyckte hon jag skulle söka sommarjobb. Jag påpekade att jag ska ha barn den 18/7 och kan med andra ord inte jobba då och förklarade att dom jobben lär jag ju inte få med tanke på de. Hon svarade: "Hur vet du att du inte får ett sommarjobb om du inte har sökt de".
Hmm kanske på grund av att jag faktiskt inte kan jobba under tiden jag föder barn 🤦♂️
Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#10 De menar att du ska jobba maj, juni och juli, dvs fram tills barnet kommer. Och det funkar ju med rätt jobb och en gravid kvinna som orkar och vill jobba. Men jag tror långt ifrån någon höggravid kvinna vill jobba fram till bf om det fanns möjlighet till att inte behöva göra det. Man behöver tid för att rå om sig själv, fundera och förbereda sig. Min barnmorska med arbetskamrater tycker höggravida ska få en bonus på minst 30 dagar föräldrarledighet, utöver de dagar som man redan får. Men att de enbart får användas fram till förlossningen, sen försvinner de. Det ska alltså vara låsta till att den gravida ska få varva ner och förbereda sig inför förlossning om man så önskar. De ser hur många förtvivlat sliter med jobb som de inte orkar med och är mentalt slut, sen ska det föda barn på de. Tycker om iden om låsta dagar. Önskar våra frantida barn får bättre vilkor med jobb, graviditet osv. För tänker man tillbaka (kollar på andra länder) kunde vi haft det värre och de är jag väldigt tacksam för.

#11 Maj och juni hade väl fungerat, men eftersom det inte är bestämt om jag ska få kejsarsnitt än så är det svårt att jobba alls i juli. Sen tror jag inte jag hade orkat med ett för fysiskt krävande jobb i juli heller.
Går på timmar på min gamla arbetsplats nu och det känns när man har jobbat.
#10 kan du inte? ÄR du helt säker, har du prövat? (sarkasm!) 😉

#13 Dumt av mig att inte tänka på att jag kunde ju ta ledigt ett par timmar och föda barnet sen gå tillbaka till jobbet haha 😉
#14 jag menar det. Jag har fått höra att det är så i afrika så va fan… ;)
De har sagt samma sak till mig. Sommarjobb skulle jag ha. Jag sökte för att få tyst på dem. Men fattar inte vitsen och skulle vilja se mig själv jobba en dag och nästa inte komma ur sängen. Men det är väl lätt atg vara arbetsförmedlare så de jobbar säkert tills samma dag de föder.
Min arbetsförmedlare vill inte röra mig med tång. Jag har psykiska problem och vill ha hjälp med praktik och yrkesvägledning. Då måste man ju arbeta! Hon skickar bara migmmellan olika personer. Trodde aldrig att försäkringskassan skulle vara den som är mest samarbetsvillig. Nu är jag inte gravid. Det kanske är så jag ska göra för att dom tycker det är dags för mig att arbeta?
Anna och taxen Max
#17 jaadu, det låter ju tvivelaktigt så. 😛
Helt ärligt så är det förjäkligt att du inte får den hjälpen du behöver.
#18 nej det är riktigt frustrerande.
Anna och taxen Max
Det är ju tyvärr så för alla som är arbetslösa, att de måste söka jobb i hela landet och flytta dit jobben finns. Visst är det galet.
#20 Nej det stämmer inte att det är så för alla som är arbetslösa.
Min sambo t.ex behöver inte söka över hela Sverige eller alla jobb.
Beror på vad/om man har diagnos handikapp eller annat som gör att det inte är lämpligt eller bra, att söka alla sorters jobb eller bara flytta bara sådär.
Ok tänkte inte så långt ☺️
Har man ingen diagnos så måste man flytta var som helst i landet. Att man har en 2åring och sambo som har fast jobb (hade då, inte nu längre tyvärr) var ingen godkänd anledning till varför man inte ska flytta. Det är sjukt!

Jag är inne i vecka 26 o är oxå tvungen o söka jobb, sökte ett jobb i feb som arbetsförmedlingen skickade ut till mig som ja va tvungen o söka ett sommarjobb så ja man fick komma på jobbintervju o jag skulle fått jobbet om de inte vore för att de startade 2 veckor innan ja skulle börja gå hemma.
Så meningslöst enligt mig o ens söka jobbet o köra den biten för ingenting? Så nu efter de varje jobb ja söker så skriver ja att ja kan bara jobba max 2 månader sen ska ja vara mammaledig. Så då e chansen minimal att ja får nåt jobb o slipper flytta om det är så.
Jag förstår inte riktigt, är det så lätt att få jobb att man får det trots att man inte vill ha det? För jag menar, om man inte vill flytta vill man väl inte heller ha jobbet?
Jag är bara nyfiken eftersom jag väl kommer flytta tillbaka till Sverige en dag och inte tänker jag flytta från sambo och barn eller börja ett jobb som kräver lägre kompetens än vad jag har. Och jag tänker som så att det är ganska lätt att inte få ett jobb som inte passar. Eller?
#25 Nej det är inte lätt att få jobb idag. Inte här neråt landet i alla fall. Nog mer "otur" att man får jobbet bara för att man ej vill ha det eller kan ta det tror jag.
Har sökt massor av jobb innan jag började plugga. Fick sommarjobb förra året och fick på samma ställe iår igen tack vare att jag var där förra året.
#25 Beror helt på hur du är som person och vad du har att erbjuda.
Jag tycker det är rätt illa när många (inte alla) gnäller att det inte finns jobb. Det finns jobb men folk tycker inte de är roliga jobb eller vad de har tänkt sig. När man sedan frågar många vad de tänkt sig så är det jobb som det inte kan få utan tidigare erfarenheter eller studier, om man inte har bra kontakter och kan halka in på ett bananskal.
Jag fick inga jobb, men det var för att jag personligen inte kunde tänka mig vissa jobb pga att jag har svårt att prata i exempelvis telefoner. Då är inte telefonförsäljare ett bra yrke. Så jag satte mig i skolbänken i ett år, blev undersköterska med inriktning på psykiatri och sökte jobb som skötare inom psykiatrin + som undersköterska på sjukhus och boenden i stan. Var arbetslös i 3 månader, sen hade jag ett jobb.
Visserligen inte de jobbet jag helst skulle vilja ha då jag utbildat mig inom psykiatri, men nära nog och jag samlar på mig erfarenhet för att sedan kanske få chans att få jobbet jag egentligen vill ha.
Man måste klättra och kämpa lite. Inte bara gå i skolan och sen hoppas på att jobbet kommer till dig.
Min sambo är ett jätte bra exempel.
Han vart utkastad som 16åring pga hans ovilja att vara med i sin familjs religion/sekt och då började han jobba som dräng på en gård efter skolan för att ha tak över huvudet. Tog tacksamt emot varje jobb erbjudande han fick. Idag jobbar han som en av de truckförare som har väldigt hög lön för sin ålder, men han har så mycket erfaranhet och hög arbetsmoral att han har jätte fina lovord och papper på allt han gjort och kämpat för.
Jag kan säga att jag skäms när jag klagar i min sambos närhet.
Så jag upplever att det är högarbetslöshet och ett en hel del "lata" och folk som inte vill kämpa för att komma dit det vill. "jag vill inte sitta i skolbänken" Nä men då kanske du inte kan förvänta dig ett jobb eller det jobb du vill ha.
Okej jag tar tillbaka att arbetsförmedlingen aldrig lyssnar och bara är allmänt korkade. Idag träffade jag den bästa arbetsförmedlare jag någonsin träffat och det har blivit en hel del de senaste åren. Hon satte sig in i min situation och förstod precis hur jag tänkte och kände och på måndag börjar förhandlingarna mellan arbetsförmedlingen och mitt sommarjobb så jag kanske får 6-12mån heltidstjänst där nu med betalt enligt kollektivavtal. Annars betalar de en undersköteskeutbildning i höst. Hon är den första av säkert 20olika arbetsförmedlare som tagit sig tid och lyssna och förstå.
#27 jag håller med till viss del men tycker du är lite väl hård. Tycker också det finns många vägar men det är ett faktum ett det är svårt att få jobb speciellt utan direkt utbildning. Många går inte ens på praktik eller arbetsträning utan sitter mest och gnäller.
Anna och taxen Max
#27 Det finns flertal som har bra erfarenhet, bra kompetens, bra utbildning mm som går arbetslösa pga konkurransen om jobb.
Så allting hänger inte på det. För det är ont om jobb fortfarande.
Absolut! Men skriver även att jag inte menar alla. Många unga som klagar är skoltrötta utan utbildning för de jobb de vill ha och har heller ingen erfarenhet ich vill inte praktisera, eller sim de säger "jobba gratis". Så många som klagar vet inte hur man kämpar för de man vill uppnå. Så med viljekraft kommer man långt.
Mm drömjobbet är svårt att få i början. Men jag tänker också att jag ska ha ett jobb som passar min utbildning. Gör det inte det skippar jag hellre arbetsförmedlingen och startar eget. Det är det jag gjort nu. Här finns det bara jobb som telefonförsäljare och jag dog inombords av en dag vid telefonen, så jag satte upp min egen verksamhet.
Men det är lite spännande att höra om hur det är i Sverige. Jag har faktiskt aldrig sökt jobb där (förutom sommarjobb och då sa arbetsförmedlingen att det var lika bra att jag gick till socialen, trots att jag bara hade 1 termin kvar av min magisterutbildning!)
Men hur många unga födds inte med guldsked i munnen idag. Är man 9 år och inte tjänat en spänn i sitt liv men likt förbenat springer runt med en iphone 5 värd 7000 kronor varför ska man då kämpa när man bli äldre? Vara 18 idag är väl lätt bo hemna hos mamma och gör inte ett skit tills du inser när du är 25 att du kanske inte kan leva på mamma hela ditt liv. Varför ska man ha jobb när man kan få sin iPhone och ditt körkort värde nästan 40000? Jag har varken iphone eller körkort för jag har inte råd med det och mina föräldrar betalar det inte heller. Ska till arbetsförmedlingen imorgon och försöker intala mig själv att vara trevlig och att det är kul att gå dit. Ska också höra med dem om utbildning, ska se om de kan hjälpa till på något vis för csn räcker inte.
Låter ungeför som mig. Har hela min uppväxt varit sur och oförstående varför mina kompisar får allt och jag får inget för att min veckopeng inte räcker till både saker och godis och annat. Idag förstår jag mycket väl och är glad att jag vet pengarvärde och hur man får pengar, dvs jobbar för dem och att man måste kämpa för att få sin vilja igenom. Hoppas det nu är snälla på AF. För dka vi återgå till trådens ämne så har de väldigt tokiga regler. Reglerna ser bra ut på papper. Där alla människor lika. Verkligheten ser annorlunda ut och funkar inte alls med de regelsyatem som satts ihop av människor som ofta inte varit i den situation de nu ska få fram ett fungerande regelsystem för osv. Ser lika ut på andra delar i vårt samhälle.
#33 Det är inte något fel med att bo hemma? Det är svindyrt med lägenhet och inte tala på att få en lägenhet. Sen ska man ha råd allt omkring. Tycker du känns lite bitter inte för att vara elak men känns så. Min sambo kommer från en familj där hans mamma är ensamstående med 4 ungar. Hon har varit sjukskriven till och från och jobbar som undersköterska oftast som timanställd. Kan säga att hennes ekonomi är ganska tajt. 3 av hennes 4 barn (den yngsta är 16) har körkort. Det är pengar hon sparat sen dom va små och även sånt dom fick när dom döptes och sånt. Ganska säker på att hon inte fått något direkt underhåll (något måste hon fått annars fattar jaginte hur det ggått runt). Jag föddes väl, kanske inte guld sked men iallafall för silvrad, sked i munnen. Jag har alltid fått ganska mycket och har senare frågat mina föräldrar hur. Fått reda på att smygpappa jobbade över allt han kunde, vi åkte på billigare saker, lånade min farfars husbil, hade med oss mat och allt annat. Jag fick också mitt körkort på sparade pengar. Det är inte förens vi blev äldre som pappa tjänade pengar. Men dom har prioriterat det. Jag tar aldrig något sånt förgivet. Jag vet dock att händer det något kan jag alltid gå hem till pappa. Vi lever på min sambos lön för jag är sjuk och har inte kunnat jobba. Jag har inte gått och lånat pengar en enda gång hos min pappa även om jag skulle kunna. Jag sliter som ett djur för att komma ut i arbetslivet. Kan inte ta vilket jobb som helst. Bara för att man har fått saker av sina föräldrar är man inte lat och inte fattar att man måste försörja sig själv. Och bara för att man inte haft det så lätt ekonomiskt betyder inte det att man inte kan få ett körkort (även om det är äckligt dyrt!). Men ja. Det är lättare om man hade en guldsked i munnen. Då hade man kanske kunnat skita i allt. Mer jobb för oss som vill och behöver arbeta säger jag.
Anna och taxen Max
Får lite samma känsla som #35…
TS du skriver att det inte finns några jobb att söka, men sen att ditt gamla jobb söker folk men det jobbet vill du inte ha. Då kan du ju inte klaga på att det inte finns jobb när det faktiskt gör det. Jag vill inte heller jobba med vad som helst men man kan inte vara så kräsen.
Jag kan inte och vill inte jobba där för att jag skriver också att jag har sån foglossning att jag inte skulle klara mig en timme där. Arbetet är tungt, för att förklara det enkelt monterar man dit grejer som väger tio kg på en metall kloss som väger 500kg och som i slut änden kan krossa en människa. Folk blir påkörda av truckar varje dag, en tjej klippte av sitt finger, en kille har inga stortår kvar, en tjej fick en "trumma" i magen som väger 15 kg, då var hon i vecka 15 och fick missfall efter det. Du har två minuter att sätta dit allting på denna kloss och ska du pinka för du ropa på en kille som löser av dig. passen ligger på 2 och en halv timme då du konstant står och går en meter framåt var 2:a minut, du har sedan en kvarts rast och det tar fem minuter att komma till rastrummet för att stället är så stort. så du står och går cirka 7 timmar av ditt arbets pass, prova detta med sådan foglossning att du knappt får på dig byxorna. Så nej jag vill inte jobba där när jag är i vecka 25. Jag är inte kräsen jag tänker på både mig och mitt barn. Min graviditet har börjat dåligt, med blödning som konstaterats vara missfall som visar sig att det inte är det efter massa tårar i två veckors tid. Så förlåt om jag inte vill missta mitt barn som jag har i magen nu ochatt jag allvarligt kan vara så kräsen att jag tackar nej till mitt gamla jobb. Och nej jag är inte bitter jag är bara trött på folk som tex min kusin som inte har ett jobb och som inte behöver skriva in sig på arbetsförmedlingen heller för att hans dumma morsa med skatteskuld betalar för honom när hockey säsongen är över och han inte längre får lägenheten betald av hockeylaget. Då flyttar man hem till mamma för att de gav honom en etta till lägenhet som han tyckte var för liten. Eller som när han var liten och kastar saker som han nyss fått i julklapp rätt in iväggen så de går i molekyler för det spelar ingen roll mamma köper nytt. Jag menar det finns folk sm får allt och som inte behöver göra ett dyft i livet utan hänger med på en räkmacka. Visst det är svindyrt med lägenhet, men det beror också på vart du vill bo, eftersom arbetsförmedlingen vill att vi flyttar kan du nog hitta en etta här på mindre än en månad för 2800 i månaden eller så kan du köpa en fyra för 275000 så lägenheter finns. Det beror helt på hur kräsen man är eller hur? Sverige består av mer än bara storstäder, så de som snackar om bostadsbrist kanske skulle se som om efter en lägenhet i"skogen" där det faktiskt finns lägenheter. Gick in och kollade nu och du kan få en tvåa imorgon på 73 kvm med en hyra på 4500.
#37 Dock som ungdom får man 3000kr/månad att leva för, med full gymnasieutbildning. Så inte lätt då heller att flytta.
Och det dröjer ju alltid ett tag innan man får första lönen, så frågan är hur man då ska betala första hyran, inget AF tänker på.
Och därför tror jag många fortfarande bor hemma länga, pga attt man inte har råd med egen lägenhet i regel
Vi betalar 4800 för våran lägenhet, på landet och vi får gå ut för att sedan gå ner i källaren för att duscha. Inte plats för diskmaskin eller någon torktumlare i tvättstugan. Vi kommer jävligt billigt undan. Kan tillägga att man nästan måste ha bil för att bo här.I en tvåa förresten. Har sovrummet och hallen i samma rum. Men vi trivs så bra attddet är värt de. Men ska vi ha barn måste vi flytta. Får helt enkelt inte plats. Stått i kö för lägenheter i nästan 3 år och det vi kan få är lägenhet i knarkar område. Över min döda kropp att jag tar ett barn dit. Men det var inte poängen. Det är svin svårt att få lägenhet och dom kostar. Och jag bor på landet 5mil från gbg. Man måste tänka på transport kostnader och att jobben finns i storstäder.
Anna och taxen Max

#39 Ser att du bor på samma ställe som jag, och jag måste säga att såå farligt är det inte att bo i detta område. Knarkare finns det massor av i denna kommunen men det är faktiskt ingenting jag har märkt av under det året jag har bott i lägenhet här. Det jäkligaste jag varit med om är att småungar kastar grejer på fönstren. Men efter polisen fick tag på dem så har det faktiskt känts okej att bo här. Men jag har också stått i kö i tre år och ännu inte fått en lägenhet. Hyr denna i andra hand i ett år till, så snart måste vi flytta igen.
Menade att där man kan få lägenhet :) eller ja där man kan få lägenhet som är hyfsat billiga. Eller om man byter kommun så är det samma där. Allmänt älskar jag att bo på Tjörn. Så lugnt och skönt :)
Anna och taxen Max