Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 20481 ggr
ChristineL
0

Låg mage=föda tidigt?

Många vet ju att magen sjunker i slutet av graviditeten. 

Min mage har däremot varit långt ner hela tiden, den har inte alls samma rundning som de flesta andra utan är liksom låg. Någon som vet om det finns samband mellan att ha låg mage och att föda för tidigt? Nu menar jag inte jättetidigt, men typ från vecka 35 eller så…

Ska till barnmorskan nästa vecka och be henne känna efter. Frågade vid ett annat tillfälle om jag inte hade väldigt låg mage, men hon sa bara att det inte var något konstigt med utan vi alla ser ju likadana ut.

Mabrotnosh
1

Tror du inte att det är som med allt annat, vissa går upp 30kilo, endel går ner. En del kräks och en del inte. Alla ser vi olika ut och nästa mage när du väntar syskon till bebisen du har i magen nu kommer nog se helt annorlunda ut.

Frida
0

Magens läge har jag inte hört något om, men jag tror som #1 att vi alla är olika.

Däremot så verkar längden på livmodertappen spela in i om en föder tidigt eller ej. Under 2,5 cm verkar risken för en för tidig födsel öka så just nu håller de här på med en undersökning där de som har en kort livmodertapp får ett preparat som ska förhindra en för tidig förlossning eller placebo (om de vill vara med förstås, är helt frivilligt att gå med på undersökningen där de kollar livmodertappens längd och om de är "kvalificerade" så får de bestämma om de vill vara med i undersökningen eller ej).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
0

Jo, visst är vi alla olika, men tänkte bara om det kunde finnas något samband.

#2 - Det med livmodertappen var ju intressant, aldrig hört förrut. Ingen aning om hur lång min är heller :P

Mabrotnosh
0

Det finns nog ungefär lika mycket samband mellan det som det finns mellan pojkemage och flickmage ;p

bohan85
0

Livmodern kan ju också sitta olika på olika kvinnor. En del har den bakåtlutad, andra framåt osv. Kanske kan det spela roll?

Har ju läst någon historia om de som fött barn och inte vetat att de varit gravida och då har det stått som en förklaring att barnet legat långt bak och därför inte gett någon påtaglig mage. Dock vet jag inte sanningshalten i detta.

Anna4077
0

Det där med livmodertappen var intressant. Vet att min är liten. Nu är jag inte gravid men önskar att jag hade bebis på g. Kommer snart att hoppa på min sambo och köra på ändå. (Han är villig men vår situation är inte idealisk). Vet någon om man har störreprisk för förtidig födsel om man själv var förtidig? Förlåt ts om jag är oartig och frågar i din tråd. Bara en fråga som kom upp.

Anna och taxen Max

ChristineL
0

#6 - Ingen fara :) Pratade lite sånt på föräldragruppen och man kan kolla efter sig själv och sin partner när man föddes och hur stor man var för det finns ett samband där med när ens egen bebis kan födas och hur stor den blir. Sen är det ju inga garantier naturligtvis.

Anna4077
0

#7 spännande!

Anna och taxen Max

[Zorita]
0

#7 Åh nej jag hoppas det inte stämmer haha! Min svärmor har redan varit framme och berättat historier om hennes jättebebisar till söner!

Rutan_
1

Min son vägde och var exakt lika lång som hans pappa var när han föddes. De var inga små pågar. På tal om såna här samband mellan olika saker så startar jag en ny tråd om det.