Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1392 ggr
sussa08
0

Lite orolig eller nåt

Hej på er! Jag har en liten undran här som jag hoppas få lite hjälp med eller om nån kanske varit med om liknande…. Vet inte riktigt vart jag skulle kunna vända mig.. Jag har några symptom som jag googlat och alla sidor som ploppar upp handlar om graviditet! Jag har p-stav sen ca 1 år tillbaka, tidigare haft en så bytte ut den gamla. I flera veckor har jag varit lite täppt i näsan konstant men ingen feber eller annan förkylningssymptom, känt mig svullen och lite öm om magen… Sen i söndags har jag varit galet täppt i näsan, och igår kväll började en ohygglig mensvärk! Var även väldigt illamående och "magsjuk" i slutet av förra veckan. Har ett morgon/förmiddagsillamående som gör att jag är på min vakt under hela den tiden av dygnen. Jag har inte haft mens på flera år, däremot fick jag nån blödning i samband med byte av p-stav. Och nu har jag mensvärk utan mens. Har aldrig känt av ägglossning men det kanske man kan börja göra helt plötsligt? Hur som haver, det är inte stopp där… Till saken kan tillhöra att jag kommer opereras för cellförändringar och man har tagit en del vävnadsprover men enligt gyn så ska det inte göra ont på det här viset efter det… Man föreslog att jag ska avvakta och se till så att jag inte får feber eller liknande Tydligen är ser inte ovanligt att få mensvärk men när jag inte haft det på 4 år blir jag orolig…. Har tagit temp i några dagar och min "normal" temp ligger på 36,4 men har hållit sig på 37… Känner mig absolut inte febrig som jag annars gör vid den temperaturen… Jag vet inte om det här riktigt är så vanligt som gyn får det att framstå och jag känner mig som en idiot varje gång jag frågar nåt och får ett suckande svar, har aldrig varit med om något liknande… Nu har jag även svårt att tro att jag skulle vara gravid, har inte ömma bröst vilket man bör ha i så fall, väl? Ska inte p-stavar och andra hormonbehandlingar lura kroppen att man är gravid så att det inte ska fästa nå ägg, eller är jag felinformerad? Kan det då påverka ett graviditetstest? Jag blir helt snurrig av allt det här men jag hoppas jag fått med allt, och att någon kanske har nåt tips eller så till mig Tacksam för alla svar // Åsa

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ChristineL
1

Släpp allt vad du tror är graviditetssymptom och inte, för det finns inget man kan säga att man borde eller inte borde ha ;)

När kommer du opereras? Har du möjlighet så uppsök gyn eller bm innan och säg att du vill bli ordentligt undersökt igen pga dessa besvär. Dom är där för att hjälpa dig och inga frågor får vara för dumma.

Ett gravtest skadar naturligtvis inte, köp 2-pack på en gång utifall det ena inte skulle fungera. Jag har själv haft både stav och piller och de påverkar inte testerna. Tänk på att det kan visa falskt negativ men är det positivt så är det positivt. Ta testet på morgonen och läs instruktionerna noga! Läser du av testet för tidigt eller för sent är det inte giltligt.

sussa08
0

Hade inte en tanke på graviditet innan jag googlade, faktiskt! Jag har velat skaffa barn i ca 5 år men har inte varit läge därav p-stav :) Op är 15/5 och kommer vara bortrest 4-11/5, ska försöka få en tid bokad nånstans, dom har alltid så dumma telefontider bara! Sen får vi se om dom har nån tid under nästa vecka eller så, så svårt att komma ifrån jobbet också då jag varit borta mycket pga operationer och läkarbesök… Hoppas det löser sig i alla fall :P Det är nästan att jag hoppas att jag skulle vara gravid då jag inte orkar med mer "sjukdomar" Fast vill vänta till nästa år :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[Zorita]
0

Tja graviditetssymptom vet jag inte riktigt vad det är, alla får ändå olika 🙂 Jag tycker det låter som att det lika gärna kan vara nåt annat. Strul med magen, kanske?

Om du är orolig för att du är gravid är det bästa att testa dig, men annars tycker jag du ska kolla om det kanske finns andra orsaker till att du har ont.

ChristineL
0

#2 - Bra det :) Men usch för operation, håller tummarna att allt går bra! Som tur är så är det rätt vanligt med cellförändringar i i de flesta fall upptäcks de ju så pass tidigt att man inte blir sjuk. Vet dock inte hur vanligt det är.

sussa08
2

30.000 per år upptäcker man cellförändringar på :) väldigt vanligt! Vanligast är ju lätta förändringar som går bort av sig själv i 99% av fallen, jag har visst måttliga så det måste opereras… Tror bara 400 per år av de 30.000 är cancer och då har det utvecklats under 10-15 år! Viktigt att man går på sina kontroller :) nu hade jag otur och hade redan på min första… Tror folk runt omkring mig är mer oroliga över hela grejen än vad jag är…. Google och jag är bra vänner så jag läser på om allt typ ;)