Jätte flytt vid RUL!
Var på RUL idag, borde ha vart i vecka 20+3 idag.Nu har det visat sig att jag bara är i vecka 15+0!! Jag som redan är trött på att vara gravid =( fick tid för nytt ul den 14 maj! hoppas att bebis vill visa om det är en pytte flicka eller en pytte pojke då eftersom att liten inte ville göra det idag!
http://bebisimagen.blo.gg
Just det, de gav väl lite dubbla bud vid ditt förra UL med? Skönt för dig med ett till, det behöver du nog! För att bekräfta så du kan vara lugnare i att de ger dig ett korrekt datum :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det blir alltså 5,5v tidigare. Hur fungerar det? Trodde du att du varit gravid längre tid då när du väl upptäckte det? Eller hur är det möjligt att man blivit befruktad så mycket senare än man först trott? *undrande*
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 - Vid ultraljudet gör man vissa mätningar för att fastställa fostrets ålder, det har inte så mycket att göra med när man blev befruktad. Men 5, 5 vecka är långt! Vanligtvis blir man inte flyttat mer än två veckor fram eller tillbaka.
/Christine
Jag blev flyttad 4 veckor, inga datum stämmer överhuvudtaget är i vecka 23 nu men ska egentligen vara i 27/28. Så visst händer det. Vet dock inte varför men du är iallafall inte ensam om att bli mega flyttad.
#3 Varför har fostrets ålder inte med tiden för befruktning att göra? Kan man bli befruktad och sedan ligger det och väntar fler veckor innan det börjar växa? Eller vad handlar "fostrets ålder" om? Är det snarare fostrets mognad?
#5 - Det beror helt enkelt på hur det har utvecklats, rutinultraljudet görs i v.18-20 för alla barn är ungefär lika stora då. Om vissa saker inte utvecklats eller om fostrets inte växt som det "borde" flyttas man helt enkelt. Och ibland kan det vara för stort och då flyttas man därför.
/Christine
Man måste även ha i åtanke att inget barn, eller graviditet är den andra lik. dvs så följer RUL och datumet som bestäms där utvecklingen på barnet. En dator räknar ut hur lång tid det är kvar för att barnet ska växa till ett normalstort barn. Ändå så föds inte våra barn exakt de datum som den säger. Datorn kan bara ge de datum som enligt uträkning säger att barnet är klart.
Så vissa barn behöver inte stanna i mammas mage like länge som andra barn för att bli klara. Så är det när det är födda också. Vissa går tidigare, vissa hoppar över att krypa och går direkt.
#6 Blir ju lite förvirrande då när man säger att alla barn är lika stora i v 18-20, det låter ju snarare som att alla barn har ungefär lika lång tid kvar i magen vid en viss storlek. Alltså är det ju inte fostrets ålder som bestäms utan snarare fostrets mognad. Om jag nu förstått det hela rätt.
Varför säger man saker och ting så bakvänt med allt som handlar om graviditet?
#8 - Var kanske klumpigt av mig att säga ålder, men man mäter bland annat storlek på lårbenet och skallbenet för att bestämma ungefärligt datum när barnet är redo att komma, dvs när man är 40 veckor gången. Till slut är det iaf som noir säger att våra barn sällan kommer direkt på den dagen då det "ska" utan de allra flesta kommer när dom själva är redo att komma.
/Christine
#9 Men det är ju inte bara du som säger att man kollar åldern på barnet. Det är ju så det heter. Man pratar om att man kollar upp vilken veckan man är i och man kollar upp åldern på barnet. Och man säger att alla barn är lika stora vid en viss ålder, vilket ju då inte stämmer. Vilket ju också är lite konstigt att man säger att man räknar ut när man är 40v gången. För vissa kanske har gått 45v eller 38v när dom är i v 40, alltså är man ju inte 40v gången utan kanske mer eller mindre. Allt detta är ju väldigt konstigt och bakvänt egentligen.
#10 - Lite bakvänt kanske det är, men ingen har sagt att det ska vara enkelt ;) Den första uträkningen man gör går man ju efter senaste mensens första dag, och det är ju inte säkert att det heller stämmer med när man hade ägglossning, när man blev befruktad eller när ägget fäste.
/Christine
#11 Nää precis, och det var därför jag trodde att man ibland blev flyttad. För det kan ju faktiskt skilja någon vecka hit eller dit och ibland mer. Men har aldrig hört om någon som blivit flyttad så mycket.
Det är ju inte bara bakvänt, det är ju missvisande också. Fel info sprids eftersom man inte säger vad det är utan säger något som faktiskt betyder något annat. Hör många, även dom som gjort sitt RUL, som säger att det är så lustigt att alla barn är lika stora vid 18v och att man därför kan se hur gamla dom är. Men egentligen är det ju bara då att graviditeterna är olika långa och att fostren utvecklas olika snabbt men att barnen vid en viss storlek har en ganska exakt tid kvar, men som förvisso inte alltid stämmer.
Det konstigaste är att jag plussade ca2 veckor innan de menar att jag blev gravid :p
#13 Jo men det är ju inte så konstigt eftersom dom mäter hur lång tid det är kvar ungefär och inte mäter när du blev gravid. Men om man som jag trodde att dom mäter barnets ålder så blir det ju väldigt förvirrande.
För mig tog det mindre än en månad att bli gravid. Vilket innebär att enligt detta system så blev jag gravid innan p-staven ens blev borttagen. Jag bryr mig inte så mycket om vilket månad eller vecka jag är i nu bara bebisen växer och mår bra så är jag nöjd.
#14 Fast han berättade vilket datum jag har blivit gravid och sa att det stämde med +- 3 dygn…
#16 - Men det kan ju ingen läkare veta… Konstigt uttryckt av honom…
/Christine
#16 Och ändå plussade du 2v innan det datum han menade? Är det så tokigt att inte ens alla som utför UL vet att det inte handlar om fostrets faktiska ålder?