Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3490 ggr
Ell
1

Gå hemma och vänta...

Idag gick jag in i vecka 39. PÅ söndag är det beräknat att min lilla pys ska kika ut. Åh vad segt det är att gå hemma och vänta på att något ska hända! Någon annan här som bara går och väntar?

Kan ni inte dela med er av tips man kan hitta på för att fördriva tiden och försöka tänka på något annat? :) Jag städar och donar, bakar, tar små promenader med hunden och vilar så mycket som möjligt men ändå går tiden så fruktansvärt långsamt!

Och ni som redan fött barn, kan ni inte berätta lite om hur era förlossningar startade?

Än så länge har jag inte haft några starka förvärkar. Så fort jag känner minsta lilla så hoppas man att det kanske börjar bli dags. Men icke! Vill ju bara ha förlossningen överstökad och sitta och mysa med mitt lilla barn snart! ;)

SaraC
0

Vet att det är svårt, men vila!! Du kommer tacka dig själv sedan :) Jag flängde runt rätt mycket eftersom det var alldeles före jul och jag hade en del att ordna. Trodde jag skulle ha mer tid innan förlossningen satte igång, ångrar att jag inte bara slappade mer! Min förlossning startade med att vattnet gick på morgonen när jag vaknade :) Från den morgonen hade jag sedan värkar i över 2 dygn och sov inte och kunde inte vila särskilt mycket alls. Sen var bäbis ute och då blev det inte heller många timmars sömn ;) Första nätterna sov jag kanske nån timme sammanlagt. Tur man är så hög på hormoner! Men ångrade att jag inte laddade med mer sömn och vila som sagt! :) Njut av den sista tiden där du faktiskt kan ägna dig helt åt dig själv på länge :) Passa på att göra sånt du gillar. Ladda upp i frysen med lite fikabröd och/eller mat?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tina-A
0

Håller med om att ladda upp i frysen med mycket fikabröd och mat!

Om du har en symaskin så sy lite bebiskläder eller lapptäcken till bebis, jättemysigt :)

Och verkligen, njut, vila, se på TVserier och ladda. Det är så viktigt!

Mina värkar smög sig på en söndagskväll och blev i princip regelbundna direkt, blev starkare och starkare under natten och dagen som gick. Måndagskväll åkte vi in och tisdagsmorgon var hon född! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
0

Kan du inte sitta still, planera och laga matlådor som kan frysas in. Fått tips att ha laddat frysen med god mat. Perfekt när man glömt bort att äta när bebisen tittat ut och både mamma och pappa inte har ork och lust att laga mat ;)

PogoPedagog
0

Passa på att ta hand om dig själv, det kommer du inte hinna sedan:). Gå till frisöern/ låt en vän klippa dig, laga någon god mat som tar lång tid, ta ett bad, gå en långsam promenad (om kroppen tillåter). Jag stickade massor, det är skitkul! Finns massa roliga babymönster på nätet. Dessutom blir ju plaggen så små så man hinner inte tröttna innan de är klara.

Sen tycker jag att man ska ha väskan så gott som färdig packad även om det är svårt för att man behöver så många av sakerna dagligen. Det kan bli mer bråttom än man tror när det väl sätter igång. Jag gick klädd i sambons tröja och vinterkängor, samt en filt virad runt mig på förlossningen för att vi inte fick med något vettigt i väskan i brådskan, haha.

JenniferFahlander
0

Jag har gått 3 dagar över tiden o varje sekund så tänker ja fan kan ja inte få en endaste värk? så ja känner att de e på g eller kan inte vattnet gå eller vad som helst bara jag får ett tecken på att det är på gång de e ju så jobbigt o bara gå o vänta o vänta o vänta hela tiden o me tanke på min foglossning så känns det ju jävligt kul… eller inte.. ja försöker sova bort tiden men de går inte så bra eftersom ja vaknar kl 09.00 varje dag o e skit pigg. Men men de e väll bara o vänta o se.

Ell
2

#5 Då är du ett par dagar före mig. Fy så segt! ;)

Själv har jag två dagar kvar till BF nu och det känns som det aldrig ska dra igång! ;(

Vila och ta hand om sig själv är bra råd men lättare sagt än gjort just nu tycker jag. Lite får man väl gnälla såhär mot slutet av graviditeten? Det spänner och trycker en hel del i magen emellanåt men jag kan knappt skilja på sammandragningar, förvärkar eller om bebisen bara sträcker på sig?! Är det bara jag? Och huden sitter som ett korvskinn runt magen och kliar massa och inga kläder är bekväma längre. Alla tycker magen är så fiin och mysig och själv vill man bara ha tillbaka sin gamla kropp. Och alla som hör av sig och frågar om man känner något än och om det inte är dags snart… man borde få betalt för varje gång man får den frågan! ;) Hihi.

Hoppas, hoppas hen vill komma ut i helgen så det snart blir bebismys här!

JenniferFahlander
0

#6 Samma här nu e de fredag o hon skulle kommit i söndags.. Ja börjar tröttna, Nu vill ja bara att hon ska komma ut så ja får mysa :)

Ja har också väldigt svårt o känna skillnaden på sammandragningar o värkar o detta e ju mitt första barn så ja vet ju inte riktigt haha :D

noir
2

#6 Känns som om en av det värsta som blivande föräldrar får vara med om sista tiden är alla samtal/frågor om bebisen inte kommit än.
jag har aldrig riktigt förstått varför man frågar eller känner att man måste ringa varje dag 10 gånger och fråga?
Jag menar så fort man är redo att ta i en telefon efter att bebisen har kommit till världen så hör man väll av sig, så tänker jag i alla fall!

Funderar starkt på att inte svara i telefonen sista tiden samt be folk, exempelvis min mamma att inte höra av sig för att fråga just den frågan! Haha

JenniferFahlander
0

#8 hehe ja mamma hon ringer ju o tjatar jämt typ o frågar har ja blivit mormor än o ja ger henne samma svar men NEJ! o då säger hon men då får du väll se till o krysta ut henne då.. Haha a visst de är ju lättare sagt än gjort. Hon kommer väll när hon kommer sluta tjata typ.. Haha :D Men ja hoppas verkligen inte de ska gå 1 v till över tiden för idag har de redan gått 1 v o sen igår har ja haft så jävla ont så ja tror ja avlider vilken sekund som helst.

Nu tkr ja att hon kan komma :D

noir
0

Hoppas lill tösen tittar ut inom kort

JenniferFahlander
0

#10 hihi a de hoppas ja me! :)

Ell
3

Min tjej var punktlig och kikade ut den 17e, precis som beräknat. Så jag slapp i alla fall gå över tiden. Nu ligger hon och sover i min famn. ❤ Man kan sitta och stirra på henne i evigheter. Underbart!! Lycka till alla andra som går och väntar! :)

ChristineL
0

#12 - Åh, grattis! Vad skönt att hon kom som hon skulle :) Ser fram emot att läsa en förlossningsberättelse sen när du orkar skriva ordentligt :)

Tina-A
0

Grattis!! :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JenniferFahlander
0

#12 Grattis :) Vad heter hon? Min tjej kom den 20 :)