morsan röker inomhus.
Hur talar man fint om för en rökare att deras rökande under fläkten får ens kläder och hår att lukta snusk efter an varit där och hälsat på? Har varit rökare själv en slutade när jag blev gravid och har sedan dess blivit illamående av röklukten och tycker att det luktar äckligt. Det är för övrigt min mor som röker under fläkten har sagt att jag tycker det luktar illa men hon verkar varken bry sig om att jag påtalar det eller att jag är gravid. Det går snart så långt att jag inte vill hälsa på där snart. Vi sitter hund vakt åt deras hund varannan vecka och hela hunden luktar extremt mycket rök att det knappt går att klappa honom. Verkar förövrigt inte ha sjunkit in i skallen på morsan att man är gravid heller då man får kommentarer som att du kanske inte borde äta den där kakan du som blivit så rund eller när jag var gravid så tidigt som du (vecka 17) så var jag iallafall inte så där rund om magen. Min var platt! Mår dåligt av att åka dit och blir så sårad och ledsen över hennes kommentarer att jag ofta gråter när jag åker där ifrån. Svärmor är väl kanske inte bättre som behandlar mig som om jag inte begriper eller fattar någonting alls. Kan inget heller för övrigt. Allt som vi köper till bebis ska kommenteras och klankas ner på och så borde vi ha gjort som sambons syster istället. Blir inte klok på folk och blir bara mer och mer ledsen och kan inte njuta av min runda mage utan att tänka att jag är fet och jag kan inte njuta av grejerna jag köper utan att undra om jag köpt rätt grej. Så behöver råd och tips
Dom är korkade. Nu vet jag ju inte ens om du blivit rund, men det spelar ju ingen roll. Min syster gick ner 17 kg under graviditeten och då hon var smal innan så såg hon ut som ett skelett. Hon var så sjuk att hon fick ligga inne och vi var jätteglada när hon fick behålla maten vare sig det var kanelbullar eller sura nappar.
Jag tycker din mamma ska skatta sig lycklig, att du är frisk nog att äta den där kakan.
Ska du vara hundvakt, kräv att hunden är nyduschad innan den kommer, träffa bara din mamma utomhus och gör klart för henne att det är pga barnet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Håller med #1!
Sen tycker jag att det är riktigt elakt och korkat att röka i närheten av någon som nyligen själv har slutat röka OCH som är gravid! Hur tänker man då? Tala om för henne att nu är det totalt rökförbud inne hos dig och accepterar hon inte det kan hon stanna hemma! Var tydlig! Bli arg om det behövs och stå på dig!
Problemet är inte att hon röker hemma hos mig utan röker hemma hos sig själv under fläkten. Då kan man ju tycka att jag inte har så mycket att säga till om med tanke på att jag inte bor där. Men hälsar på där ofta men orkar snart inte med lukten av mig själv eller min sambo efter att ha kommit hem därifrån. Det luktar så vidrigt! När jag kom upp i vecka 14 skulle hon sluta sade hon men det var ju några veckor sedan. Tänker väl bara på om hon i framtiden vill sitta barnvakt eller när bebisen väl kommer ska hon röka under fläkten då också.
Tanke på hur rökning påverkar andra runt en så har man rätt att säga ifrån. Min mamma röker exempelvis underfläkten och jag har sagt att när jag kommer får det inte rökas under någon fläkt och helst inte innan jag kommer heller pga min graviditet. Hon kommer heller aldrig få röka i närheten av vårt barn pga vad rökningen kan göra.
Tror inte att det är en slump att jag har allergier och astma och har en mamma som röker underfläkten.
Skulle heller inte passa hunden om den luktar rök o.s.v
Skulle säga att den får duscha innan.
Tråkigt att du har både en mamma och en svärmor som kommer med så elaka kommentarer. Jag kan inte ens föreställa sig hur besviken jag skulle känna mig om inte min familj gladde sig över det kommande barnet. Även om det är tungt så måste du verkligen ställa lite krav, för din egen skull.
Säg till din mamma att du inte tänker passa hunden om den luktar rök. Hon ska vara glad att du ställer upp och passar den och det är inte du som ska behöva gå med på hennes krav.
Tala också om att du inte tänker hälsa på om hon röker inne. Det är inte bara äckligt för dig, det är lika farligt för barnet som om du själv skulle röka! Passiv rökning innebär att du får i dig röken utan att den går genom cigarettens filter först, dvs den har inte ens gått igenom filtrering utan är ännu giftigare än röken man drar in genom cigaretten. En fläkt tar heller inte bort gifterna. Man har gjort mätningar inomhus och det har visat sig att det är lika mycket gifter oavsett om man röker under fläkt eller inte. Det hjälper inte ens att röka i bara ett rum, med dörren stängd, det är lika mycket gifter i luften i de andra rummen också.
Du måste stå på dig för ditt kommande barns skull och ställa krav. Om inte du står upp för ditt barn kommer ingen annan att göra det heller.
Fy vad respektlöst! Det skulle jag aldrig acceptera! Röker man får man gå utomhus, gravida i närheten eller ej.
/Christine

#4 Jag tror du har rätt angående rökning och allergier. MIn BVC-sköterska sa att just rökning och ärftlighet är det som orsaker allergier i första hand.
#7 Absolut. Jag har två syskon, ingen av dom har astma och allergier.
Min mamma har inte rökt direkt under min systers uppväxt, inte alls mycket under min brors + att jag blev till och hon hade totalt rökstopp under graviditet, amning och sen började hon röka och har rökt under fläkten större delen av mitt liv. Jag är den enda som har dessa besvär tillsammans med min mamma. Tror då inte att det är en slump utan pga min mammas rökning.
Jag skulle sagt att varken du eller barnet är hemma hos henne medan hon röker under fläkten, och att det gäller även när barnet är i din mage. Det är verkligen inte nyttigt för någon av er. Du kan också kräva att hon luftar ur lägenheten innan du kommer. Hon förstår väl också att rökning skadar både dig och bebisen.
Vad tråkigt att du får höra så trista kommentarer. Jag hoppas det blir bättre!

TS jag missuppfattade dig och trodde att din mamma rökte under fläkten hemma hos dig. Jag personligen tycker att hemma hos mig gäller mina regler och jag anpassar mig självklart till regler andra har hemma hos sig. Så om din mamma röker under sin fläkt i SITT hem hade jag inte kunnat med att bråka om det utan hellre sagt att "så länge du röker inne så kommer inte jag att hälsa på". Men att ställa som krav att hon slutar röka i sitt eget hem, det hade jag nog inte kunnat med då jag håller hårt på att mina regler gäller hemma hos mig.
Ang hunden så hade jag sagt att så länge hunden stinker rök kommer den inte över min tröskel för jag mår dåligt av lukten. Sen får hon välja om hon ska lämna hunden hos dig eller någon annan. Men hemma hos dig gäller dina regler och vill du inte ha en hund som stinker rök hemma får hon acceptera det!