Besökare på BB?
Hur känner ni inför detta? Och ni som redan barn, hur gjorde ni?
På många BB verkar det vara besöksförbud, och jag har absolut inget emot det, bara skönt att få vara med sin nya lilla familj den tiden man är där, och gärna även ett par dagar hemma innan man börjar ta emot besökare, så känner jag. Detta drog igång världens diskussion med min mamma, hon bor 25 mil bort, hon vill typ komma på en gång och se bebisen, och jag sa att det spelar väl ingen roll om du kommer en eller fyra dagar efter förlossningen? Vi vill nog gärna komma hem och bara vara, det var det dummaste hon hört menade hon på. Jag förstår ju naturligtvis att hon vill träffa bebisen, men några dagar hit eller dit…
/Christine
Min syster och min sambo var med på förlossningen (jag födde inne på BB) så min syster var med redan från början. Några timmar efter förlossningen åkte hon hem!
Dagen efter kom mina föräldrar, min andra syster och hennes pojkvän och hälsade på en lite stund. Det tyckte jag var himla trevligt faktiskt och kravlöst. Det är liksom redan givet att på BB stannar man bara en kort stund så besöken var över fort och det var kul att visa upp sitt barn sådär direkt tycker jag. Samma dag åkte vi hem, dagen efter förlossningen alltså. Hon föddes på en tisdag och vi var hemma på onsdagen.
På fredagen kom de första gästerna och på lördag kom nästa vända. På fredag var det några vänner till mig och några ur sambons familj och på lördagen kom min tredje syster med tillhörande man och 3 barn.
Det var jobbigt när det blev många människor hemma hos oss på samma gång tyckte jag men det var roligt att få visa upp skatten ganska tidigt. Däremot hade man kanske kunnat delat upp det mer och tagit emot en 2-3 stycken om dagen i några dagor/veckor tills alla var "avklarade" så att säga. Men sen gillar jag inte när det blir för livat heller så det kan mest var det :)
Jag hade hellre tagit emot betydligt fler besök på BB faktiskt! Där blir besöken kortare vilken jag tyckte var lite skönt..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vi var kvar rätt länge på BB, fyra nätter. Plus att vi få tillbringat över ett dygn på förlossningen också. Så när vi fick främmande var det väldigt välkommet. Var skönt att få träffa familjen och det var också skönt att komma ifrån rummet och avdelningen en stund. Det är besöksförbud på det BB vi bodde på så vi gick ner till lasarettets cafeteria och träffade familjen. Mina föräldrar kom en dag och min mormor och syster med respektives kom dagen efter.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Min man och mamma fick komma och gå som de ville typ annars fick jag inte ta emot andra besök förutom min syster som fick tillåtelse att sova över sista natten (var på bb i 3 dygn) då jag mådde jättedåligt av att vara ensam. Tyckte det var skönt att slippa för mycket besök. Jag var helt slut efter förlossningen och hade nästan inga krafter alls förrän ca två dagar efter. Jag behövde tiden för att bara ligga och sova och ta det lugnt. Som tur var var min son med på noterna :)
Jag vill inte ha massa besök. Vet inte hur det blir, men får vi åka hem tidigt vill jag nog inte ha besök på sjukhuset. Då tar jag nog det när vi kommer hem och landat. Kommer även förklara för de jag vet kan tänkas bli långvariga att de får bli en annan gång när vi mår bättre och är piggare.
Eftersom jag förlorade mycket blod låg vi kvar 2 nätter. Hade känts jättekonstigt om vi haft massa besök då. Vi var ju bara där för att de inte tyckte att jag hade tillräckligt bra värden för att åka hem. På vägen hem stannade vi till hos mina föräldrar då de skulle iväg men så gärna ville se lilltrollet innan de for. Tror det var senare samma dag som vi kom hem som min svärmor och hennes man kom. Vi ville visa upp henne för de närmaste så fort vi kom hem men jag tycker att man måste acceptera om någon vill vara ifred några dagar efter förlossningen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har varken familj eller nära vänner där vi bor så vi kommer få vara ensamma. Sen ska sambon ta ledigt en månad efteråt och då tänkte vi vara själva. Efter det får de komma, men högst en vecka har vi sagt om de inte tar in på hotell. Och högst en gäst i taget. Vill landa lite innan folk kommer hit, och vill absolut inte ha två till mammor i huset! En får räcka åt gången ha. Men det är ju förstås lite annorlunda iom att de faktiskt kommer bo hos oss och på så sätt kan bli lite inkräktande.
Här i Vasa får endast pappan + ev. syskon komma in på avd. Övriga får komma till foaljén. Tycket det är bra, man är trots allt bara 2-3 dagar på BB o under den korta tiden klarar mig släkten att vänta ;)
vi har ju helt stopp för andra än barnets pappa eller en annan person. o samma på bb o de tyckte jag var otroligt skönt
Det är ändå ingen som kan besöka oss på BB då släkt och närstående vänner bor över 100 mil ifrån oss så på BB blir det bara jag, gubben och nykomlingen.
Men så hade släkt tänkt åka alla milen och komma på besök ca 1-2 veckor efter förlossningen och det kan de ju glömma. Jag vill gärna att det gått åtminstone 1 månad innan det börjar springa en massa folk hos oss. Så ingen är välkommen hem till oss förrän slutet av Juli/början av Augusti.
Jag diskuterade faktiskt detta med maken för någon dag sedan och sa att besök vill jag definitivt inte ha på BB. Inte heller ett tag efter vi kommer hem från BB, hur länge beror på när det känns som vi hunnit landa lite.

På bb där jag tänker föda är där besökstid en timme på kvällen. Jag har inte nåt emot om nån kommer o sen när vi kommer hem får de gärna komma o besöka oss:)
Efter att vår dotter kommit ut var vi kvar fem dagar på bb. Jag höll på att bli galen och ville mer än allt annat åka hem. Då hade besök varit trevligt så tiden gått lite fortare. Men där vi var fick bara pappan komma in på BB, i en hall utanför BB finns soffor och bord där man kan träffa sina nära och kära, fast då sitter man allt annat än privat och precis vid hissarna. Det är en del spring där och avledningen på andra sidan av hallen var allt annat än munter…tror det var cancerpatienter som gick dit:/ Det var ändå väldigt skönt att bara pappor fick komma in på BB, det var väldigt lugnt.
Verkar vara delade meningar om detta :) Jag känner väl att om vi blir kvar länge av någon anledning så kanske besök är trevligt, men det är nog som flera av er andra säger att man får typ gå till ett besöksrum/foaljen eller liknande. Känns inte mysigt, men vi får väl se hur det blir. Jag vill iaf stanna två dagar och känna att allt fungerar som det ska, att det känns tryggt att åka hem.
Den blivande pappan får naturligtvis vara med hela tiden ;) Jag räknade inte han som besökare :P
/Christine
Efter att dottern föddes fick vi flytta ner till lättvården, vilket alla får chansen att göra om förlossningen har gått bra och det inte är några komplikationer, där fick man ha max 4 olika besökare på rummet, resten fick man träffa utanför.
Dottern föddes vid 13tiden den 21 och vi åkte hem den 23 vid 14tiden.
Dagen efter förlossningen kom min sambos morbror och hälsade på, han hade tydligen tråkigt på jobbet, jag hade inget emot att han kom på besök, men han blev utjagad när det var dags för sprutor.
På kvällen kom 2 av sambons vänner, också de var välkomna för de hade mat med sig 🤪, fast dem träffade vi utanför i entrén. En stund efter dem kom även sambons föräldrar, de kunde inte hålla sig borta och det gjorde heller inte så mycket.
Hade det inte varit 16mil mellan oss och min pappa och hans familj hade de också kommit, fast den 23e som är min födelsedag, men då det var mitt i veckan kändes det dumt, de skulle jobba dagen efter. Så vi åkte till dem på helgen som kom istället.
Jag har inte haft några problem med att någon kom och hälsade på, varken på lättvården eller när vi hade kommit hem, så länge de har hört av sig innan och respekterat när vi säger nej.
Kan ju tillägga att det var sällan vi var hemma i början, dels veckopendlade vi mellan jönköping-lenhovda då sambon fick jobb i jönköping och sen ville jag inte sitta hemma när jag äntligen kunde röra mig utan att det kändes som hela kroppen skulle gå sönder.
Min mamma kommer åka hit (hon bor 70mil bort) några dagar innan och va här hemma och passa hundarna medan jag och sambon är på BB och föder, om allt nu går som planerat. På BB vill jag bara ha sambon, men när vi kommer hem så lär mamma iaf stanna en eller två dagar eftersom hon inte kan träffa sitt barnbarn eller oss så ofta. Tror jag är ganska ok med besök här hemma redan första dagarna, men på BB vill jag inte att Någon annan än min älskade sambo är med.
Min mamma var likadan innan sonen var född, hon bor också 25 mil bort och ville komma samma dag han föddes mer eller mindre. Efter lite diskussion kom min familj 6 dagar efter han föddes. Vi låg kvar i 4 dagar så hade 2 lugna dagar hemma.
Sambons pappa och lillebror med tjej och barn kom senare samma dag han föddes till bb men bara för att hämta bilen. Bjöd på en liten koll då 🙂

Mina föräldrar var inte speciellt intresserade av att komma till BB, detta trots att jag bad dem. Min närmaste vän och hennes familj kom, men ingen annan. Jag tycker det är lite tråkigt. Det är ju en så stor grej för den som blivit förälder och OM man då vill ha besök känns det tungt när dom man ber komma säger att bebisen finns ju kvar så det är väl ingen brådska.
Denna gången får dom komma som själva ber om det. Men jag kommer inte att "bjuda in" någon, blir bara så besviken när dom inte är intresserade av att komma.
Samma när vi kommer hem. Dom som vill är välkomna men jag kommer aldrig i mitt liv att försöka få hem folk som så tydligt visade förra gången att dom inte brydde sig 😕
#17 Vad trist, förstår att du blev besviken!
Med allt vad jag lärt mig på denna sidan så pratade jag om ämnet "bsök på bb" med min bror och svägerska. Talade om för de att de får säga när det är ok att komma och pussa på bebisen. Att det inte är någon strss för min del utan vi andra får anpassa oss efter deras behov av att vara ifred med nykomlingen.
Haha då fick jag som svar "varför skulle du inte få komma, går allt vägen så kommer ni få komma direkt när ni vill"
Glad faster blev jag då för jag bor nära där de ska föda 😃 Har meddelat jobbet att jag kommer släppa allt jag har för mig och rusa iväg till bb när samtalet kommer. 😃 Nästa vecka är det dags🎈

#18 Ja lite besviken blev jag. Och efter 2års "ointresse" av sitt första barnbarn bröt jag med mina föräldrar helt i över ett år. Till saken hör att vi bor med 10min promenad avstånd. Men dom hade inte tid, massa annat viktigare att göra jämt samt en sommarstuga som var viktigare.
Men sen lite drygt ett år tillbaka har vi kontakt igen och den är bättre än någonsin. Dom träffar inte min dotter super mycket, men någon gång i månaden oftast och pappa leker med henne jätte fint. Morfar har blivit favoriten! Dom leker med dockor i timmar ibland! Så det fungerade att sätta ner foten för oss. Lite OT, men men :-)
#20 Ska inte förstöra tråden med mer OT, men vad skönt att det blivit bättre!

#21 Tack!
Jag funderar lite på det här med besök hemma sen. Det har ju gått mycket RS virus nu. Vågar man ta hem folk som kanske nyligen varit riktigt förkylda osv? Hur noga ska man vara? Tänker på stora folksamlingar osv också. I en annan tråd pratades det om förstora kläder och att man ju kan åka och köpa nytt efter några dagar om kläderna inte passar. Men bör man ge sig ut i affärer osv nu när det går så mycket "skit"?
#22 Hit fick folk inte komma om de var förkylda/just varit. Tyckte det var onödigt, då kunde de lika gärna vänta någon dag till. Nu har vi väl släppt lite på det, men undviker fortfarande att träffa någon som är sjuk. Stora folksamlingar har vi undvikit helt i den mån det gått. Åka och handla till exempel måste man ju och då har hon fått följa med någon gång, fast när hon var lillliten turades vi om eller lämnade henne med mormor en stund. Undvik om det går, tycker jag. Man behöver inte vrida och vända ut och in på sig för att fixa barnvakt så man kan handla mat, men det kanske inte är världens bästa idé att strosa runt i klädaffärer för skojs skull. Så tänker jag 🙂 Fick ungefär samma råd på BVC också. Utomhus ska inte vara någon fara.
Vet några små som åkt på RS och det är inte kul 😕
Vi var ute och fikade med några vänner när dottern var 3dar gammal, mitt i de stats virussäsongen. Hon fick ligga i sin vagn med en filt över öppningen på vagnen så det var ingen fara för den delen, likadant när vi var inne och köpte kläder till henne fick hon ligga i vagnen med filt över. Ammade gjorde jag i bilen, likaså blöjbyterna. Hon klarade sig utan sjukdomar.
Skulle inte ta med min bebis om jag ska shoppa något. Mat som kläder. Soeciellt inte om hag hade bebis nu när det varut mycket rs!
Vi låg på BB i 17 dygn, pga av att jag blev dålig. Fick inte ta emot besök alls (förutom sambon som stannade hela tiden hos oss) men efter 13 dygn så fick vi äntligen efter mkt tjat ta emot besök. Då jag inte räknades som ngn BB-mamma längre. Så min familj kom i omgångar. Det var väldigt skönt o träffa lite folk än bara personalen på bb:P
Sen träffade sambons föräldrar sonen när han var 1,5 månad. Vi bor 3 h i från dom. Likaså våra vänner fick vänta tills han var över 1 månad. dels för att vi var trötta och pga det som hade hänt men även för det va mitt i juletider.
Nu när vi väntar detta barnet så kommer min familj få träffa efter vi har kommit hem från BB men övernattningar pallar jag inte för än det har gått ett litet tag typ 2-3 veckor.