Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 3094 ggr
[RMSLiners]
0

Dåligt med för stort?

Jag har inte ett enda klädesplagg till kommande bebis som är i storlek 50 utan alla kläder går i storlekarna 56-62. 

Måste man köpa kläder i storlek 50 också eller kan man skippa det? 
Jag tänkte mest på att barnet växer löjligt fort i början och kanske inte kan ha 50 i mer än 1 vecka och då känns det bättre att ha storlek 56 som den kan växa in i.

Vad anser ni?

Undrar även hur länge ett barn kan använde storlek 62 på ett ungefär? Vill gärna veta om jag bör satsa på att köpa ännu större storlekar redan nu.

Tina-A
0

Det gör absolut inget att det är för stort! Man bara viker upp ärmarna lite så passar den typ :-) tips om strumpbyxor som passar mycket längre än byxor, de kan gå över flera storlekar på samma gång! hur länge dom kan ha den beror på hur stora de var när de föddes och hur snabbt hen växer. Men snittet på att använda 62 kanske ligger på 1- 2 månader, typ. Om jag får gissa fritt :-) det är rätt olika. Men inte jättelänge. Ju större storlek desto längre kan barnet ha den!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

regskylt
2

Min unge som var 53 lång och 4265 när hon föddes och storlek 56 var riktigt stort. Storlek 50 satt bra och det hade absolut inte funkat med 56 från start. Man behöver ju inte köpa många plagg i stprlek 50 :)

[RMSLiners]
0

Läste i artikeln om kläder till nyfödd att man kan få en hum om vad ens eget barn kan dra för storlek om man vet hur stor man själv var. Jag är ju rädd att 56 ska vara för stort eller att 50 ska vara för litet.

Jag vet inte hur lång jag eller gubben var när vi föddes men jag vägde ca 2800 och gubben min vägde ca 4800. Hjälper det något?

Tina-A
0

Eftersom medel är 3500 så är 2800 litet och 4800 ovanligt stort! Jag tycker att något man lätt glömmer bort är att man kan köpa kläder även efter att barnet är fött! Om det visar sig att 56 är för stort (vilket absolut inte gör något och man kan ha kläderna ändå) och man känner att man vill ha en del plagg i storlek 50 så kan man åka och köpa det efter någon eller några dagar. Barnet tar inte skada av att ha lite stora kläder någon dag :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
0

Jag har gjort så att jag inte köpt ett enda nytt plagg i 50 utan har köpt begagnat billigt eller fått ärva.
Men leta reda på 1-2 pyjamas och ett par bodys i 50 för en billig peng. Blocket, köp och sälj sidor på fb fokuserade på din ort, tradera, loppis o.s.v Behöver du mer i 50 kommer du garanterat märka de och får akut shoppa lite nytt när bebis väl är kommen. Kan bebis inte ha 50 så har du inte lagt ut några stora summor på kläder du inte kan använda.

ChristineL
0

Jag tänker att det är bättre med för stort än för litet, vi har några plagg i 50 som vi kommer använda i början och varva med 56:or.

Sussi89
0

Denna gången köper vi inget i storlek 50 (iof har vi kvar sen dottern). Förra graviditeten köpte jag MASSOR i storlek 50, och det var hopplöst, hon var normalstor (3330g) men växte ur 50 jättesnabbt. Många plagg blev inte ens använda, eller ens använda mer än en gång. Det tyckte jag var jättetråkigt, när jag väl hade så fina kläder till henne. Denna gången ska jag köpa mer i storlek 62-68 + För de vet jag håller längre :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

SaraC
0

Jag hade laddat upp med ganska mycket i storlek 50-56, ungefär lika mycket av varje kanske. Var ganska säker på att jag skulle få en hyfsat liten bäbis. Det var bra att jag gjorde det då det var mycket av det i 50 som var för stort när hon var lillliten. Det var först när hon blev cirka 2 månader som vi kunde börja med lite 56. Nu använder vi både 50 och 56, har lagt undan några plagg i 50 som hon växt ur. Men jag hade inte lagt ut mycket pengar utan hade köpt så gott som allt begagnat eller på rea och sedan lånat/fått. En idé kan ju vara att lägga undan lite pengar och sedan handla när bäbisen är född, om man är osäker.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar